.jpg)
A lízingelt gépjárművek az esetek többségében a szerződés lejártakor kerülnek az üzembentartó tulajdonába. Ha a biztosítónak fizetési kötelezettsége van, akkor azt a gépkocsi tulajdonosának vagy az üzembentartójának teljesíti – hogy a kettő közül melyiknek, azt esete válogatja.
„A kárrendezés ügymenetét időben nem befolyásolja, hogy a kárt szenvedett gépjármű lízingelt vagy tartós bérletben van-e. Azt azonban a biztosítónak, ügyfelének és a finanszírozó cégnek egyértelműen tisztáznia kell, kit milyen mértékben illet meg a kártérítés” – mondja Kaszab Attila, a K&H Biztosító nem-életbiztosítási üzletágának vezetője.
A lízingelt vagy hitellel terhelt autóknál a finanszírozók élnek a tulajdonjog-korlátozás intézményével. Korábban a gépjármű forgalmi engedélyébe jegyezték be a tulajdonjog-fenntartás tényét. Jelenleg a gépjármű tulajdonviszonyát a törzskönyv – amit a gépjárművezetők nem tartanak maguknál – igazolja, és a forgalmi engedélybe csak ritkán kerül be a tulajdonjog-fenntartás. Így a károsultnak kell nyilatkoznia arról, hogy a gépjárműve finanszírozott-e, ha igen, akkor melyik lízingcégnél vagy pénzintézetnél.
„Eltérő a gyakorlat a finanszírozók között. Egyesek egy meghatározott értékhatárig nem kérnek hozzájárulást a kártérítés felvételéhez, és a károsultnak sem kell bejelentenie az esetet a finanszírozó felé. Ezt a kötelezettséget egyébként a finanszírozási szerződés tartalmazza. Ha a gépkocsiban keletkezett kár meghaladja az adott értékhatárt, a biztosított üzembentartónak engedményező nyilatkozatot kell bemutatnia, amelyben a pénzintézet felhatalmazza, hogy a kártérítést felvehesse. A piacon ebben a kérdésben is különböző megoldások léteznek, egyes pénzintézetek közvetlenül a biztosítónak, mások csak az ügyfelének adják ki a nyilatkozatot” – ismerteti Kaszab Attila az eltérő kárrendezési gyakorlatokat.
Előfordul az is, hogy a finanszírozó szeretne megbizonyosodni a javítás megtörténtéről és annak szakszerűségéről, és ezért a kijavított jármű beépítettség-ellenőrzését kéri.
A kárrendezési eljárás értelemszerűen legszigorúbb esete, amikor a finanszírozott gépkocsi totálkáros lesz. Ebben az esetben az engedményező nyilatkozatnak nincs szerepe, mert a kártérítést a finanszírozó kapja meg, és ő számol el utólag a károsulttal.
Vérfürdő a lízingpiacon: eltűnt 133 milliárd
Kiszálltunk a bérautókból
Elárverezik a visszavett autókat
Privátbankár