Moszkva: a fehérorosz tranzitdíj nem emeli az európai olajárakat
Moszkvai elemzők nem tartják érzékenynek az orosz olaj fehéroroszországi tranzitilletékének 30 százalékos, átlagosan 60 dollárcentes emelését, amit hétfőn jelentett be a fehérorosz gazdasági minisztérium. A közlés szerint az új illetékek február 15-től lennének érvényesek.
Keddi orosz lapok idézték a Transneft csőmonopólium vezérigazgató-helyettese, Szergej Grigorjev kijelentését, amely szerint az európai fogyasztóknak szabott olajár nem nő a fehérorosz tranzitdíjemelés következtében. Mindamellett a tranzitilleték emeléséről még egyeztetés lesz Moszkva és Minszk között, és a tárgyalásokra tíz nap áll rendelkezésre, írta a Vedomosztyi. Ez az illeték régóta létezik, semmi köze ahhoz a külön, tonnánként 45 dolláros tranzitdíjhoz, amelyet Fehéroroszország nemrég újonnan kivetett az orosz olajra, majd hamar vissza is vont, a két ország januári olajvámvitája közben.
Az 1996 óta változatlan illeték a Németország és Lengyelország felé irányuló orosz exportolaj tonnájára száz kilométerenként 2,60 dollárról 3,50 dollárra nő. A Magyarországra, Szlovákiába, Csehországba és Ukrajnába exportált olaj illetéke 1,14 dollárról 1,50 dollárra emelkedik. A Kommerszant megállapította: a tavalyi szállítási mennyiség alapján - vagyis 49,5 millió tonna Lengyelország és rajta keresztül Németország, illetve 21,4 millió tonna Ukrajna és rajta keresztül Magyarország, Szlovákia és Csehország számára - az orosz olajcégeknek az idén mintegy 50 millió dollárral kellene többet fizetniük a fehérorosz tranzitszolgáltatásokért: jelesül a tavalyi 153 millió dollár helyett valamivel több mint 200 milliót. Ez többletköltség, de nem jelentős, mondta egy moszkvai szakértő az orosz üzleti lapnak.