Egyetért a Magyar Autóklub és a Levegő Munkacsoport a szaktárca tervével, hogy kiterjesztenék a díjfizetési rendszerbe bevont úthálózatot. Különösen támogatandónak tartják, hogy a nehéz tehergépkocsik minden útvonalon a használattal arányos díjat fizessenek. Ám a két szervezet azt szorgalmazza: a jelenlegi autópályadíj helyett és a gépjárműadó részbeni vagy teljes eltörlésével minden személygépkocsira vessenek ki éves úthasználati átalánydíjat. Összege megfelelne a gépjárműadó és az eddigi éves autópályadíj – csökkentett – együttes összegének.
Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke lapunknak elmondta: ezzel a belgiumi példát követnénk, ott jövő év januártól sztrádahasználati díjat vezetnének be valamennyi – hazai és külföldi – autós számára. A kezdeményezők szerint a hazai személygépkocsi-tulajdonosok terhei nem nőnének, az állam a korábbinál magasabb bevételhez jutna, a járművezetők a jobb minőségű utakat használnák, s jelentősen csökkennének az adminisztráció és az ellenőrzés költségei.
A javaslat ellentmond a „használó fizet” elvnek – közölte lapunkkal a gazdasági tárca kommunikációs főosztálya, érzékeltetve: nem tudják elfogadni azt. A fő cél, hogy a díjfizetés az úthasználattal arányos legyen, de az út elhasználódásáért leginkább felelős tehergépjárműveknek nagyobb arányban kellene hozzájárulni az út fenntartását szolgáló bevételekhez. Még csak az elvek körvonalazódnak. Ezekről a jövő hónapban készülhet el a kormány-előterjesztés és a határozattervezet. Ezután kezdődhet el a közös GKM–PM-rendelet megalkotása. Ez nevesíti a fizetős és a díjmentes utakat, útszakaszokat. A rendelet legkorábban 2007. április 1-jétől léphet hatályba.
Megúszhatja, ha nem vett matricát
2010-ig matricázunk - az autóutakon is