Az ötévnyi gigantikus munkálatok után Párizstól keleti irányban háromszáz kilométerrel bővülő francia gyorsvasúthálózat 2015-re tervezett végállomása Budapest - adta hírül a Les Échos című francia gazdasági napilap.
A francia nagysebességű vasút (TGV) "minden rekordok vonalának" is becézett keleti irányú (LGV-Est) szakaszát csütörtök avatják fel, de a nagyközönség csak júniustól veheti igénybe az óránként 320 kilométerrel közlekedő vonatokat, amelyekkel Strasbourg a jelenlegi négy óra helyett 2 óra 20 perc, Nancy 2 óra 45 perc helyett 1 óra 30 perc, míg Reims 1 óra 35 perc helyett 45 perc alatt lesz elérhető Párizsból.
A TGV-Est a jelenlegi nagysebességű vonatoknál óránként 20 kilométerrel gyorsabban fog haladni és átlépi Franciaország határait: Luxembourg 2 óra 5 perc, Frankfurt 3 óra 50 perc és decembertől München 6 óra 15 perc vonatútra lesz a francia fővárostól. A LGV-Est annak az európai gyorsvasúthálózatnak a francia szakaszát képezi, amely Párizst köti össze Budapesttel, s amelyen 2014-2015-ben indulhatna meg a vasúti közlekedés - állítja a Les Échos.
Az új szakaszt már nem a francia államvasutak (SNCF), hanem a francia vasúthálózat fejlesztésére 1997-ben létrehozott részvénytársaság (RFF) 22 befektető közreműködésével 4 milliárd euróért építette. Hubert Mesnil igazgató szerint a felhasznált 78 ezer tonna acélból nyolc Eiffel-torony lenne felépíthető, és az
ötéves építkezés alatt elmozdított 64 millió köbméter föld a La Manche csatorna alagútját kilencszer megtölthetné.
Hatodik nagysebességű vasútvonalával jelenleg a francia hálózat (1800 km) a legjelentősebb Európában Spanyolország (1150 km az év végén), Németország (800 km) és Olaszország (540 km) előtt. |
A gazdasági lap úgy véli, hogy a szakasz mentén élők elsősorban azért kritizálhatják majd az SNCF-et, mert az kénytelen lesz a hagyományos vonatok számát ezentúl a TGV-k javára csökkenteni, és így a vonatjegyek ára a kisebb utakon is meg fog drágulni. Az utasoknak ugyanakkor alig húsz százaléka utazik Franciaországban teljes árú jeggyel, a legtöbben különböző kedvezményekkel, gyakran interneten vásárolják meg vonatjegyüket. Ennek egyik bizonyítéka, hogy új TGV üzembe állításával párhuzamosan az Air France francia légitársaság júniustól a Metz-Nancy-Lorraine repülőtérre közlekedő belső járatait megszünteti, a Strasbourg felé közlekedő gépeket pedig ritkítja.
500-zal száguldhat az új vonat
Közmunka a vasútnál: milliárdos a keret (hanganyag)
Mérföldkövek előtt a vasút (hanganyag)