.jpg)
A CLB 2007-ben közvetített casco-szerződéseinek átlagdíja mintegy 10 százalékkal csökkent 2006-hoz képest, és ez a tendencia az idei évben a jelek szerint tovább erősödik. Mindez azt jelenti, hogy folytatódik a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás és a casco díjszínvonalának kiegyenlítődése. Tavaly a legnagyobb mértékben - több mint harmadával - az Uniqua Biztosító csökkentette díjait. A legnagyobb piaci szereplők közül a Generali díjai is 6 százalékkal lettek alacsonyabbak, miközben – az infláció ismételt felpörgése ellenére – nem emelt díjain sem az Allianz, sem pedig az Aegon. Az év folyamán várhatóan további átlagdíj-csökkentésekre kerül sor, az egyes biztosítók a számukra legkedvezőbb szegmensekben akár nagyobb mértékű díjmérséklésre is rászánhatják magukat.
Az általános díjszint-csökkenés persze nem csupán a biztosítók, hanem az alkuszok közötti versenyt is erősíti. A CLB esetében a kieső jutalékbevételt az ezt meghaladó mértékű szerződésszám-emelkedés kompenzálta.
Kedvezmények, akciók, együttműködések
A biztosítók az árcsökkenés mellett különféle részszolgáltatásokkal és kedvezményekkel operálnak. A rész-casco biztosítások már korábban is divatosak voltak: a lopás- illetve törésbiztosításnak nevezett konstrukciók főként 40-60 százalékkal kedvezőbb díjszintjeiknek köszönhetik népszerűségüket. Emellett soha nem látott mértékben elharapóztak a különféle kedvezmények is: mára már elmondhatjuk, hogy a piacon gyakorlatilag eltűntek az alapdíjas casco-biztosítások. A kedvezmények a díjakon kívül speciális szolgáltatásokra is vonatkoznak: ilyenek például az önrészfelezős, vagy a javíthatósági határértéket módosító konstrukciók.
Az akciókat a biztosítók gyakran a kereskedések által rendezett nyílt hétvégére, a kereskedésekkel együtt hirdetik meg. Ilyenkor a díjat a megállapodás szerinti időtartamra maga a kereskedő fizeti meg. Szintén a kereskedőkkel való együttműködés jele az egy-egy márkára kidolgozott speciális konstrukciók megjelenése is.
A kereskedőkön kívül egyre szélesebb körű a finanszírozókkal való együttműködés is: az úgynevezett integrált casco esetében az ügyfél a gépjárműhitel- vagy lízing törlesztőrészletébe építve fizeti a biztosítást. Ez a részt vevők jelentős részének biztosít kedvező megoldást: az ügyfelek nagy része a piacinál kedvezőbb feltételekkel jut casco-hoz, a biztosító ily módon is bővítheti ügyfélkörét, a finanszírozó pedig jelentősen csökkentheti a törlesztés káreseményt követő elmaradásának kockázatát (a finanszírozók portfoliójának már 15-20 százalékos az integrált casco-k aránya). Hátránya ugyanakkor, hogy mellőzi a részletes adatokat (ügyfél életkora, gépjármű típusa, stb.), így vannak olyan ügyfelek is, akik jobban járnának az egyedileg megkötött cascoval.
Kötelező és casco: egyre több az átfedés
Amellett, hogy egyre több biztosító ad ügyfeleinek együttkötési kedvezményt, a valamikor élesen elkülönülő szolgáltatásokkal rendelkező különböző gépjármű-biztosítások között is kezdenek elmosódni a határok. Ennek elsődlegesen az az oka, hogy megjelentek a piacon olyan kötelező biztosítási konstrukciók, amelyek mellé a biztosítók kiegészítő szolgáltatásokat, extra fedezeteket is nyújtanak. Ezen kívül korábban csak casco mellé köthető kiegészítő biztosításokat immár kgfb mellé is kínálnak.
Erre jó példa a lopás- vagy töréskár esetén a gépkocsi beszerzési árát is megtérítő vételár-biztosítás, amelyet Magyarországon – éppen a CLB-nek köszönhetően – immár a kötelező biztosítás mellé is köthető. Ez a konstrukció a más hibájából bekövetkezett totálkár esetén már havi ezer forintos díjért lehetővé teszi, hogy a tulajdonos az így kiegészített kártérítés összegéből ismét új autót vásárolhasson - olvasható a CLB közleményében.
Tovább terjeszkedik az Allianz
Lopott kocsik: kisebb lehet a bukta
Autót hitelre: érdemes jól belőni a futamidőt
A hazai autót szeretjük a legjobban