A kínai kommunista párt központi lapja, a Global Times szerint múlt héten „a J-10CE, a J-10C vadászrepülő exportváltozata lett a nemzetközi fegyverkiállítás fénypontja, miután a közelmúltban sikeresen szerepelt a tényleges harci műveletekben, és felkeltette a nemzetközi megfigyelők kíváncsiságát, akik közelről akarták megvizsgálni a repülőgépet”.
A Chengdu Aircraft Industry Corporation (CAIG) által kifejlesztett J-10C-t mostanában agresszívan pozícionálják, mint költséghatékony, ugyanakkor technikailag félelmetes megoldást a Globális Dél légierői számára, beleértve Malajziát és Bangladest is, amely jelenleg értékeli a vadászflotta modernizálására vonatkozó lehetőségeit. A 2 Mach sebességű, 18 ezer méteres működési magassággal és 1100-1500 kilométer közötti harci hatósugárral rendelkező J-10C-t tartós többfeladatú feladatokra tervezték, beleértve a légi dominanciát, a precíziós csapást és a tengeri elfogást.
Lebőgtek a francia gépek
Bár a J-10CE-t csak makett formájában mutatták be a kiállításon, a J-10CE ismertségét drámaian felerősítik a Pakisztán és India közötti, május 7-én lezajlott légicsatája során elért állítólagos harci eredményei. A jelentések szerint a konfliktus korai szakaszában a Pakisztáni Légierő J-10C gépei több levegő-levegő ütközetet is végrehajtottak, beleértve az Indiai Légierő három francia Rafale vadászgépének lelövését – ami a kínai PL-15E nagy hatótávolságú levegő-levegő rakéta első nagy intenzitású harci bevetését jelenti.
Ezek az állítások, amelyeket az Egyesült Államok, Franciaország és más nyugati nemzetek több védelmi elemzője is megerősített, azt sugallják, hogy további indiai repülőgépeket – egy Szu-30MKI-t, egy MiG-29-est és egy Mirage 2000-est – is semlegesítettek ugyanebben a bevetésben.
Fotó: Wikimedia
Úgy tűnik, ez az első alkalom, hogy Rafale vadászgépeket lelőttek légi harcban. Korábbi afganisztáni, mali és iraki bevetései során a repülőgép olyan légtérben közlekedett, ahol nem kellett ellenséges repülőgépekkel számolnia.
A Rafale gépek lelövésével az európai védelmi ipar veszélyben került, hiszen ha ilyen látványosan alulmarad a kínai versenytársaival szemben, akkor nagy megrendelésektől esik el. Amint arról többek között a német Wirtschaftswoche is beszámol, Indonézia ezért fontolgatja 42 darab francia Rafale repülőgép tervezett beszerzésének lemondását. A lap szerint az európai modell mind a közel-, mind a távolsági harcban alulmaradt.
A katonai siker egyben óriási geopolitikai jelentőséggel is bír Peking számára, hiszen Pakisztán Kína egyetlen szárazföldi hozzáférése az Arab-tengerhez, amely az Indiai-óceánra és a Közel-Kelet létfontosságú kőolajszállítási útvonalaira néz rá. Kína pakisztáni fegyverexportja és a közös hadgyakorlatok átrendezik a regionális erőegyensúlyt.
Európa a mesterséges intelligencia terén is lemaradt
A szakértők szerint a kínai repülőgép fölényének oka az úgynevezett „Combat Cloud”, azaz az egyes fegyverrendszerek valós idejű hálózatba kapcsolása. Ez azt jelenti, hogy a repülőgépek, rakéták és radarok folyamatosan információt cserélnek – mesterséges intelligencia által vezérelve.
A másik tényező a repülőgépek fegyverzete volt: a francia rakéták hatótávolsága 80 kilométerrel körülbelül fele a kínai PL-15E-ének. Kína olyan lőszereket használ majd a sugárhajtású gépekhez, amelyek hatótávolsága akár 500 kilométer is lehet.
A részvények ára az egekbe szökik
Az európai védelmi ipar számára sok pénz forog kockán: az Indonéziával kötött üzlet értéke állítólag mintegy 7,3 milliárd euró. Emellett az európai védelmi rendszerek presztízsveszteségének és Európa katonai erejének veszélye is fennáll. A Rafale repülőgépek a francia nukleáris erők fontos részét képezik. Ha a repülőgépek ennyivel gyengébbek lesznek, elveszítik elrettentő hatásukat.
Az európai repülőgépek egyértelmű alsóbbrendűségét a közösségi médiában gúnyolódás fogadta. Emellett az Avic Chengdu Aircraft Company – a J-10C gyártója – részvényeinek árfolyama is az egekbe emelkedett.
Indiának nagyon különböző fegyverrendszereket kell integrálnia
Két másik tényező is magyarázatot ad arra, hogy az Indiai Légierő miért nem tudta talán teljes mértékben kihasználni a Rafale erősségeit. Ugyanis papíron egyenrangú a J-10C-vel.
A harminchat darab francia repülőgépet csak 2020 és 2022 között szállították le. Az Indiai Légierő összesen hét különböző vadászgéptípust repül orosz, francia, brit és hazai gyártású vadászgépekkel. A pilótákat minden típushoz át kell képezni.
A különböző repülőgéptípusok közötti koordinációt, valamint a légvédelemmel és a légi felderítéssel való együttműködést viszont a típusok sokfélesége bonyolítja. India folyamatban van védelmi importjának diverzifikálása: Míg egy évtizeddel ezelőtt a behozatal közel 80 százaléka Oroszországból származott, ez az arány ma már csak feleannyi. Franciaország viszont már majdnem elérte az oroszok szintjét, Párizs a vadászgépek mellett elsősorban tengeralattjárókhoz szállít technológiát.
A J-10C szintén új a pakisztáni arzenálban. A pakisztániak a világ első importőrei a kínai repülőgépnek, amelyből 2022-ben húsz darabot szállítottak le. Iszlámábádban olyan folyamat zajlik, amely ellentétes Delhivel: a védelmi import egyre inkább egyetlen beszállítóra, Kínára koncentrálódik. Ez nemcsak a Peking és Iszlámábád közötti egyre szorosabb kapcsolatnak köszönhető, hanem annak is, hogy az USA elfordul Pakisztántól és Indiára teszi a tétjeit.
Káncz Csaba szerzői oldala itt érhető el. A témában egy másik cikkünket itt olvashatják.
Káncz Csaba részt vesz Klasszis Befektetői Klubunk következő rendezvényén is. További információk és jelentkezés itt:
Geopolitikai sakkjátszmák és ingadozó tőkepiacok – Hogyan pozícionáljuk befektetéseinket?
A témában a Klasszis Média május 27-én 17 órától geopolitikai szakértők, gazdasági elemzők, befektetési szakemberek részvételével tart rendezvényt.Vegyen részt Ön is! Klasszis Befektetői Klub - részletek és jelentkezés >>