7p

Bár egyre kevesebben néznek tévét – persze bizonyos fogyasztói körökben –, internetet mindenki használ, amely az egész életünket befolyásolja. A közösségi média pedig nemcsak befolyásolja, de sokakét szinte vezérli is. Minden percben és mindenütt kikerülhetetlenül reklámokba botlunk, ami rendkívül zavaró, de kibújni nem lehet alóla. Nem hiányoznak – legalábbis ma még – a nyomtatott sajtó hirdetései vagy a közúti reklámtáblák sem, nem beszélve a bújtatott reklámokról.

A reklámpiac alakulását elemezte a közelmúltban a nagy tekintélyű Dentsu Global Ad Spend Forecasts. A cég által közzétett, a világ 56 országára kiterjedő előrejelzés szerint  2023-hoz képest 5 százalékkal nőnek a 2024-es globális reklámköltések.

Ami fontos és előremutató a jövő szempontjából, hogy a Dentsu szerint az egyes csatornák között a következő arányban oszlanak meg a költések:

A legnagyobb mértékű, 7,4 százalékos a digitális szegmensben történő bővülés. Elemzők szerint 2026-ra már ebben a formában fogják közzétenni a globális hirdetések 62 százalékát. Mindezek a számok és arányok természetesen országonként változnak.

A grafikonból kitűnik, hogy a klasszikus tévéműsor – nem meglepően – évek óta háttérbe szorult. Persze ezt is dója és műsora válogatja. A sportközvetítések vagy főzőcskék, és egyes körökben a legidétlenebb valóságshow-k- is tetemes bevételt hoznak – akkor is, ha ez utóbbiak csak alibiműsorok, leginkább reklámfelület céljára szolgálnak.

Azon pedig szintén nem lehet csodálkozni, hogy a mozi ilyen gyengén teljesít. Jóllehet, mindegyik multiplexben a vetítés előtt félórányi üvöltő reklám fut, csakhogy a nézők eleve a kezdésnek meghirdetett idő után fél órával ülnek le a fotelekbe. No meg, a filmek nagy részét az egyelőre többnyire reklámmentes streamingcsatornákon nézzük.

Változó arányok
Változó arányok
Fotó: Depositphotos

A nyomtatott felületek reklámpiaca folyamatosan csökken, mint ahogy a print sajtótermékek száma is. A jövőben is folytatódik a napilapok és magazinok hirdetési piacának zsugorodása. Amelyek még megmaradtak – tegyük hozzá. Ezek tartalmának és fotóinak viszont 90 százaléka reklám, legalábbis a divatlapok és a fiatal lányoknak szóló színes-szagos kozmetikai, divat, szerelmi és életmódbeli tippeket adó magazinok esetében. Mindez globális trend, hiszen a legtöbb ilyen sajtótermék licensz formában jelenik meg a magyar piacon, hirdetéseik nagy része felett nem a hazai kiadó rendelkezik, hanem a külföldi központi anyalap. A legrangosabb vastag amerikai magazinok felületének több mint kétharmada reklám. Pr-ügynökségek, sminkesek, berendezők, fotósok, modellek kemény munkája van mögötte – bár az újságíráshoz sok köze nincs. Legfeljebb a sztár új filmjéről készült interjúnak, de az is pr persze.

Az, hogy nő a piac, illetve a bevételek, részben annak tudható be, hogy drágult a felületek és a reklámfilmek, a fotós kollekciók előállítása, a modellek honoráriuma, a lapfelületek árai és még sok egyéb rárakódott költség. Ennek fényében érdemes olvasni a GroupM amerikai médiabefektetési társaság előrejelzését. A világ legnagyobb reklám- és kommunikációs holdingja arról számolt be, hogy 2024 végére a globális hirdetési piac 9,5 százalékkal növekedhetett.

Mi játszott ebben szerepet? Az infláción túl többek között két gigantikus sportesemény és az amerikai elnökválasztás. A szakorgánum szerint a Németországban megrendezett labdarúgó Európa-bajnokság összes reklámbevétele 570 millió eurót tett ki, a párizsi olimpiai játékok több mint kétszer ennyit – 1,3 milliárd eurót – hoztak. Az Egyesült Államokban a 2024-es elnökválasztás választási kampány során a teljes reklámköltés elérte a 10,5 milliárd dollárt, ami 1 milliárd dollárral több, mint az előző választásokon.

Hol járnak a legtöbbet moziba?

Ami a streaminget illeti, várható volt, hogy csak ideig-óráig tudjuk elkerülni a reklámokat, hiszen óriási népszerűségű felvevőpiacról van szó. A sreaming audioszolgáltatások hirdetési költségei az előrejelzések szerint a 2025 és 2029 közötti időszakban pedig évente átlagosan 4,4 százalékkal nőnek.

A klasszikus filmreklámok arányának növekedése országonként más: kérdés, mekkora a lakosságszám, és mennyien járnak – ma még – moziba. Indiában például rengetegen. A legnagyobb filmreklám-piaccal rendelkező 5 legnagyobb ország (az Egyesült Államok, Nagy-Britannia, India, Brazília és Dél-Korea) közül csak a dél-amerikai ország lesz képes elérni a 2019-es szintet 2025-ben. Ez utóbbi jóslat visszautalás arra, hogy a Covid ezt az ágazatot is megtépázta.

A maximális növekedést 2024-ben Kína reklámpiaca mutatja, 13,5 százalékkal, a minimális növekedést pedig Ausztrália, 2,2 százalékkal, amint azt az orosz Kommerszant című napilap, valamint több szaklap is hírül adta. 2025-re az Európai Unió reklámpiaca mérsékeltebb növekedést mutathat, a gazdasági környezet hatására lassulás várható

Ordító hibáktól a profi filmekig

De ez csak a piac – felülnézetből. Alulnézetben, a magyar hétköznapokban, főleg az interneten, elképesztően primitív reklámok bombáznak bennünket, akármerre kattintunk. Olyan színvonaltalan, álló és mozgó képek, amelyeknél a cégek képviselői arra sem vették a fáradságot, hogy normálisan lefordítsák magyarra a hirdetés szövegét. Nem stimmel a ragozás – aki lefordítja, nem tud magyarul vagy a gépre bízzák? – és minden szó nagybetűvel van írva. Ez eleve árulkodó jel, az olvasóközönség értelmesebb része rá sem pillant a termékre. Az árak meg fogják lepni Önt – aki ezt a nem magyar reklámmondatot beleveszi a hirdetésbe, az még sosem gondolkodott el rajta, hogy nyelvünkben a meglepetés nemcsak pozitív tartalmú lehet? Ez a rémes egyenszöveg uralkodik ma, teljesen mindegy, hogy lábsóról, jakuzzi medencéről vagy idősotthoni elhelyezkedésről van szó.

Ellentétként mindjárt egy másik véglet: a mobilszolgáltatók gyakorlatilag mindenkit meg tudnak „venni”, a világsztár futballistától a legjobb kreatívokig és a Kossuth-díjas nyugdíjas magyar színészekig. Utóbbinál csak arra kell vigyázni, hogy a művész ne csináljon magából sajnálni való bohócot, aki igyekezetében túljátszik, mert látszik rajta, hogy örül, hogy képernyőn van megint. Magát a szereplést már senki nem kifogásolja, hiszen George Clooney vagy Brad Pitt – meg a stábjuk – régen bebizonyították, hogy ezt is lehet profi módon, szellemesen csinálni.

Kevesen utasítják vissza a reklámszerződést

Nagyon kevés világsztár utasít vissza reklámszerződést, de azért vannak kivételek: a Dame megszólítást viselhető angol sztárok, mint Emma Thompson, Judi Dench vagy Helen Mirren aligha hirdetnének öregedésgátló arckrémet. Más kérdés, hogy a ruha, amiben megjelennek a vörös szőnyegen, ugyancsak reklámeszköz, a divatházat népszerűsíti, már, ha közzé teszik, hol készült.

A 21. században a reklámipar a világ legértelmesebb embereit fogja össze, mert a fogyasztás folytonos növelése ezt igényli – beleértve a pr-t és a marketinget is. Egy-egy cég sikerét óriási mértékben tudja befolyásolni – termékein, produktumain túl – ennek a munkának a színvonala. A fogyasztás bővítését aligha tudják megakadályozni a mégoly elszánt klímaaktivisták sem. Mint ahogy a politikusok népszerűsítése is megáállíthatatlan, amelyre egyes országokban közpénzből fordítanak sok milliárdot. Ez némely tájakon bűnözés kategóriájába esik, sajnos, van, ahol nem.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Nemzetközi Zelenszkij szerint kávéfőzőgépeket gyártottak abban a munkácsi üzemben, amit kilőttek az oroszok
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 21. 14:18
Az ukrán elnök részletesen reagált az éjjeli támadásra, amiben két ember súlyosan megsérült.
Nemzetközi Megszólalt egy uniós államfő: Ukrajnának területeket kell feladnia
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 21. 13:11
Egy háborút lezáró megállapodás érdekében Ukrajnának valószínűleg fel kell adnia területeket, bár ez a nemzetközi jog megsértését jelentené, így csak ideiglenes megállapodás lehetne – jelentette ki Petr Pavel cseh államfő abban az interjújában, amelyet csütörtökön hozott nyilvánosságra a CTK hírügynökség.
Nemzetközi Munkácsi támadás: 15 ember sérült meg Kárpátalján
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 21. 11:15
Amerikai üzemet támadtak az oroszok.
Nemzetközi Kárpátalja: Drón csapódott be a Huszti járásban
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 21. 10:50
Egy drónbecsapódást is rögzítettek a Huszti járásban fekvő Lipovec (Hárspatak) községben.
Nemzetközi Munkácsi orosz rakétatámadás: megszólalt a magyar államfő
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 21. 09:30
Mielőbbi gyógyulást és békét kíván az államfő.
Nemzetközi Orosz támadás 30 kilométerre a magyar határtól – Kárpátalja többé nem biztonságos
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 21. 08:54
A csütörtök hajnali orosz rakétatámadásokban Kárpátalja nem csak azért volt érintett, mert Munkács városa is a célpontok között volt – a régió légterét a Lviv elleni támadáshoz is használták, hívja fel a figyelmet Rácz András.
Nemzetközi Rakétatámadás érte Munkácsot
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 21. 08:02
Oroszország az augusztus 21-ére virradó éjszaka rakéták és drónok hullámát indította el Ukrajna több városa ellen. 12 ember megsebesült, Munkács városában pedig tűz keletkezett egy nagy elektronikai gyárban. Más városokból, köztük Lvivből is károkat jelentettek.
Nemzetközi Küszöbön a gázai offenzíva, sorakozik az izraeli hadsereg
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 21. 06:59
A város külterületeit már az ellenőrzésük alá vonták.
Nemzetközi Trump és Európa már nem ugyanazért a célért harcolnak
Káncz Csaba | 2025. augusztus 21. 05:49
Trump Amerikája már nem része annak a Nyugatnak, amelyet meg kell védeni. Európának az ukrajnai válság drága leckét ad a reálpolitikából, amely egyben tükrözi a stratégiai autonómia iránti dilemmáját. Káncz Csaba jegyzete.
Nemzetközi Miért nem fogyaszthatják ugyanazt az ételt a pilóták a fedélzeten?
Elek Lenke | 2025. augusztus 20. 16:36
A repülés biztonsági szabályai igen terjedelmes könyvet tesznek ki. Mindegyik előírás műszaki ismereteken, sok évtizedes tapasztalaton és olykor sajnálatos eseteken alapszik. Ilyen például az is, hogy a pilóták eltérő összetételű ebédje vagy vacsorája elvileg kizárja, hogy mindketten súlyos ételmérgezést kapjanak, ami veszélyeztetné az utasok biztonságos célba érését.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG