7p

Bár egyre kevesebben néznek tévét – persze bizonyos fogyasztói körökben –, internetet mindenki használ, amely az egész életünket befolyásolja. A közösségi média pedig nemcsak befolyásolja, de sokakét szinte vezérli is. Minden percben és mindenütt kikerülhetetlenül reklámokba botlunk, ami rendkívül zavaró, de kibújni nem lehet alóla. Nem hiányoznak – legalábbis ma még – a nyomtatott sajtó hirdetései vagy a közúti reklámtáblák sem, nem beszélve a bújtatott reklámokról.

A reklámpiac alakulását elemezte a közelmúltban a nagy tekintélyű Dentsu Global Ad Spend Forecasts. A cég által közzétett, a világ 56 országára kiterjedő előrejelzés szerint  2023-hoz képest 5 százalékkal nőnek a 2024-es globális reklámköltések.

Ami fontos és előremutató a jövő szempontjából, hogy a Dentsu szerint az egyes csatornák között a következő arányban oszlanak meg a költések:

A legnagyobb mértékű, 7,4 százalékos a digitális szegmensben történő bővülés. Elemzők szerint 2026-ra már ebben a formában fogják közzétenni a globális hirdetések 62 százalékát. Mindezek a számok és arányok természetesen országonként változnak.

A grafikonból kitűnik, hogy a klasszikus tévéműsor – nem meglepően – évek óta háttérbe szorult. Persze ezt is dója és műsora válogatja. A sportközvetítések vagy főzőcskék, és egyes körökben a legidétlenebb valóságshow-k- is tetemes bevételt hoznak – akkor is, ha ez utóbbiak csak alibiműsorok, leginkább reklámfelület céljára szolgálnak.

Azon pedig szintén nem lehet csodálkozni, hogy a mozi ilyen gyengén teljesít. Jóllehet, mindegyik multiplexben a vetítés előtt félórányi üvöltő reklám fut, csakhogy a nézők eleve a kezdésnek meghirdetett idő után fél órával ülnek le a fotelekbe. No meg, a filmek nagy részét az egyelőre többnyire reklámmentes streamingcsatornákon nézzük.

Változó arányok
Változó arányok
Fotó: Depositphotos

A nyomtatott felületek reklámpiaca folyamatosan csökken, mint ahogy a print sajtótermékek száma is. A jövőben is folytatódik a napilapok és magazinok hirdetési piacának zsugorodása. Amelyek még megmaradtak – tegyük hozzá. Ezek tartalmának és fotóinak viszont 90 százaléka reklám, legalábbis a divatlapok és a fiatal lányoknak szóló színes-szagos kozmetikai, divat, szerelmi és életmódbeli tippeket adó magazinok esetében. Mindez globális trend, hiszen a legtöbb ilyen sajtótermék licensz formában jelenik meg a magyar piacon, hirdetéseik nagy része felett nem a hazai kiadó rendelkezik, hanem a külföldi központi anyalap. A legrangosabb vastag amerikai magazinok felületének több mint kétharmada reklám. Pr-ügynökségek, sminkesek, berendezők, fotósok, modellek kemény munkája van mögötte – bár az újságíráshoz sok köze nincs. Legfeljebb a sztár új filmjéről készült interjúnak, de az is pr persze.

Az, hogy nő a piac, illetve a bevételek, részben annak tudható be, hogy drágult a felületek és a reklámfilmek, a fotós kollekciók előállítása, a modellek honoráriuma, a lapfelületek árai és még sok egyéb rárakódott költség. Ennek fényében érdemes olvasni a GroupM amerikai médiabefektetési társaság előrejelzését. A világ legnagyobb reklám- és kommunikációs holdingja arról számolt be, hogy 2024 végére a globális hirdetési piac 9,5 százalékkal növekedhetett.

Mi játszott ebben szerepet? Az infláción túl többek között két gigantikus sportesemény és az amerikai elnökválasztás. A szakorgánum szerint a Németországban megrendezett labdarúgó Európa-bajnokság összes reklámbevétele 570 millió eurót tett ki, a párizsi olimpiai játékok több mint kétszer ennyit – 1,3 milliárd eurót – hoztak. Az Egyesült Államokban a 2024-es elnökválasztás választási kampány során a teljes reklámköltés elérte a 10,5 milliárd dollárt, ami 1 milliárd dollárral több, mint az előző választásokon.

Hol járnak a legtöbbet moziba?

Ami a streaminget illeti, várható volt, hogy csak ideig-óráig tudjuk elkerülni a reklámokat, hiszen óriási népszerűségű felvevőpiacról van szó. A sreaming audioszolgáltatások hirdetési költségei az előrejelzések szerint a 2025 és 2029 közötti időszakban pedig évente átlagosan 4,4 százalékkal nőnek.

A klasszikus filmreklámok arányának növekedése országonként más: kérdés, mekkora a lakosságszám, és mennyien járnak – ma még – moziba. Indiában például rengetegen. A legnagyobb filmreklám-piaccal rendelkező 5 legnagyobb ország (az Egyesült Államok, Nagy-Britannia, India, Brazília és Dél-Korea) közül csak a dél-amerikai ország lesz képes elérni a 2019-es szintet 2025-ben. Ez utóbbi jóslat visszautalás arra, hogy a Covid ezt az ágazatot is megtépázta.

A maximális növekedést 2024-ben Kína reklámpiaca mutatja, 13,5 százalékkal, a minimális növekedést pedig Ausztrália, 2,2 százalékkal, amint azt az orosz Kommerszant című napilap, valamint több szaklap is hírül adta. 2025-re az Európai Unió reklámpiaca mérsékeltebb növekedést mutathat, a gazdasági környezet hatására lassulás várható

Ordító hibáktól a profi filmekig

De ez csak a piac – felülnézetből. Alulnézetben, a magyar hétköznapokban, főleg az interneten, elképesztően primitív reklámok bombáznak bennünket, akármerre kattintunk. Olyan színvonaltalan, álló és mozgó képek, amelyeknél a cégek képviselői arra sem vették a fáradságot, hogy normálisan lefordítsák magyarra a hirdetés szövegét. Nem stimmel a ragozás – aki lefordítja, nem tud magyarul vagy a gépre bízzák? – és minden szó nagybetűvel van írva. Ez eleve árulkodó jel, az olvasóközönség értelmesebb része rá sem pillant a termékre. Az árak meg fogják lepni Önt – aki ezt a nem magyar reklámmondatot beleveszi a hirdetésbe, az még sosem gondolkodott el rajta, hogy nyelvünkben a meglepetés nemcsak pozitív tartalmú lehet? Ez a rémes egyenszöveg uralkodik ma, teljesen mindegy, hogy lábsóról, jakuzzi medencéről vagy idősotthoni elhelyezkedésről van szó.

Ellentétként mindjárt egy másik véglet: a mobilszolgáltatók gyakorlatilag mindenkit meg tudnak „venni”, a világsztár futballistától a legjobb kreatívokig és a Kossuth-díjas nyugdíjas magyar színészekig. Utóbbinál csak arra kell vigyázni, hogy a művész ne csináljon magából sajnálni való bohócot, aki igyekezetében túljátszik, mert látszik rajta, hogy örül, hogy képernyőn van megint. Magát a szereplést már senki nem kifogásolja, hiszen George Clooney vagy Brad Pitt – meg a stábjuk – régen bebizonyították, hogy ezt is lehet profi módon, szellemesen csinálni.

Kevesen utasítják vissza a reklámszerződést

Nagyon kevés világsztár utasít vissza reklámszerződést, de azért vannak kivételek: a Dame megszólítást viselhető angol sztárok, mint Emma Thompson, Judi Dench vagy Helen Mirren aligha hirdetnének öregedésgátló arckrémet. Más kérdés, hogy a ruha, amiben megjelennek a vörös szőnyegen, ugyancsak reklámeszköz, a divatházat népszerűsíti, már, ha közzé teszik, hol készült.

A 21. században a reklámipar a világ legértelmesebb embereit fogja össze, mert a fogyasztás folytonos növelése ezt igényli – beleértve a pr-t és a marketinget is. Egy-egy cég sikerét óriási mértékben tudja befolyásolni – termékein, produktumain túl – ennek a munkának a színvonala. A fogyasztás bővítését aligha tudják megakadályozni a mégoly elszánt klímaaktivisták sem. Mint ahogy a politikusok népszerűsítése is megáállíthatatlan, amelyre egyes országokban közpénzből fordítanak sok milliárdot. Ez némely tájakon bűnözés kategóriájába esik, sajnos, van, ahol nem.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Nemzetközi „Kiváló vezető” – így fogadta Donald Trump Orbán Viktort a Fehér Házban
Kollár Dóra | 2025. november 7. 17:08
Donald Trump amerikai elnök egy munkaebéden látja vendégül Orbán Viktort, ez az eredetileg tervezett időponthoz képest közel egy órás késéssel kezdődött. Az amerikai elnök két kérdésre válaszolt  – ez volt közvetítésünk a Fehér Házba történő megérkezés pillanatairól. 
Nemzetközi Trump lehet Orbán Viktor titkos fegyvere Magyar Péter legyőzéséhez?
Privátbankár.hu | 2025. november 7. 16:59
A választási kampányra is gondol a magyar miniszterelnök egy brit lap szerint.
Nemzetközi A 4iG elnöke is Washingtonban tárgyal
Privátbankár.hu | 2025. november 7. 08:26
Jászai Gellért – úgyis, mint Magyarország nemzetközi üzleti kapcsolatok fejlesztéséért felelős rendkívüli és meghatalmazott nagykövete – az Orbán Viktor által vezetett magyar delegáció tagjaként vesz részt az Egyesült Államokban zajló hivatalos látogatáson.
Nemzetközi Ukrajnában harcoló dél-afrikai katonák kértek segítséget a hazatéréshez
Privátbankár.hu | 2025. november 6. 19:58
Nem világos, hogy melyik oldalon harcolnak. A 20 és 39 év közötti férfiakat „zsoldosseregbe csábítottak” a Donbasz régióba.
Nemzetközi Puccskísérlet miatt a grúz ügyészség vádat emelt a volt elnök ellen
Privátbankár.hu | 2025. november 6. 19:35
Nyolc ellenzéki politikus, köztük a börtönben ülő volt elnök, Mihail Szaakasvili ellen emeltek vádat, azzal vádolva őket, hogy külföldi hatalmak támogatásával meg akarták dönteni a kormányt.
Nemzetközi Visszavonul Nancy Pelosi, az Egyesült Államok Képviselőházának első női elnöke
Privátbankár.hu | 2025. november 6. 19:12
Nancy Pelosi, az Egyesült Államok Képviselőházának első női elnöke és a Demokrata Párt ikonikus alakja, csütörtökön bejelentette, hogy nem indul újra a kongresszusi választásokon 2026-ban, ezzel lezárja négy évtizedes politikai pályafutását.
Nemzetközi Orbán Viktor megkapja Trumptól, amit Zelenszkij elsőre nem kapott meg
Kollár Dóra | 2025. november 6. 18:05
Egy sokatmondó gesztus is jelzi a magyar miniszterelnök és az amerikai elnök jó viszonyát: Orbán Viktor a Blair House-ban lakhat washingtoni vizitje során. Pénteki találkozójukon az ukrajnai „béketeremtés” és orosz olajimport mellett szóba kerülhet az amerikai nukleáris fűtőelemek vásárlása, valamint a magyar–amerikai kettős adóztatás kérdése is.  
Nemzetközi Lengyelország jövőre 400 ezer fő katonai kiképzését tervezi
Privátbankár.hu | 2025. november 6. 16:01
Lengyelország új katonai kiképzési programot indít még novemberben, amelynek célja, hogy 2026-ra mintegy 400 ezer embert képezzen ki – közölte a lengyel Védelmi Minisztérium csütörtökön.
Nemzetközi Donald Trump katonai bázist készül létrehozni Damaszkuszban
Privátbankár.hu | 2025. november 6. 15:21
Az Egyesült Államok katonai jelenlét kialakítását tervezi a damaszkuszi repülőtéren, hogy ezzel támogassa azt a biztonsági megállapodást, amelyet Washington közvetít Szíria és Izrael között.
Nemzetközi A föld alatt küzdenek életükért az ukrán bányászok az orosz támadás után
Privátbankár.hu | 2025. november 6. 14:11
Az orosz rakétatámadás elvágta áramellátásukat.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG