7p

Bár egyre kevesebben néznek tévét – persze bizonyos fogyasztói körökben –, internetet mindenki használ, amely az egész életünket befolyásolja. A közösségi média pedig nemcsak befolyásolja, de sokakét szinte vezérli is. Minden percben és mindenütt kikerülhetetlenül reklámokba botlunk, ami rendkívül zavaró, de kibújni nem lehet alóla. Nem hiányoznak – legalábbis ma még – a nyomtatott sajtó hirdetései vagy a közúti reklámtáblák sem, nem beszélve a bújtatott reklámokról.

A reklámpiac alakulását elemezte a közelmúltban a nagy tekintélyű Dentsu Global Ad Spend Forecasts. A cég által közzétett, a világ 56 országára kiterjedő előrejelzés szerint  2023-hoz képest 5 százalékkal nőnek a 2024-es globális reklámköltések.

Ami fontos és előremutató a jövő szempontjából, hogy a Dentsu szerint az egyes csatornák között a következő arányban oszlanak meg a költések:

A legnagyobb mértékű, 7,4 százalékos a digitális szegmensben történő bővülés. Elemzők szerint 2026-ra már ebben a formában fogják közzétenni a globális hirdetések 62 százalékát. Mindezek a számok és arányok természetesen országonként változnak.

A grafikonból kitűnik, hogy a klasszikus tévéműsor – nem meglepően – évek óta háttérbe szorult. Persze ezt is dója és műsora válogatja. A sportközvetítések vagy főzőcskék, és egyes körökben a legidétlenebb valóságshow-k- is tetemes bevételt hoznak – akkor is, ha ez utóbbiak csak alibiműsorok, leginkább reklámfelület céljára szolgálnak.

Azon pedig szintén nem lehet csodálkozni, hogy a mozi ilyen gyengén teljesít. Jóllehet, mindegyik multiplexben a vetítés előtt félórányi üvöltő reklám fut, csakhogy a nézők eleve a kezdésnek meghirdetett idő után fél órával ülnek le a fotelekbe. No meg, a filmek nagy részét az egyelőre többnyire reklámmentes streamingcsatornákon nézzük.

Változó arányok
Változó arányok
Fotó: Depositphotos

A nyomtatott felületek reklámpiaca folyamatosan csökken, mint ahogy a print sajtótermékek száma is. A jövőben is folytatódik a napilapok és magazinok hirdetési piacának zsugorodása. Amelyek még megmaradtak – tegyük hozzá. Ezek tartalmának és fotóinak viszont 90 százaléka reklám, legalábbis a divatlapok és a fiatal lányoknak szóló színes-szagos kozmetikai, divat, szerelmi és életmódbeli tippeket adó magazinok esetében. Mindez globális trend, hiszen a legtöbb ilyen sajtótermék licensz formában jelenik meg a magyar piacon, hirdetéseik nagy része felett nem a hazai kiadó rendelkezik, hanem a külföldi központi anyalap. A legrangosabb vastag amerikai magazinok felületének több mint kétharmada reklám. Pr-ügynökségek, sminkesek, berendezők, fotósok, modellek kemény munkája van mögötte – bár az újságíráshoz sok köze nincs. Legfeljebb a sztár új filmjéről készült interjúnak, de az is pr persze.

Az, hogy nő a piac, illetve a bevételek, részben annak tudható be, hogy drágult a felületek és a reklámfilmek, a fotós kollekciók előállítása, a modellek honoráriuma, a lapfelületek árai és még sok egyéb rárakódott költség. Ennek fényében érdemes olvasni a GroupM amerikai médiabefektetési társaság előrejelzését. A világ legnagyobb reklám- és kommunikációs holdingja arról számolt be, hogy 2024 végére a globális hirdetési piac 9,5 százalékkal növekedhetett.

Mi játszott ebben szerepet? Az infláción túl többek között két gigantikus sportesemény és az amerikai elnökválasztás. A szakorgánum szerint a Németországban megrendezett labdarúgó Európa-bajnokság összes reklámbevétele 570 millió eurót tett ki, a párizsi olimpiai játékok több mint kétszer ennyit – 1,3 milliárd eurót – hoztak. Az Egyesült Államokban a 2024-es elnökválasztás választási kampány során a teljes reklámköltés elérte a 10,5 milliárd dollárt, ami 1 milliárd dollárral több, mint az előző választásokon.

Hol járnak a legtöbbet moziba?

Ami a streaminget illeti, várható volt, hogy csak ideig-óráig tudjuk elkerülni a reklámokat, hiszen óriási népszerűségű felvevőpiacról van szó. A sreaming audioszolgáltatások hirdetési költségei az előrejelzések szerint a 2025 és 2029 közötti időszakban pedig évente átlagosan 4,4 százalékkal nőnek.

A klasszikus filmreklámok arányának növekedése országonként más: kérdés, mekkora a lakosságszám, és mennyien járnak – ma még – moziba. Indiában például rengetegen. A legnagyobb filmreklám-piaccal rendelkező 5 legnagyobb ország (az Egyesült Államok, Nagy-Britannia, India, Brazília és Dél-Korea) közül csak a dél-amerikai ország lesz képes elérni a 2019-es szintet 2025-ben. Ez utóbbi jóslat visszautalás arra, hogy a Covid ezt az ágazatot is megtépázta.

A maximális növekedést 2024-ben Kína reklámpiaca mutatja, 13,5 százalékkal, a minimális növekedést pedig Ausztrália, 2,2 százalékkal, amint azt az orosz Kommerszant című napilap, valamint több szaklap is hírül adta. 2025-re az Európai Unió reklámpiaca mérsékeltebb növekedést mutathat, a gazdasági környezet hatására lassulás várható

Ordító hibáktól a profi filmekig

De ez csak a piac – felülnézetből. Alulnézetben, a magyar hétköznapokban, főleg az interneten, elképesztően primitív reklámok bombáznak bennünket, akármerre kattintunk. Olyan színvonaltalan, álló és mozgó képek, amelyeknél a cégek képviselői arra sem vették a fáradságot, hogy normálisan lefordítsák magyarra a hirdetés szövegét. Nem stimmel a ragozás – aki lefordítja, nem tud magyarul vagy a gépre bízzák? – és minden szó nagybetűvel van írva. Ez eleve árulkodó jel, az olvasóközönség értelmesebb része rá sem pillant a termékre. Az árak meg fogják lepni Önt – aki ezt a nem magyar reklámmondatot beleveszi a hirdetésbe, az még sosem gondolkodott el rajta, hogy nyelvünkben a meglepetés nemcsak pozitív tartalmú lehet? Ez a rémes egyenszöveg uralkodik ma, teljesen mindegy, hogy lábsóról, jakuzzi medencéről vagy idősotthoni elhelyezkedésről van szó.

Ellentétként mindjárt egy másik véglet: a mobilszolgáltatók gyakorlatilag mindenkit meg tudnak „venni”, a világsztár futballistától a legjobb kreatívokig és a Kossuth-díjas nyugdíjas magyar színészekig. Utóbbinál csak arra kell vigyázni, hogy a művész ne csináljon magából sajnálni való bohócot, aki igyekezetében túljátszik, mert látszik rajta, hogy örül, hogy képernyőn van megint. Magát a szereplést már senki nem kifogásolja, hiszen George Clooney vagy Brad Pitt – meg a stábjuk – régen bebizonyították, hogy ezt is lehet profi módon, szellemesen csinálni.

Kevesen utasítják vissza a reklámszerződést

Nagyon kevés világsztár utasít vissza reklámszerződést, de azért vannak kivételek: a Dame megszólítást viselhető angol sztárok, mint Emma Thompson, Judi Dench vagy Helen Mirren aligha hirdetnének öregedésgátló arckrémet. Más kérdés, hogy a ruha, amiben megjelennek a vörös szőnyegen, ugyancsak reklámeszköz, a divatházat népszerűsíti, már, ha közzé teszik, hol készült.

A 21. században a reklámipar a világ legértelmesebb embereit fogja össze, mert a fogyasztás folytonos növelése ezt igényli – beleértve a pr-t és a marketinget is. Egy-egy cég sikerét óriási mértékben tudja befolyásolni – termékein, produktumain túl – ennek a munkának a színvonala. A fogyasztás bővítését aligha tudják megakadályozni a mégoly elszánt klímaaktivisták sem. Mint ahogy a politikusok népszerűsítése is megáállíthatatlan, amelyre egyes országokban közpénzből fordítanak sok milliárdot. Ez némely tájakon bűnözés kategóriájába esik, sajnos, van, ahol nem.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Nemzetközi Netanjahu elmondta, mivel járna a palesztin állam létrehozása
Privátbankár.hu | 2025. április 15. 19:33
Benjámin Netanjahu izraeli miniszterelnök ismét elvetette a palesztin államiságot abban a telefonbeszélgetésben, amelyet Emmanuel Macron francia elnökkel folytatott kedden, Macron pedig sürgette, hogy legyen végre tűzszünet és megállapodás az izraeli túszokról a Gázai övezeti háborúban.
Nemzetközi Német csodafegyver Ukrajnának? Súlyos döntést hozhat az új kancellár
Wéber Balázs | 2025. április 15. 18:31
Míg a búcsúzó német kancellár, Olaf Scholz nem volt hajlandó nagy hatótávolságú Taurusokat szállítani Ukrajnának, a hamarosan hivatalba lépő utódja, Friedrich Merz átlépné a vörös vonalat. Moszkva – úgy tűnik – tajtékzik a dühtől. De milyen következményei lehetnek egy ilyen lépésnek? Ezt nézzük meg az e heti Nagyítóban.
Nemzetközi Francia börtönöket támadtak
Privátbankár.hu | 2025. április 15. 18:11
Több dél-franciaországi büntetésvégrehajtási intézmény épülete ellen követtek el támadásokat felgyújtott járművekkel vagy sorozatlövésekkel az elmúlt két napban, helyenként anarchista jelszavakat is festve a börtönök falára – jelentette be az országos terrorellenes ügyészség, amely kedden vizsgálatot indított a támadássorozat ügyében.
Nemzetközi Trump tett egy ígéretet a cégeknek
Privátbankár.hu | 2025. április 15. 17:22
Az amerikai elnök gyorsított engedélyezési eljárásról biztosított minden, az Egyesült Államokban beruházást tervező vállalatot – az amerikai elnök ezt arra reagálva közölte, hogy az NVIDIA chipgyártó 500 milliárd dollár új beruházás tervét jelentette be.
Nemzetközi Aggasztó jelentés: Európa a leggyorsabban melegedő kontinens
Privátbankár.hu | 2025. április 15. 16:27
A szélsőséges időjárás és az éghajlatváltozás súlyos hatásait megérzi a kontinens. 
Nemzetközi Kicsorbítják Brüsszelben a magyar vétót? Úgy tűnik, megvan a megoldás a szankciós zsarolás ellen
Litván Dániel | 2025. április 15. 15:23
Sok uniós kormány tart attól, hogy Magyarország újra vétóval fog zsarolni az Oroszország elleni szankciók ügyében – de most találtak egy megoldást Orbán Viktor kikerülésére?
Nemzetközi Kiszivárgott egy lista: ezekbe az országokba toloncolnák vissza tömegesen a bevándorlókat 
Privátbankár.hu | 2025. április 15. 15:04
Az Európai Bizottság tervezete azokat a távoli országokat listázza, ahová a kontinensre érkező menedékkérők egy részét, szabályozott keretek közt tudná átirányítani az EU.
Nemzetközi Putyin kimondta, valójában mit akar
Privátbankár.hu | 2025. április 15. 13:26
Meggyőző volt a múlt heti találkozó Vlagyimir Putyin orosz államfővel, lehetőség látszik az orosz-amerikai kapcsolatok átformálására és az orosz elnök végül kimondta, hogy a tűzszüneten túl tartós békét szeretne – mondta Steve Witkoff amerikai elnöki különmegbízott. 
Nemzetközi Putyin és a bűnözői körök – egyre szorosabb együttműködésben
Káncz Csaba | 2025. április 15. 09:31
A szervezett bűnözési hálózatok hozzáférést biztosítanak Oroszország számára korlátozott árukhoz, például fejlett elektronikai eszközökhöz a hadsereg számára, és megkönnyítik a pénzmosást, valamint az illegális pénzáramlást. Az orosz hírszerző szolgálatok egyre gyakrabban bűnszövetkezetekre támaszkodnak kémtevékenységeik kiegészítésére, beleértve a szabotázst, a kibertámadásokat és a merényleteket. Káncz Csaba jegyzete.
Nemzetközi Már készül az újabb uniós gyomros Oroszországnak
Privátbankár.hu | 2025. április 14. 19:27
A következő szankciók májusban érkezhetnek.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG