A legjobbat szeretnénk, csak nem keressük
A Cofidis és a BankRáció.hu közös Pénzügyi Tudatosság Tesztének célja a magyarok pénzügyi ismereteinek feltérképezése volt. A kutatás aktualitását jól mutatja, hogy tízből négy embernek van jelenleg is hitele vagy kölcsöne, és nagy részük elégedett is az általa választott konstrukcióval, Annak ellenére, hogy az elmúlt évek komoly sebet ejtettek a pénzintézetek renoméján, mindössze minden tizedik ember utasítja csak el a hitel műfaját. .
Jellemző, hogy a szavak szintjén mindenki egyetért azzal, hogy ha hitelfelvételre van szükség, érdemes nagyon alaposan körülnézni, de ennek ellenére feltűnően sokan (65%) fordulnának első körben saját számlavezető bankjukhoz egy ilyen esetben. Tízből négyen úgy érzik, képtelenek összehasonlítani az ajánlatokat, pedig szakértők szerint az esetek jelentős részében máshol jobb feltételekkel juthatnának pénzhez. „A tájékozódás és az alapos kutakodás mellőzése sokszor oda vezet, hogy ez emberek nem találják meg a számukra legjobb konstrukciókat, ennek eredményeként pedig sok tízezer forinttal rövidítik meg magukat” – mondta el Gergely Péter, a BankRáció.hu alapítója.
Félünk a kicsiktől
A kérdőívet kitöltők több mint háromnegyede szerint nem elég átláthatóak a hitelajánlatok, illetve szinte kétharmaduk tart az apró betűs részektől. Közel minden negyedik ember kifejezetten csak a nagynevű, sok fiókkal rendelkező bankoknál mer hitelt felvenni. A kisebb, vagy nehezebben elérhető bankokban a válaszolók valamivel több, mint fele bízik csak meg annak ellenére, hogy lehet, anyagilag jelentősen jobban járnának velük.
„A kutatás alátámasztja, hogy a hiteleknek továbbra is van létjogosultsága: nem az a probléma, ha valaki külső pénzügyi forrást keres, hanem az, ha ezt felelőtlenül, kellő körültekintés nélkül teszi. Ezért fontos, hogy szükséges minimumként mindenki hasonlítsa össze a hitelintézetek ajánlatait, hogy megtalálja a számára legelőnyösebb konstrukciót ” – mondta el Holló Bence, a Cofidis Magyarországi Fióktelepének vezetője.
Sokan nem látják a lényeget
Meglehetősen nagy a bizonytalanság arról, hogy mi a legfontosabb egy hitellel kapcsolatban. A kitöltők közel ötöde a THM-et vagy az összes visszafizetnivalót jelölte meg, felük azonban nem konkrétan összehasonlítható mérőszámokból indulna ki ilyen esetben, hanem olyan általános hívószavak mentén hozna döntést, mint a „biztonság”.
Mi a legfontosabb egy hitelnél(%) |
A rászorulók vannak a legrosszabb helyzetben
Az emberek fele nincs kifejezetten otthon ezen a területen, és valamivel többen vannak azok, akik nem elégedettek saját pénzügyi ismereteikkel. Jellemzően a férfiak, a 31-40 éves korosztály tagjai és a városban élők a magabiztosabbak, míg a feltételezhetően gyengébb pénzügyi stabilitással rendelkező, kiszolgáltatottabb emberek, így az idősebb, kisebb településen élők kevésbé bíznak saját tudásában. A válaszolók több mint fele érzi úgy, hogy nem érti kifejezetten a banki nyelvezetet, és közel fele tapasztalja, hogy nem ismeri jól a bankok által gyakran használt szavakat, kifejezéseket.
Mennyire van otthon a pénzügyek területén? (%) |
Miben vagyunk a legtudatosabbak?
A résztvevők közel háromnegyede rendelkezik megtakarítással, bár tízből három embernek nincs negyedévre elegendő félretett pénze. Nagyságrendileg ugyanennyien vannak azok, akik kifejezetten tudatosnak mondják magukat a spórolás területén: tízből nyolcan tartják fontosnak, hogy rendszeresen tegyenek félre, és ez mindig vagy sokszor sikerül is. Ennél azonban jóval kevesebben, tízből négyen vannak azok, akik valamilyen befektetésben tartják pénzüket.
Általánosságban elmondható, hogy a férfiak inkább spórolósak, mint a nők, és gyakrabban van befektetésük is. Legnagyobb arányban a 31-40 évesekre jellemző, hogy odafigyelnek pénzügyeikre, rendszeresen félretesznek, és befektetésben tartják megtakarításaik egy részét – derült ki a kutatásból.