Mark Zuckerberg. (MTI/AP/Eric Risberg) |
Mark Zuckerberg cége tavaly hatalmas fejlesztésekbe vágott bele, és ezt idén is folytatja. A célja az, hogy a meglévő felhasználókból vonzó applikációkkal több pénzt csaljon ki, miután a felhasználószám már csak mérsékelten növelhető.
Az emberiség ötöde
Jelenleg 1,44 milliárd felhasználó van (ami még mindig 13 százalékos növekedés egy év alatt), de ez akármeddig nem növelhető, hisz ez már így is az emberiség ötöde. A maradék négyötödből, ha leszámítjuk a gyerekeket, a nagyon időseket, az analfabétákat, a „bozótlakókat”(törzsi szinten élők, ill. olyan szegények, hogy kisebb gondjuk is nagyobb, mint a facebookozás), na meg azokat, akik egyszerűen nem óhajtanak részt venni az emberiség eme őrületében, akkor meglehetősen leszűkül a még bevonható felhasználók köre. Nem beszélve a kínaiak és az oroszok nagy részéről, akik jobban érzik magukat saját Facebook-szerű oldalaikon.
Mi marad hát akkor? Az emberiség ötöde óriási vevőkör, ennél nagyobbat álmodni sem lehet. Ha valaki ennyi embert ér el, érthető, hogy megpróbálna nekik újabb és újabb dolgokat eladni, vagy újabb applikációk használatára rávenni őket, és ezáltal a reklámbevételeket növelni. Ez elég komoly kihívás. Az átlag Facebook felhasználó pont az ellentéte pl. egy Apple vásárlónak: nem akar fizetni, cserébe eltűri a reklámokat. Az Apple vásárló viszont sorban áll a legújabb termékért, és bármennyit hajlandó érte megadni.
Fejlesztés vagy fejőstehén?
Facebook felhasználó tehát sok van, mondhatni amennyi csak lehetséges, de a fejenkénti árbevétel és így profit nem magas. Ezen próbál a cég változtatni, de ez egyelőre igen költséges beruházásokat jelent. Fejlesztik a WhatsApp-ot, az Instagram-ot és az Oculus Rift nevű alkalmazást. Mindezek következtében 83 százalékkal emelkedett a fejlesztésre fordított összeg, és megduplázódott a marketing költség. Idén 55-65 százalék közti költségnövekedést várnak.
Mindez azt jelenti, hogy a profitnövekedés dinamikája lelassul. Ezzel együtt a cég árbevétele szépen növekedett: 2,5 milliárd dollárról 3,5 milliárdra, ezen belül nagyrészt a reklámbevételek emelkedtek. Tulajdonképpen ha a cég nem lenne telhetetlen, lassanként már beállhatna a fejőstehén kategóriába, vagyis belenyugodna, hogy lelassul a növekedés, és kialakul egy kellemes, stabil profit, amit ki lehet fizetni osztalék gyanánt.
Már nem olcsó
De egyelőre szó sincs megnyugvásról, mennek a hatalmas beruházások, már csak az a kérdés, hogy az ezek által generált forgalom-, és profitbővülés visszaigazolja-e majd a mostani költségeket.
A Facebook-részvény árfolyamának alakulása a kibocsátás óta |
A részvény ára fundamentálisan nem alacsony, vagyis egyelőre erős növekedés van beárazva. A részvényenkénti eredmény a negyedévben 42 cent lett, ha egy kis optimizmussal az idei évre 2 dolláros nyereséget kalkulálunk, akkor ebből a jelenlegi 80 dollár körüli árfolyammal 40-es P/E érték adódik. Ez viszont azt jelenti, hogy a befektetők még több évre komoly növekedést áraznak. Nagy lehetőség ezért most már nem látszik a papírban. Az tavaly előtt adódott, amikor a részvény feljött a 20 dollár alatti mélységből, átlépte a 38 dolláros kibocsátási árat, és vidáman felügetett a mostani szintekre.