Összefoglaló:
- A Sea Limited (SE) az online kereskedelmi, online gaming és digitális pénzügyi szolgáltatások gyorsan fejlődő és nagy potenciált rejtő iparágakban üzletel, főként Délkelet-Ázsiában;
- Nem csak komoly népességszám- és GDP-növekedést, de az internetes és mobilos szolgáltatások jelentős térnyerését várjuk ettől a régiótól a következő 4-5 éven belül;
- Az SE kvázi diverzifikált termékeket és szolgáltatásokat állít elő a digitális piacon belül, így enyhítve, kiegyensúlyozva az iparágak potenciális volatilitását és biztosítva a stabilabb termelőképességet;
- Évről évre megkétszereződött a működési volumene, többek között a külföldi piaci terjeszkedésnek és innovatív értékajánlatának köszönhetően;
- A 98 százalékos féléves részvényár-növekedés felülmúlta az olyan tech-óriásokat, mint a Tencent vagy az Alibaba. Emellett az árfolyamingadozás sem volt jelentős.
Cégprofil
A Sea Limited digitális szórakoztatással, e-kereskedelemmel és digitális pénzügyi szolgáltatásokkal foglalkozik Ázsiában, Latin-Amerikában és nemzetközi szinten. Digitális szórakoztató platformja, a Garena mobil és a PC-s online játékokat, eSporthoz és közösségi funkciókhoz való hozzáférést biztosít. A vállalat emellett üzemelteti a Shopee nevű e-commerce platformot, egy mobilközpontú piacteret, amely integrált fizetési és eladói szolgáltatásokat kínál. Az áruk kiszállítását és elosztását a Shopee Xpress, egy integrált logisztikai szolgáltatás segítségével bonyolítja le. Ezenkívül a SeaMoney digitális pénzügyi szolgáltatásokat kínál magánszemélyek és vállalkozások számára. A Sea Limited-t 2009-ben alapították (eredetileg Garena Interactive Holding Limited néven), székhelye Szingapúrban található.
Iparági áttekintés
Mivel a Garena, a Shopee és a SeaMoney különböző szektorokban vannak jelen, mindegyiket érdemes külön-külön is áttekinteni.
A Shopee egy e-commerce, vagyis online kereskedési platform, amely a Délkelet-Ázsiai nemzetek (ASEAN) piacára támaszkodik. Ez a világ hetedik legnagyobb gazdasági térsége és a piac évente átlagosan 4,9 százalékkal nőhet a koronavírus járvány ellenére is. 2050-re a világ negyedik legnagyobb gazdaságává válhat.
A lentebbi ábráról megállapítható, hogy Délkelet-Ázsiában az alapszükségleteken túl költekező háztartások száma (vagyis akik több mint 7500 dollárt keresnek évente) 5 éven belül el fogja érni a 125 milliót, ami közel kétszer annyi, mint ahány ilyen háztartás volt a térségben 2010-ben. Ezt az ugrást egyrészt a népességszám növekedése hajtja (2010-ben 137 millió háztartás élt a régióban, míg 2025-ben 178 millió háztartás lesz), másrészt pedig az átlagjövedelem emelkedése. Nevezetesen, 2010-ben még 137 millió háztartásból 51 millió csak az alapszükségleteit tudta megengedni, 2025-re viszont a népességnövekedés ellenére 30 millióra csökken ez a szám.
Fontos a Shopee, illetve Szingapúr kereskedelemben elfoglalt helyéről illetve szerepéről is beszélnünk. Szingapúr számos szabadkereskedelmi megállapodás résztvevője, amiből talán a legfontosabb a Regionális Átfogó Gazdasági Partnerség (Regional Comprehensive Economic Partnership, RCEP). Ebben az ázsiai szabadkereskedelmi megállapodásban a Délkelet-ázsiai Nemzetek Szövetsége (Vietnam, Thaiföld, Fülöp-szigetek, Laosz, Kambodzsa, Mianmar, Malajzia, Szingapúr, Indonézia és Brunei), valamint öt partnerük (Kína, Japán, Dél-Korea, Ausztrália és Új-Zéland) vesznek részt, aminek köszönhetően az együttműködés világ népességének közel egyharmadára, 2,2 milliárd emberre, és a globális bruttó hazai termék (GDP) csaknem 30 százalékára terjed ki.
A gazdasági kilátások nagy befolyással vannak az online vásárlási és fogyasztói trendekre, de fontos tájékozódni arról is, hogy a térségben milyen a társadalom hozzáállása az új technológiai megoldások iránt. Az alábbi grafikon arról árulkodik, hogy az olyan fejlődő országokban, mint Thaiföld, Malajzia, India és Indonézia, a társadalom legalább 70 százaléka vagy használója vagy egyenesen szakértője az új, okos technológiai megoldásoknak, ami könnyűvé teszi a digitális szolgáltatások elterjedését is.
A fiatalabb generációk fogékonysága az online vásárlási megoldások iránt nem meglepő, azonban az Európai átlaghoz képest az idősebb felhasználók is jól alkalmazkodtak az új technológiák felhasználásához. A Datareportal.com piackutató cég felmérése rámutatott, hogy a 16–64 évesek 96 százaléka keres rá online termékekre vagy szolgáltatásokra és 79 százalékuk vásárolt is online, mobiltelefonon keresztül. Ez biztató, mert Indonézia a régió legnagyobb piaca.
A digitális fizetések és a fintech szolgáltatások, amelyek kiegészítik az e-kereskedelmet, szintén jelentős fellendülést mutattak. A Google-Temasek-Bain kutatása szerint a régió digitális pénzügyi szolgáltatási ágazata 2019 és 2025 között 22 százalékos éves átlagos növekedést fog elérni, és az időszak végére elérheti a 38 milliárd dolláros bevételt. Ezt az ütemű növekedést a jelenlegi helyzetből kiindulva érthetjük meg. A lentebbi ábra jól mutatja, hogy a régióban 198 millió ember semmiféle banki szolgáltatással sem rendelkezik, míg másik 98 millió ember pedig csak folyószámlát használ. Ezen felül a hitelkártyák elérhetősége korrelál a gazdasági növekedéssel. Ennek következtében erősen növekedhet az igény a pénzügyi szolgáltatások iránt - ezek közül is kifejezetten az “e-wallet” funkciók iránt, ugyanis ennek a piaca a régióban a 2019-es 22 milliárd dollárról megötszöröződhet, elérve a 114 milliárd dollárt 2025-ben.
A Garena termékei az online gaming és e-sport világához tartoznak. Ezen a piacon átlagosan 12 százalékos összetett éves növekedést figyelhetünk majd meg a Cision becslése szerint 2025-ig. Részletesebb adatokról és a főbb trendekről ebben a korábbi cikkünkben olvashatnak.
Cégelemzés
Ahogy a bevezetőben is olvasható, a Sea Limited három fő termékkel rendelkezik, a Garena-val, a Shopee-val és SeaMoney-val. Mindhárom mindenki számára hozzáférhető, és ezzel a tömeges piacra való pozícionálással igyekszik a vállalat a hatékony működést elérni. A cégelemzésünk az iparági áttekintés logikáját folytatva a vállalat stratégiáját iparáganként fogja elemezni, majd végül az anyavállalat pénzügyi teljesítményét fogja áttekinteni.
A Garena onlinejáték-fejlesztő leányvállalat erős pozíciónak örvend a robosztus portfóliójának köszönhetően. A legmeghatározóbb PC-s játékai között tudhatja a League of Legends-t (LoL), míg mobiltelefonon az Arena of Valort, Speed Drifters-t és a Free Fire-t, amelyekből utóbbi jelenti a Garena legjelentősebb bevételi forrását. Emellett a Garena+ nevű prémium alkalmazás biztosítja a felhasználóknak a külföldi játékosokkal való közös játékot és bonyolítja le az online versenyek rendezését. A 2019-ben rendezett Free Fire World Series e-sport bajnokság több mint 130 millió összesített online megtekintést ért el, míg a 2020-as Esports Awards eseményen a Free Fire kapta meg az Esports év mobiljátéka díjat. A játék 500 millió regisztrált felhasználóval rendelkezik, amiből 80 millióan naponta játszana - ezzel ez a világ egyik legelterjedtebb videójátéka.
A második, igencsak profitábilis leányvállalata a Sea Limitednek a Shopee. Az e-kereskedelemben való specializálódása megkönnyíti a vásárlás módját a C2C és B2C hibrid üzleti modellel. Előbbi egy másik fogyasztótól, utóbbi pedig vállalkozásoktól (ebben az esetben a Shopeeból közvetlenül) a fogyasztókhoz juttatja el a terméket. (Magyar példa erre a Jófogás vs. az eMag.) A Tech In Asia az "5 forradalmi e-kereskedelmi startup” egyikének minősítette a Shopee-t 2015-ben a technológiai innovációja és tömeges volumene miatt. A Fool.com szerint a 2019-es év során a Shopee 9 milliárd dollár bruttó áruértéket generált, 65 százalékos éves növekedéssel, így kb. 30 százalékos piaci részesedést tudott kihasítani magának a Délkelet-Ázsiai e-kereskedelmi iparágból. A rendelések forgalmának 29 százaléka Kínában, 11,7 százaléka pedig Indonéziában összpontosult. E két ország relatív jól átvészelte a koronavírus-válságot, tekintve hogy Kína 2020-as GDP-je 2,3 százalékkal még nőtt is, míg Indonézia GDP-je pedig csak 2,1 százalékot csökkent.
Mivel a Shopee központja Szingapúrban helyezkedik el, a cég ki tudja használni a korábban említett kereskedelmi egyezményeket. A Shopee beszerzési és disztribúciós költségei alacsonyabbak a kedvezőbb vámoknak köszönhetően, míg ezen felül Szingapúrban található a világ legforgalmasabb kikötője is. A vezető kereskedelmi központ szerepe így lehetővé teszi a hatékony beszerzést és terjeszkedést a Shopee számára.
Fontos azt is megemlítenünk, hogy a Shopee Brazíliában az indulást követő néhány hónap alatt a legtöbbet letöltött vásárlási alkalmazás lett mind Androidon, mind pedig iOS-en. Összességében ez az ötödik leggyakrabban letöltött alkalmazás a Play Áruházban Brazíliában, és 7. az AppStore-ban.
A Shopee népszerűségéhez a sikeres marketingstratégia is hozzájárult, aminek keretében olyan hírességek lettek a platform szóvívői, mint például a Blackpink és Got7 K-pop együttesek, Cristiano Ronaldo labdarugó vagy a Manny Pacquiao bokszoló.
Végül kitérünk a SeaMoney fintech cégre is. Ez a vállalat mobilpénztárca szolgáltatást, fizetésfeldolgozást, hitelajánlatokat és ehhez kapcsolódó digitális pénzügyi szolgáltatásokat nyújt. Ezt az ágazatot csak 2019-ben alapították, így egyelőre még nem is olyan nagy, mint a másik két leányvállalat, habár a mobil pénztárca teljes negyedéves fizetési volumene így is meghaladta már a 2,1 milliárd dollárt. Sőt, a szolgáltatásaiért negyedévente fizető felhasználók száma meghaladta a 17,8 milliót. Tekintve viszont, hogy a SeaMoney főbb piacait olyan fejlődő országok jelentik (pl. Brazília és India), ahol a digitális pénzügyi ügyintézés még nem igazán elterjedt, óriási növekedés előtt áll a vállalat. Ennek viszont megvannak a kockázatai is, mivel a SeaMoney iparága rendkívül kompetitív, és olyan vetélytársai vannak, mint a Dragonpay, a Payswitch és a GCASH. Azonban a Sea Limited előnye, hogy integrálta a SeaMoney-t a Shopee-val, így az előbbi egyből hozzáfér az utóbbi platform már jól kialakított vevőköréhez. 2020 októberében a Shopee összes bruttó megrendelésének már több mint 30 százalékát fizették a mobiltárcával a fogyasztók.
A Simply Wall Street adatai szerint cégszinten nézve a vállalat várható bevételnövekedése 25,4 százalék, míg adózott eredményének növekedése 49,5 százalék körül várható. Ezzel szemben a becsült iparági átlag rendre 15,1 és 37,8 százalék. A cég eszközei fedezik mind a rövid, mind pedig a hosszú távú kötelezettségeket. Pénzforgalom szempontjából a szabad cashflow-ja 68,4 millióra nőtt 2020-ban, szemben a 2017-es -414 milliós értékkel, így elegendő készpénzt teremt, hogy finanszírozni tudja a működését vagy egyéb projektjeit.
A 2020. 3. negyedéves teljesítmény ugyancsak alátámasztotta a pozitív előrejelzéseket és bebizonyította a cég fenntarthatóan profitábilis helyzetét. A bevételek 610 millióról 1,2 milliárd dollárra, a bruttó profit 203 millióról 407 millió dollárra duplázódott, míg a kiigazított EBITDA (kamat, adó, értékcsökkenés és amortizáció előtti kereset) 265 millióról 584 millió dollárra nőtt.
Versenytárs-elemzés
Nem meglepő, hogy az e-kereskedelem gyorsan növekvő terület, amelyet sok cég igyekszik meghódítani. Habár a piacon olyan nagy szereplők versengenek jelenleg, mint az Alibaba, a Lazada / Taobao / Tmall, az eBay, a JD.com és az Amazon, az SE felismerte ezen nagy e-kereskedelmi szolgáltatók korlátait Délkelet-Ázsiában.
Míg ezek a külföldi cégek többnyire saját belső logisztikai folyamatokkal rendelkeznek, a nemzetközi szállításokhoz regionális központokra és harmadik féltől származó hazai logisztikai szolgáltatók segítségére kell támaszkodniuk. A Shopee Délkelet-Ázsiához való közelsége miatt könnyen teheti hatékonyabbá az imént említett folyamatokat azáltal, hogy egy vertikálisan integrált logisztikai szolgáltatást hoz létre a régión belül. Ezen kívül amint a Shopee Xpress teljes kapacitással fog működni, az SE jelentős előnyre tesz majd szert a régióban a többi e-kereskedelmi céghez képest.
A Shopee Délkelet-Ázsia leggyakrabban látogatott online kereskedési weboldala volt 2019-ben. Azonban a Sea Limitedben rejlő lehetőségek könnyen népszerűvé tehetik a Shopee-t más régiókban, ahogyan az Brazíliában is előfordult “Black Friday” során.
Mi tehettek ezt lehetővé mindössze 4 év alatt?
- A kiterjedt termékkínálat egy változatos eladói bázist és magasabb megrendelési gyakoriságot eredményezett a többi fogyasztói termékhez képest.
- A Sea Limited vezetői csapata a jövőt szem előtt tartva tervezte meg az e-kereskedelmi platformot: figyelembe vették, hogy a régióban az okostelefon-használók aránya gyorsan növekedik, ezért a Shopee elsősoron mobil használatra készült.
- A közösségi hálókhoz hasonló funkciókat vezettek be viszonylag hamar, amelyek tovább fokozzák a felhasználók elkötelezettségét.
Ami a Garenát illeti: a délkelet-ázsiai játékipar erősen széttagolt piac, de világszerte olyan nagy szereplők dominálják, mint a Tencent, a Sony, a Microsoft, az Apple, az Activision Blizzard, a Google, a NetEase, az Electronic Arts, a Nintendo és még sok más cég. A Garena számára jelentős pozitív fejlemény, hogy nemrégiben betiltották a PUBG-t Indiában, mely komoly versenytársa volt a Free Fire-nek. Az előnyök azonnal megjelentek, mivel a Free Fire-t 2,1 millió alkalommal töltötték le Indiában a tilalmat követő négy nap alatt, míg a Call of Duty Mobile mindössze 1,2 millió letöltést ért el ugyanebben az időszakban.
A SeaMoney jelenleg rendelkezik a szükséges licencekkel és kormányzati jóváhagyásokkal elektronikus pénzszolgáltatások nyújtásához Vietnamban, Thaiföldön, Indonéziában, a Fülöp-szigeteken és Malajziában. Ezenkívül működteti hitelprogramját Indonéziában és Thaiföldön. Végezetül az SE egyike azon 14 előrehaladott jelentkezőknek, akik közül a Szingapúri Pénzügyi Hatóság (MAS) várhatóan 5 cégnek fog teljes digitális banki licencet biztosítani 2021-től. Amennyiben a MAS kiadja licenszet az SE-nek Szingapúrban, akkor jelentős üzleti lehetőség nyílik meg a régió fiatalabb generációjával és közép és kisvállalataival.
Technikai elemzés
Ahogy a lentebbi 6 hónapos árfolyamgrafikon tanúsítja, a Sea 99,30 százalékos növekedése messze lehagyja a régióban működő két legnagyobb vetélytársának növekedését. A Tencent 37,25 százalékot, az Alibaba csak 1,39 százalékot nőtt. Ugyan jelenleg az árfolyam közelebb van a Bollinger-szalag felső széléhez - ami egy kisebb korrekciót jelezhet előre -, az indikátor relatív szűk sávja mérsékelt ingadozásra ad teret. A neonzöld vonal az 50 napos mozgóátlagot mutatja, mely egy konzisztensen növekvő, kiegyensúlyozott részvényárra utal. Ezen kívül az RSI index legalul jelzi, hogy pillanatnyilag konszolidálódott a részvény ára, ahogy a 65-ös mutató ugyan kicsit közelebb van túlárazottsághoz, de még bőven egy átlagos értéknek mondható.
Szerző: Nikolov Teo (partner), Barlai Olivér (analyst) - MFC Equity
A sorozat előző részében az MFC Equity szakemberei a CareDx nevű egészségügyi vállalatot járták körül, amely a szervátültetések piacát igyekszik forradalmasítani genetika felhasználásával - a cikk itt olvasható.
A befektetések kockázattal járnak. Javasoljuk, hogy minden befektetési döntés meghozatala előtt konzultáljon pénzügyi tanácsadójával a lehetséges kockázatokról.
Az MFC Equity rövid bemutatása
Az MFC Equity egy nemzetközi befektetési klub, amely öt különböző helyszínen több mint 100 aktív taggal van jelen. A klub célja, hogy egy olyan platformot teremtsen, ahol a tagok közösen tanulhatnak a pénzügyi piacokról. A kiválasztott tagok – a megszerzett tapasztalataikat kamatoztatva – jelenleg egy ~100 000 USD-s portfoliót kezelnek közösen. A közel öt éve indított részvényportfóliójuk ~21 százalékos annualizált hozamot ért el, míg az S&P500 ~9 százalékos annualizált hozamot nyújtott ugyanazon időszakban. (2020. májusi 31-i adatok szerint.)
Az MFC Equity befektetési stratégiájának célja, hogy növekedésorientált cégek elárazásait fundamentális elemzés segítségével azonosítsa. A befektetési keretrendszerük öt fő területre fókuszál: 1. iparági dinamika, 2. cégek stratégiai pozíciója, 3. fundamentumok, 4. értékeltség, 5. befektetői hangulat.
Habár Magyarországról indult a szervezet, mára a klub olyan brit egyetemeken létesített kirendeltségeket, mint a University of Cambridge, University of St. Andrews és a University College of London. A klubnak két hosszú távú víziója van:
- Tehetséges fiatalok toborzásával a klub egy olyan pénzügyi szakemberképző intézményé szeretne válni, amelyet a pénzügyi közösség is elismer.
- Külsős tőke bevonásával egy hivatalosan bejegyzett alapkezelőcéggé válni.
További részletek a www.mfcequity.com honlapon találhatóak.
A Privátbankár.hu Kft. (privatbankar.hu) nem minősül a befektetési vállalkozásokról és az árutőzsdei szolgáltatókról, valamint az általuk végezhető tevékenységek szabályairól szóló 2007. évi CXXXVIII. törvény („Bszt.”) szerinti befektetési vállalkozásnak, így nem készít a Bszt. szerinti befektetési elemzéseket és nem nyújt a Bszt. szerinti befektetési tanácsadást a felhasználói részére. A privatbankar.hu honlaptartalma ("Honlaptartalom") a szerzők magánvéleményét tükrözi, amelyek a privatbankar.hu közzététel időpontjában érvényes álláspontját tükrözik, amelyek a jövőben előzetes bejelentés nélkül megváltozhatnak. A Honlaptartalom kizárólag tájékoztató jellegű, az érintett szolgáltatások és termékek főbb jellemzőit tartalmazza a teljesség igénye nélkül és kizárólag a figyelem felkeltését szolgálja. A megjelenített grafikonok, számadatok és képek kizárólag illusztrációs célt szolgálnak, azok pontosságáért és teljességéért az privatbankar.hu felelősséget nem vállal. A Privátbankár.hu Kft, mint a privatbankar.hu honlapjának üzemeltetője, továbbá annak szerkesztői, készítői és szerzői kizárják mindennemű felelősségüket a Honlaptartalomra alapított egyes befektetési döntésekből származó bármilyen közvetlen vagy közvetett kárért. Ezért kérjük, hogy a befektetési döntéseinek meghozatala előtt mindenképpen több forrásból tájékozódjon, és szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadójával. A Privátbankár.hu Kft. (privatbankar.hu) az adott pénzügyi eszközre általa tájékoztató céllal készített Honlaptartalomból esetlegesen következő ügyletkötésben semmilyen módon nem vesz részt, és így a függetlensége megőrzésre kerül. Mindezekből következik, hogy a Honlaptartalmával vagy annak közreadásával a Bszt., valamint az annak hátteréül szolgáló, az Európai Parlament és a Tanács 2004. április 21-én kelt, 2004/39/EK számú, a pénzügyi eszközök piacairól szóló irányelve („MIFID”) jogszabályi célja nem sérül.