3p

Mi és ki ránthatja ki a gödörből a magyar gazdaságot?
Elkerülhetőek még a megszorítások?
Kik állják a 14. havi nyugdíj cechét?

Online Klasszis Klub élőben Petschnig Mária Zitával!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. november 26. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Közzétette negyedéves jelentését a Ryanair: a cég minden tekintetben szárnyal, rengeteg az utas, nagy a profit, és további növekedésre lehet számítani. Ugyanakkor szinte mindig akad filléres repülőjegy, de ezt kompenzálja a különféle plusz szolgáltatásokat vásárlók által generált árbevétel.

Hasít a Ryanair: adózás utáni eredménye 8,2 százalékkal 912 millió euróra nőtt a negyedévben. Ebből 550 millióért saját részvényeket vásárol a cég, vagyis a profit bő fele visszajut a részvényesekhez, a többiből tovább növekszik a társaság. Van is hova: a jelenlegi évi 65 milliós utasszámot bőven 100 millió fölé akarják növelni, sőt 2024-re már 200 milliós utast szeretnének.

Sok utas

Ez elképesztően nagy szám: ha figyelembe vesszük, hogy Európa lakossága Oroszországgal együtt is csak 750 millió, és nyilván nem repül mindenki, akkor ez csak úgy valósulhat meg, hogy sokan többször is repülnek a társasággal évente, valamint ha a más kontinensről érkező turisták az Európán belüli utazásaik nem kis hányadát a Ryanairrel bonyolítják.

Az eredmény mindenesetre tényleg szép, különösen, ha figyelembe vesszük, hogy kezdetben sokan kétségbe vonták a fapados, kulturáltabb nevén diszkont légitársaságok működési modelljét. Mára kiderült, hogy ők működnek a leghatékonyabban, és ezt úgy érték el, hogy optimalizálták a szolgáltatások árait és leszorították a költségeket.

A repülés mindenkié

Korábban a hagyományos légitársaságoknál a repülés maga egy luxuscikk volt, ahol az utasnak enni-, és innivalót, sőt alkoholos italokat szolgáltak fel. A diszkont modellben az alapár csak magát a tényleges légiutazást jelenti egy kézipoggyásszal, ha az utas bármi egyebet szeretne, külön fizet érte. Ha poggyászt akar feladni, ha az ülését ki akarja választani, vagy akár elsők között akar beszállni a repülőbe, erre mind van lehetőség, de nem kötelező. Természetesen enni-inni is lehet a fedélzeten, kifizetve az ellenértéket.

Így válik lehetővé hogy az alapár ne legyen túl magas, és mindig legyenek olyan jegyek, melynek árai szinte a nullához közelítenek, vagyis mondjuk annyiba kerüljenek, mint a busz, ami a reptérre szállítja az utast. Ezzel lehetővé válik, hogy bárki utazhasson, a repülés tényleg mindenkié, ugyanakkor kiváló marketingfogás is, hisz sokan benéznek a cég weboldalára, milyen extra olcsó jegyek vannak, de ha már ott járnak, lehet, hogy egy drágábbat is megvesznek, ha az vonzó célpontra megy kedvező időben.

Ki fizeti a révészt?

Ahhoz viszont, hogy szép profitot termeljen a társaság, drága jegyeket is el kell adnia, illetve sok szolgáltatást kell értékesítenie. Nos, ez úgy néz ki, hogy megvalósul, hisz ha valakit köt az időpont, megveszi drágábban is a jegyet, mintsem hogy lemondjon az utazásról, és ami még fontosabb, nagyon sokan az egyéb szolgáltatásokat is megveszik, ha másért nem, azért, mert a foglalási rendszer gyakorlatilag egy akadálypálya, ahol nem könnyű végigjutni úgy, hogy valaki ne adjon hozzá egy-két tételt a vásárlásához.

Összegezve: aki olcsón akar utazni, szemfüles és rászánja az időt és energiát a foglalásra, és rugalmas az időpontot és a helyet illetően, az olcsón utazik, a többiek pedig fizetnek annyit, hogy megtermeljék az olcsón utazók költségeit is, és ezen felül még a céget is nyereségessé tegyék. Ez így mindenkinek optimális, ha nem az lenne, nem nőne ilyen dinamikusan az utasok száma. Ráadásul a konkurens társaságoknak is hasonlóan jól megy, az iparág szárnyal.

Részvényárfolyamok

részvény ár min max változás vétel eladás forgalom deviza dátum idő
OTP 32740 31920 32790 +1,17% 0 0 15 133 512 570 HUF 2025-11-21 17:05:19
MOL 3018 3016 3090 -2,65% 0 0 1 712 418 108 HUF 2025-11-21 17:14:55
MTELEKOM 1714 1710 1728 -1,04% 0 0 430 916 032 HUF 2025-11-21 17:06:15
RICHTER 9615 9560 9700 -0,77% 0 0 2 529 378 540 HUF 2025-11-21 17:13:06
OPUS 494 484 498 -0,60% 0 0 172 267 194 HUF 2025-11-21 17:10:13
A fentiek 15 perccel késleltetett adatok, melyeket a Portfolio TeleTrader Kft., a Budapesti Értéktőzsde hivatalos adatszolgáltatója biztosít számunkra.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Részvény / Deviza / Áru Hatalmas ziccert teremtett a forint – Ön kihasználta?
Privátbankár.hu | 2025. november 22. 16:33
A vezető devizákkal szemben nagy amplitúdóval mozgott a hazai fizetőeszköz, de volt egy pont, amikor mindegyikhez olcsón lehetett hozzájutni.
Részvény / Deviza / Áru Trumpnak kedves dolgok történtek New Yorkban
Privátbankár.hu | 2025. november 22. 08:25
Emelkedéssel zártak pénteken a vezető tengerentúli értéktőzsdék irányadó mutatói.
Részvény / Deviza / Áru Jól járt, aki korábban váltott eurót a hétvégi utazáshoz
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 18:46
Mindhárom fő devizával szemben gyengül pénteken a forint, a legnagyobb mértékben a dollárhoz viszonyítva. 
Részvény / Deviza / Áru Nagy eséssel zárta a hetet a Mol a tőzsdén
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 17:46
A BUX-index és a vezető részvények egyaránt csökkenéssel zárták a hét utolsó kereskedési napját, az OTP kivételével. A Mol árfolyama 2,65 százalékkal csökkent pénteken.
Részvény / Deviza / Áru Plusszal nyitott az amerikai tőzsde, csökkent az olajár
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 16:16
Mindhárom irányadó részvényindex erősödéssel nyitott pénteken az amerikai tőzsdén. A Brent olajár 62 dollár közelébe csökkent, és az európai gázár is esett az irányadó tőzsdén.
Részvény / Deviza / Áru Ez nem a Mol napja a tőzsdén: ismét 3000 forint közelében az árfolyam
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 14:46
A vezető részvények közül csak az OTP tudott erősödni pénteken délutánig, a BUX-index is csökkent.
Részvény / Deviza / Áru Nyár óta nem látott magasságba emelkedett a dízel ára
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 13:19
Sokáig tartotta a dízel ára a 600 forint alatti szintet, pénteken átszakadt a gát. Azonban érdemes figyelni, hol tankolunk, az autópályák mentén már 650-670 forintnál jár az árszínvonal.
Részvény / Deviza / Áru Niagaraként hull alá a Mol a délelőtti kereskedésben
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 11:42
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe a plusz 2,90 pontos nyitás után csökkent pénteken délelőtt.
Részvény / Deviza / Áru A BUX alig változott a pesti parkett nyitására
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 09:26
A tőzsdeindex alig három pontot emelkdett a csütörtöki záráshoz képest péntek reggelre.
Részvény / Deviza / Áru Hiába szólt a vekker, a forint nem ébredt fel
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 07:39
A magyar fizetőeszköz péntek reggelre gyengült a bankközi kereskedésben.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG