4p

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Mi várható a turisztikában 2024-ben? Belép a mesterséges intelligencia, fontos lehet az alkoholmentes kínálat és a streamingszolgáltatók is nagy befolyásra tesznek szert.

Az új év közeledtével már javában zajlik a 2024-es utazástervezés. Az online utazási foglalásokkal foglalkozó rangos Expedia nemrégiben bemutatta a 2024-es utazási trendekről szóló jelentését, amely a szakmai származó adatokat egy 20 ezer utazó körében végzett fogyasztói felméréssel egyesíti. Ebből kiderül, milyen tényezők határozzák meg az utazási szokásokat az elkövetkező évben. 

A kultúrában és a technikában történő események gyakran – és egyre gyorsabban - alakítják a fogyasztói magatartást, ezt mind határozottabban látjuk a foglalások során – mondta Jon Gieselman, az Expedia elnöke az amerikai turisztikai online lapnak, a Travel + Leisure -nek adott interjújában.

Belépett a mesterséges intelligencia

A 2024-es trendeket adatok halmaza határozza meg, kezdve attól, hogy az utazók hogyan keresnek ajánlásokat (hello, ChatGPT), egészen a desztinációk megválasztásáig, amelynek divatos jelszava marad, hogy kerüljük a túlzsúfolt úti célokat.

Az idén az olyan mesterséges intelligencia eszközök, mint a ChatGPT már a figyelem középpontjába kerültek, de ez csak a kezdet. Gieselman szerint az utazóknak csak egy kis része – mindössze 6 százaléka – használta ezt eddig, utazásaik megtervezéséhez. A következő évre azonban az Expedia szélesebb körű elfogadást jósol; a megkérdezettek fele szándékozik a mesterséges intelligenciát alkalmazni, következő kiruccanása megtervezéséhez. 

Az utazók csaknem 40 százaléka állítja, hogy a mesterséges intelligencia segítségével könnyebb megtalálni a tökéletes szállást. 

A TikTok hatása egyre erősebb

Az MI hasznosnak bizonyulhat az utazások megtervezésében, de hogyan fogják a turisták végül is eldönteni, hogy hol pihenjenek? Az Expedia megbízásából készült tanulmány elemezte azt a sajátos trendet, amely átvette az uralmat: ezek szerint a TikTokon látható bejegyzések és általában a közösségi médiában történő megkeresések nagyban befolyásolják a 2024-es utazási célpontok kiválasztását.

Sok esetben ezek a városok megfizethető alternatívái a híres történelmi helyszíneknek, amelyek többnyire drágábbak. E sajátos lista élén a tajvani Tajpej áll 2786 százalékos növekedéssel a járatkeresések számában, már 2024-et illetően.

Az Expedia szerint tehát Tajpej akár felválthatja Szöult, akárcsak az egyébként is népszerű thaiföldi Pattaya Bangkokot, és Párosz lehet a befutó Santorini, és Perth, Sydney helyett. 

A streaminghelyszínek erős vonzerővel bírnak

A megkérdezett utazók több mint fele azt mondja, hogy utánanézett vagy lefoglalt egy úti célt, miután látta azt egy televíziós műsorban vagy filmben. Például a Wednesday megjelenését követően a Netflixen, 150 százalékkal növekedett a Romániába irányuló utazási keresések száma. Kétszáz százalékkal pedig a francia főváros iránti érdeklődés, miután elkezdődött az Emily Párizsban legutóbbi szezonja. 

A másik nagy kedvencnek, a Fehér lótusz sorozatnak immár a harmadik évadját forgatják, ezúttal Thaiföldön, és az Expedia arra számít, hogy e délkelet-ázsiai országba még többen fognak utazni. A sorozat első két évada ugyanis 300 százalékos keresletnövekedést generált Hawaii és Szicília felé.

A Z generáció szárazon akar utazni?

Az Expedia azt reméli, hogy az utasok közül mind többen fognak egyetérteni a száraz utazás eszméjével, ahelyett, hogy csak egyes hónapokat neveznének ki annak. Ma már érezhető trend, hogy sokan egész évben alkoholmentes pihenésre vágynak. Az utazási szakma erre rögtön reagált, feltöltötte a minibárokat nulla százalékos újfajta italokkal és koktélokkal.. 

Egyre kevésbé vonzó az alkohol a fiatalok körében. Fotó: Depositphotos
Egyre kevésbé vonzó az alkohol a fiatalok körében. Fotó: Depositphotos

A felmérés vezetője szerint, a Z generációs utazók vallják leginkább a szárazon utazás eszméjét. Ma már ezekre a fiatalokra egyre inkább jellemző, hogy alkoholmentes életmódot folytatnak – jegyezte meg Giselman.

Nulla százalékos gin és koktél

Las Vegasban is egyre divatosabbak az újfajta koktélok, amelyeket gyógynövényekkel és más különleges hozzávalókkal ízesítenek. A dublini The Marrion már előrukkolt saját alkoholmentes ginjével. 

Az Expedia szerint az utazók több mint 40 százaléka fog méregtelenítő utazást lefoglalni a következő évben. A válaszadók fele úgy nyilatkozott, hogy szívesen megszállna olyan szállodában, amelyben sokféle, újszerű, alkoholmentes italt kínálnak.


 

 

 

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Turizmus Fontos figyelmeztetés jött a magyar turisták egyik kedvenc célpontjáról – veszélyes idők jönnek
Privátbankár.hu | 2025. június 10. 10:36
Hőhullám érkezik.
Turizmus Ennek nem fognak örülni a nyaralni indulók – nagy változásra készül az EU
Privátbankár.hu | 2025. június 6. 19:51
Kisebb késés esetén jár a kártérítés.
Turizmus Oroszok ezrei rohanták meg Afrikát – így nyaral az elit
Elek Lenke | 2025. június 6. 15:04
Megőrülnek Afrikáért az orosz turisták: már nem a török és egyiptomi strandok számítanak slágernek, hanem szafarik, búvártúrák és borászatok vonzzák őket Marokkótól Botswanáig. A repülőjegyek fogynak, a szállodák telnek, mindenki oroszlánt akar fotózni – Afrika lett az orosz álomnyaralás új célpontja.
Turizmus A magyar minta ismétlődik Romániában
Privátbankár.hu | 2025. június 4. 10:14
Keleti szomszédunknál is élénkebb a külföldi turizmus, mint a belföldi.
Turizmus Sok magyar külföldre kényszerülhet
Privátbankár.hu | 2025. június 2. 13:46
A magas hazai árak miatt már egyre több országban kifizetődőbb nyaralni, mint itthon. Erről is beszélt lapunk főszerkesztője, Csabai Károly a Trend FM hétfő reggeli adásában. 
Turizmus Van, ami mégis jól megy a magyar gazdaságban? Itt vannak a számok!
Privátbankár.hu | 2025. május 28. 08:30
A Központi Statisztikai Hivatal friss számait közölték.
Turizmus Kézipoggyász a repülőn: nekiment a fapadosoknak a spanyol bíróság
Privátbankár.hu | 2025. május 27. 11:56
Alapvető tartozéknak tekintik a spanyolok. A cégek másként látják. 
Turizmus Valamire készül a turizmusban a kormány – megjelent a tervezet
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 19:59
Társadalmi egyeztetésre bocsátották a tervezetet.
Turizmus Az éj leple alatt áraszthatják el Horvátországot a lengyel turisták
Privátbankár.hu | 2025. május 22. 10:55
A lengyelek egyik kedvelt turistacélpontja Horvátország és az idegenforgalmi szakemberek látnak fantáziát a horvátok vendégeskedésében Lengyelországban. Mindkét irányba könnyebbé válhat az utazás.
Turizmus Csapás az Airbnb-re, drágább lehet a nyaralás
Privátbankár.hu | 2025. május 22. 07:11
Magasabb fokozatba kapcsolt a spanyol kormány az Airbnb visszaszorítását célzó hadjáratában, ami minden bizonnyal szűkíteni fogja a szálláshelyek kínálatát. Eközben a kereslet vélhetően nem csökken.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG