A fő vonzerő ugyanis még mindig a meleg, még akkor is, ha hazaérkezés után hőgutáról panaszkodnak a skandinávok. Ugyanakkor nem tudnak róla, hogy Magyarországra is beköszönt újabban a trópusi nyár, ha éppen erre vágynak a hűvös, esős hónapok után. A júliusi középhőmérséklet Stockholmban 18 fok körül mozgott, nem csoda, hogy napozni szeretnének.
Amikor fontos volt a svéd turista
Érdemes volna ebbe a versenybe beszállni, mert fizetőképes piacról van szó. Voltak olyan évtizedek, amikor az akkor egyedül uralkodó IBUSZ külön kirendeltséget tartott fenn Svédországban, sőt, olyan is, amikor a hajdani Magyar Turizmus Zrt. skandináv irodát üzemeltetett. Hol vagyunk már ettől! Az, hogy mindennek mi az oka - politikai unszimpátia vagy oda nem figyelés, esetleg rossz marketingszisztéma - nem tudni. Ezen a tényen az sem változtat sokat, ha a statisztikai adatok esetleg növekvő svéd beutazásról tudósítanak.
Mindennek fényében érdekes elolvasni a mérvadó expressen.se turisztikai mellékletének cikkét, ami arról számol be. hogy 2024-ben, 2023-hoz képest növekedett a külföldi utazások száma. Az emberek 48 százaléka Svédországon kívül tölti a nyári szabadságát – idézi a lap a Ticket legfrissebb elemzését.
A jelentés – amely a Ticket Sifo felmérésén, foglalási statisztikákon, valamint utazási eladókkal és utazásszervezőkkel készített interjúkon alapul – egyértelművé teszi, hogy a napsütéses napok és a melegebb hőmérséklet az, ami 2024-ben elsősorban vonzza a svédeket külföldre.
Felfedezni ismét a világot
„A nap és a meleg mindig is a legfontosabb volt a svédek számára, és ez idén is így van. Az új úti célok felfedezése, mint vonzerő, a második helyre csúszott le" – mondja Michael Kapil, a Ticket Privatresor marketing menedzsere.
Szerinte az egyik valószínű magyarázat az, hogy a járvány után az emberek újra meglátogatták az ismerős úti célokat, amikor ismét elkezdtek utazni. De a nap és a meleg mellett a második helyen már az áll, hogy újra fel akarják fedezni a világot. Információink szerint ugyanakkor a legdrágább balatoni szállodákban nyáron nem jelentős a svéd vendégek aránya.
A menetrendszerinti járatok egyre kedveltebbek
Az alacsony árak, a közvetlen járatok és a könnyű csatlakozások, amelyek zökkenőmentessé teszik az utazást, persze mindig fontosak, akárcsak a biztonság és a védelem. Kérdés, hogy mennyire érzi biztonságban magát egy stockholmi család, ha ránéz a térképre, és látja, hogy a közelben háború dúl. A charter utazások továbbra is népszerűek, de a nyaralások alig több mint egynegyedét teszi ki. Ugyanakkor – bizonyára a légi káoszok miatt -, a menetrend szerinti járatokra fogynak leggyorsabban a jegyek, a foglalási statisztikái szerint.
Mindeközben számolni kell a svédországi megnövekedett élelmiszerárakkal és az inflációval. Ennek az a hatása, hogy a svédek csökkentik az utazások számát, netán olcsóbb repülőjegyeket foglalnak le.
Az idősek nagyon fontosak az utazási irodák számára
Mindez nem vonatkozik a nyugdíjasokra! Egy felmérés szerint a 65 év felettiek 92 százaléka válaszolta azt, hogy a gazdasági helyzete egyáltalán nem befolyásolta külföldi utazásaikat.
„A megnövekedett megélhetési költségek leginkább a gyermekes családokat sújtják. Az időseket viszont viszonylag nem érinti a gazdasági helyzet. Rugalmasan utazhatnak az iskolai szüneteken kívül is, ha az árak alacsonyabbak. Ez egy olyan célcsoport, amely egyre fontosabb lesz az utazási irodák számára – nyilatkozta egy turisztikai szakember.
Ehhez tegyük hozzá, hogy több mint egymillió életerős emberről van szó, aki nyugdíj után kezdi el a második életét, felfedezi a világot, elmegy Afrikába jótékonykodni, vagy fest, netán hobbikertet üzemeltet. Az átlagéletkor nők esetében meghaladja a 85 évet.
Jelen sorok szerzőjének nem feladata, hogy ingyen marketing tippeket adjon arra nézve, mely, az ötvenen felüli korosztálynak szóló svéd magazinokban kellene hirdetni a magyar utakat. Pedig könnyű lenne kinyomozni. Imádnák a borkóstolókat, a vidéki kastélypanziókat, vagy a Tisza-tavi csónakázást is.