6p
Havi szinten drágult, éves szinten viszont olcsóbb lett a nagybevásárlás a hipermarketekben - leginkább ez olvasható ki a Privátbankár.hu friss Árkosár-felméréséből. Az áfacsökkentés már nem olyan egyértelműen van jelen az áruházakban, mint januárban, a madárinfluezna miatt pedig kisebb áruhiánnyal találtuk szembe magunkat.

Szeretnénk egy jó hírrel kezdeni ehavi cikkünket: 10 éves lett a Privátbankár.hu Árkosár-felmérése. Mint az elmúlt 10 év minden hónapjában, februárban is (egészen pontosan február 10-én) nyakunkba vettük három hipermarketlánc egy-egy egységét, hogy megnézzük, hogyan alakult 30 termékből álló mintakosarunk ára az előző hónaphoz és tavaly februárhoz képest.

Mostani felmérésünk vegyes képet mutat. Előző hónaphoz képest magasabb lett a számla végösszege, ugyanakkor éves távlatban kevesebb pénzt hagytunk a boltokban. Előző bevásárlásunkhoz képest 3 százalékkal fizettünk többet, míg tavaly januárhoz képest 1,1 százalékkal csökkentek az árak.

Az elmúlt 10 év nagybevásárlásai így néznek ki egyetlen ábrán:

A három hipermarket közül kettőben mértünk drágulást, egyben viszont lejjebb mentek az árak mind az előző hónaphoz, mint előző évhez viszonyítva. Az Auchanban 4,9, az Intersparban pedig 5,1 százalékkal volt magasabb számla vége, mint egy hónappal korábban. A tavalyi árszínvonalhoz képest viszont csökkentette az árait az Interspar.

Egyedül a Tescóban lett alacsonyabb a végösszeg mindkét időtávra vizsgálva, az áruháznál 1 százalékkal kellett kevesebbet fizetnünk, mint egy hónappal ezelőtt. Ezzel a Tesco most elvette a januári elsőséget az Auchantól.  Ugyanakkor azt is megjegyezzük, összezárt a mezőny, hiszen a vizsgált három áruháznál a legolcsóbb és a legdrágább között most mindössze 200 forint volt a különbség a nagybevásárlás végeztével.

Ha éves távlatban is megnézzük az árakat, komolyabb áremelkedést egyik láncnál sem tapasztaltunk. Drágulás egyedül az Auchannál volt, 0,9 százalék került többe a nagybevásárlás, mint tavaly év elején. Az Interspar és a Tesco vágott az árain: előbbinél 1,6, utóbbinál 2,4 százalékkal vásárolhattunk be olcsóbban, mint egy évvel ezelőtt a mintakosarunk alapján számolva. Így jött ki az élelmiszerkosarunk átlagára 18 396 forintra februárban.

Ahogy mindig, most is elmondjuk: akkor járnánk a legjobban, ha mindent ott szereznénk be, ahol a legolcsóbb. Ez lényegében kivitelezhetetlen, de ha nem sajnálnánk rá az időt, akkor 16 802 forintba kerülne a nagybevásárlás, ez 1594 forint spórolást jelentene az átlagárhoz képest.

Az árváltozás százalékos mértéke az előző év azonos időszakához képest - azaz a Privátbankár.hu Árkosár-felmérésének éves árindexe

Mi drágult és mi lett olcsóbb?

Havi átlagban a legkomolyabb áremelkedést (17,1 százalék) az üdítőnél mértük, de 10 százalék feletti áremelkedés történt a kávé, a tea, a szeszes italok és az ásványvíz esetében is januárhoz képest.

Ismét külön megnéztük, mihez kezdtek a kereskedők a januári áfacsökkentés után, amikor is a friss tej, a tojás és a baromfihús áfáját is 5 százalékra vágta a kormány. Januári árkosár felmérésünk előtt még attól tartottunk, hogy az üzletek lenyelik a különbözetet, de akkor az áfacsökkentés azonnali hatása jól kivehető volt az árakban, a kereskedők a baromfi-termékeknél a várt 17 százaléknál is nagyobbat csökkentettek az áraikon.

A KSH kedden közli az infláció januári alakulásáról szóló adatait.

Februárban mintha halványult volna az áfacsökkentés hatása: felmérésünk azt mutatja, hogy átlagosan 13 százalékkal drágult a baromfihús januárhoz képest. Míg az Intersparban 999 forintért kínálták az év elején a csirkemellet, most 1299 forintért adták kilóját. A Tescóban 1149 forint volt a mellfilé kilója egy hónappal ezelőtt, most 1314 forint. Egyedül az Auchanban mérséklődött valamennyit az ár: 1313 forintról 1299 forintra csökkent a hús ára. Némi vigasz, hogyha éves távlatot nézünk, még így is 6,6 százalékkal kerül kevesebbe a baromfihús, mint tavaly februárban.

Más rossz hírünk is van. Egy év alatt rengeteget (40 százalék) drágult a tea, de 10 százalék felett nőtt a margarin, a sajt és a joghurt ára is. Kevesebbet kellett adnunk viszont a tejfölért (12 százalék), mint egy hónappal ezelőtt. Ha tavaly februárt nézzük, olcsóbb lett a már előbb említett csirkemell (6,6 százalék), 10 százalékkal nagyobb árcsökkenést mértünk a banán, az alma a tojás, a csokoládé, a sertésmájas és a margarin esetében is.

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Havi legolcsóbbak

Ebben a hónapban ismét az áfacsökkentés miatt érintett terméket vettünk górcső alá. Ennek az az oka, hogy Fazekas Sándor földművelésügyi miniszter a múlt héten jelentette be, a tárca kezdeményezi a hal- és vadhús áfájának is 5 százalékra történő csökkentését.

Tájékoztató az Auchanban.
Nagyobb méretű kép >>>
(Forrása: Privátbankár)

A vadhúsok közül mi a szarvast választottuk a felmérésünkhöz. Az Auchanban előre csomagolt, csont nélküli szarvasgerincet 4942 forintos kilónkénti áron kínálták, az Intersparban az ugyancsak csont nélküli szarvascomb 4299 forintba került. A Tescóban fagyasztott szarvas gulyáshúst találtunk, kilóját 2665 forintért.

Második vizsgált termékünk a kacsamell volt. Ennek apropóját a madárinfluenza adta - megnéztük, ebből mit éreznek a vásárlók a boltban.

A járvány kezdete óta mintegy 3 millió madarat kellett leölni, a vágás és a takarmány megsemmisítése 3,5 milliárd forintos kárt okozott a gazdáknak. A hiperek pedig már hetekkel előre figyelmeztettek: hiány lehet kacsa- és libatermékekből az üzletekben. Az áruhiányt felmérésünknél is tapasztaltuk. Kacsahúst próbáltunk venni, de egyik helyen sem jártunk sikerrel.

Az Auchanban egy tájékoztató táblát tettek ki (lásd a képet), felhívva a figyelmet az áruhiányra és az üzletben kapható termékek biztonságosságára. Kacsamellet nem kaptunk, de hűtőn lévő címke szerint 3299 forintért adják az előre csomagolt kacsamellet, ha van. Kacsahúst a Tescóban sem lehetett most venni, volt viszont bőven libamell kilónként 3726 forintért.

Harmadik vizsgált termékünk a mirelit krumpli lett. Ennek apropóját a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal mostani tesztjei adták, amikor is a gyorséttermek hasábburgonyái mellett 16 gyorsfagyasztott sültkrumplit is átfogó vizsgálatnak vetett alá.

A legolcsóbb mirelit krumplit az Auchanban 267 forintos kilónkénti áron találtunk, a 2,5 kilós belga, Eco márkájú terméket 669 forintért adták. A Tescóban 339 forintra jött ki az áruházlánc saját márkás krumplijának kilója. Az Intersparban pedig a szintén a saját márkás, 2,5 kiló kiszerelésű burgonyát 999 forintért kínálták.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Zagyszivattyú kínálat – Mutatjuk, mire használható az eszköz!
Márkázott tartalom | 2025. november 13. 10:21
A modern építőipar, a mélyépítés, valamint a környezetvédelemhez kapcsolódó víztelenítési és szennyvízkezelési feladatok elképzelhetetlenek a zagyszivattyú kínálat megbízható és nagy teljesítményű tagjai nélkül. A zagyszivattyúk képesek a legnagyobb kihívást jelentő, koptató hatású, szilárd részecskéket és iszapot tartalmazó folyadék, a zagy hatékony kezelésére. A Tsurumi márkanév a megbízhatóság, a tartósság és a technológiai innováció szinonimája a szakmában. Közel egy évszázados tapasztalatával a világ egyik legelismertebb gyártójává vált a merülőszivattyúk szegmensében.
Vásárló Összefüggést találtak a fiatal felnőttek vastagbélrákja és a biológiai életkor között
Natív tartalom | 2025. november 12. 14:05
Az 50 év alatti vastagbélrákok emelkedése új megvilágításba helyezi a megelőzést – a biológiai életkor lehet a korai felismerés kulcsa.
Vásárló Teszt Plussz Magazin: ezek a legjobb vezeték nélküli állóporszívók
Márkázott tartalom | 2025. november 12. 10:25
A Teszt Plussz Magazin ismét frissítette vezeték nélküli állóporszívó tesztjét, aminek részeként megvizsgálták az egész piacot, és a teszteredményekből kiderült, hogy a Dyson még mindig uralja a prémium kategóriát, de egyre komolyabb kihívót jelent a Dreame, miközben az alacsonyabb kategóriákat leginkább a Xiaomi, a Bosch, a Shark és a Gorenje porszívói uralják.
Vásárló Váratlanul bezuhant a drágulás a boltokban – a kormányt ez hidegen hagyja
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. november 10. 05:42
Az előző hónaphoz képest régen látott mértékű árcsökkenést talált a legfrissebb Privátbankár Árkosár-felmérés a hipermarketekben. Éves szinten persze nőttek az árak, de a drágulás több mint egyéves mélypontra fékezett. Az árrésstop mégis maradt – ennek már csak politikai okai lehetnek, szakmaiak nem. Novemberi felmérésünk során lehet, hogy láttuk az ország utolsó szögletes trappistáját is.
Vásárló Alvás és mindennapi terhelés – Hogyan válasszunk megfelelő matracot?
Márkázott tartalom | 2025. november 8. 17:23
A pihenés módja sokak számára egy megszokott rutin, mégis gyakran csak akkor kerül előtérbe, amikor hosszabb idő után kényelmetlenséget tapasztalunk. A fekhely kialakítása nemcsak az alvás hosszára, hanem a napközbeni működésünkre is hat. 
Vásárló Az adatmentés fontossága a digitális korban
Márkázott tartalom | 2025. november 7. 16:50
A digitális világban mindennapi eszközeinkkel rögzítjük életünk pillanatait: képek, dokumentumok, üzenetek. De vajon elegendő figyelmet fordítunk ezek megőrzésére? Fontos tudatosítani, hogy eszközeink naponta különféle kockázatoknak vannak kitéve.
Vásárló Zöld fűtési alternatíva: a pelletkazánok
Márkázott tartalom | 2025. november 5. 16:41
Napjaink egyik nagy kérdése, hogy miként lehet környezettudatosan élni, és ennek részeként, milyen technológiákat érdemes választani a mindennapi életben. 
Vásárló A jövő otthona, avagy miért választják egyre többen a könnyűszerkezetes házakat?
Márkázott tartalom | 2025. november 4. 17:16
Az építkezés mindig nagy döntés, hiszen az ember az otthonát nem néhány évre tervezi. Az utóbbi időben egyre többen fordulnak a könnyűszerkezetes házak felé, amelyek nemcsak gyorsabban elkészülnek, hanem energiatakarékosabbak és fenntarthatóbbak is a hagyományos építési módoknál.
Vásárló Hogyan érd el a Z generációt a közösségi médiában?
Márkázott tartalom | 2025. november 4. 10:15
Az online platformok terén a Z generáció egyedi szereppel bír; ők azok a digitális bennszülöttek, akik gyakorlatilag már az online térben nőttek fel. 
Vásárló A megbízható rögzítés az építőipar alapja
Márkázott tartalom | 2025. november 3. 16:45
Az építkezések és felújítások világában sokszor a legapróbb részletek döntik el, mennyire lesz tartós és biztonságos a végeredmény. Akár egy családi ház szerkezetéről, akár ipari létesítményről van szó, a stabil rögzítés nélkülözhetetlen. Azok az elemek, amelyek a háttérben végzik a dolgukat, valójában a teljes szerkezet biztonságát tartják kézben.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG