1p
Az elemzői várakozásokra alaposan rácáfolva még a múlt havi értékét is alulmúlta a KSH adatai szerint az augusztus havi fogyasztói árindex: +5% éves és +0,3% havi szinten
2009. augusztusban az egyhavi átlagos fogyasztóiár-csökkenés 0,3% volt, 2008. augusztushoz viszonyítva pedig az árak 5,0%-kal növekedtek - közölte a KSH. A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint idén az első nyolc hónapban, átlagosan 3,8%-kal voltak magasabbak az árak, mint az előző év azonos időszakában. Éves viszonylatban a maginfláció és a nyugdíjas fogyasztói árindex egyaránt 5,1 százalékot tett ki.

Előzetesen londoni feltörekvő piaci elemzők igen széles sávban mozgó előrejelzéseket adtak az augusztusi magyarországi inflációra, kiemelve, hogy nehéz kiszámítani a nyár közepi áfaemelés pontos hatását. A nagy londoni befektetési és gazdaságelemző házak felzárkózó piaci szakértőinek prognózisai 5,3-6,1 százalék között szóródtak; az előrejelzési átlag 5,71 százalék lett. A Portfolio.hu konszenzusos előrejelzésében 5,9 százalékos ráta szerepelt.

A fogyasztói árak 1,3 százalékkal nőttek júliusban az egy hónappal korábbihoz képest, és 5,1 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbi szintet, miközben akkor az elemzők 6,1 százalékos éves inflációt és 2,4 százalékos havi fogyasztói áremelkedést vártak.

A most közzétett augusztusi adatok alapján 1 hónap alatt – 2009. júliushoz viszonyítva – az élelmiszerek árai 2,8%-kal csökkentek, meghatározóan az idényáras élelmiszerek (burgonya, friss zöldség, gyümölcs) 20,1%-os árcsökkenése következtében. Növekedett a tojás (1,1%) és a párizsi, kolbász (0,8%) ára, ugyanakkor árcsökkenés volt megfigyelhető a cukor (3,8%), valamint a sajt (1,1%) esetében.

Miközben a szerkesztőségünk által összeállított élelmiszerkosár átlagára harmadik hónapja araszol lefelé, addig a termékek közt szereplő innivalók szép lassan megdrágultak. Részletek>>
A legnagyobb mértékben a háztartási energia drágult (1,9%), ezen belül az elektromos energia ára 6,5%-kal nőtt, a távfűtésé azonban 5,6%-kalcsökkent az áfakulcs változásból adódóan. Emelkedtek a szolgáltatások árai is (0,7%), ezen belül az üdülési szolgáltatásokért 3,3%-kal kellett többet fizetni. Szintén árnövekedés volt megfigyelhető a szeszes italok, dohányáruk (0,3%) továbbá az egyéb cikkek (0,4%) körében. Ez utóbbin belül a járműüzemanyagok ára 1,1%-kal nőtt. A tartós fogyasztási cikkek ára nem változott az előző hónaphoz viszonyítva. A ruházkodási cikkek esetében a nyári kiárusítások következtében 2,6%-os árcsökkenés volt megfigyelhető.

12 hónap alatt, 2008. augusztushoz viszonyítva, az élelmiszerek árai az átlagosnál kisebb mértékben, 3,5%-kal emelkedtek. Ezen belül jelentősen drágult a sertészsiradék 27,1 a párizsi, kolbász 13,1, a tojás 9,3, valamint a szalámi, szárazkolbász, sonka 8,5 százalékkal. Árcsökkenés következett be az étolaj(18,8%), a sajt (14,6%), a tej (9,5%) és a liszt (8,4%) esetében. Az átlaghoz képest nagyobb mértékben, 8,9%-kal drágultak a szeszes italok, dohányáruk.

Átlag feletti áremelkedés volt megfigyelhető a szolgáltatások (6,2%) körében is, ezen belül a szemétszállítás 15,0, a vízdíj 12,0, a csatornadíj 11,8 százalékkal drágult. A háztartási energia átlagot meghaladó, 5,6%-os áremelkedésén belül az elektromos energia ára 9,6%-kal nőtt. A tartós fogyasztási cikkek (4,9%) és az egyéb cikkek (3,2%) áremelkedése átlag alatti volt. Ez utóbbin belül a járműüzemanyagok ára 4,0%-kal csökkent, a gyógyszer, gyógyáru 6,1%-kal drágult. A ruházkodási cikkek esetében szintén átlag alatti (2,3%) volt a növekedés.

Próbálják kitotózni a magyar inflációt
Árkörkép: egyre drágább az italozás
Szlovákia drágult, de nem annyira
A bevásárlás többé nem élmény, hanem kényszer
Lassan lesz infláció az euróövezetben

Privátbankár

Címkék: Vásárló

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Kihívás, szórakozás és megmérettetés is; minden, amit a futóversenyekről tudni kell!
Márkázott tartalom | 2024. április 19. 10:51
A futás egy olyan természetes mozgásforma, amely egyszerűen kivitelezhető, nem igényel komoly anyagi beruházást, hatékony a test számára, ráadásul könnyen beiktatható a napirendünkbe. 
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG