4p
Óriási fejlődésen ment át a magyar borszakma, és a híres borászatoknál szerencsére biztosított az utánpótlás is. A szakemberek munkájának köszönhetően mostanra divat lett a borozás Magyarországon - az év egyik legkülönlegesebb rendezvénye pedig épp fontos jubileumot ünnepel. Dr. Tábor Istvánt, a szervező Trinety Media Kft. ügyvezetőjét kérdeztük.

A rendszerváltás óta jelentős átalakuláson ment át a magyar borászat. Hol tartunk most, hol van a magyar bor helye a világban?

Dr. Tábor István

Az elmúlt 25 évben valóban óriási a fejlődés. Beérni látszik az a munka, amelyet néhány – a top borvidékeinken dolgozó – termelő elkezdett a kilencvenes években. A megjelenő igényes fesztiváloknak, illetve azoknak a borászoknak köszönhetően, akik nem csak jó bort tudnak készíteni, hanem rájöttek arra, hogy azt el is kell tudni adni, divat lett a borozás. Szerencsére a gasztronómia is sokat fejlődött az elmúlt években, már elmondhatjuk, hogy országosan van 10-20 prémium étterem. A gasztronómia és a borászat fejlődése pedig egymást erősítő folyamatok.

A magyar bor helye egyelőre itthon van, itthon kell megteremteni azt a közönséget, amely tudja értékelni és finanszírozni a minőséget. A tokaji persze kiemelt figyelmet érdemel, hiszen azt a külföldi borrajongók is tudják, hogy egyedülálló termékről van szó, de az itthoni értékesítés kell legyen az az alap, amire később építkezni lehet.

Értenek a magyar fogyasztók a borhoz? Mik a kedvenceink?

Van egy fogyasztói réteg, amelyről elmondható, hogy ért valamelyest a borhoz. A Borászportál.hu készített több fogyasztói felmérést is. Ezek szerint az általunk egyszerű borfogyasztóknak és érdeklődőknek nevezett csoport teszi ki a „borosok” nagyjából 70-80%-át, a borbarátnak, borismerőnek és borszakembernek, tehát olyannak, akire már azt lehet mondani, hogy ért a borokhoz, válaszadóink nagyjából 15-20%-a sorolta magát.

Felméréseink szerint a magyarok ragaszkodnak a bejáratott bormárkákhoz, leginkább az egri, villányi és tokaji borokat keresik.

Vannak olyan híres borászok, pincészetek, akiket-amelyeket szinte minden magyar borkedvelő régóta ismer. Mi a helyzet az utánpótlással? Vannak feltörekvő fiatalok, akikre oda kell figyelni?

Elmondható, hogy a híres magyar borászatokban az utánpótlás biztosított, sőt, sok esetben a következő generáció számára már megvan az a lehetőség, hogy külföldön, Franciaországban, Olaszországban, vagy épp Kaliforniában tanulja meg a szakma különböző fogásait, szerezzen gyakorlatot.

A Magyar Borok Bálja szervezőiként mi is igyekszünk tenni azért, hogy az új generáció lehetőségei gyarapodjanak. A bálon 2006-óta adják át a Gál Tibor Emlékdíjat, amelyet tavaly megújítottunk. Arra törekszünk, hogy a segítségével olyan szakembereket ismertessünk meg a közönséggel, akik kiváló borászok, de eddig nem voltak széles körben ismertek. A jelölteket az Év Bortermelője cím birtokosai ajánlják, és a borszerető közönséget kérjük meg arra, hogy szavazzák meg azt, aki egy szakmai ösztöndíjat, valamint egy online hirdetési csomagot kap.

A Winelovers több olyan eseményt is rendezett a közelmúltban, ahol a szokásos borfesztivál-egyveleg helyett egy-egy borfajtát jártak körül alaposabban: egyszer az olaszrizlinget, máskor a kékfrankos vagy a bordói borokat lehetett megismerni. Bejön a vendégeknek ez a stratégia?

Igen. Négy sikeres rendezvény után határozottan úgy látjuk, van jövője a tematikus boros programoknak. A Winelovers rendezvények jó hangulatú közönségtalálkozók a borászok és a fogyasztók között, ugyanakkor komoly szakmai részük is van, hiszen az egyes témák avatott szakértői tartanak mesterkurzusokat. A mi vendégeinknek jó részét nyugodtan nevezhetjük „vájtfülű” fogyasztónak. Ők azok, akik ismerik a magyar borokat, borvidékeket, így érdeklődve fordulnak az egyes fajták, termőhelyek felé. Márciusban a tokaji borok, áprilisban a kékfrankos, júniusban a pezsgők, októberben az olaszrizling, novemberben pedig a cabernet franc, a cabernet sauvignon és a merlot van terítéken.

Az év egyik legkülönlegesebb boros rendezvénye a februári Magyar Borok Bálja - ráadásul az idén szép jubileumot is ünnepelnek. Mivel készülnek?

Azon vagyunk, hogy minden szempontból emlékezetes legyen a 10. Magyar Borok Bálja. Van egy kiváló borsorunk, amelyben tradicionális eljárással készült magyar pezsgők, tokaji furmint, aszú, szekszárdi kadarka és kékfrankos, valamint villányi házasítás is megtalálható. A bál séfjei azon dolgoznak, hogy ezekhez a különleges minőségű borokhoz tökéletesen illő ételeket kóstolhasson a közönség.

A bál azonban nem csak gasztronómiai élményeket tartogat a vendégeknek, hiszen olyan neves előadókat sikerült meghívnunk, mint Vásáry André férfi szoprán, a Four Fathers énekegyüttes, Elek Norbert zongoraművész, és az InFusion Trió.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG