4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Óriási fejlődésen ment át a magyar borszakma, és a híres borászatoknál szerencsére biztosított az utánpótlás is. A szakemberek munkájának köszönhetően mostanra divat lett a borozás Magyarországon - az év egyik legkülönlegesebb rendezvénye pedig épp fontos jubileumot ünnepel. Dr. Tábor Istvánt, a szervező Trinety Media Kft. ügyvezetőjét kérdeztük.

A rendszerváltás óta jelentős átalakuláson ment át a magyar borászat. Hol tartunk most, hol van a magyar bor helye a világban?

Dr. Tábor István

Az elmúlt 25 évben valóban óriási a fejlődés. Beérni látszik az a munka, amelyet néhány – a top borvidékeinken dolgozó – termelő elkezdett a kilencvenes években. A megjelenő igényes fesztiváloknak, illetve azoknak a borászoknak köszönhetően, akik nem csak jó bort tudnak készíteni, hanem rájöttek arra, hogy azt el is kell tudni adni, divat lett a borozás. Szerencsére a gasztronómia is sokat fejlődött az elmúlt években, már elmondhatjuk, hogy országosan van 10-20 prémium étterem. A gasztronómia és a borászat fejlődése pedig egymást erősítő folyamatok.

A magyar bor helye egyelőre itthon van, itthon kell megteremteni azt a közönséget, amely tudja értékelni és finanszírozni a minőséget. A tokaji persze kiemelt figyelmet érdemel, hiszen azt a külföldi borrajongók is tudják, hogy egyedülálló termékről van szó, de az itthoni értékesítés kell legyen az az alap, amire később építkezni lehet.

Értenek a magyar fogyasztók a borhoz? Mik a kedvenceink?

Van egy fogyasztói réteg, amelyről elmondható, hogy ért valamelyest a borhoz. A Borászportál.hu készített több fogyasztói felmérést is. Ezek szerint az általunk egyszerű borfogyasztóknak és érdeklődőknek nevezett csoport teszi ki a „borosok” nagyjából 70-80%-át, a borbarátnak, borismerőnek és borszakembernek, tehát olyannak, akire már azt lehet mondani, hogy ért a borokhoz, válaszadóink nagyjából 15-20%-a sorolta magát.

Felméréseink szerint a magyarok ragaszkodnak a bejáratott bormárkákhoz, leginkább az egri, villányi és tokaji borokat keresik.

Vannak olyan híres borászok, pincészetek, akiket-amelyeket szinte minden magyar borkedvelő régóta ismer. Mi a helyzet az utánpótlással? Vannak feltörekvő fiatalok, akikre oda kell figyelni?

Elmondható, hogy a híres magyar borászatokban az utánpótlás biztosított, sőt, sok esetben a következő generáció számára már megvan az a lehetőség, hogy külföldön, Franciaországban, Olaszországban, vagy épp Kaliforniában tanulja meg a szakma különböző fogásait, szerezzen gyakorlatot.

A Magyar Borok Bálja szervezőiként mi is igyekszünk tenni azért, hogy az új generáció lehetőségei gyarapodjanak. A bálon 2006-óta adják át a Gál Tibor Emlékdíjat, amelyet tavaly megújítottunk. Arra törekszünk, hogy a segítségével olyan szakembereket ismertessünk meg a közönséggel, akik kiváló borászok, de eddig nem voltak széles körben ismertek. A jelölteket az Év Bortermelője cím birtokosai ajánlják, és a borszerető közönséget kérjük meg arra, hogy szavazzák meg azt, aki egy szakmai ösztöndíjat, valamint egy online hirdetési csomagot kap.

A Winelovers több olyan eseményt is rendezett a közelmúltban, ahol a szokásos borfesztivál-egyveleg helyett egy-egy borfajtát jártak körül alaposabban: egyszer az olaszrizlinget, máskor a kékfrankos vagy a bordói borokat lehetett megismerni. Bejön a vendégeknek ez a stratégia?

Igen. Négy sikeres rendezvény után határozottan úgy látjuk, van jövője a tematikus boros programoknak. A Winelovers rendezvények jó hangulatú közönségtalálkozók a borászok és a fogyasztók között, ugyanakkor komoly szakmai részük is van, hiszen az egyes témák avatott szakértői tartanak mesterkurzusokat. A mi vendégeinknek jó részét nyugodtan nevezhetjük „vájtfülű” fogyasztónak. Ők azok, akik ismerik a magyar borokat, borvidékeket, így érdeklődve fordulnak az egyes fajták, termőhelyek felé. Márciusban a tokaji borok, áprilisban a kékfrankos, júniusban a pezsgők, októberben az olaszrizling, novemberben pedig a cabernet franc, a cabernet sauvignon és a merlot van terítéken.

Az év egyik legkülönlegesebb boros rendezvénye a februári Magyar Borok Bálja - ráadásul az idén szép jubileumot is ünnepelnek. Mivel készülnek?

Azon vagyunk, hogy minden szempontból emlékezetes legyen a 10. Magyar Borok Bálja. Van egy kiváló borsorunk, amelyben tradicionális eljárással készült magyar pezsgők, tokaji furmint, aszú, szekszárdi kadarka és kékfrankos, valamint villányi házasítás is megtalálható. A bál séfjei azon dolgoznak, hogy ezekhez a különleges minőségű borokhoz tökéletesen illő ételeket kóstolhasson a közönség.

A bál azonban nem csak gasztronómiai élményeket tartogat a vendégeknek, hiszen olyan neves előadókat sikerült meghívnunk, mint Vásáry André férfi szoprán, a Four Fathers énekegyüttes, Elek Norbert zongoraművész, és az InFusion Trió.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Visszaküldhető flakonok és biológiailag lebomló tisztítószerekkel hódít a Biobubi
Natív tartalom | 2024. november 22. 11:48
Fenntartható és hatékony tisztítószereket árusít Háromfai Balázs és felesége Százhalombattáról. A flakonvisszaváltó rendszert is üzemeltető magyar vállalkozás 2019-es indulása óta mára országos ismertségnek örvend. A sikert megalapozó vízkőoldó mellett folyamatosan nő a biológiailag lebomló anyagokból készült termékek palettája, mosószer, mosogatószer, duguláselhárító, ablaktisztító, zsíroldó, felmosószer és kávégép tisztító is helyet kapott a könnyen kezelhető webshopban.
Vásárló Hogyan őrizd meg az egyensúlyt otthoni munkavégzés mellett?
Márkázott tartalom | 2024. november 18. 09:36
Az otthoni munkavégzés ma már nem csak egy lehetőség, hanem sokak számára a mindennapi valóság. A home office vonzereje a rugalmas időbeosztásban, a kényelmes otthoni környezetben és az ingázással megspórolt időben rejlik.
Vásárló Kaptak egy újabb tockost a bolti kasszák
Privátbankár.hu | 2024. november 17. 15:48
Van olyan ország Európában, nevezetesen Spanyolország, ahol a vásárlók jelentős része még mindig idegenkedik attól, hogy az önkiszolgáló pénztáraknál fizessen az áruházakban.
Vásárló Garantáltan ki fogja borítani a szülőket az egyik legnépszerűbb karácsonyi gyerekjáték
Buksza blog | 2024. november 17. 08:19
Próbára teszi a szülők türelmét, amikor gyermekük a karácsonyra kapott mentőautóval napokon át nínózik, ám az idei ünnepek alatt nem csupán hangot, hanem szagot is kibocsáthat a legnépszerűbb játék.
Vásárló Méregdrága termék diszkontból: megjött közel 2 millió forintos edénykészlet
Buksza blog | 2024. november 17. 08:12
Az amerikai Costco a tagsági díjas diszkontkereskedelem mintapéldánya, ám rendszeresen előáll luxustermékkel is. A vásárlók körében általában nagy tetszést aratnak méregdrága csecsebecséi.
Vásárló A “mentes” trend előretörése a szépségápolásban
Márkázott tartalom | 2024. november 15. 10:14
A különböző divathullámok nemcsak a ruhaiparban ütik fel a fejüket az egyes korszakokban, hanem a szépségápolásban is. Nincs ez másképp a jelenben sem, amikor is a “mentes” trenddel találkozunk úton-útfélen.
Vásárló A boltláncok hadat üzennek az éttermeknek
Buksza blog | 2024. november 11. 12:58
Az európai fogyasztók Magyarország éves GDP-jének négy és félszeresét költik élelmiszerekre és italokra. Ennek egy részét vagy vendéglőben fogyasztják, vagy áruházban veszik, és otthon felmelegítik.
Vásárló A Lidl összes boltja bezár december 24-én
Buksza blog | 2024. november 11. 12:36
December 23-án sokáig lesznek nyitva a Lidl-boltok, utána jön a háromnapos szünet. 
Vásárló Egy hét alatt kiürítették a boltokat, de a Lidl tartja magát
Buksza blog | 2024. november 11. 11:57
Romániában az Ukrajnából importált olcsó tojás okoz gondot a termelőknek, Szlovákiában pedig a madárinfluenza miatt keletkezett tojáshiány. Magyarország északi szomszédjánál rossz a helyzet.
Vásárló Bajban a színes palackok, hirtelen jött az 500 százalékos áremelkedés a szlovákoknál
Buksza blog | 2024. november 11. 10:32
A vásárlóknak elvileg mindegy, hogy az üdítő, amit az áruházakban megvesznek színes vagy fehér műanyagpalackban van-e, ám kiderült, hogy gyakorlatilag a színes palackos innivaló drágább.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG