4p
Jelenleg több koncepció is szóba jöhet a HÉV átalakításával kapcsolatban. Budapest már szinte bármit el tud képzleni helyette.
Kép forrása: Wikipédia

A múlt heti Magyar Idők cikke szerint hatalmas fejlesztések előtt áll a budapesti HÉV. Az Index ezen a morzsán elindulva jutott arra a megállapításra, hogy sem a BKK, sem pedig a MÁV nem tárgyalt még a HÉV jövőjéről a fővárossal.

Az olimpia miatt sem maradhat

Pedig egy ideje már csak arról lehetett hallani, hogy mennyi probléma van a HÉV-vel. Például a csepeli HÉV most leginkább az esetleges budapesti olimpia miatt szúrja a kormány szemét, ugyanis a pesti hévvonal elég erőteljesen keresztezné a tervezett beruházások megvalósítását. Így kénytelen lenne a főváros teljesen átépíttetni vagy valami újat létrehozni a csepeli agglomeráció közlekedéséhez - írja a lap.

Egy másik elgondolás szerint a csepeli HÉV helyén villamosok járnának, de csak a Közvágóhídig, a Nemzeti Színház előtt pedig felszednék a síneket. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM)  megerősítette, hogy nincsenek kibékülve a csepeli HÉV-vel a mostani formájában. Azt viszont egyelőre nem lehet tudni, hogy akkor is hozzányúlnak-e a HÉV-hez, ha Budapest nem rendezhet olimpiát.

Hallhatóak olyan tervek, hogy metró típusú, vagy a mostaniakhoz hasonló motorvonat típusú, illetve kétáramú, a nagy vasúti pályára is alkalmas járművet képzelnek a HÉV-sínekre.

A Flirt lehet az utód

A tervek egyike szerint teház százmilliárd forintnyi uniós támogatásból meg is lehetne valósítani egy új vonal kiépítését, illetve az elavult NDK-ból hozatott hévkocsik cseréjét az úgynevezett modern Flirt motorvonatokra. Egyébként az elmúlt két évben a magyar magán- és állami tulajdonú vasúti járműgyártó cégek is aktívan készültek a HÉV fejlesztésére. Részletek>>>

Ha a metróval olvasztanák össze

A metró típusú vonal kiépítése is esélyes lehet, ez arra is alapozható, hogy a főváros már hosszabb ideje tervezi, hogy összekapcsolja a gödöllői HÉV-et a 2-es metróvonallal. A HÉV metrósítása azt eredményezné, hogy a kocsikat metró méretszabványához és műszaki paramétereihez igazítanák, így a jelenlegi HÉV-megállókat is teljesen át kellene építeni - írja az Index.

Ha a MÁV-hoz kerül a HÉV

Mint azzal már többször is foglalkoztunk, Tarlós István főpolgármester januárban jelentette be, hogy a főváros nem fizeti tovább a BKV városhatáron túl is közlekedő járatait, többek között a HÉV-éket sem. Így pattant ki a szikra, hogy a MÁV kezelésében a HÉV-et bekapcsolnák a vasúttársaság elővárosi járatrendszerébe.

Azonban egy esetleges MÁV alatti felügyelethez egészen más átalakítás szükséges. A vasúti kocsik és a HÉV-ek között ugyanis csak a nyomtáv a közös. A vasúti elektromos szerelvények 25 kilovolttal működnek, jóval hosszabbak, súlyosabbak, nem férnek be például, a Battyhány téri HÉV-állomásra. Ezért csak olyan speciális vonatok jöhetnek szóba, amelyek megfelelnek mindkét követelménynek.

Emellett pedig lényeges különbség, hogy a HÉV jóval szorosabb menetrenddel közlekedik, mint a MÁV, amit nehéz összeegyeztetni - írja a lap.

Miért nem lehetne békén hagyni a HÉV-et?

Közlekedési szakértők szerint sokan hajlamosak afelett szemet hunyni, hogy a HÉV-ek évtizedek óta ugyanolyan fontos szerepet töltenek be a budapesti tömegközlekedésben, mint a metró. Szerelvényenként 800-1000 ember szállít a HÉV, aminek járatai 6-15 percenként követik egymást. Tehát bárhonnan is közelítjük meg a dolgot, a HÉV-re szüksége van a fővárosnak.

Pedig a HÉV igazi hungarikum

A HÉV, azaz helyiérdekű vasút francia eredetű kifejezés, és olyan vasutat jelöl, amelynek megépítéséhez nem egy ország, hanem egy régió, térség érdeke fűződik. Magyarországon már 1880 óta kiépítették. Az ezt követő években fellendült a helyiérdekű vasútvonalak kiépítése, 30 év alatt több ezer kilométert építettek ki. A nagy fellendülést a háborúk és az azt követő államosítások törték meg - olvasható a Wikipédián.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG