4p
Jelenleg több koncepció is szóba jöhet a HÉV átalakításával kapcsolatban. Budapest már szinte bármit el tud képzleni helyette.
Kép forrása: Wikipédia

A múlt heti Magyar Idők cikke szerint hatalmas fejlesztések előtt áll a budapesti HÉV. Az Index ezen a morzsán elindulva jutott arra a megállapításra, hogy sem a BKK, sem pedig a MÁV nem tárgyalt még a HÉV jövőjéről a fővárossal.

Az olimpia miatt sem maradhat

Pedig egy ideje már csak arról lehetett hallani, hogy mennyi probléma van a HÉV-vel. Például a csepeli HÉV most leginkább az esetleges budapesti olimpia miatt szúrja a kormány szemét, ugyanis a pesti hévvonal elég erőteljesen keresztezné a tervezett beruházások megvalósítását. Így kénytelen lenne a főváros teljesen átépíttetni vagy valami újat létrehozni a csepeli agglomeráció közlekedéséhez - írja a lap.

Egy másik elgondolás szerint a csepeli HÉV helyén villamosok járnának, de csak a Közvágóhídig, a Nemzeti Színház előtt pedig felszednék a síneket. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM)  megerősítette, hogy nincsenek kibékülve a csepeli HÉV-vel a mostani formájában. Azt viszont egyelőre nem lehet tudni, hogy akkor is hozzányúlnak-e a HÉV-hez, ha Budapest nem rendezhet olimpiát.

Hallhatóak olyan tervek, hogy metró típusú, vagy a mostaniakhoz hasonló motorvonat típusú, illetve kétáramú, a nagy vasúti pályára is alkalmas járművet képzelnek a HÉV-sínekre.

A Flirt lehet az utód

A tervek egyike szerint teház százmilliárd forintnyi uniós támogatásból meg is lehetne valósítani egy új vonal kiépítését, illetve az elavult NDK-ból hozatott hévkocsik cseréjét az úgynevezett modern Flirt motorvonatokra. Egyébként az elmúlt két évben a magyar magán- és állami tulajdonú vasúti járműgyártó cégek is aktívan készültek a HÉV fejlesztésére. Részletek>>>

Ha a metróval olvasztanák össze

A metró típusú vonal kiépítése is esélyes lehet, ez arra is alapozható, hogy a főváros már hosszabb ideje tervezi, hogy összekapcsolja a gödöllői HÉV-et a 2-es metróvonallal. A HÉV metrósítása azt eredményezné, hogy a kocsikat metró méretszabványához és műszaki paramétereihez igazítanák, így a jelenlegi HÉV-megállókat is teljesen át kellene építeni - írja az Index.

Ha a MÁV-hoz kerül a HÉV

Mint azzal már többször is foglalkoztunk, Tarlós István főpolgármester januárban jelentette be, hogy a főváros nem fizeti tovább a BKV városhatáron túl is közlekedő járatait, többek között a HÉV-éket sem. Így pattant ki a szikra, hogy a MÁV kezelésében a HÉV-et bekapcsolnák a vasúttársaság elővárosi járatrendszerébe.

Azonban egy esetleges MÁV alatti felügyelethez egészen más átalakítás szükséges. A vasúti kocsik és a HÉV-ek között ugyanis csak a nyomtáv a közös. A vasúti elektromos szerelvények 25 kilovolttal működnek, jóval hosszabbak, súlyosabbak, nem férnek be például, a Battyhány téri HÉV-állomásra. Ezért csak olyan speciális vonatok jöhetnek szóba, amelyek megfelelnek mindkét követelménynek.

Emellett pedig lényeges különbség, hogy a HÉV jóval szorosabb menetrenddel közlekedik, mint a MÁV, amit nehéz összeegyeztetni - írja a lap.

Miért nem lehetne békén hagyni a HÉV-et?

Közlekedési szakértők szerint sokan hajlamosak afelett szemet hunyni, hogy a HÉV-ek évtizedek óta ugyanolyan fontos szerepet töltenek be a budapesti tömegközlekedésben, mint a metró. Szerelvényenként 800-1000 ember szállít a HÉV, aminek járatai 6-15 percenként követik egymást. Tehát bárhonnan is közelítjük meg a dolgot, a HÉV-re szüksége van a fővárosnak.

Pedig a HÉV igazi hungarikum

A HÉV, azaz helyiérdekű vasút francia eredetű kifejezés, és olyan vasutat jelöl, amelynek megépítéséhez nem egy ország, hanem egy régió, térség érdeke fűződik. Magyarországon már 1880 óta kiépítették. Az ezt követő években fellendült a helyiérdekű vasútvonalak kiépítése, 30 év alatt több ezer kilométert építettek ki. A nagy fellendülést a háborúk és az azt követő államosítások törték meg - olvasható a Wikipédián.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Döntött az EU: ezt megemlegeti, aki rendszeresen rendel külföldről
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 16:25
Jön a kötelező vám a kis értékű csomagokra.
Vásárló Érdemes lesz elővenni a töltőpisztolyt a hétvégén
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 11:05
Szombaton mindkét üzemanyag típus nagykereskedelmi ára csökken. A benziné jobban.
Vásárló Tegyél a kosaradba egy kis gondoskodást! – Indul az Adni Öröm! adománygyűjtő akció
PR | 2025. december 11. 13:27
Idén karácsonykor is több ezer rászoruló ember ünnepe válhat szebbé, ha csatlakozol a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország közös Adni Öröm! tartósélelmiszer-adomány gyűjtéséhez. 2025. december 11. és 16. között több ezer önkéntes személyesen várja a vásárlók felajánlásait a kijelölt SPAR és INTERSPAR áruházakban.
Vásárló Táncra perdülhetnek az autósok – itt vannak az új üzemanyagárak
Privátbankár.hu | 2025. december 10. 11:42
Csütörtökön mindkét üzemanyag típus nagykereskedelmi ára csökken.
Vásárló Csak összehozta a kormány: másfél éve nem láttunk ilyet a boltokban
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. december 8. 05:46
Hogy milyen áron, azt még nem tudhatjuk biztosan, de összejött az éves szintű élelmiszerár-csökkenés: annyi termék került be az árrésstop hatálya alá, hogy idén decemberben olcsóbban vásárolhatunk be a hipermarketekben, mint tavaly. Bezuhant a sertésmájas ára, a kávé és az alkohol viszont nagyot drágult. 
Vásárló Levelet küldtek Brüsszelbe egy jelentős ügyben – Orbán Viktor is az aláírók közt volt?
Privátbankár.hu | 2025. december 6. 08:57
Megtartanák a hibrid autókat 2035 után is.
Vásárló Adják is, veszik is a használt mobilokat a Magyar Telekomnál
PR | 2025. december 5. 13:41
2 évvel ezelőtti indulása óta már 30 ezernél is több felújított készüléket vásároltak a Magyar Telekom ügyfelei. A vállalat portfóliójában az összes online értékesített mobil 10 százaléka felújított. A felújított készülékek vásárlása mellett folyamatosan nő a népszerűsége a Telekom és a Recommerce közös online platformjának is, ahol bárki eladhatja használt mobilját, tabletét vagy játékkonzolját. Ezzel a megoldással a januári indulás óta több mint 75 millió forintnyi eszközt adtak el az ügyfelek.
Vásárló Leszámolnak az oroszok az iPhone egyik legkedveltebb funkciójával
Privátbankár.hu | 2025. december 4. 13:51
Korlátozzák a FaceTime működését.
Vásárló Hordozható töltőállomások: megbízható társ az energiaellátásban
Márkázott tartalom | 2025. december 4. 08:25
Eszedbe jutott már, hogy mi történne, ha a kirándulás közepén merülne le a telefonod, vagy egy hosszabb áramszünet idején nem tudnád tölteni az alapvető eszközeidet? A modern világban, ahol nap mint nap elektromos eszközökre támaszkodunk, különösen fontos, hogy mindig legyen kéznél egy alternatív energiaforrás. 
Vásárló Mi a különbség a különleges bankkártyák között?
Márkázott tartalom | 2025. december 3. 10:47
Van egy tárgy, amely a legtöbb dolgozó zsebében ott lapul, és amelyet akár nap mint nap használ: ez pedig a bankkártya. Ennek a kis eszköznek többféle változata is van, cikkünkben ezeket vesszük szemügyre.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG