4p
Jelenleg több koncepció is szóba jöhet a HÉV átalakításával kapcsolatban. Budapest már szinte bármit el tud képzleni helyette.
Kép forrása: Wikipédia

A múlt heti Magyar Idők cikke szerint hatalmas fejlesztések előtt áll a budapesti HÉV. Az Index ezen a morzsán elindulva jutott arra a megállapításra, hogy sem a BKK, sem pedig a MÁV nem tárgyalt még a HÉV jövőjéről a fővárossal.

Az olimpia miatt sem maradhat

Pedig egy ideje már csak arról lehetett hallani, hogy mennyi probléma van a HÉV-vel. Például a csepeli HÉV most leginkább az esetleges budapesti olimpia miatt szúrja a kormány szemét, ugyanis a pesti hévvonal elég erőteljesen keresztezné a tervezett beruházások megvalósítását. Így kénytelen lenne a főváros teljesen átépíttetni vagy valami újat létrehozni a csepeli agglomeráció közlekedéséhez - írja a lap.

Egy másik elgondolás szerint a csepeli HÉV helyén villamosok járnának, de csak a Közvágóhídig, a Nemzeti Színház előtt pedig felszednék a síneket. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM)  megerősítette, hogy nincsenek kibékülve a csepeli HÉV-vel a mostani formájában. Azt viszont egyelőre nem lehet tudni, hogy akkor is hozzányúlnak-e a HÉV-hez, ha Budapest nem rendezhet olimpiát.

Hallhatóak olyan tervek, hogy metró típusú, vagy a mostaniakhoz hasonló motorvonat típusú, illetve kétáramú, a nagy vasúti pályára is alkalmas járművet képzelnek a HÉV-sínekre.

A Flirt lehet az utód

A tervek egyike szerint teház százmilliárd forintnyi uniós támogatásból meg is lehetne valósítani egy új vonal kiépítését, illetve az elavult NDK-ból hozatott hévkocsik cseréjét az úgynevezett modern Flirt motorvonatokra. Egyébként az elmúlt két évben a magyar magán- és állami tulajdonú vasúti járműgyártó cégek is aktívan készültek a HÉV fejlesztésére. Részletek>>>

Ha a metróval olvasztanák össze

A metró típusú vonal kiépítése is esélyes lehet, ez arra is alapozható, hogy a főváros már hosszabb ideje tervezi, hogy összekapcsolja a gödöllői HÉV-et a 2-es metróvonallal. A HÉV metrósítása azt eredményezné, hogy a kocsikat metró méretszabványához és műszaki paramétereihez igazítanák, így a jelenlegi HÉV-megállókat is teljesen át kellene építeni - írja az Index.

Ha a MÁV-hoz kerül a HÉV

Mint azzal már többször is foglalkoztunk, Tarlós István főpolgármester januárban jelentette be, hogy a főváros nem fizeti tovább a BKV városhatáron túl is közlekedő járatait, többek között a HÉV-éket sem. Így pattant ki a szikra, hogy a MÁV kezelésében a HÉV-et bekapcsolnák a vasúttársaság elővárosi járatrendszerébe.

Azonban egy esetleges MÁV alatti felügyelethez egészen más átalakítás szükséges. A vasúti kocsik és a HÉV-ek között ugyanis csak a nyomtáv a közös. A vasúti elektromos szerelvények 25 kilovolttal működnek, jóval hosszabbak, súlyosabbak, nem férnek be például, a Battyhány téri HÉV-állomásra. Ezért csak olyan speciális vonatok jöhetnek szóba, amelyek megfelelnek mindkét követelménynek.

Emellett pedig lényeges különbség, hogy a HÉV jóval szorosabb menetrenddel közlekedik, mint a MÁV, amit nehéz összeegyeztetni - írja a lap.

Miért nem lehetne békén hagyni a HÉV-et?

Közlekedési szakértők szerint sokan hajlamosak afelett szemet hunyni, hogy a HÉV-ek évtizedek óta ugyanolyan fontos szerepet töltenek be a budapesti tömegközlekedésben, mint a metró. Szerelvényenként 800-1000 ember szállít a HÉV, aminek járatai 6-15 percenként követik egymást. Tehát bárhonnan is közelítjük meg a dolgot, a HÉV-re szüksége van a fővárosnak.

Pedig a HÉV igazi hungarikum

A HÉV, azaz helyiérdekű vasút francia eredetű kifejezés, és olyan vasutat jelöl, amelynek megépítéséhez nem egy ország, hanem egy régió, térség érdeke fűződik. Magyarországon már 1880 óta kiépítették. Az ezt követő években fellendült a helyiérdekű vasútvonalak kiépítése, 30 év alatt több ezer kilométert építettek ki. A nagy fellendülést a háborúk és az azt követő államosítások törték meg - olvasható a Wikipédián.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Most végre könnyebb levegőt venni: fordulat a családi nagybevásárlásnál
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. augusztus 7. 05:44
Közel egy éve nem látott szintre mérséklődött az élelmiszer-infláció a hipermarketekben a Privátbankár legújabb Árkosár felmérése szerint. A családi nagybevásárlás költségei kedvező irányba mozdultak el, az élelmiszerárak növekedésének üteme lassult: a júliusi két számjegyű áremelkedés augusztusra egy számjegyűre szelídült. Augusztus 20-hoz közeledve kíváncsiak voltunk, hogy mennyiért adják az áruházláncok a kenyeret, illetve mennyibe kerülhet a lekvárfőzés.
Vásárló Magyar szakmai partnert választott a dán bajnok: együttműködésre lép a BioTechUSA és a Brøndby IF
PR | 2025. július 29. 12:52
Legendás dán labdarúgó egyesület felkészülését segíti idéntől a BioTechUSA: a tisztán hazai tulajdonú étrendkiegészítők gyártásával és forgalmazásával foglalkozó cégcsoport Dánia egyik legmeghatározóbb futballklubja, a Brøndby IF hivatalos táplálékkiegészítő partnere lett.
Vásárló Csütörtökön lesz némi mozgás a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. július 23. 11:13
Csak az egyik üzemanyagfajta ára változik.
Vásárló Veszélyes kínai csomagok szivárognak Magyarországra is? Megkongatták a vészharangot
Privátbankár.hu | 2025. július 20. 10:21
Aggasztó híreket hozott az uniós biztos.
Vásárló Többet nem nyúl bele a kormány az üzemanyagok árába Magyarország szomszédjában
Privátbankár.hu | 2025. július 14. 17:36
Elengedik a horvát intézkedést.
Vásárló Summer Colors 2025 – a paletta, ami uralni fogja a gardróbunkat
PR | 2025. július 14. 11:54
Már javában tombol a nyár, a napfény szinte minden reggel biztos pontként köszönt minket, és a hosszú, meleg esték magukkal hozzák a szabadság, a könnyedség és az önkifejezés vágyát. A ruhatárunk ilyenkor természetesen átalakul – ahogyan mi is. Nem véletlen, hogy minden nyárnak megvannak a maga színei, amelyek nemcsak a kifutókon, hanem a mindennapjainkban is határozott jelenlétet követelnek. A 2025-ös szezon palettája egyszerre vibráló, friss és mégis klasszikusan kifinomult. Mi pedig boldogan öltöztetjük fel a stílusunkat ezekbe az árnyalatokba – mert ez a nyár rólunk szól.
Vásárló A 2025-ös év színtrendjei: a barna és a Mocha Mousse hódítása
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 11:30
Ahogy múlnak az évek, a színtrendek új lendületet vesznek, alkalmazkodva az aktuális divatigényekhez. Mire számíthatunk 2025-ben? A szakértők egy új divatos színt jeleznek előre: a Mocha Mousse-t. Vajon hogyan alakíthatja át ez a finom nevű árnyalat a babakocsi piacot? A sötétbarna visszahódítja régi helyét, új lehetőségeket nyitva meg.
Vásárló Modern iroda, régi szokások: miért nyomtatunk még mindig?
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 10:33
A legtöbb munkahely ma már digitális, vagy legalábbis annak tűnik. Felhőalapú dokumentumok, online megbeszélések, digitális aláírás. Azt gondolnánk, a nyomtatók ideje lejárt. Ennek ellenére még mindig ott búgnak a sarkokban, és napi szinten használatban vannak. De miért nyomtatunk a modern irodában, amikor papír nélkül is hatékonyak lehetnénk? És vajon mit árul el ez a szokás a vállalati működésről?
Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG