1p
Újraéledt a Nagykörút, az Andrássy útra pedig lassan egyre több nagy luxus márka költözik be - élesedik a budapesti bevásárlóutcák versenye
Újraéledt a Nagykörút, az Andrássy útra pedig lassan egyre több nagy luxus márka költözik be - élesedik a budapesti bevásárlóutcák versenye - tudtuk meg a Ecorys legfrissebb felméréséből.

Közel fél évvel ezelőtt arról érkeztek a hírek, hogy az elmúlt 9 év legmagasabb üresedési arányaival nézünk szembe Budapest belvárosának üzlethelyiség piacán. 2009 végén pedig elmondhatjuk, hogy a gazdasági válság eltérően befolyásolta az egyes részpiacokat - ez derül ki az Ecorys Magyarország nemzetközi tanácsadó cég felméréséből. A vizsgálat Budapest legfontosabb bevásárlóutcáira - a Váci utca teljes hosszára, az Andrássy út Bajcsy-Zsilinszky út és Oktogon, valamint a Nagykörút Nyugati tér és Blaha Lujza tér közé eső szakaszaira - terjedt ki, valamint idén először a Vörösmarty tér és a Deák Ferenc utca (Fashion Street) is bekerült a felmérésbe.

A legfrissebb 2009 év végi felmérés szerint, mind az Andrássy úton (jelenleg 17,4%, 2009 közepén 16,8%, 2008-ban 17,6%), mind pedig a Váci utcában (jelenleg 6,5%, év közepén 5,2%, tavaly 6,3%) az év közepén mért pozitív változások ellenére, a mutatók újra elérték a 2008-as kihasználatlansági csúcsot. Az igazi érdekesség azonban, hogy amíg az elmúlt félévben a Nagykörút volt az, amelyik 4%-os gyengülésével magával rántotta a teljes piacot, addig az év végére pont ennek a részpiacnak a kiugró erősödése okán teljesít 0,6%-al erősebben a teljes vizsgált terület. Míg 2008-ban 7,9%, majd 2009 közepén 12% volt az üresedés, addig az év végére 8,1%-ra esett vissza a Nagykörút kihasználatlansági mutatója, ami jól mutatja a gazdasági válság eltérő hatásait.

Az elmúlt egy évben az összevont üresedési ráta grafikonon is megfigyelhető a részpiacok kihasználtságának ellentétes mozgása. Míg a frekventáltabb üzlethelyiség desztinációt kínáló Andrássy úton és Váci utcában az év közepén volt alacsonyabb az üresedés, addig a Nagykörút pontosan ellenkező pályát írt le a maga mutatójával.



A Nagykörúton, az év közepén mért rekord szintű kihasználatlanság után valamelyest meglepő a hirtelen pozitív fordulat. Azonban ha közelebbről megnézzük a folyamatokat, láthatjuk, hogy míg korábban több divat, ajándék vagy ékszerbolt volt ezen a szakaszon, addig mára egyre több kávézó, alacsonyabb kategóriájú étterem, használtruha vagy úgynevezett „százforintos” bolt jelent meg, melyek egyértelműen a válság okozta rést keresik és az alacsonyabb minőségű és olcsóbb termékeket vásárlók piacát célozzák meg.



Az Andrássy úton viszont továbbra is folyamatban van a két-három évvel ezelőtt megindult minőségi váltás, melynek eredményeként az elmúlt félévben olyan új világmárkákkal bővült a kínálat, mint az Armani vagy a Frey Willie, és várhatóan december elején nyitja kapuit a Dolce & Gabbana divatcég is.

A boltok számának növekedése pedig egy régóta várt átadásnak köszönhető, mivel megnyitott a Párisi Nagyáruház (Divatcsarnok), amely nem csak kiskereskedelmi, de építészeti szempontból is emeli Budapest luxus főutcájának presztízsét. A magas üresedési mutató a világcégek igényei miatti folyamatos átrendeződésnek és természetesen a válság okozta, lassúbb piaci expanziónak együttesen köszönhető.



Budapest elsőszámú sétáló és bevásárló utcájában, az elmúlt fél évben, tovább formálódtak az erőviszonyok. Köszönhetően a Fashion street-nek és a Vörösmarty tér további erősödésének – ahol a felmérés szerint az üresedési ráta, 1 kiadatlan bolttal 3% alatt maradt - a Váci utca déli része teljesen leszakad az északihoz képest és ennek megfelelően tovább folyik az átalakulása. Míg a Vörösmarty téren megtalálható közép-felső kategóriás üzlethelyiségekhez közelebbi szakaszon továbbra is megmaradnak a nevesebb divatmárkák üzletei, addig az Erzsébet hídtól délre eső szakasz már csak éhes és/vagy szuvenírt kereső turisták célpontjává vált. Ennek, a már régebben beindult, funkcionális váltásnak is köszönhető, hogy míg a Váci utca északi részén csak 2,5% az üresedés – a Vörösmarty tértől a Régi posta utcáig 0% - addig a déli részen eléri a 10%-ot is.

Karácsonyi nagybevásárlás: irány Magyarország!

Privátbankár

Címkék: Vásárló

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Kihívás, szórakozás és megmérettetés is; minden, amit a futóversenyekről tudni kell!
Márkázott tartalom | 2024. április 19. 10:51
A futás egy olyan természetes mozgásforma, amely egyszerűen kivitelezhető, nem igényel komoly anyagi beruházást, hatékony a test számára, ráadásul könnyen beiktatható a napirendünkbe. 
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG