3p
Az előző havi árcsökkenés után májusban ismét áremelkedést mértünk a hazai hipermarketekben: több mint 4 százalékkal emelkedtek az élelmiszerárak egy év alatt. A Privátbankár.hu Árkosár-felmérésében így újra történelmi csúcsot mértünk. A krumpli ára továbbra is az egekben van.

Ahogy bő 12 éve minden hónapban, ezúttal is körbejártuk három hazai hipermarket-lánc 1-1 egységét, hogy megvizsgáljuk, hogyan alakult a 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunk ára. Május 7-én vettük a nyakunkba az Auchan, az Interspar és a Tesco 1-1 egységét, ezúttal különös figyelmet szentelve a zöldségosztály kínálatának.

Legutóbbi felmérésünk során árcsökkentést mértünk - negatív volt az árindex, magyarán idén áprilisban olcsóbban tölthettük meg a bevásárlókocsit, mint 2018-ban. Májusban ez már nem jött össze: mindhárom áruházban áremelkedést mértünk éves összehasonlításban.

A legnagyobbat az Auchan emelte az árain tavalyhoz képest, több mint 6 százalékot - ezzel a francia lánc a dobogó aljára csúszott. A felmérést ezúttal újra az Interspar vezeti - havi szinten itt még kevesebbe is kerül az Árkosár, igaz, csak nem egészen 50 forinttal. A Tesco éves összehasonlításban a legkisebbet emelte az árain: mindössze 2,1 százalékkal drágult itt a nagybevásárlás.

Történelmi csúcs

A három áruház közül most csak egyben tudhattuk le 20 ezer forint alatt a havi nagybevásárlást, az átlagár így történelmi csúcsra, 20 310 forintra emelkedett.

Tavaly májushoz képest 4,2 százalékkal (813 forinttal) nőtt a nagybevásárlás átlagos ára, egy hónap alatt pedig 2,5 százalékos (488 forintos) az áremelkedés.

Persze akár 19 ezer forint alatt is megúszhatjuk a hiperekben a minta-élelmiszerkosár beszerzését - ehhez azonban mindent ott kell beszereznünk, ahol a legolcsóbban adják, ami nehezen kivitelezhető dolog.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

A zöldségosztályon továbbra is extrém árakkal találkoztunk, az éves áremelkedés listavezetője is innen került ki: a krumpli majdnem kétszer annyiba kerül, mint tavaly (+91%). A zöldségárakat alaposabban is körüljártuk, erről hamarosan külön cikkel is jelentkezünk. A népegészségügyi termékadó emelése alaposan megdrágította a chipset (+35%). 10 százalékot meghaladó mértékű éves áremelkedést mértünk továbbá a kenyérnél, a lisztnél, a száraztésztánál, a sajtnál, a Túró Rudinál és a tejfölnél is. 18 százalékkal olcsóbb lett viszont egy év alatt az alma, 11 százalékkal a tea és a margarin, 13 százalékkal egyes szénsavmentes üdítők.

Az előző hónaphoz képest 28 százalékkal nőtt az alma ára, 25 százalékkal a száraztésztáé, bő 10 százalékkal pedig a krumpli és egyes égetett szeszesitalok ára. 18 százalékkal olcsóbb lett viszont a banán, 11-gyel pedig a kávé és a tea áprilishoz képest.

A KSH csütörtökön teszi közzé a fogyasztói árak április alakulásáról szóló inflációs adatot.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Ilyen is nagyon régen volt a magyar boltláncokban
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2025. március 31. 05:44
Újra csökkent a Privátbankár Diszkont Árkosarában szereplő termékek átlagára havi szinten, amire legutóbb tavaly nyáron volt példa. 
Vásárló Gigasztár állt a volt first lady mellé
Buksza blog | 2025. március 29. 12:11
Két évvel ezelőtt indította útjára Michelle Obama egészséges üdítőitallal foglalkozó közhasznú vállalkozását, amelybe beszállt az egyik legismertebb, jelenleg is aktív kosárlabdázó.
Vásárló Politika, pirula, profit – így tarol a modern reklámipar
Elek Lenke | 2025. március 26. 15:02
A reklámipar ma már nem a klasszikus kampányokról szól, hanem a kreativitás, a gyors reagálás és a digitális jelenlét uralja. A politikától a gyógyszeriparig minden ágazat használja, miközben a reklámformák egyre sokszínűbbek: influenszerek, mesterséges intelligencia és álcsatornák is beléptek a játékba. De hol húzódik az etika határa?
Vásárló Riasztó eredményre jutott a brit Aldi az időszakos termékeknél
Buksza blog | 2025. március 23. 16:24
Az Egyesült Királyság a gazdagabb országok közé tartozik, ám most egy kiábrándító adat érkezett. 
Vásárló A BYD megirigyelte a Dacia sikerét, indul a gőzhenger
Privátbankár.hu | 2025. március 23. 16:16
Még el sem indult a termelés a BYD szegedi üzemében, de az értékesítés terén már gőzerővel folyik a terjeszkedés. 
Vásárló Kiborítja a boltosokat az árrésről szóló legújabb ötlet, új címkék jöhetnek a romániai üzletekben
Buksza blog | 2025. március 23. 12:12
Romániában azt találta ki az állami fogyasztóvédelmi hatóság, hogy a boltok tüntessék fel a termékek árában foglalt árrést az árcímkéken. A kiskereskedők szerint csacsiság a javaslat.
Vásárló Vészjósló eredményeket tettek közzé Európa egyik központi repterén
Privátbankár.hu | 2025. március 22. 15:41
Finoman szólva sem teljesített jól a biztonsági szolgálat.
Vásárló A Lidl elárulta, miről lehet felismerni az árrésstopos termékeket
Privátbankár.hu | 2025. március 20. 10:17
A kereskedelmi vásárlókat nem szolgálja ki árrésstopos termékekkel a Lidl, a lakosságra viszont semmilyen korlátozás nem vonatkozik – jelentette be a társaság.
Vásárló Amin nem szabad spórolni: a gyermek gumipapucs
Márkázott tartalom | 2025. március 20. 09:20
Semmilyen gyermekeknek szánt lábbelin nem szabad a fogunkhoz verni a garast, mert komoly károkat tudunk okozni. Egyrészt anyagilag is rosszabbul járhatunk, ha mindenképpen az olcsóbb változathoz ragaszkodunk, másrészt pedig a gyermek lábának fejlődése és a járása kerülhet veszélybe, ha nem a megfelelő kialakítású és minőségű cipőt adjuk rájuk.
Vásárló Következik a nagy leállás: félő, hogy senki nem fog költeni
Buksza blog | 2025. március 19. 15:01
A gazdaság minden ágazatát érintik Donald Trump amerikai elnök vámemelései. Csak a bizonytalanság biztos. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG