Fotó: Wikimedia Commons / Jaime Inca |
Egy kis brooklyni cégre hívta fel korábbi cikkében a figyelmet a Bloomberg: a Runa teákat és energiaitalokat állít elő nyolc éve. A cégbe beszállt néhány híres színész (Channing Tatum, Leonardo di Caprio, Olivia Wilde) és az üdítőitalos szakma pár veteránja (a Vita Coco társalapítóka, Mike Kirban és Neil Kimerley, aki korábban a Snapple-nél és a Schweppes-nél dolgozott). A Runa idén várhatóan 10 millió dolláros árbevételt ér el a 2015-ös 6 millió dollár után.
Mit tud az amazóniai esőerdők szupernövénye?
Az italok alapja egy amazóniai növény, a guayusa leveleinek kivonata, amely jelentős mennyiségű koffeint tartalmaz. A cég társalapítója, Tyler Gage 11 éve találkozott először a növénnyel, amikor egyetemi tanulmányai során egy etnobotanikus kutatásait segítette Costa Rica dzsungeleiben. Azt állítja, a guayusa fogyasztásának hatásai sokkal jobbak, mint a kávé vagy a hagyományos energiaitaloké, ezért rögtön üzleti fantáziát is látott benne.
A guayusa magas koffein- és polifenol-tartalmú növény, ami csak kevés tannint tartalmaz, így nem kesernyés ízű, mint egyes zöld- és fekete teák, és édesítőszerek nélkül is édesnek hat az ízük. Az ecuadori kichwák reggelente illetve az éjszakai vadászatok előtt fogyasztják.
Egy egyetemi ötletből reményteli startup
Az egyetemen a vállalkozásról szóló kurzuson is részt vettek, itt egy üzleti tervet is kellett készíteniük, ami olyan jól sikerült, hogy némi pénzt is nyertek vele startup-versenyeken. Csoporttársával, Dan MacCombie-val ebből a pénzből az egyetem elvégzése után Ecuadorba költöztek hogy kiépítsék az ellátási láncot.
Először a helyi termelők is kétkedve fogadták a tervet, hogy készpénzért megvennék a termést, hogy aztán New Yorkban árult italokat készítsenek belőle. Ma azonban már teafüvet és palackozott teákat, többféle energiaitalt is kínálnak a nagyobb boltokban és webáruházakban is. Arra számítanak, hogy a termék azért is vonzóbb lesz a versenytásaknál, mert csak 5 összetevőből készül, így sokkal természetesebb alternatívája lehet mondjuk a Red Bullnak vagy a Monsternek, amelyek dobozán több mint egy tucat összetevőt tüntetnek fel.
Ezért tűnik ez akkora üzletnek
Az amerikai energiaital-piac egyébként az elmúlt évtizedben 147 százalékos emelkedéssel érte el a 13,8 milliárd dollárt, míg a fogyasztásra kész teáké 111 százalékos emelkedést követően 11 milliárd dollárnál járt 2015 végén. Mindkét piacon azon prémium-termékek felé mozdulnak a fogyasztók, amelyek egészségesebbnek tűnek.
A Runa első nagyobb befektetője egyébként az ecuadori kormány volt, félmillió dollárt tettek a cégbe. Most több mint 30 főállású ecuadori dolgozik a cégnek. Hogy a híres színészek mennyi pénzzel szálltak be a Runába, azt persze nem árulták el.