3p

Lényegében a magyar chipsadót vezetné be az egész világon az Egészségügyi Világszervezet (WHO). 

Új adatokkal igyekszik alátámasztani az ENSZ Egészségügyi Világszervezete (WHO) azt a javaslatát, amely szerint különadókkal kellene sújtani az olyan egészségtelen termékeket, mint a szeszes italok és a cukros üdítők.

A WHO szakértői szerint a világ kormányainak többsége nem próbálja az adóztatás eszközével egészségesebb életvitelre ösztönözni a lakosságot. A szervezet becslése szerint világszinten évente 2,6 millió ember hal meg azért, mert sok szeszes italt visz be a szervezetébe és 8 millió pedig azért, mert egészségtelenül étkezik. Emellett egy teljesen kézenfekvő megállapítást is tettek, miszerint a magas adók terhelnék az alkoholtermékeket és a cukros üdítőket, akkor kevesebb fogyna belőlük, és kevesebben halnának bele a fogyasztásukba.

Radikális lépést sürget a WHO. Fotó: Depositphotos
Radikális lépést sürget a WHO. Fotó: Depositphotos

A világszervezet azt is kikutatta, hogy a cukros üdítőket adóztató országok fele a vízfogyasztást is adóztatja, ami szerintük nem helyes. Emellett az adó nem eléggé büntető jellegű. A világ 108 országában van a magyarországihoz hasonló népegészségügyi hozzájárulás, magyarán chipsadó, ami a cukorral édesített üdítőitalokat is terheli, de az adók átlagosan csak 6,6 százalékkal drágítják ezeket a termékeket. A szeszes italokat 148 országban adóztatják, bár ezek közül legalább 22-ben, főként európai államokban, kivételt tesznek a borokkal. A jövedéki adó a legkelendőbb márkák esetén átlagosan 17,2 százalékkal teszi drágábbá a söröket és 26,5 százalékkal az égetett szeszes italokat.

Egy 2017-es tanulmány szerint ha az alkohol ára 50 százalékkal nőne, akkor 50 év alatt 21 millió ember halálát lehetne elkerülni és 17 ezer milliárd dollár adóbevételt lehetne beszedni.

Az már más kérdés, hogy ez milyen hatással lenne a feketepiacra, erről nem szól a WHO-s javaslat. A jelentés készítői feltehetően nem foglalkoztak a az Egyesült Államokban a 1920-tól 1933-ig tartó szesztilalomról, mert tuti, hogy az alkohol megdrágítása jó eséllyel nem éppen úgy hatna a szeszfogyasztásra, mint akkor, viszont felpörgetné a feketepiacot, ahogy annak idején történt

A WHO szakértőit nem befolyásolják a bonyolultabb gazdasági-társadalmi összefüggések, csak arra tudnak gondolni, hogy a magas adók egészségesebbé tennék az embereket és növelnék a kormányok adóbevételét – derül ki a szervezet egyik vezetője, Rüdiger Krech szavaiból.

Idéznek egy friss Gallup-felmérést, amelyet a WHO és a Bloomberg Philanthropies együttműködésével készítettek. E szerint az emberek többsége a világ minden országában támogatja az egészségtelen termékekre – köztük a szeszes italokra és a cukros üdítőkre – kivetett adók növelését.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Döntöttek a vásárlók, lépéskényszerben a cégek
Buksza blog | 2025. április 1. 07:17
Egy friss felmérésből az derült ki, hogy megszűnőben van az az igényes fogyasztóréteg, amely ragaszkodott az ismert, megszokott, bevált termékmárkákhoz vásárlásai során.
Vásárló Ilyen is nagyon régen volt a magyar boltláncokban
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2025. március 31. 05:44
Újra csökkent a Privátbankár Diszkont Árkosarában szereplő termékek átlagára havi szinten, amire legutóbb tavaly nyáron volt példa. 
Vásárló Gigasztár állt a volt first lady mellé
Buksza blog | 2025. március 29. 12:11
Két évvel ezelőtt indította útjára Michelle Obama egészséges üdítőitallal foglalkozó közhasznú vállalkozását, amelybe beszállt az egyik legismertebb, jelenleg is aktív kosárlabdázó.
Vásárló Politika, pirula, profit – így tarol a modern reklámipar
Elek Lenke | 2025. március 26. 15:02
A reklámipar ma már nem a klasszikus kampányokról szól, hanem a kreativitás, a gyors reagálás és a digitális jelenlét uralja. A politikától a gyógyszeriparig minden ágazat használja, miközben a reklámformák egyre sokszínűbbek: influenszerek, mesterséges intelligencia és álcsatornák is beléptek a játékba. De hol húzódik az etika határa?
Vásárló Riasztó eredményre jutott a brit Aldi az időszakos termékeknél
Buksza blog | 2025. március 23. 16:24
Az Egyesült Királyság a gazdagabb országok közé tartozik, ám most egy kiábrándító adat érkezett. 
Vásárló A BYD megirigyelte a Dacia sikerét, indul a gőzhenger
Privátbankár.hu | 2025. március 23. 16:16
Még el sem indult a termelés a BYD szegedi üzemében, de az értékesítés terén már gőzerővel folyik a terjeszkedés. 
Vásárló Kiborítja a boltosokat az árrésről szóló legújabb ötlet, új címkék jöhetnek a romániai üzletekben
Buksza blog | 2025. március 23. 12:12
Romániában azt találta ki az állami fogyasztóvédelmi hatóság, hogy a boltok tüntessék fel a termékek árában foglalt árrést az árcímkéken. A kiskereskedők szerint csacsiság a javaslat.
Vásárló Vészjósló eredményeket tettek közzé Európa egyik központi repterén
Privátbankár.hu | 2025. március 22. 15:41
Finoman szólva sem teljesített jól a biztonsági szolgálat.
Vásárló A Lidl elárulta, miről lehet felismerni az árrésstopos termékeket
Privátbankár.hu | 2025. március 20. 10:17
A kereskedelmi vásárlókat nem szolgálja ki árrésstopos termékekkel a Lidl, a lakosságra viszont semmilyen korlátozás nem vonatkozik – jelentette be a társaság.
Vásárló Amin nem szabad spórolni: a gyermek gumipapucs
Márkázott tartalom | 2025. március 20. 09:20
Semmilyen gyermekeknek szánt lábbelin nem szabad a fogunkhoz verni a garast, mert komoly károkat tudunk okozni. Egyrészt anyagilag is rosszabbul járhatunk, ha mindenképpen az olcsóbb változathoz ragaszkodunk, másrészt pedig a gyermek lábának fejlődése és a járása kerülhet veszélybe, ha nem a megfelelő kialakítású és minőségű cipőt adjuk rájuk.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG