3p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Az ausztriai Spar "kivette" saját márkás tejtermékeiből az aszpartám édesítőszert. 

A Spar Austria bejelentette, hogy megtiltotta beszállítóinak az aszpartám mesterséges édesítőszer használatát az áruházlánc saját márkás tejtermékeiben. Valójában a boltlánc ezzel már csak az utolsó kis lépést tette meg most, mivel az elmúlt években a tejből és a tejtermékek 99 százalékából már száműzték ezt az összetevőt az ESM Magazin kiskereskedelmi szakportál szerint. 

A Spar leszámolt az asztpartámmal. Fotó: Spar.at
A Spar leszámolt az asztpartámmal. Fotó: Spar.at

Az Európai Unió élelmiszer-biztonsági szervezete, az (EFSA) az aszpartámnak tulajdonított káros hatásokról terjedő véleményekre reagálva felülvizsgálta a terméket. Ennek eredményeként cáfolta, hogy az aszpartám bármilyen mennyiségbe ártana az embereknek. A kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy ez az élelmiszer-összetevő napi 40 milligramm/testtömeg-kilogrammig káros mellékhatás nélkül fogyasztható.

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) vizsgálata a rákbetegséggel összefüggésben a közepes kategóriába sorolta az aszpartámot. Ez azt jelenti, hogy nem rákkeltő, hanem csak lehetséges, hogy van ilyen hatása. Ezért az előbbi megállapítással összhangban a bevitelének mennyiségét kell korlátozni. Például az ezt tartalmazó cukormentes üdítőkből egy 60-70 kilogramm súlyú embernek nem szabad napi három liternél többet fogyasztania.

A vevők nem kérnek belőle

A Spart azonban a tudományos vizsgálatoknál jobban érdekli a vásárlói véleménye. Egy 2023-ban végzett felmérésből kiderült, hogy az osztrák fogyasztók 80 százaléka aggasztónak tartja a WHO jelentését az aszpartám rákkeltő hatásával kapcsolatban.

A boltlánc közölte, arra számítanak, hogy a vásárlók a következő időszakban tudatosan kerülni fogják a cukor és az édesítőszerek túlzott fogyasztását. A cég saját felmérése szerint az emberek több mint 40  százaléka figyelembe veszi egy termék vásárlásánál, hogy annak mekkora a cukortartalma.

Ez jóval nagyobb arány, mint a zsír- és a kalóriatartalmat figyelők súlya. Az előbbit kevesebb mint 30, az utóbbit közel 25 százalékuk figyeli. A vásárlók 56 százaléka időnként inkább mesterséges édesítőszert tartalmazó terméket vásárol a cukortartalmú helyett, de kétharmaduk rossz véleménnyel van ezekről. Az emberek 54 százaléka azt gondolja, hogy az ilyen ételösszetevők káros hatással vannak az egészségére, szemben a cukorral vagy az azt helyettesítő természetes édesítőkkel.

A vásárlók azért veszik meg a mesterséges édesítőszereket tartalmazó termékeket, mert ezek részei kedvenc a termékeiknek, csökkentik a kalóriabevitelt, segítik a fogyókúrát vagy kevésbé édesek, mint a cukros termékek. Az első szempontot említette a megkérdezettek fele, a másodikat több mint egyharmada, a harmadikat 15, a negyediket 12 százalékuk.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
Vásárló A családi büdzsé megfelelő kezelése
Márkázott tartalom | 2025. október 17. 11:12
Napjainkban a család pénzügyeinek tervezése egyre inkább tudatos gazdálkodást jelent, miközben a cél a gyermekek fejlődésének és boldogságának is támogatása is. 
Vásárló Olyan boltokat jelentett be a Lidl Magyarország, amilyeneket még nem láttunk
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 16:20
Október közepétől egy mozgó üzletté alakított kisbusszal járja körbe az országot a Lidl.
Vásárló Nem csak akkor érdemes szervizbe menni, ha baj van
Márkázott tartalom | 2025. október 13. 10:09
Sokan csak akkor keresnek autószervizt, amikor már világít a hibajelző, esetleg furcsa hangokat ad ki a motor. Pedig a rendszeres karbantartás nemcsak a hibák megelőzésére jó, de segít abban is, hogy az autó hosszabb távon megbízható maradjon. Egy jól karbantartott jármű ritkábban hagy cserben, kevesebb váratlan költséget okoz, és az utazás is nyugodtabb vele. A szervizbe járás tehát nem csak a műszaki vizsga előtti kapkodásról szólhat, hanem egy tudatos, előrelátó hozzáállásról is.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG