A Spar Austria bejelentette, hogy megtiltotta beszállítóinak az aszpartám mesterséges édesítőszer használatát az áruházlánc saját márkás tejtermékeiben. Valójában a boltlánc ezzel már csak az utolsó kis lépést tette meg most, mivel az elmúlt években a tejből és a tejtermékek 99 százalékából már száműzték ezt az összetevőt az ESM Magazin kiskereskedelmi szakportál szerint.
Az Európai Unió élelmiszer-biztonsági szervezete, az (EFSA) az aszpartámnak tulajdonított káros hatásokról terjedő véleményekre reagálva felülvizsgálta a terméket. Ennek eredményeként cáfolta, hogy az aszpartám bármilyen mennyiségbe ártana az embereknek. A kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy ez az élelmiszer-összetevő napi 40 milligramm/testtömeg-kilogrammig káros mellékhatás nélkül fogyasztható.
Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) vizsgálata a rákbetegséggel összefüggésben a közepes kategóriába sorolta az aszpartámot. Ez azt jelenti, hogy nem rákkeltő, hanem csak lehetséges, hogy van ilyen hatása. Ezért az előbbi megállapítással összhangban a bevitelének mennyiségét kell korlátozni. Például az ezt tartalmazó cukormentes üdítőkből egy 60-70 kilogramm súlyú embernek nem szabad napi három liternél többet fogyasztania.
A vevők nem kérnek belőle
A Spart azonban a tudományos vizsgálatoknál jobban érdekli a vásárlói véleménye. Egy 2023-ban végzett felmérésből kiderült, hogy az osztrák fogyasztók 80 százaléka aggasztónak tartja a WHO jelentését az aszpartám rákkeltő hatásával kapcsolatban.
A boltlánc közölte, arra számítanak, hogy a vásárlók a következő időszakban tudatosan kerülni fogják a cukor és az édesítőszerek túlzott fogyasztását. A cég saját felmérése szerint az emberek több mint 40 százaléka figyelembe veszi egy termék vásárlásánál, hogy annak mekkora a cukortartalma.
Ez jóval nagyobb arány, mint a zsír- és a kalóriatartalmat figyelők súlya. Az előbbit kevesebb mint 30, az utóbbit közel 25 százalékuk figyeli. A vásárlók 56 százaléka időnként inkább mesterséges édesítőszert tartalmazó terméket vásárol a cukortartalmú helyett, de kétharmaduk rossz véleménnyel van ezekről. Az emberek 54 százaléka azt gondolja, hogy az ilyen ételösszetevők káros hatással vannak az egészségére, szemben a cukorral vagy az azt helyettesítő természetes édesítőkkel.
A vásárlók azért veszik meg a mesterséges édesítőszereket tartalmazó termékeket, mert ezek részei kedvenc a termékeiknek, csökkentik a kalóriabevitelt, segítik a fogyókúrát vagy kevésbé édesek, mint a cukros termékek. Az első szempontot említette a megkérdezettek fele, a másodikat több mint egyharmada, a harmadikat 15, a negyediket 12 százalékuk.