3p

Az ausztriai Spar "kivette" saját márkás tejtermékeiből az aszpartám édesítőszert. 

A Spar Austria bejelentette, hogy megtiltotta beszállítóinak az aszpartám mesterséges édesítőszer használatát az áruházlánc saját márkás tejtermékeiben. Valójában a boltlánc ezzel már csak az utolsó kis lépést tette meg most, mivel az elmúlt években a tejből és a tejtermékek 99 százalékából már száműzték ezt az összetevőt az ESM Magazin kiskereskedelmi szakportál szerint. 

A Spar leszámolt az asztpartámmal. Fotó: Spar.at
A Spar leszámolt az asztpartámmal. Fotó: Spar.at

Az Európai Unió élelmiszer-biztonsági szervezete, az (EFSA) az aszpartámnak tulajdonított káros hatásokról terjedő véleményekre reagálva felülvizsgálta a terméket. Ennek eredményeként cáfolta, hogy az aszpartám bármilyen mennyiségbe ártana az embereknek. A kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy ez az élelmiszer-összetevő napi 40 milligramm/testtömeg-kilogrammig káros mellékhatás nélkül fogyasztható.

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) vizsgálata a rákbetegséggel összefüggésben a közepes kategóriába sorolta az aszpartámot. Ez azt jelenti, hogy nem rákkeltő, hanem csak lehetséges, hogy van ilyen hatása. Ezért az előbbi megállapítással összhangban a bevitelének mennyiségét kell korlátozni. Például az ezt tartalmazó cukormentes üdítőkből egy 60-70 kilogramm súlyú embernek nem szabad napi három liternél többet fogyasztania.

A vevők nem kérnek belőle

A Spart azonban a tudományos vizsgálatoknál jobban érdekli a vásárlói véleménye. Egy 2023-ban végzett felmérésből kiderült, hogy az osztrák fogyasztók 80 százaléka aggasztónak tartja a WHO jelentését az aszpartám rákkeltő hatásával kapcsolatban.

A boltlánc közölte, arra számítanak, hogy a vásárlók a következő időszakban tudatosan kerülni fogják a cukor és az édesítőszerek túlzott fogyasztását. A cég saját felmérése szerint az emberek több mint 40  százaléka figyelembe veszi egy termék vásárlásánál, hogy annak mekkora a cukortartalma.

Ez jóval nagyobb arány, mint a zsír- és a kalóriatartalmat figyelők súlya. Az előbbit kevesebb mint 30, az utóbbit közel 25 százalékuk figyeli. A vásárlók 56 százaléka időnként inkább mesterséges édesítőszert tartalmazó terméket vásárol a cukortartalmú helyett, de kétharmaduk rossz véleménnyel van ezekről. Az emberek 54 százaléka azt gondolja, hogy az ilyen ételösszetevők káros hatással vannak az egészségére, szemben a cukorral vagy az azt helyettesítő természetes édesítőkkel.

A vásárlók azért veszik meg a mesterséges édesítőszereket tartalmazó termékeket, mert ezek részei kedvenc a termékeiknek, csökkentik a kalóriabevitelt, segítik a fogyókúrát vagy kevésbé édesek, mint a cukros termékek. Az első szempontot említette a megkérdezettek fele, a másodikat több mint egyharmada, a harmadikat 15, a negyediket 12 százalékuk.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Veszedelmes járvány jelent meg Magyarország határánál
Privátbankár.hu | 2024. december 22. 13:21
Szerbiában a magyar határ közelében ismét megjelent az afrikai sertéspestis, ami jelenős veszteséget okozhat a sertésállományban. A belgrádi kormány rendkívüli intézkedéseket vezetett be.
Vásárló Kapaszkodjon: ilyen idén egy trendi karácsonyfa
Elek Lenke | 2024. december 21. 10:19
Az idei karácsonyi dekorációkban a fenntarthatóság, a természetesség és a letisztult stílus keveredik a fényűző, csillogó elemekkel.
Vásárló Így kell ételt és pénzt menteni – Ön már muncholt?
Elek Lenke | 2024. december 20. 15:12
Egy magyar startup forradalmasította az ételmentést, miközben divattá tette a fenntarthatóságot.
Vásárló Már a munkavállalók vannak jobb alkupozícióban, nem a munkáltatók – interjú Szimeiszter Sándorral, a JYSK vezérével
Csernátony Csaba | 2024. december 19. 05:46
A vásárlóknak kínált termékek kiválasztásában a mesterséges intelligencia helyett inkább az emberi döntésben bízik Szimeiszter Sándor, a JYSK Magyarországért, Görögországért és Ausztriáért felelős országigazgatója. A dán kiskereskedő cég nem tervez jelentős további áruháznyitásokat Magyarországon, mert közel lefedettnek tekintheti a piacot. Ugyanakkor más, hagyományos boltláncokkal szemben jól boldogul az online értékesítéssel a JYSK.  A cégvezető beszélt arról is, hogy a gyenge forint milyen hatással lehet az árcímkékre. 
Vásárló Megjelent az űrkutatásból származó technológia a fogkrémeknél
Buksza blog | 2024. december 15. 18:03
Az űrhajók és a fogkrémek meglehetősen távol állnak egymástól, ám összekötheti őket, hogy hasonló módszerekkel készülnek. Legalábbis a Colgate ebbe az irányba megy. 
Vásárló Ki lehet törni a bejgli, halászlé, töltött káposzta háromszögből? A franciák mutatják a karácsonyi lakomadivatot
Buksza blog | 2024. december 15. 11:13
A franciák karácsonyi ételválasztása megmutatja, hogy ki lehet törni a halászlé, töltött káposzta, bejgli készítésének Bermuda-háromszögéből, ha egy kicsit bonyolultabban gondolkodik a házi szakács.
Vásárló Furcsa balesetben halt meg egy Magyarországon is népszerű márka alapítója
Privátbankár.hu | 2024. december 15. 08:26
Kirándulás közben történt a szerencsétlenség.
Vásárló Futárok nevében verik át a gyanútlan online vásárlókat a csalók: figyelmeztet a szlovák rendőrség
Privátbankár.hu | 2024. december 12. 12:59
Egy újfajta csalásra hívja fel a figyelmet a magyar nyelvű szlovákiai sajtó, ami vélhetően nem csupán Magyarország északi szomszédjának lakóit veszélyezteti.
Vásárló Földbe döngölheti a bíróság a „junk food” élelmiszerek és italok gyártóit
Buksza blog | 2024. december 12. 07:44
Egy magánember olyan pert kezdeményezett az úgynevezett ultrafeldolgozott élelmiszerek gyártói ellen, amely a dohánygyártók elmeszeléséhez hashonló végeredménnyel járhat.
Vásárló Váltás jöhet a boltokban: nyugdíjba mehetnek a mostani bevásárlókocsik
Buksza blog | 2024. december 10. 17:47
Hamarosan megjelenhetnek az okosnak mondott bevásárlókocsik az áruházakban, amelyek két szempontból is kiérdemlik ezt a jelzőt. Sokat tudó elektronikus kütyük és tudják hogyan húzzák ki a pénzt a vevők.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG