„Nem igaz, hogy a kereskedők miatt van ekkora élelmiszer infláció. Nyilvántartunk egy belső inflációs mutatót, ami az elmúlt hónapokban mindig legalább 2-3 százalékponttal elmaradt a KSH által közölt szintektől” – érzékeltette a Spar saját gyakorlatát Heiszler Gabriella, a Spar Magyarország elnök-ügyvezetője, amikor ma megvonta a 2022-es év gazdasági mérlegét a sajtótájékoztatón.
Az ársapkákról szólva azt emelte ki, hogy a 2,8 százalékos UHT tejből háromszor-négyszer akkora a cég forgalma, mint az intézkedés bevezetése előtt. Más alapvető élelmiszereket, például cukrot vagy burgonyát nagyon sok vendéglátó lánc és cukrászda vagy ebben az ágazatban működő vállalkozás vásárol, ezek forgalma nem a nyugdíjasok spejzolása miatt ugrott meg - hangoztatta.
Tavaly egyébként a cég megkétszerezte a 2021-es 7,2 százalékos forgalomnövekedést: 2022-ben 15,6 százalékos volt ez a mutató, így az jött ki, hogy összesen 915,7 milliárd forintot ért el. Mindeközben a beruházások, felújítások, s a mindennapi működés során még inkább előtérbe kerültek a fenntarthatósági törekvések is. Összesen 11 áruházat felújítottak, két újat nyitottak. Azért csak ilyen keveset, mert a plázastop még mindig tiltja a 400 négyzetméternél nagyobb alapterületű új üzletek megjelenését.
Ezt részben azzal védi ki a cég, hogy bővíti franchise-partnereinek körét, vagyis már üzemelő élelmiszerboltok tulajdonosaival köt ilyen szerződéseket, amennyiben a partnert megfelelőnek találja egy szigorú követelmény rendszer alapján. A franchise-hálózat kiépítése tíz éve indult, tavaly 14 taggal növekedett, a 623 Spar feliratú üzletből ma 248 franchise egység. Mára a teljes itteni Spar-hálózat forgalmának mintegy 10 százalékát bonyolítja le a franchise-rendszer, az üzletág éves forgalma 103,1 milliárd forint volt 2022-ben.
Érdekesség, hogy a magyar piacra nem régen belépett lengyel Orlen 51 benzinkútján már működik úgynevezett DESPAR bolt. Az OMV-kutak közül 81-nél lehet vásárolni a hasonló funkciójú Spar Expresszekben.
Milliárdok a húsüzemekre
A beruházások összértéke tavaly elérte a 18,6 milliárd forintot. Az online shop eddigi történetének legnagyobb bővülését mondhatja magáénak, de jelentős eredménynek számít a Regnum Húsüzemek technológiai fejlesztése is. Az elnök-ügyvezető szerint nem feltétlenül a kiszállításokat végző autóflottát kell szaporítani, itt „nem sok pénzt tudunk keresni” – mondta. Viszont az online elérhető termékek körét igenis lehet bővíteni.
Kétszáz településen közel 18 ezer termék és 30 áruházi átvételi helyszín áll a vásárlók rendelkezésére, akik több mint 150 ezer megrendelést bonyolítottak ezen a felületen 2022-ben. Tavaly közel 20 új helyszínen indult el online shop szolgáltatás: Budapest és az agglomeráció, Tatabánya és környéke, valamint Székesfehérvár és a Balaton mellett már Miskolcon is.
A diszkont hálózatokkal folytatott versenyben – egyebek mellett – a saját márkás termékek körének bővítése is kiemelten fontos a cégnek. Ez a részterület a teljes Spar-kínálatnak már a 32 százalékát adja, a saját márkás termékek 87 százaléka magyar termelőktől származik. A magyarországi saját márkás termékek egy részét (mélyhűtött és szárazáruk) 2022 júniusától a szlovéniai Spar-hálózatban is meg lehet vásárolni.
Nagy reményeket fűzött a cégvezető ahhoz, hogy rövidíthetik a beszállítói láncot az általuk indított Régiók Kincsei program keretében. A beszerzés egyébként is még fontosabb lett, ezt jelzi, hogy nem régen otthagyta az osztrák központot Edmund Vonier és a közelmúlttól kezdve ő felel az egész csoport magyarországi beszerzéseinek tökéletesítéséért.
Szalay Zsolt ügyvezetőtől azt kérdeztük, hogy a szaporodó dél-budai lakóparkokban megjelent több tízezres tömeg kiszolgálására hogyan készülnek. Azt mondta, hogy a környéken már működő áruházak felújítása, bővítése, valamint új egységek létesítése is a tervek között szerepel, hiszen a cég is érzékeli, hogy milyen gyorsan növekszik a lakosság száma és az általános kereskedelmi kínálat nem követte ezt. Ugyanakkor van arra is példa, hogy egy néhány ezres kis településen is megéri boltot nyitni, ha ott nagy a szezonális kereslet, ilyen volt Lajoskomárom, ahol tavaly adták át a hálózat új egységét.
A bicskei és perbáli Regnum húsüzemeiben jelentős termékfejlesztések zajlottak 2022-ben. Minkét üzemben nagyszabású, a gyártási folyamatokat és a raktározást is érintő korszerűsítés történt az elmúlt évben. Huszonkét új, úgynevezett kényelmi termékkel (szendvicsek, saláták, hidegkonyhai készítmények) bővült a szintén szigorúan auditált üllői SPAR enjoy. convenience üzem választéka is. 2022-ben a bicskei üzem nettó forgalma 53,08 milliárd forint, a perbálié 8,06 milliárd forint, míg az üllőié 2,7 milliárd forint volt. A fejlesztések a logisztika és szállítmányozás terén is folytatódtak: 2022-ben a korábbi évet meghaladóan mintegy 4,3 milliárd forintot fordított a vállalat e terület korszerűsítésére.