Ha kigyullad az olajszintet jelző lámpa, ha indításkor fura hangja van a motornak, vagy ha nem ég a helyzetjelző, akkor egyértelmű, hogy szervizbe, szerelőhöz kell vinnünk a szeretett négykerekűnk. De mi a helyzet a gumikkal? Bár a télnek – remélhetőleg – lassan vége szakad, az utolsó nagy hidegben-havazásban még mindenképp szükségünk van biztonságos téli gumikra. Indulás előtt tehát érdemes gyorsan számba venni néhány apróságot, hogy meggyőződjünk a gumik állapotáról, és igény szerint útba ejtsünk egy kerékcserét. A Hankook Tire szakértői szerint az alábbi hét dolgot kell ellenőrizni, mielőtt útra kelünk, tudta meg a Privátbankár.hu:
1. Légnyomás
Talán az egyik legfontosabb, ugyanis ha a keréknyomás nem jó, akkor az egész autó működése módosul: rosszabb a tapadás, csökken a teljesítmény, a kanyarstabilitás romlásáról nem is beszélve. Az új járművekbe ma már kötelező keréknyomás-szenzort építeni, amikor pedig mi állítjuk be, úgy mindenképp a járműgyártó által megadott légnyomást vegyük alapul! A nyomást mindig az abroncsok hideg állapotában állítsuk be, kalibrált mérőórával és legalább 2-3 hetente ellenőrizzük. Filléres, de fontos apróság még a szelepsapka, ami védi a szeleptűt a szennyeződéstől, és megakadályozza a nem kívánt légvesztést.
2. A mintázati csatornák mélysége
Különösen téli, csúszós felületeken fontos, hogy a gumiabroncsok kopását időben észleljük. Ezt bármelyik gumis ellenőrizheti nekünk egy profilmélység mérővel, de akár mi magunk is ellenőrizhetjük a gumiabroncs csatornáiban található kopásjelzők segítségével. Az optimális biztonság és teljesítmény elérése érdekében a nyári gumiabroncsokat akkor javasolt cserélni, ha a futófelületi mintamélység 2-3 mm mélység alá kopik. Ugyanis az aquaplanning (vízen felúszás) veszélye az abroncs kopásával folyamatosan növekszik.
A törvényben meghatározott minimális profilmélység 1,6 mm. Téli abroncsok esetén javasolt a minimum 4 mm profilmélység, mivel a lamellák megfelelő működése így biztosított. Ennek ellenőrzését a gyártók a téli abroncsoknál külön kopásjelzőkkel segítik.
A kerék az kerék – mi a különbség?Általában elmondható, hogy amint a hőmérséklet tartósan 7 Celsius-fok fölé emelkedik, úgy ideje lecserélni a téli kerekeket nyárira. Ahogy arról már korábban is írtunk, a két keréktípus bordázata és anyagösszetétele is különbözik, amik máshogy reagálnak a melegre. A magas hőmérséklet extrém módon roncsolja a téli gumi lágyabb anyagát, emiatt a fékút akár 15 százalékkal is növekedhet. Ráadásul igazából nem is spórolunk rajta, mivel a nem megfelelő időjárásban használt gumik gyorsabban kopnak, így nem ússzuk meg a kerékcserét, és a fogyasztás is 10-15 százalékkal nő, ha nem a jó gumiszettet használjuk, mondta el Mikolai Béla, az Apollo Vredestein Kft. szakértője a Privátbankár.hu-nak. Így bár „keréknek kerék”, attól még nem mindegy, hogy milyen évszakban mi van az autónkon. |
3. Egyenletesen kopik az abroncs?
Ha már ellenőriztük a gumikat, hasonlítsuk össze az egyes abroncsok kopását. Nem kell milliméterre egyeznie, de ha valamelyik abroncs érzékelhetően elhasználtabb, vagy féloldalas kopást mutat, mindenképp ellenőriztessük szakemberrel a futómű beállításokat. Az egyenletes elhasználódás érdekében javasolt még az abroncsok forgatása is, amit a járműgyártók általában 7-10.000 kilométerenként javasolnak. A jármű használati útmutatójában ellenőrizhetjük a gyártó javaslatát.
4. Keresd: vannak látható elváltozások az abroncson?
Amennyiben a futófelületen vagy az oldalfalon sérülést, repedést, vágást, dudort, vagy egyéb elváltozást találunk, mindenképp javasolt szakembert megkérdezni. A sérülések ugyanis elérhetik a karkaszt (az abroncs vázát), ami a szerkezetbe jutó víz okozta korrózió miatt életveszélyessé is válhat. Amennyiben látható elváltozás van bármelyik abroncson, azonnal keressünk fel egy gumiszervizt!
A te életed is veszélyben van, ha ilyen van a kocsidban. >>>
5. Fontos: kiegyensúlyozottság
Új abroncsok felszerelésénél természetes, de szezonális átszerelésnél is mindenképp javasolt az abroncsok centrírozása. Ez megszünteti a kerékpánt-gumiabroncs egység kiegyensúlyozatlanságát, így biztosítja a sima futást. Érdemes vezetés közben is figyelni a jelekre: a szokatlan vibrálást, rázkódást például okozhatják a kiegyensúlyozatlan abroncsok is, ami miatt ismét érdemes útba ejteni a szervizt.
6. Ahol a kor nem csak egy szám
A gumiabroncsok lassan ugyan, de öregszenek. Természetesen a megfelelő tárolás mellett az új abroncs több év után is megőrzi az eredeti tulajdonságait. Ugyanakkor két évszámot mindenképp érdemes megjegyezni: új abroncs esetén 6 évnél öregebb abroncsot már ne szereltessünk fel. Ha viszont a használatban lévő abroncsok elérik a gyártástól számított 10 éves kort, szintén vegyünk tőlük érzékeny búcsút. Az abroncs gyártási idejét a DOT szám utolsó négy számjegye jelöli. Pl: 0817 = 2017 nyolcadik hetében készült.
7. Alacsony gördülési ellenállásúak az abroncsok?
Egy jól beállított, jó minőségű, rendszeresen karbantartott abroncsgarnitúra meghálálja a törődést - hosszú élettartammal, és biztonságos autózással. Ami pedig még a pénztárcánkat is kíméli - az üzemanyag-takarékos (alacsony gördülési ellenállású) abroncsokkal az autó fogyasztását is csökkenthetjük.
Tényleg most rohanjunk téli gumit venni? Elszállnak az árak? Tavaly nyáron volt érdemes rohanni megvenni a téli gumit, a következő (mostani) szezonra ugyanis 17-20 százalékkal emelkednek majd az árak, mert az alapanyagok nagyon megdrágultak - legalábbis ezt mondta olvasónknak a gumiszervíz jólértesült alkalmazottja épp akkor, amikor a szezon elején a nyári gumikat szerelte fel olvasónk autójára. Vajon egy ügyes kereskedői trükkről van szó a beragadt előző évi készlet kiszórására, vagy tényleg az az autós a legfineszesebb, aki akkor vásárol téli gumit, amikor a többiek nem? A Privátbankár.hu cikkéért kattints ide! >>> |