A hamisított gumiabroncsok forgalmazásából származó közvetlen bevételkiesés nagysága 700 milliárd forintra (2,25 milliárd euró) becsülhető az Európai Unióban, ami az ágazat forgalmának 7,5 százalékát jelenti. Az akkumulátorok tekintetében a közvetlen forgalomkiesés több mint 55 milliárd forintra tehető (179 millió euró), ami az értékesítés 1,8 százalékának felel meg. Amennyiben a beszállítókra gyakorolt közvetett hatásokat is figyelembe vesszük, akkor a forgalmat érintő veszteség éves szinten az abroncsoknál 1400 milliárd (4,5 milliárd euró), míg az akkumulátoroknál 95 milliárd forintra (306 millió euró) tehető az említett öt éves időszakban.
Mi egész jó helyen vagyunk a listán
A két ágazatra kiterjedő vizsgálat szerint a hamisított gumiabroncsok értékesítéséből származó közvetlen bevételkiesés tekintetében az unióban Litvánia áll az élen a maga 19 százalékával,őket Lettország és Spanyolország, illetve Görögország követi 17-18, illetve 17 százalékkal. Magyarország 5,1 százalékos aránnyal jóval a 7,5 százalékos uniós átlag alatt helyezkedik el, így az Európai Unió negyedik legkevésbé fertőzött országa vagyunk Finnország (3,1%), Hollandia és Németország (4,2-4,2%) után. Ennek a forgalomkiesésnek a közvetlen hatásaként azonban csaknem 5 milliárd forintos (16 millió euró) veszteség éri hazánkat.
Az akkumulátorok terén szintén egész jó helyen végeztünk, itt a lista szintén megegyezik az előzővel: Litvánia áll az élen 5 százalékkal, amelyet Lettország és Spanyolország, illetve Görögország követ nagyjából 4,6-4,6, illetve 4,5 százalékkal. Magyarországon kedvezőbb a helyzet, hiszen az 1,8 százalékos uniós átlagnál fél százalékkal kevesebb (1,3%) a hamis termékek által okozott forgalomkiesés. A hazánkra vonatkozó 1,3 százalékos fertőzöttségi ráta 2,2 milliárd forintos (7 millió euró) forgalmi veszteséget jelent, derül ki az EUIPO jelentéséből.
Nem csak spúr, életveszélyes is
A két szektort érintő hamisítás az anyagi károkon felül azonban súlyos környezetvédelmi és közlekedésbiztonsági kockázatokat is magában rejt. Gablini Gábor, a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) szakértője elmondta: a tesztelések során kiderült, hogy a hamis abroncsok súlyos kockázatot jelentenek, mert jelentősen megnövelik a balesetek és durrdefektek kockázatát. Hozzátette: a hagyományos elektrolittal töltött akkumulátorok esetében a nem megfelelő minőségű burkolat és csomagolás elektrolitszivárgáshoz vezethet, ami súlyosan károsíthatja az autó műszaki berendezéseit, valamint bőrfelületet érve irritációt és égési sérüléseket okozhat.
Ha már itt tartunk: tényleg mindegy, milyen gumi van az autódon?Nem! Nem véletlenül találták ki a téli és a nyári gumiabroncsot, a két típus ugyanis mind bordázatában, mind szerkezetében különbözik. Ez rendkívül veszélyes lehet az utakon, a magyar autósok 18 százaléka azonban még júliusban is téli gumival közlekedik. Ez bár valamivel jobb a tavalyi adatokhoz képest, még mindig rendkívül veszélyes – mutatjuk, miért. >>> |