Az elnevezés eredete az 1960-as évekig nyúlik vissza: az óriási forgalomnak köszönhetően a nagyvárosokban hatalmas dugók alakulnak ki, az üzletekben nyitástól zárásig óriási a tömeg. A kereskedők a negatív csengésű elnevezést igyekeztek pozitív jelentéssel is megtölteni: sok kiskereskedő üzlete ettől a naptól vált éves szinten jövedelmezővé, ami azt jelentette, hogy a könyvelésben a veszteséget jelző piros helyett ekkortól írták fekete tintával a számokat.
Az ünnepi vásárlási időszak hatalmas leértékelésekkel kezdődik Amerika üzleteiben, sok helyen az első néhány száz vásárló még külön ajándékot is kap. Az ajándékokra és a különleges vételi ajánlatokra éhes vásárlók ilyenkor szó szerint megrohamozzák a kora hajnalban nyitó áruházakat.
A korai nyitás ellenére sokszor már órákkal korábban hosszú sorok kígyóznak a népszerűbb áruházak előtt - nem ritka, hogy a türelmetlen vásárlók sérüléseket okoznak egymásnak, és több halálesetet is feljegyeztek már a vásárlási őrület miatt. 2008-ban a new york-i Wal Mart egyik alkalmazottját taposták halálra a tolongó vásárlók, akik a hajnal 5 órai nyitás előtt pár perccel betörték az üvegajtókat, és berontottak az üzletbe. Az eset miatt egy terhes anyát is kórházba kellett szállítani. Ugyanezen a napon egy kaliforniai játékboltban kitört veszekedés lövöldözésbe torkollott, és ketten meg is haltak.
Ne vásárolj semmit! napot tart a Tudatos Vásárlók Egyesülete pénteken Budapesten. Részletek >> |
Nejlon helyett vászon: ne vegyen holnap semmit!?
A PSZÁF-nak gyanús volt a ScienNet
Betiltott termékek a karácsonyi vásárokon
Szeretjük a hazait, de az ár és az íz fontosabb
Rárepülünk az olcsóra és az akciósra
Egyszer lesz Budán pláza-boom?
Privátbankár