A 2013-as márciusi nagy havazás óta minden tavasszal lényegesen óvatosabbak az autósok és hetekkel későbbre időzítik az időszakos kerékcserét, ezt közölte Tiszay Árpád, az Abroncs Kereskedőház kereskedelmi vezetője a Privátbankár.hu-val. Meglátása szerint ugyanis a szeszélyes időjárás miatt az autósok kivártak a kerékcserével, ennek eredményeképp azonban a húsvét utáni időszakban tömeges rohamra számítanak a szervizműhelyek és a gumiárusok, amelynek csúcsa várhatóan április közepére várható.
Mindez azonban nem ennyire egyszerű: ahogy arról korábban már mi is írtunk, az abroncsszektorban is tapasztalható szakemberhiány miatt előfordulhat, hogy előrendeléssel is akár egyhetes, rosszabb esetben akár tíznapos várakozással is számolniuk kell az ügyfeleknek.
Megfontoltabban autózunk
Az elmúlt években már jelentős javulás érzékelhető a szezonális kerékcserék területén, mondta el Tiszay Árpád. Míg a pénzügyi válság idején az autók egy részén különféle okokból nyáron is téli gumikon közlekedtek, ma már szerencsére ez egyre kevésbé jellemző. A nyári abroncs ugyanis teljesen más összetételű kompozit anyagból áll, mint a téli, hiszen arra tervezték, hogy az 50-60 fokosra hevült aszfalton se kenődjön.
A nyári melegben így hamarabb elkopik a téli szett, ami amellett, hogy balesetveszélyes, ismét nagyobb kiadást jelent, hiszen újabb abroncsokat kell venni télire. Ami a legfontosabb, hogy egy jó minőségű nyári abronccsal felszerelt autó fékútja közel harmadával is rövidebb lehet, mintha téli abroncs feszülne a kerekeken, fűzte hozzá a szakértő.
Mikor érett meg az autó az új abroncsokra?
Általában véve elmondható, hogy már csak a különböző anyagösszetétel miatt érdemes a kerekeket az időjárásnak megfelelően kicserélgetni. Egy új, személyautóra tervezett abroncs esetében a profilmélység 6-12 milliméter között van, az előírások szerint legfeljebb 1,6 milliméter mélységig lehet használni, ám már ez is rendkívül balesetveszélyes. Általában a nyolc-tíz évnél idősebb abroncsokat a profilmélységtől függetlenül cserélni kell.
A korszerű nyári abroncsokat ugyanis úgy tervezik, hogy vízelvezetés szempontjából is kiemelkedőek legyenek. Egy komoly tavaszi, nyári esőzés során könnyen előfordulhat, hogy a lejtők alján összegyűlik a víz, és ilyenkor megnő az aquaplaning, azaz a vízen csúszás veszélye. Ez azt jelenti, hogy az abroncs nem képes a közte és az útburkolat közti vizet kiszorítani, a kerekek pedig elkezdenek csúszni, mintha jégen lennénk. A vízen csúszást megelőzni, vagy mérsékelni a sebesség csökkentésével és megfelelő állapotú abronccsal tudjuk: egy elkopott autóguminak jóval kisebb az árokmélysége, ezáltal kevesebb vizet képes kiszorítani.
Tényleg elszállnak az árak? Most kell megvenni a téli gumit, a következő szezonra ugyanis 17-20 százalékkal emelkednek majd az árak, mert az alapanyagok nagyon megdrágultak - mondta olvasónknak a gumiszervíz jólértesült alkalmazottja épp akkor, amikor a szezon elején a nyári gumikat szerelte fel olvasónk autójára. Vajon egy ügyes kereskedői trükkről van szó a beragadt előző évi készlet kiszórására, vagy tényleg az az autós a legfineszesebb, aki akkor vásárol téli gumit, amikor a többiek nem? A Privátbankár.hu cikkéért kattints ide! >>> |