5p
A friss KSH adatok szerint nőtt a beutazások és a kiutazások száma is a második negyedévben, azaz többen jöttek Magyarországra és mi is többször utaztunk külföldre, mint korábban. Bár a külföldiek kevesebb időt töltöttek nálunk, több pénzt hagytak itt, mint tavaly ilyenkor. Hova utaztak a magyarok? Mi mennyit költöttünk?

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) most közölt adatai szerint a külföldiek 13,3 millió alkalommal utaztak Magyarországra a második negyedévben. A beutazások száma 6,7 százalékkal nőtt az egy évvel korábbihoz képest, a turisztikai célúaké 3,4 százalékkal, a nem turisztikai célúaké – amelyek a beutazások közel háromötödét adták – 9,2 százalékkal.

Nem maradtak túl sokáig

A külföldiek Magyarországra tett utazásainak közel háromnegyede - 9,5 millió - egy napnál rövidebb ideig tartott. A többnapos külföldi beutazások száma 0,9 százalékkal, 3,8 millióra emelkedett. A többnapos utaknak mindössze 8,7 százaléka volt nem turisztikai – főként átutazási, illetve munkavállalási – célú utazás. A turisztikai utazások száma 2,6 százalékkal nőtt, miközben a nem turisztikai utaké 14 százalékkal visszaesett. Több napra a legtöbben Romániából (559 ezer), Németországból (531 ezer) és Szlovákiából (374 ezer) érkeztek. A többnapos utazásokon részt vevők átlagos tartózkodási ideje 5,7-ről 5,4 napra rövidült.

Durván elszálltak az árak Magyarországon: a gatyánk is ráment a nyaralásra >>>>


Több pénzt hagytak nálunk

A külföldi látogatók 458 milliárd forintot költöttek Magyarországon a második negyedévben, 5,8 százalékkal többet, mint egy évvel korábban, aminek közel négyötöde Európából, több mint egytizede Amerikából, 9,8 százaléka pedig Ázsiából érkezőktől származott. A legnagyobb összeget, 48 milliárd forintot a Németországból érkezők költötték el, az Ausztriából érkezők 46, a Romániából és az Egyesült Államokból érkezők pedig 38–38 milliárd forintot adtak ki termékekre és szolgáltatásokra magyarországi utazásaik során.



A KSH szerint a turisztikai célú utak alkalmával 347 milliárd forint bevétel keletkezett. A szabadidős célú utazásokhoz a kiadások 69 százaléka, az üzleti célú utakhoz 6,7 százaléka, a nem turisztikai célú utakhoz 24 százaléka kapcsolódott.

Egy ezressel megtoldották

A Magyarországra érkező külföldiek naponta személyenként átlagosan 15 300 forintot költöttek, 1000 forinttal többet, mint az előző év második negyedévében. Az átlagos napi költés az egynapos utazások esetében 11 300 forintról 12 200 forintra, a többnapos utaknál 15 600 forintról 16 700 forintra emelkedett. 

És mi a helyzet velünk?

Szép nyara volt a szállodásoknak

Rekord nyarat tudhat maga mögött a magyar turizmus, júliusban 30 százalékkal nőttek a külföldiektől származó szállásdíjbevételek az előző év azonos időszakához képest. További részletek >>>

A magyarok a második negyedévben 5,1 millió alkalommal utazott külföldre, 8,1 százalékkal többször, mint 2016 második negyedévében, az utazások kétharmadát az egynapos utak adták. Az egynapos utak harmada és a többnapos utak túlnyomó része (89 százaléka) turisztikai célú volt. A turisztikai célú utak száma 8,2 százalékkal nőtt, és megközelítette a 2,8 milliót. 

Az utazásokon eltöltött idő 5,7 százalékkal nőtt 2016. második negyedévéhez képest. A többnapos külföldi utazások átlagos hossza 5,9-ről 5,5 napra rövidült, mivel a többnapos kiutazások száma nagyobb ütemben nő, mint az eltöltött idő. A jellemzően a szomszédos országokba irányuló egynapos utak jelentős részében (az utazások 84 százalékában) Ausztriát vagy Szlovákiát keresték fel a magyarok turisztikai céllal.

Ausztria


A többnapos turisztikai utak nyolctizede az Európai Unió valamely országába irányult. A magyarok által nagyobb számban látogatott országok közül az Olaszországba, Horvátországba és Csehországba irányuló többnapos turisztikai utak száma több mint 20 százalékkal nőtt. Franciaországba egyötödével, Spanyolországba és Németországba egyaránt 10 százalékkal emelkedett az utazások száma, ugyanakkor az Egyesült Államokat, az Egyesült Királyságot, a Romániát és Szerbiát úti célul választók száma visszaesett. 

Kinyitottuk a pénztárcát

A külföldre utazók 204 milliárd forintot költöttek a második negyedévben, 18 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. A kiadások 76 százaléka turisztikai, 13 százaléka vásárlási, 10 százaléka munkavégzési, tanulási és egyéb célú utakhoz köthető. Az egynapos külföldi utazásokhoz kapcsolódó költések 7,6 százalékkal, a többnapos külföldi utazásokhoz kapcsolódó kiadások – melyek 90 százalékát turisztikai célú utazásokon költötték el – 20 százalékkal emelkedtek.

A magyar kiutazók esetében is nőtt az utazás egy napjára jutó költés, az egynapos utaknál 2,6 százalékkal emelkedve elérte a 12 200 forintot, míg a többnapos utaknál 13 százalékkal, 15 500 forintra nőtt. 

Az utasforgalmi szolgáltatások külkereskedelmi többlete a második negyedévben 254 milliárd forint (820 millió euró) volt. Bár az import 18 százalékos bővülési üteme lényegesen meghaladta az export 5,8 százalékos növekedését, az utazási szolgáltatások egyenlege folyó áron csak 2 százalékkal maradt el a tavalyi második negyedévitől. A forint–euró árfolyam 1,1 százalékkal alacsonyabb volt, mint 2016 azonos időszakában.

Erősebb a forint, mint gondolnád – Magyarország alaposan lemaradt a devizaháborúban? >>>>

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG