5p
A friss KSH adatok szerint nőtt a beutazások és a kiutazások száma is a második negyedévben, azaz többen jöttek Magyarországra és mi is többször utaztunk külföldre, mint korábban. Bár a külföldiek kevesebb időt töltöttek nálunk, több pénzt hagytak itt, mint tavaly ilyenkor. Hova utaztak a magyarok? Mi mennyit költöttünk?

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) most közölt adatai szerint a külföldiek 13,3 millió alkalommal utaztak Magyarországra a második negyedévben. A beutazások száma 6,7 százalékkal nőtt az egy évvel korábbihoz képest, a turisztikai célúaké 3,4 százalékkal, a nem turisztikai célúaké – amelyek a beutazások közel háromötödét adták – 9,2 százalékkal.

Nem maradtak túl sokáig

A külföldiek Magyarországra tett utazásainak közel háromnegyede - 9,5 millió - egy napnál rövidebb ideig tartott. A többnapos külföldi beutazások száma 0,9 százalékkal, 3,8 millióra emelkedett. A többnapos utaknak mindössze 8,7 százaléka volt nem turisztikai – főként átutazási, illetve munkavállalási – célú utazás. A turisztikai utazások száma 2,6 százalékkal nőtt, miközben a nem turisztikai utaké 14 százalékkal visszaesett. Több napra a legtöbben Romániából (559 ezer), Németországból (531 ezer) és Szlovákiából (374 ezer) érkeztek. A többnapos utazásokon részt vevők átlagos tartózkodási ideje 5,7-ről 5,4 napra rövidült.

Durván elszálltak az árak Magyarországon: a gatyánk is ráment a nyaralásra >>>>


Több pénzt hagytak nálunk

A külföldi látogatók 458 milliárd forintot költöttek Magyarországon a második negyedévben, 5,8 százalékkal többet, mint egy évvel korábban, aminek közel négyötöde Európából, több mint egytizede Amerikából, 9,8 százaléka pedig Ázsiából érkezőktől származott. A legnagyobb összeget, 48 milliárd forintot a Németországból érkezők költötték el, az Ausztriából érkezők 46, a Romániából és az Egyesült Államokból érkezők pedig 38–38 milliárd forintot adtak ki termékekre és szolgáltatásokra magyarországi utazásaik során.



A KSH szerint a turisztikai célú utak alkalmával 347 milliárd forint bevétel keletkezett. A szabadidős célú utazásokhoz a kiadások 69 százaléka, az üzleti célú utakhoz 6,7 százaléka, a nem turisztikai célú utakhoz 24 százaléka kapcsolódott.

Egy ezressel megtoldották

A Magyarországra érkező külföldiek naponta személyenként átlagosan 15 300 forintot költöttek, 1000 forinttal többet, mint az előző év második negyedévében. Az átlagos napi költés az egynapos utazások esetében 11 300 forintról 12 200 forintra, a többnapos utaknál 15 600 forintról 16 700 forintra emelkedett. 

És mi a helyzet velünk?

Szép nyara volt a szállodásoknak

Rekord nyarat tudhat maga mögött a magyar turizmus, júliusban 30 százalékkal nőttek a külföldiektől származó szállásdíjbevételek az előző év azonos időszakához képest. További részletek >>>

A magyarok a második negyedévben 5,1 millió alkalommal utazott külföldre, 8,1 százalékkal többször, mint 2016 második negyedévében, az utazások kétharmadát az egynapos utak adták. Az egynapos utak harmada és a többnapos utak túlnyomó része (89 százaléka) turisztikai célú volt. A turisztikai célú utak száma 8,2 százalékkal nőtt, és megközelítette a 2,8 milliót. 

Az utazásokon eltöltött idő 5,7 százalékkal nőtt 2016. második negyedévéhez képest. A többnapos külföldi utazások átlagos hossza 5,9-ről 5,5 napra rövidült, mivel a többnapos kiutazások száma nagyobb ütemben nő, mint az eltöltött idő. A jellemzően a szomszédos országokba irányuló egynapos utak jelentős részében (az utazások 84 százalékában) Ausztriát vagy Szlovákiát keresték fel a magyarok turisztikai céllal.

Ausztria


A többnapos turisztikai utak nyolctizede az Európai Unió valamely országába irányult. A magyarok által nagyobb számban látogatott országok közül az Olaszországba, Horvátországba és Csehországba irányuló többnapos turisztikai utak száma több mint 20 százalékkal nőtt. Franciaországba egyötödével, Spanyolországba és Németországba egyaránt 10 százalékkal emelkedett az utazások száma, ugyanakkor az Egyesült Államokat, az Egyesült Királyságot, a Romániát és Szerbiát úti célul választók száma visszaesett. 

Kinyitottuk a pénztárcát

A külföldre utazók 204 milliárd forintot költöttek a második negyedévben, 18 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. A kiadások 76 százaléka turisztikai, 13 százaléka vásárlási, 10 százaléka munkavégzési, tanulási és egyéb célú utakhoz köthető. Az egynapos külföldi utazásokhoz kapcsolódó költések 7,6 százalékkal, a többnapos külföldi utazásokhoz kapcsolódó kiadások – melyek 90 százalékát turisztikai célú utazásokon költötték el – 20 százalékkal emelkedtek.

A magyar kiutazók esetében is nőtt az utazás egy napjára jutó költés, az egynapos utaknál 2,6 százalékkal emelkedve elérte a 12 200 forintot, míg a többnapos utaknál 13 százalékkal, 15 500 forintra nőtt. 

Az utasforgalmi szolgáltatások külkereskedelmi többlete a második negyedévben 254 milliárd forint (820 millió euró) volt. Bár az import 18 százalékos bővülési üteme lényegesen meghaladta az export 5,8 százalékos növekedését, az utazási szolgáltatások egyenlege folyó áron csak 2 százalékkal maradt el a tavalyi második negyedévitől. A forint–euró árfolyam 1,1 százalékkal alacsonyabb volt, mint 2016 azonos időszakában.

Erősebb a forint, mint gondolnád – Magyarország alaposan lemaradt a devizaháborúban? >>>>

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Veszélyes kínai csomagok szivárognak Magyarországra is? Megkongatták a vészharangot
Privátbankár.hu | 2025. július 20. 10:21
Aggasztó híreket hozott az uniós biztos.
Vásárló Többet nem nyúl bele a kormány az üzemanyagok árába Magyarország szomszédjában
Privátbankár.hu | 2025. július 14. 17:36
Elengedik a horvát intézkedést.
Vásárló Summer Colors 2025 – a paletta, ami uralni fogja a gardróbunkat
PR | 2025. július 14. 11:54
Már javában tombol a nyár, a napfény szinte minden reggel biztos pontként köszönt minket, és a hosszú, meleg esték magukkal hozzák a szabadság, a könnyedség és az önkifejezés vágyát. A ruhatárunk ilyenkor természetesen átalakul – ahogyan mi is. Nem véletlen, hogy minden nyárnak megvannak a maga színei, amelyek nemcsak a kifutókon, hanem a mindennapjainkban is határozott jelenlétet követelnek. A 2025-ös szezon palettája egyszerre vibráló, friss és mégis klasszikusan kifinomult. Mi pedig boldogan öltöztetjük fel a stílusunkat ezekbe az árnyalatokba – mert ez a nyár rólunk szól.
Vásárló Modern iroda, régi szokások: miért nyomtatunk még mindig?
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 10:33
A legtöbb munkahely ma már digitális, vagy legalábbis annak tűnik. Felhőalapú dokumentumok, online megbeszélések, digitális aláírás. Azt gondolnánk, a nyomtatók ideje lejárt. Ennek ellenére még mindig ott búgnak a sarkokban, és napi szinten használatban vannak. De miért nyomtatunk a modern irodában, amikor papír nélkül is hatékonyak lehetnénk? És vajon mit árul el ez a szokás a vállalati működésről?
Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
Vásárló Ettől féltünk: visszatért a két számjegyű áremelkedés a boltokba
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. július 7. 05:42
Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.
Vásárló Építsünk brandet a csomagolással!
Márkázott tartalom | 2025. július 6. 10:42
Ahhoz, hogy hosszú távú sikereket érjen el a vállalkozásunk, elengedhetetlen a tudatos márkaépítés. Azon túl, hogy kell egy jó logó és egy találó szlogen, stratégiára is szükség van hozzá. Ennek pedig jó esetben része a termékek külső megjelenése, csomagolása is.
Vásárló Kiderült, melyik márka tarol a hazai újautó-piacon
Privátbankár.hu | 2025. július 5. 11:10
Megőrizte első helyét a BMW a prémium márkák mezőnyében az első fél évben.
Vásárló A tökéletes téglavágás titkai
Márkázott tartalom | 2025. július 5. 09:11
Sokan azt hiszik, hogy a téglavágás egyszerű feladat, de aki már próbálta, tudja, hogy közel sem az. Egy pontosan vágott tégla nemcsak az esztétikai megjelenést javítja, hanem a falazat stabilitását is nagymértékben befolyásolja. Legyen szó kisebb házi projektről vagy nagyobb építkezésről, a precíz vágások elengedhetetlenek. Kézi módszerrel gyakran több időt veszíthetünk a hibás darabok javításával vagy cseréjével.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG