5p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

A múlt hónaphoz képest nem kell sokkal többet fizetnünk a hipermarketekben, tavaly ilyenkor viszont még jóval kevesebből is megúszhattuk a nagybevásárlást. A krumpli, a tej és a tészta ára nagyot ugrott, de legalább a liszt sokkal olcsóbb, mint tavaly. Lehet, hogy ezért számít 7 százalékos inflációra a lakosság?

Október 7-én sokéves szokásunknak megfelelően újra végigjártuk három hipermarket-lánc egy-egy áruházát. Azt vizsgáltuk, hogyan alakult 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunk ára az előző hónaphoz illetve tavaly októberi felmérésünkhöz képest.

Egy múlt héten közölt kutatás szerint a magyar lakosság körében ugyan javult a fogyasztói bizalom, de az inflációs várakozások nem változtak érdemben az előző negyedévhez képest. A válaszadók átlagosan 7 százalékos növekedést várnak a következő 12 hónapban. Ez a szám igencsak magasnak tűnik a rezsicsökkentés fényében, hiszen az infláció az idei évre a legpesszimistább várakozások szerint is 3 százalék alatt lesz, a jegybank az idei évre 2 százalékos áremelkedéssel számol.

Egy év alatt 8 százalékot ugrottak az árak

A lakosság jelentősen túllőtt "inflációs célja" talán annak köszönhető, hogy azokból a termékekből indulnak ki, amelyekkel hónapról hónapra találkoznak a boltokban, Az élelmiszerek pedig akár ilyen mértékben is drágulhatnak. A Privátbankár Árkosár  felmérése szerint például októberben 8 százalékkal emelkedett az élelmiszerek ára a tavalyi azonos időszakhoz képest.

A Privátbankár felmérése augusztusban és szeptemberben is kellemes meglepetést hozott: júliushoz képest 6 százalékkal mérséklődtek az árak augusztusban és egy kicsit tovább csökkentek szeptemberben is. Szeptemberben év/év alapon is csekély, 3,4 százalékos áremelkedést mértünk.

Októberben az árcsökkenés véget ért, bár előző hónaphoz képest nem nőttek az árak nagy mértékben, csak 0,7 százalékkal lettek drágábbak, tavaly októberhez hasonlítva már jelentősen megugrottak, 8 százalékos áremelkedésről beszélhetünk a vizsgált hipermarketek esetében.

Ebben a hónapban csak a Tesco árai csökkentek szeptemberhez képest, de a tavalyi árakhoz hasonlítva itt emelkedtek legjobban az árak: 12,4 százalékkal. Éves alapon az Auchan is 10 százalék körüli áremelést hajtott végre, míg az Interspar szolidabb, 2,8 százalékost, szeptemberhez képest azonban itt drágultak leginkább az élelmiszerek.

 

 

Az említett változásoknak köszönhetően októberben már csak az Auchanban úsztuk meg a minta-bevásárlást 18 ezer forint alatt, sőt a francia áruházlánc árai jócskán lefelé húzzák az átlagot (17 663 forint), hiszen 16 485 forintból vásárolhattunk itt be. Ha a legolcsóbb helyet választjuk a legdrágábbal szemben, 1878 forintot spórolhatunk a mintakosáron, míg ha minden terméket ott vennénk meg ahol a legolcsóbb, akkor 15 916 forintból megúsznánk a vásárlást, de ez természetesen csak elméletben működik, hiszen így három helyet kellene végigjárni, vagy három párhuzamosan dolgozó bevásárló csapatot kellene elindítani.

A két "régi" versenyző átlaga valamelyest csökkent

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Egy hónap alatt 15 százalék felett drágult a májas és a tojás, de majdnem ugyanakkora áremelkedést mértünk a chips esetében is, a whisky pedig 11 százalékkal kerül többe. Olcsóbb lett viszont az alma 16 százalékkal, 13 százalékkal csökkent a banán, a tea, és a kávé ára, de a csoki is tizedével olcsóbb lett szeptemberhez képest.

Tavalyhoz képest a termékek harmadánál mértünk 10 százalékot meghaladó drágulást: még mindig a krumpli (67%) és a száraztészta (61%) ára ugrott legnagyobbat, de a tej ára is jelentősen, 30 százalékkal megnőtt. Húsz százalék körüli drágulás figyelhető meg a whiskeynél, a sajtnál és a csirkemellnél is, de jócskán megdrágult a párizsi (15%), a rizs (12%) és a sör (12%) is. A liszt ára azonban 25 százalékkal esett, a kávé 17, az olaj 13 és a májas 12 százalékkal lett olcsóbb egy év alatt.

Havi legolcsóbbak: Hello, Halloween!

Ezúttal is választottunk 3 terméket, és megnéztük, hogy minőségre, márkára, összetevőkre és küllemre való tekintet nélkül, egyedül egyetlen szempontot - az árat - szem előtt tartva melyik hipermarketben tudnánk azokat a legolcsóbban beszerezni.

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Közeleg Mindenszentek és az angolszász kultúrából átvett szokás szerint lassan kezdhetjük faragni a töklámpást. A piacokon és a hipermarketek polcain is megjelent a sütőtök, amely nem csak kiváló dísz, de nagyon finom sütve vagy főzve is. Az Auchanban kapható a legolcsóbb tök, itt már 129 forintos kilónkénti áron megvehetjük kanadai fajtát, a nagydobosihoz jobban a zsebünkbe kell nyúlni, 169 forinttal kell kalkulálni. A Tescóban 149, míg az Intersparban 179 forintért adják a sütőtököt.

Halloween-buliba vigyünk pálinkát: ha igazi pálinkát keresünk (nem likőrt vagy egyéb szeszesitalt) akkor az Auchanban verhetetlen áron találjuk a Zsindelyes által gyártott Crystal márkájú törkölypálinkát -  literenkénti ára 2495 forint, a többi hipermarketben a pálinkák 4300 forint körül kezdődnek.

Érik az alma, olcsóbb is lett szeptemberhez képest: átlagosan 16 százalékkal. Almát legolcsóbban (164 forintért) az Auchanban vehetünk, de a Tesco 169-es kilónkénti ára sem sokkal drágább, az Intersparban kicsivel többet kérnek érte, 266 forint kilója.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
Vásárló A családi büdzsé megfelelő kezelése
Márkázott tartalom | 2025. október 17. 11:12
Napjainkban a család pénzügyeinek tervezése egyre inkább tudatos gazdálkodást jelent, miközben a cél a gyermekek fejlődésének és boldogságának is támogatása is. 
Vásárló Olyan boltokat jelentett be a Lidl Magyarország, amilyeneket még nem láttunk
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 16:20
Október közepétől egy mozgó üzletté alakított kisbusszal járja körbe az országot a Lidl.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG