1p

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Hazánkban az idei első félévben 10 százalékkal kevesebb alkoholmentes hideg italt vásároltak a háztartások - a jeges teán egyelőre nem látszik a válság
Hazánkban az idei első félévben 10 százalékkal kevesebb alkoholmentes hideg italt vásároltak a háztartások - derül ki a GfK Hungária és az Agrár Európa Tanácsadó Kft. közös sorozatának második, az alkoholmentes hideg italok helyzetét vizsgáló tanulmányából.

Az évente világátlagban 3 százalékkal bővülő alkoholmentes italpiacon az egy főre jutó fogyasztás átlagosan 200 liter. Ez a szám az Egyesült Államokban az egyik legmagasabb (670-680 liter évente), gyakorlatilag többszöröse a közép-kelet-európai és a latin-amerikai átlagnak - olvasható a GfK Hungária szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményében. Ha a sokszor hangoztatott napi 2-2,5 literes folyadékigényből indulunk ki, akkor évente fejenként 700-730 liter körül van az az elméleti plafon, amely az összes italféle vonatkozásában a telítettségi szintet jelenti. Az Egyesült Államok szintjét Európában csak az Egyesült Királyságban, Írországban és Dániában haladja meg az italfogyasztás, elérve a 700 litert – derül ki a tanulmányából.

A közlemény szerint a világszerte érvényes tendenciák közül az egészséges életmód követését és a természetes összetevők iránti keresletet érdemes kiemelni. Az ezekhez kapcsolódó funkcionális igények a sport- és az energiaitalok piacát erősítik, a palackozott vizek ugyanis ma már a legtöbb helyen elsődleges szereplőnek számítanak.

"A hazai palackozott vízfogyasztás is hatalmas növekedési pályát írt le az utóbbi években. Míg 1991-ben az egy főre jutó fogyasztás átlagosan 3,7 liter volt, addig 2008-ra már elérte a 105 litert, mellyel hazánk a kilencedik helyen áll a világban az egy főre jutó fogyasztás tekintetében" – mondta el Sánta Zoltán, a GfK Hungária piacfejlesztési menedzsere.

Az alkoholmentes italok sokszor zavarba ejtő széles választéka az utóbbi években elterelte a fogyasztó figyelmét a szörpökről.

2008-ban a gazdasági válság és a környezetvédelmi nyomás hatására stagnált a palackozott vizek világpiacának növekedése. A lassulásban az USA piaca járt az élen, de több nyugat-európai országnak is szembesülnie kellett kisebb keresletcsökkenéssel. Hazánkban tavaly a háztartások 2 százalékkal kevesebb palackozott vizet vásároltak, az idei első félévben pedig 9 százalékos a visszaesés. 

Az európai alkoholmentes italpiac jelentős részét, jövőre várhatóan már több mint 27 százalékát a kereskedelmi márkák teszik majd ki. Hazánkban a kereskedelmi márkák aránya még ezt a szintet is meghaladja. Az idei első félévben a háztartások által vásárolt alkoholmentes hideg italok 37 százaléka volt kereskedelmi márkás termék. 

Ugyanakkor a piac szegmentálódása más irányokban is gyorsul - jelzik. A fogyasztók a természetes, valamint az egzotikus alapanyagokat keresik, illetve egyre inkább figyelembe vesznek bizonyos környezetvédelmi szempontokat. Ezért a fejlesztők az alapanyagok mellett a csomagolás terén is ebbe az irányba mozdulnak el, amelyet a gyorsan lebomló műanyagok, az ultrakönnyű palackok, valamint az új ízek megjelenése fémjelez.

Az Európai Unióban a gyümölcsé piacon ízek tekintetében továbbra is a narancslé a legnépszerűbb, aránya a közösség gyümölcslépiacán 38 százalékos, ez azonban csökkenő tendenciát jelez. A visszaesés oka leginkább a gyümölcskeverékek megjelenésében rejlik, amelyek aránya jelenleg 18 százalék körül van és folyamatosan növekszik. Mögöttük az alma (14%), az őszibarack (4%) és az ananász (3%) a legkedveltebb íz. Hazánkban az idei első félévben a háztartások 13 százalékkal kevesebb gyümölcslevet vásároltak. A két legkedveltebb íz Magyarországon a narancs és a barack, amelyek együtt a piac 40 százalékát adják. Ezt követik hazánkban egyre népszerűbb keverékek, majd az alma (16%), a szőlő és az ananász (4-4%) következik.


Forrás: GfK Hungária, Consumer Tracking

A szénsavas üdítők fogyasztása az utóbbi években mind hazánkban, mind az USA-ban és a nyugat-európai piacokon szűkül. A kólák hazájában a szénsavas üdítők 2000-ben még 28, 2008-ban már csak 24 százalékát tették ki az alkoholmentes italok piacának. Hazánkban a háztartási vásárlásokban a tavalyi évben 9 százalékos, 2009 első félévében pedig – a gyümölcslevekhez hasonlóan – 13 százalékos visszaesés volt tapasztalható. Miközben a szénsavas üdítők mennyiségi aránya továbbra is csökken az alkoholmentes italpiacon, az egy főre jutó 60 liter feletti éves szint még mindig jelentős mennyiség, és európai összehasonlításban is magas egy főre jutó fogyasztásnak számít.

2008-ban közel 12 százalékos növekedést könyvelhettek el ugyanakkor a jeges teák. Az eredmény bizonyítja, hogy válság idején is meg lehet újulni. Azon kevés italféleségek közé tartoznak, amelyek 2008-ban, és az idei év első felében is mind mennyiségben, mind pedig értékben növelni tudták piaci részesedésüket - áll a közleményben.

A vásárlók nem bírnák kifizetni az áfaemelést
Tudatos magyarok: el sem olvassuk, mit írunk alá
A tipikus magyar férfi messze az ideálistól?
Hol vannak a legvastagabb pénztárcák?
Speciális szoftver elemzi a vásárlók viselkedését

Privátbankár

Címkék: Vásárló

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Kiderült, milyen árak várják a magyar autósokat a hosszú hétvégén
Privátbankár.hu | 2025. június 6. 15:25
Mutatjuk, mire számíthat a kutakon.
Vásárló Tarol a magyar Lidl: naponta több mint 4 milliárdnál tart a boltlánc
Privátbankár.hu | 2025. június 3. 07:55
Utcahosszal vezet a Lidl. 
Vásárló Itt vannak a számok: mi készül a benzinkutakon?
Privátbankár.hu | 2025. május 30. 15:22
Így alakulhatnak az árak a hónap utolsó napján.
Vásárló Visszatértek az ÖKO KALAND hősei – új epizódokkal bővül a SPAR fenntarthatósági minisorozata
PR | 2025. május 28. 12:14
Azok a gyerekek, akik néhány éve megismerkedtek Szellőcskével, Vizecskével, Tüzecskével, Földecskével és Szívecskével, most újra örülhetnek: folytatódik a SPAR Magyarország edukatív animációs sorozata, az ÖKO KALAND. A fenntarthatóság témáját játékos és érthető formában feldolgozó kisfilmek most új részekkel térnek vissza, hogy a legfiatalabb korosztályt ismét elvarázsolják – és közben tanítsák is.
Vásárló Drasztikus áremelésre kényszerülhet a Temu
Privátbankár.hu | 2025. május 27. 19:28
Felére zuhant a Temut üzemeltető Pinduoduo (PDD) Holding profitja az első negyedévben.
Vásárló Rangsorolták a vásárlókat, a magyar eredmény kiábrándító
Privátbankár.hu | 2025. május 27. 12:51
Az európai vevők többsége szerint nem lesz jobb a helyzet. 
Vásárló Nagy Márton valami olyanra készül, aminek sok magyar örülhet
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 14:02
Úgy tűnik, hogy haladnak a tárgyalások a következő árrésstophoz.
Vásárló Ritka dobásra készülnek a benzinkutak
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 09:57
Ugyanazon az áron adhatják kedden mind a 95-ös oktánszámú üzemanyagot, mind a gázolajat, mint hétfőn. 
Vásárló Elsöprő mutatvány várható az Alditól, a Lidltől és a többiektől is
Buksza blog | 2025. május 24. 16:03
Tovább hanyatlanak a hagyományos, mindenfélét kínáló nagyáruházak, és nem az elektronikus kereskedelem veszi át a helyüket. Az emberek még inkább figyelni fognak a pénztárcájukra a következő években.
Vásárló Akciós termékekre vadászó vevők között tört ki bunyó egy csehországi Lidlben, élen a nyugdíjas vásárlókkal
Privátbankár.hu | 2025. május 24. 11:54
Nagyot téved, aki azt hiszi, hogy a csehek minden körülmények között megőrzik a hidegvérüket. Ha akciós termékekről van szó, akkor ők is hajlamosak elveszteni az önuralmukat.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG