1p

Hamarabb hazahozná az uniós pénzeket egy Tisza-kormány, mint az Orbán-kormány?
Maradt még szövetségese Magyarországnak Európában?

Online Klasszis Klub élőben Szent-Iványi Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves külpolitikai szakértőt!

2025. július 30. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Hazánkban az idei első félévben 10 százalékkal kevesebb alkoholmentes hideg italt vásároltak a háztartások - a jeges teán egyelőre nem látszik a válság
Hazánkban az idei első félévben 10 százalékkal kevesebb alkoholmentes hideg italt vásároltak a háztartások - derül ki a GfK Hungária és az Agrár Európa Tanácsadó Kft. közös sorozatának második, az alkoholmentes hideg italok helyzetét vizsgáló tanulmányából.

Az évente világátlagban 3 százalékkal bővülő alkoholmentes italpiacon az egy főre jutó fogyasztás átlagosan 200 liter. Ez a szám az Egyesült Államokban az egyik legmagasabb (670-680 liter évente), gyakorlatilag többszöröse a közép-kelet-európai és a latin-amerikai átlagnak - olvasható a GfK Hungária szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményében. Ha a sokszor hangoztatott napi 2-2,5 literes folyadékigényből indulunk ki, akkor évente fejenként 700-730 liter körül van az az elméleti plafon, amely az összes italféle vonatkozásában a telítettségi szintet jelenti. Az Egyesült Államok szintjét Európában csak az Egyesült Királyságban, Írországban és Dániában haladja meg az italfogyasztás, elérve a 700 litert – derül ki a tanulmányából.

A közlemény szerint a világszerte érvényes tendenciák közül az egészséges életmód követését és a természetes összetevők iránti keresletet érdemes kiemelni. Az ezekhez kapcsolódó funkcionális igények a sport- és az energiaitalok piacát erősítik, a palackozott vizek ugyanis ma már a legtöbb helyen elsődleges szereplőnek számítanak.

"A hazai palackozott vízfogyasztás is hatalmas növekedési pályát írt le az utóbbi években. Míg 1991-ben az egy főre jutó fogyasztás átlagosan 3,7 liter volt, addig 2008-ra már elérte a 105 litert, mellyel hazánk a kilencedik helyen áll a világban az egy főre jutó fogyasztás tekintetében" – mondta el Sánta Zoltán, a GfK Hungária piacfejlesztési menedzsere.

Az alkoholmentes italok sokszor zavarba ejtő széles választéka az utóbbi években elterelte a fogyasztó figyelmét a szörpökről.

2008-ban a gazdasági válság és a környezetvédelmi nyomás hatására stagnált a palackozott vizek világpiacának növekedése. A lassulásban az USA piaca járt az élen, de több nyugat-európai országnak is szembesülnie kellett kisebb keresletcsökkenéssel. Hazánkban tavaly a háztartások 2 százalékkal kevesebb palackozott vizet vásároltak, az idei első félévben pedig 9 százalékos a visszaesés. 

Az európai alkoholmentes italpiac jelentős részét, jövőre várhatóan már több mint 27 százalékát a kereskedelmi márkák teszik majd ki. Hazánkban a kereskedelmi márkák aránya még ezt a szintet is meghaladja. Az idei első félévben a háztartások által vásárolt alkoholmentes hideg italok 37 százaléka volt kereskedelmi márkás termék. 

Ugyanakkor a piac szegmentálódása más irányokban is gyorsul - jelzik. A fogyasztók a természetes, valamint az egzotikus alapanyagokat keresik, illetve egyre inkább figyelembe vesznek bizonyos környezetvédelmi szempontokat. Ezért a fejlesztők az alapanyagok mellett a csomagolás terén is ebbe az irányba mozdulnak el, amelyet a gyorsan lebomló műanyagok, az ultrakönnyű palackok, valamint az új ízek megjelenése fémjelez.

Az Európai Unióban a gyümölcsé piacon ízek tekintetében továbbra is a narancslé a legnépszerűbb, aránya a közösség gyümölcslépiacán 38 százalékos, ez azonban csökkenő tendenciát jelez. A visszaesés oka leginkább a gyümölcskeverékek megjelenésében rejlik, amelyek aránya jelenleg 18 százalék körül van és folyamatosan növekszik. Mögöttük az alma (14%), az őszibarack (4%) és az ananász (3%) a legkedveltebb íz. Hazánkban az idei első félévben a háztartások 13 százalékkal kevesebb gyümölcslevet vásároltak. A két legkedveltebb íz Magyarországon a narancs és a barack, amelyek együtt a piac 40 százalékát adják. Ezt követik hazánkban egyre népszerűbb keverékek, majd az alma (16%), a szőlő és az ananász (4-4%) következik.


Forrás: GfK Hungária, Consumer Tracking

A szénsavas üdítők fogyasztása az utóbbi években mind hazánkban, mind az USA-ban és a nyugat-európai piacokon szűkül. A kólák hazájában a szénsavas üdítők 2000-ben még 28, 2008-ban már csak 24 százalékát tették ki az alkoholmentes italok piacának. Hazánkban a háztartási vásárlásokban a tavalyi évben 9 százalékos, 2009 első félévében pedig – a gyümölcslevekhez hasonlóan – 13 százalékos visszaesés volt tapasztalható. Miközben a szénsavas üdítők mennyiségi aránya továbbra is csökken az alkoholmentes italpiacon, az egy főre jutó 60 liter feletti éves szint még mindig jelentős mennyiség, és európai összehasonlításban is magas egy főre jutó fogyasztásnak számít.

2008-ban közel 12 százalékos növekedést könyvelhettek el ugyanakkor a jeges teák. Az eredmény bizonyítja, hogy válság idején is meg lehet újulni. Azon kevés italféleségek közé tartoznak, amelyek 2008-ban, és az idei év első felében is mind mennyiségben, mind pedig értékben növelni tudták piaci részesedésüket - áll a közleményben.

A vásárlók nem bírnák kifizetni az áfaemelést
Tudatos magyarok: el sem olvassuk, mit írunk alá
A tipikus magyar férfi messze az ideálistól?
Hol vannak a legvastagabb pénztárcák?
Speciális szoftver elemzi a vásárlók viselkedését

Privátbankár

Címkék: Vásárló

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Csütörtökön lesz némi mozgás a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. július 23. 11:13
Csak az egyik üzemanyagfajta ára változik.
Vásárló Veszélyes kínai csomagok szivárognak Magyarországra is? Megkongatták a vészharangot
Privátbankár.hu | 2025. július 20. 10:21
Aggasztó híreket hozott az uniós biztos.
Vásárló Többet nem nyúl bele a kormány az üzemanyagok árába Magyarország szomszédjában
Privátbankár.hu | 2025. július 14. 17:36
Elengedik a horvát intézkedést.
Vásárló Summer Colors 2025 – a paletta, ami uralni fogja a gardróbunkat
PR | 2025. július 14. 11:54
Már javában tombol a nyár, a napfény szinte minden reggel biztos pontként köszönt minket, és a hosszú, meleg esték magukkal hozzák a szabadság, a könnyedség és az önkifejezés vágyát. A ruhatárunk ilyenkor természetesen átalakul – ahogyan mi is. Nem véletlen, hogy minden nyárnak megvannak a maga színei, amelyek nemcsak a kifutókon, hanem a mindennapjainkban is határozott jelenlétet követelnek. A 2025-ös szezon palettája egyszerre vibráló, friss és mégis klasszikusan kifinomult. Mi pedig boldogan öltöztetjük fel a stílusunkat ezekbe az árnyalatokba – mert ez a nyár rólunk szól.
Vásárló A 2025-ös év színtrendjei: a barna és a Mocha Mousse hódítása
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 11:30
Ahogy múlnak az évek, a színtrendek új lendületet vesznek, alkalmazkodva az aktuális divatigényekhez. Mire számíthatunk 2025-ben? A szakértők egy új divatos színt jeleznek előre: a Mocha Mousse-t. Vajon hogyan alakíthatja át ez a finom nevű árnyalat a babakocsi piacot? A sötétbarna visszahódítja régi helyét, új lehetőségeket nyitva meg.
Vásárló Modern iroda, régi szokások: miért nyomtatunk még mindig?
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 10:33
A legtöbb munkahely ma már digitális, vagy legalábbis annak tűnik. Felhőalapú dokumentumok, online megbeszélések, digitális aláírás. Azt gondolnánk, a nyomtatók ideje lejárt. Ennek ellenére még mindig ott búgnak a sarkokban, és napi szinten használatban vannak. De miért nyomtatunk a modern irodában, amikor papír nélkül is hatékonyak lehetnénk? És vajon mit árul el ez a szokás a vállalati működésről?
Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
Vásárló Ettől féltünk: visszatért a két számjegyű áremelkedés a boltokba
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. július 7. 05:42
Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.
Vásárló Építsünk brandet a csomagolással!
Márkázott tartalom | 2025. július 6. 10:42
Ahhoz, hogy hosszú távú sikereket érjen el a vállalkozásunk, elengedhetetlen a tudatos márkaépítés. Azon túl, hogy kell egy jó logó és egy találó szlogen, stratégiára is szükség van hozzá. Ennek pedig jó esetben része a termékek külső megjelenése, csomagolása is.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG