1p
A májusi áreső júniusra elapadt: a három hipermarketből kettőben is emelkedtek az átlagos élelmiszerárak az első nyári hónapban, a tavalyi kosárértéknél pedig mindenhol többet kellett kiadnunk. Nagyra nőtt a különbség a legolcsóbb és legdrágább áruházak között: egy ezresnél is nagyobb már az eltérés, miközben tovább folyik a Cora-áruházak átkonvertálása Auchanná.

Májusban nagy öröm ért minket: 2 év után újra éves szintű árcsökkenésről adhattunk hírt a Privátbankár Árkosárban. Bár a 2011. júniusi bázis még a májusinál is magasabb, ebben a hónapban már nem tudunk hasonlóan jó hírrel szolgálni: az átlagos élelmiszerárak júniusban havi és éves összehasonlításban is emelkedtek.

Ezúttal is meglátogattuk a három hazai hipermarket-lánc egy-egy áruházát, hogy 30 termékből álló élelmiszer-kosarunk árának alakulását felmérjük. A Corában tovább folytatódott az "Auchanizálás", haladnak az átalakítások a másik francia gyökerű versenytárs által történt felvásárlás után. Júniusra már megjelentek a megszűnő termékekkel megrakott polcok, melyeket többé-kevésbé akciós áron próbál meg kiszórni az új házigazda. Az áruházakon ottjártunkkor még a Cora logója díszelgett, sőt, az Auchan nevével egyelőre sehol sem találkoztunk.

Talán az átalakításhoz kapcsolódó árcsökkentéseknek is szerepe van abban, hogy az év hatodik hónapjában az előző havi gyengébb teljesítményt ellensúlyozva a Cora a három versenytárs közül egyedüliként - havi szinten legalábbis - csökkentette a mintakosár árát. A 0,9 százalékos csökkenés és a Tescóban mért 5,5 százalékos havi emelkedés következtében a britek újra a harmadik helyre csúsztak vissza a versenyben.


Az Auchan átlagosan 3,5 százalékkal növelte élelmiszerárait májushoz képest, ám még így is az árverseny győztese lett júniusban is. A 16 172 forintos kosárérték 0,6 százalékkal magasabb, mint egy éve. A Corában 16 575 forint lett volna a nagybevásárlás, a Tescóban 17 367 forint állt volna a nyugta végén. Az átlagár 16 704 forint lett, ez 1,8 százalékkal haladja meg a májusi adatot, és 2,7 százalékkal, mintegy 434 forinttal több, mint amit 2011. júniusában mértünk.

A különbség a legolcsóbb és a legdrágább áruház között tovább nőtt, a 6,88 százalékos differencia azt jelenti, hogy akár 1195 forintot is spórolhattunk volna csak az áruházválasztással. Ha mindent ott veszünk meg, ahol a legolcsóbban adják, akkor egészen 15 224 forintig is leszoríthatjuk a számla végösszegét - ezúttal sem szabad azonban figyelmen kívül hagyni, hogy ehhez három áruházat is végig kell járni, ami nem egyszerű és / vagy nem olcsó feladat.


Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

A KSH kedden közli a fogyasztói árak alakulásával kapcsolatos friss tájékoztatóját.

Egy hónap alatt 10 százalék körüli mértékben csökkent a banán, a tojás és bizonyos üdítők ára, bő 50 százalékkal drágább lett viszont a krumpli, 34-gyel a rizs, 27-tel pedig a májas, mint májusban.

A burgonya még így is 41 százalékkal olcsóbb, mint egy éve volt, hasonló mértékben csökkent a liszt ára is 12 hónap alatt. Az éves áremelkedést továbbra is a tojás vezeti 53 százalékkal, de 20 százalék fölött drágult a tészta, a chips és a kávé is. 10 százaléknál nagyobbat ugrott egy év alatt a tea és a rizs ára is.

Havi legolcsóbbak

Aki a hétvégi pörkölthöz uborkasalátát szeretett volna csinálni, az Auchannal járt a legjobban: a salátának való fürtös uborka itt volt a legolcsóbb (kilónként 299 forint). A fejes saláta darabját 129-ért adta az Auchan, a Tescóban 10, a Corában 30 forinttal volt drágább.

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Ecetből bár a Tescóban találtuk a legolcsóbbat, de a literenként 81 forintos termék csak 8 százalékos volt - ezt 10 százalékosra "konvertálva" 101,25 forintot kapunk. Ennél olcsóbb az Auchan sajátmárkás 10 százalékosa (97 forint/liter), a Corában a Burg viszont drágább (139 forint). A salátalébe némi cukor is kell, ez ottjártunkkor a Tescóban volt a legolcsóbb (kilónként 249 forint), az Auchanban 279 forintba került, a Corában 289-ért találtunk.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Kénytelenek szembemenni a vásárlókkal a húspótlógyártók
Buksza blog | 2024. március 1. 10:46
Az eddiginél is erősebb ellenszélben próbálnak teret nyerni maguknak a húspótló termékek gyártói, miután úgy tűnik, hogy tőzsdei befektetőik nem díjazzák a vevők megnyerését célzó árkedvezményeket.
Vásárló Nagyon jó hírt kaptak, akik a slágertablettákra vágynak
Buksza blog | 2024. február 28. 12:10
A cukorbetegséget kezelő és a súlycsökkentő gyógyszerek kereslete messze meghaladja a kínálatot, amit jól tükröz ezeknek a készítményeknek a csillagászati ára. Ez várhatóan hamarosan változni fog.
Vásárló Óriási összegre érkezett egy jóslat: 3091 billió forint megy vásárlásra
Buksza blog | 2024. február 28. 09:06
Még inkább leáldozóban van a falusi életmódhoz tartozó önellátó élelmiszer-termelés, a gyorséttermek és a házhoz szállítás előtt viszont fényes jövő előtt áll egy frissen megjelent előrejelzés szerint.
Vásárló Mire számíthatnak a diszkontláncokban a vevők?
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. február 26. 05:44
Januárhoz képest minimálisan drágult a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérés - a korábbiakhoz képest módosított - kosara. Ez két terméknek köszönhető leginkább. Októberhez képest azonban sok termék két számjegyű csökkenést könyvelhetett el. 
Vásárló Kitört a csokiháború, berágott a Milka gyártója
Buksza blog | 2024. február 24. 17:08
A színek "szent tehenek", ha meghatározott márkájú termékek, például édességek csomagolásához kapcsolódnak, ami lehetőséget adott egy holland csokigyártónak, hogy tiltakozó kampányt építsen rájuk. 
Vásárló Kiderült a bevásárlókocsik titka, rafinált trükk helyett másról szól a történet
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. február 23. 15:20
Mindenkinek volt már dolga összevissza kacsázó kerekű, imbolygó bevásárlókocsival, ami enyhén szólva nem járul hozzá ahhoz, amit az áruházláncok pr-osai „jó bevásárlási élménynek” szoktak nevezni.
Vásárló Hogyan rendezzük be időtálló módon az irodánkat?
Márkázott tartalom | 2024. február 22. 18:04
Egy iroda belső kialakítása izgalmas feladat, azonban sok felelősséggel jár együtt. A környezet, amiben dolgozunk, közvetlen hatással van a munkavégzés hatékonyságára, de a dolgozók jólétére is, ezért meg kell gondolni, hogy milyen döntéseket hozunk. Egy teljes körű felújítás igen költséges folyamat, ezért természetes, hogy időtálló megoldásokban gondolkodunk. De hogyan rendezhetjük be az irodát úgy, hogy minden fontos körülménynek megfeleljünk? Ezt vizsgáljuk az alábbiakban.
Vásárló Váratlan döntés a Pepcótól
Buksza blog | 2024. február 22. 11:02
Korábban még terjeszkedést tervezett a Pepco Ausztriában, most viszont az exitről döntött a cég.  
Vásárló Akár duplázhatja is az árakat a vörös-tengeri válság
Privátbankár.hu | 2024. február 19. 13:19
A támadások miatti hosszabb kerülőút csak a kisebbik baj, a krízis az egész világ szállítmányozási piacára komoly hatással van – és ezen keresztül a pénztárcánkra is.
Vásárló A boltláncoknak elege lett: a Lidl, a Tesco és a többiek közösen fordultak Brüsszelhez
Buksza blog | 2024. február 19. 10:55
Az elmúlt év ősze óta akadályozzák a Vörös-tengeren folyó hajózást a jemeni lázadók, ami túlcsordult az európai kiskereskedők tűrésküszöbén. Szakértők nem jósolják a helyzet gyors normalizálódását.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG