1p
A Cora búcsúzása után sem szűkül kétszereplősre a Privátbankár Árkosár-felmérése: a francia lánc kivonulása után Hollandiából érkezik az utánpótlás. A Spar-lánc az Interspar-hipermarketekkel vesz részt a jövőben az Árkosárban. A változást természetesen némi módszertani átalakítás is követi, hogy kimutatásunk se a havi, se az éves összehasonlíthatóság tekintetében ne torzuljon. Szeptemberben mindenesetre rég nem látott tempóban emelkedtek az élelmiszerárak, az új szereplő a második helyen debütált.

Viszlát, Cora - szervusz, Interspar!
Így váltunk mi

Az abszolút kosárérték meghatározásakor az Auchan, a Tesco és az Interspar árainak átlagát összegezzük. Az éves árszínvonal-változás meghatározásakor csak a Tesco és az Auchan árait vesszük figyelembe 2013. augusztusáig, a havi árváltozás meghatározásakor 2012. szeptemberében a Tesco és az Auchan, októbertől mindhárom hipermarket árait figyelembe vesszük.

Miután az Auchan bekebelezte a Corát, 2012. augusztusában a kisebbik francia láncot bő 5 és fél év, pontosan 67 hónap után kivezettük a Privátbankár Árkosárból. Hogy a felmérés továbbra is minél szélesebb körű legyen, egy harmadik lánc hipermarketetjait vontuk be a felmérésre, így mostantól havonta egyszer valamelyik Interspar áruházban bukkan fel a Privátbankár kosarasa 30 élelmiszert tartalmazó bevásárlólistájával. Az adatok összehasonlíthatósága érdekében egy éven át az éves árindex meghatározásakor csak az Auchan és a Tesco adatait vesszük figyelembe (lásd keretes írásunkat).

Új, fenyőillatú versenyző a Privátbankár Árkosárban

A Spar Magyarország Kereskedelmi Kft. 1991 óta van jelen a magyar kiskereskedelmi piacon. Kezdetben a cég Spar szupermarketeket és Interspar hipermarketeket működtetett, majd 2002–ben megvásárolta a Billa üzletláncot. 2003 októberétől a magyarországi Kaiser's szupermarketek is a vállalathoz tartoznak. 2008 augusztusától a 177 magyarországi Plus áruház is a SPAR-csoporthoz tartozik. Az  üzlethálózaton belül jelenleg 31 Interspar hipermarket működik. A Spar vezérgondolata a Wikipedia szerint: „Kölcsönös együttműködéssel mindenki nyer”. A jelmondat („Door Eendrachtig Samenwerken Profitieren Allen Regelmatig”) szavainak kezdőbetűi a DE SPAR betűszót adják ki, amely hollandul fenyőt jelent. Így jelképnek a fenyőfát választották.

A szeptemberi felmérés

Szeptember 5-én vettük a nyakunkba a 3 lánc egy-egy hipermarketjét 30 élelmiszert és élelmianyagot tartalmazó minta-bevásárlólistánkkal. Az augusztusi komolyabb áreső után szeptemberben korrigáltak az áruházak, a múlt havi felmérésben résztvevő Auchanban és Tescóban is emelkedtek az árak mind havi, mind pedig éves összehasonlításban.

A Tescóban egy hónap alatt 5,3, egy év alatt pedig 8,7 százalékkal szaladtak el az árak, az Auchanban 0,5 illetve 5,3 százalékos volt az áremelkedés, így az élelmiszerkosár havi átlagára 486 forinttal, 3 százalékkal, az éves átlagár pedig 1113 forinttal, 7,1 százalékkal emelkedett - hasonló mértékű éves áremelkedést utoljára tavaly októberben mértünk.

Az újonc Interspar "sötét lóként" indult a versenyben, végül egyáltalán nem teljesített rosszul elsőre. A 17 168 forintos kosárérték 775 forinttal alacsonyabb, mint a Tescóé, így a holland gyökerű lánc rögtön a második helyen mutatkozik be a felmérésben. (A Corában egy hónappal korábban mért áraknál egyébként az Interspar 10,6 százalékkal volt drágább szeptemberben.)

Elsőre úgy tűnik, az Interspar inkább az árskála Tesco-felőli (drágább) végéhez közelít, és nem az Auchan-felőli olcsóbbhoz. A három áruház átlagára éppen 17 ezer forint alatt maradt.

 

 

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

A KSH kedden közli a fogyasztói árak alakulásával kapcsolatos friss tájékoztatóját.

Augusztushoz képest a rizs árában mértük a legnagyobb, 30 százalékot meghaladó drágulást. 20 százalékot meghaladó mértékben drágult a banán, a csokoládé és a sajt is, 10 százaléknál többet kértek a jeges teáért, a tésztáért, a teáért, a kávéért és a lisztért is.

Tavaly szeptemberhez képest a kólánál, a csirkemellnél, a krumplinál és a kenyérnél 10 százalékot meghaladó áremelést mértünk, a felvágott, a tojás és az alma áremelkedése a 20 százalékot is meghaladta egy év alatt. A chipsért bő 40 százalékkal többet kérnek, mint egy éve.

Havi legolcsóbbak

Ezúttal is kiválasztottunk 3 terméket, és megnéztük, melyik áruházban juthatnánk hozzá a legolcsóbban - márkára, minőségre való tekintet nélkül.

A legolcsóbb szőlőt az Intersparban találtuk, a görög importból származó gyümölcs kilóját 299 forintért adták. Az Auchanban 329 forintért vettük a magyar szőlőt, a Tescóban a legolcsóbb fürtök kilónként 449 forintba kerültek, és az olasz szőlészek keze munkáját dicsérik.

Egy tepertős pogácsát az Auchanban már 59 forintért is megvehettünk volna - a péksütemény 60 grammot nyomott. Az Intersparban egy 50 grammos tepertős pogácsáért 79 forintot kértek, a legnagyobbat pedig a Tescóban sütik, a 75 grammos pogi darabja 86 forint volt ottjártunkkor.

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Az áruházakban leellenőriztük azt is, a szabályoknak megfelelően kilóra is kiírják-e a tojás árát. Az eredmény megnyugtató, minden vizsgált egységben szerepelt a tojás kilónkénti ára is a címkéken, ha ez valakit érdekelne. A legolcsóbb "kilós tojást" az Auchan árulta (Szerencsi, 474 ft/kg), az Intersparban 712 forintért, a Tescóban 732 forintért találtunk tojást kilónként. Az esetek többségében a darabra legolcsóbb tojás kilóra is a legolcsóbb volt, egyedül az Intersparban láttunk olyat, hogy a méretkülönbség miatt a darabáron nézve legolcsóbb tojásnál a tömeget is figyelembe véve találtunk még olcsóbbat.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG