Bár ugyanannyi embert ajándékozunk meg, mint tavaly, idén erre a korábbi 6 nap helyett már csak
5 napot szánunk. Az ajándékok beszerzésére szánt kevesebb idő azzal függhet össze, hogy mind többen vásárolnak interneten, webáruházakban karácsonykor: az elmúlt egy évben jelentősen nőtt az arányuk a tavalyihoz képest (52 százalékról 62 százalékra) – derült ki a Budapest Bank felméréséből.
Idén először beérte a plázákban és bevásárlóközpontban vásárlók amúgy csökkenő számát (64 százalék) az ebben az időszakban a világhálón vásárlók aránya. A karácsonyi vásárlást továbbra is stresszesnek találjuk: legtöbben a zsúfolt üzletekre és az idő szűkére panaszkodnak, ami szintén magyarázhatja, hogy mind többen intézik webshopban a beszerzéseiket. Az interneten vásárlók túlnyomórészt könyvet, elektronikai cikket és játékot vesznek, azonban tavalyhoz képest nőtt az utazást, élményt vásárlók száma is.
A netes vásárlás az ünnepektől függetlenül is egyre népszerűbb: a felmérésben szereplők 79 százaléka vásárolt már a világhálón, 38 százalékuk pedig rendszeres online vásárló. Az online vásárlók csaknem fele (49 százalék) a webáruházakban nézi ki a dolgokat, és ott is veszi meg, míg 37 százalék csak információforrásként használja az online boltokat. Az online vásárlók fizetésnél még mindig az utánvétet részesítik előnyben (52 százalék), de folyamatosan nő azok aránya, akik bankkártyájukkal fizetnek a neten (a tavalyi 33 százalékról 39 százalékra).
A legtöbben továbbra is karácsony előtt egy hónappal kezdenek el készülődni az ünnepekre, ami különösen a nőkre és az idősebbekre jellemző. A válaszadók több mint fele előre tudja, kinek mit ad, de 2015-höz képest csökkent az arányuk: egyre többen néznek körül előbb interneten vagy a boltokban, mielőtt kitalálnák az ajándékokat (16 százalékról 22 százalékra).
Többet költünk
A rövidebb idő alatt több pénzt költünk el, mint az elmúlt évben: a vásárlásra fordított összeg idén jelentősen nőtt, a tavalyi átlagos 46 ezerről 52 600 forintra, így fejenként 9 100 forintot tervezünk költeni a tavalyi 7 100 helyett.
Erre a kiadásra a lakosság csaknem fele (48 százalék) már az ünnepek előtt félretesz pénzt, míg egyharmaduk az aktuális fizetésből is képes ezt finanszírozni. 2015-höz képest csökkent azoknak a száma, akik már a karácsony előtti hónapokban spórolni kezdenek a kiadásokra (45 százalékról 37 százalékra), míg azok aránya, akiknek nem kell takarékoskodniuk az ajándékvásárlás előtt, 28 százalékról 31 százalékra emelkedett. Tavalyhoz képest azok aránya is alacsonyabb lett, akik hitelből finanszíroznák kiadásaikat (11 százalékról 9 százalékra).
Az ajándékok beszerzésénél a készpénz továbbra is a legnépszerűbb fizetési eszköz (71 százalék), amelyet a hagyományos betéti kártya (30 százalék) és az interneten keresztül történő bankkártyás fizetés (27 százalék) követ. Egyre többen fizetnek érintőképes kártyával is (arányuk a tavalyi 27-ről 30 százalékra nőtt). Az érintőképes kártyával rendelkezőknek immár 75 százalék-a lehetőleg mindig kihasználja annak érintőfunkcióját, míg 23 százalék csak akkor, ha erre az eladó külön rákérdez. A következő évek innovációját jelentő mobiltárcás fizetés még gyerekcipőben jár hazánkban, és van hova fejlődnie: bár még csak a megkérdezettek mindössze 1,5 százaléka rendelkezik jelenleg is ilyen szolgáltatással, a válaszadók 75 százalék-a már hallott róla, és 46 százalékuk ki is szeretné próbálni azt.