A Tárki Társadalomkutatási Intézet felmérése szerint a háztartások több mint kétharmada ugyanannyit, valamivel több, mint negyede kevesebbet, 6 százaléka többet tervez költeni karácsonyi ajándékra, mint tavaly. A 2011-es hasonló felmérésben a megelőző évhez képest kevesebbet költők aránya 46 százalék, az ugyanannyit költőké 50 százalék, míg azoké, akik nagyobb kiadásra számítottak, 4 százalék volt.
Míg az idén a magyar háztartások 12 százaléka nem tervezett karácsonyi ajándékvásárlást, addig két éve ez az érték 15 százalék volt - ismerteti a Tárki.
Az átlagosnál magasabb a karácsonyi ajándékot nem vásárolók aránya azok körében, akik községben, a Dél-Dunántúlon, Észak-Magyarországon (16-17 százalék), illetve az Észak-Alföldön (22 százalék) élnek.
Nem meglepő az alacsony társadalmi státusz és a karácsonyi ajándékot nem vásárlók összefüggése sem: kevesebbet költenek karácsonyi ajándékra azok, akik legfeljebb általános iskolát végeztek (26%), akiknek nincs munkája (37%) vagy gépkocsija (21%), de van elmaradása a közüzemi díjak fizetésében (32%), illetve akik háztartásuk anyagi helyzetét „hónapról hónapra anyagi gondokkal küszködőként” jellemzik (28%).
Online vásárolsz? Az adóhatóság is figyel Az internetes áruházak forgalma az ünnepek előtt ugrásszerűen megnő, ugyanakkor a vásárlásokkal összefüggő kötelezettségekkel, buktatókkal sokan nincsenek tisztában. Fontos szempont, hogy melyik országból rendelünk ajándékot illetve az is, hogy milyen értékű az adott termék, hiszen ezek alapján határozzák meg, hogy áfa illetve vámköteles-e az áru. A NAV egyébként az utóbbi időben egyre szigorúbban lép fel ezekben az ügyekben. Részletek >> |