1p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Egyre tudatosabbak a fogyasztók vásárlásaik során. Ma már kiemelt fontossággal bírnak az akciók és a promóciók
Egyre tudatosabbak a fogyasztók vásárlásaik során. Ma már kiemelt fontossággal bírnak az akciók és a promóciók, melyek közül az alapvető élelmiszerek akciói iránt a legnagyobb az érdeklődés – derül ki a GfK Hungária Shopping Monitor 2009/2010 tanulmányának eredményeiből. Az akciókról részben a szórólapokból, részben a bolton belüli kihelyezések/feliratok segítségével tájékozódnak a vásárlók. A hipermarketek és a kisebb önkiszolgáló boltok a vásárlások elsődleges színterei, azonban legnagyobb térnyerés a szupermarketek esetében figyelhető meg.

A GfK Hungária által készített, a magyar háztartások vásárlási szokásait feltérképező Shopping Monitor 2009/2010 tanulmány eredményei is alátámasztják, hogy a gazdasági válság hatására a fogyasztók egyre tudatosabban viselkednek vásárlásaik során. A magyar piacon jelen lévő nagyszámú lánc és a fogyasztókért folyó verseny lehetővé teszi számukra, hogy válogassanak mind a csatornatípusok, mind a láncok, mind pedig a márkák között.

Az élelmiszer-beszerzés legkedveltebb helyszínei, ahogyan tavaly is, a hipermarketek és a kisebb önkiszolgáló boltok (utóbbiak egy jelentős része valamely hazai tulajdonú lánc tagja). A hipermarketek fő vonzereje széles választékukban, a kisboltoké pedig lakóhely közeli fekvésükben rejlik. Egyre nagyobb ugyanakkor a szupermarketek térnyerése, tavalyi negyedik helyükről idén a harmadik helyre kerültek, a vásárlók egyötöde számára jelentik az élelmiszervásárlások elsődleges helyszínét. Azok, akik a legtöbb pénzt szupermarketekben költik el, elsősorban kedvező fekvésük és a kínált áruk jó minősége miatt látogatják ezt az üzlettípust, míg a diszkontok vevőinél a minél olcsóbb beszerzési lehetőség a fő szempont.

A láncok közötti választásnál továbbra is az árszínvonal, a minőség és a választék szerepe a döntő, azonban a korábbi hullámokhoz képest lényegesen megnőtt az akciók szerepe.

Fókuszban az akciók és a promóciók

„A korábbi kutatási hullámok eredményeihez képest szembetűnő az akciók és promóciók jelentőségének növekedése, amely különösen annak fényében érdekes, hogy még tavaly májusban is ez volt az egyik legkisebb fontossággal bíró tényező. Mindez jelentheti a megtakarítások kimerülését is, de valószínűleg mostanra alakultak ki a válsághoz alkalmazkodó új, a korábbinál sokkal tudatosabb vásárlói magatartásformák” – mondta el Kui János, a GfK Hungária Kereskedelem szektorának szektormenedzsere.

Önt mi zavarta a legjobban januárban? Szavazzon!
Az akciókról részben a szórólapokból, részben a bolton belüli kihelyezések/feliratok segítségével tájékozódnak a vásárlók.
A szórólapok esetében jellemzően annak az üzletnek az akciós újságját nézik át a vevők, ahová éppen vásárolni indulnak, a különböző láncok szórólapjainak összehasonlítása ritkább. A szórólapok alapos átnézése elsősorban a nőkre és az alacsonyabb jövedelmű rétegekre jellemző.

A legnagyobb érdeklődés az alapvető élelmiszerek akcióit kíséri. Emellett a mindennapi bevásárlások részét képező tejek és tejtermékek, húsok és húskészítmények, friss zöldségek és gyümölcsök, illetve a háztartási vegyi áruk akciós kínálatának figyelemmel kísérése jellemző, míg minimális az érdeklődés az italok, a papírtermékek és a konzervek iránt.

Miután a vevők többsége kifejezetten keresi azokat az akciós termékeket, amelyekről korábban tudomást szerzett, lényeges, hogy az akciók tényleges kedvezményt jelentsenek. Azért is, mert a vásárlók közel fele ugyanazon termék akciós és nem akciós árának összehasonlításával, illetve az akciós termék és egy helyettesítő, de nem akciós termék összehasonlításával ellenőrzi a kínált árengedmény mértékét.

A közép-kelet-európai régióban végzett felmérés eredményeiből kitűnik, hogy a szórólapok alapján történő vásárlások legmagasabb aránya Romániában figyelhető meg, de jelentősen emelkedett Ukrajnában és Bosznia-Hercegovinában.

Magyarország a cseh és szlovák kereskedelmi modellhez hasonlítható leginkább, ugyanakkor jelentős eltérések figyelhetők meg a többi ország esetében, főként annak köszönhetően, hogy ezek piacai különböző fejlettségi szinten vannak, mások a fogyasztói szokások, és nem olyan erős a kereskedelem koncentrációjuk, mint a visegrádi országokban.

Trendforduló? Januári áremelkedés az áruházakban
A magyarok kétharmada sehova sem utazott
Lapos a pénztárcánk, szenvednek a boltosok

Privátbankár

Címkék: Vásárló

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG