4p

Elkerülhetetlen lesz a választások utáni megszorítás?
Tényleg egy újabb Bokros-csomagot szeretne a Tisza Párt?

Online Klasszis Klub élőben Bokros Lajossal!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. december 10. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kilenc hónap után újra éves áremelkedést mértünk a Privátbankár Árkosár-felmérésében: a szinte egész éven át tartó árcsökkenésnek egyelőre vége szakadt. Kérdés, hogy a kiskereskedelmi szektor új terhei vagy a bázishatás felel nagyobb részt az irányváltásért - éves szinten csak egy áruház húzta fel az átlagot, havi szinten viszont mindenki emelte az árakat.

2015. január 12-én nyakunkba vettük három kiskereskedelmi lánc egy-egy hipermarketét: az Auchanban, a Tescóban és az Intersparban jártunk. Érdeklődésünk nem újkeletű: felmérésünk keretében 2007 februárja óta járjuk a hipermarketeket. A dolognak persze most különös aktualitást ad a kormányzat és a kereskedelmi láncok viszonya. A hipermarket-láncokat sújtó jogszabályváltozások - a két egymást követő évben veszteséges, legalább 50 milliárd fölötti árbevételű cég nem forgalmazhat napi fogyasztási cikket; drasztikusan emelkedik az árbevétel-arányos élelmiszeripari felügyeleti díj; vasárnap ki sem nyithatnak a 200 négyzetméternél nagyobb üzletek; kibővítik a plázastopot - súlyos milliárdokba kerülnek a cégeknek, akik válaszul elhalasztják beruházásaikat, üzleteket zárnak be, elbocsátják dolgozóikat. Az is biztos, hogy az új terhek előbb-utóbb a fogyasztói árakban is meglátszódnak majd.

 

 

2015. januárjában mindhárom hipermarket-lánc emelt árain decemberhez képest - ez azonban nem meglepetés, gyakorlatilag törvényszerű, hogy a decemberi akciók után januárban drágábban vásárolunk be. Ha éves távlatban nézzük a számokat, azt látjuk: egyedül az Auchanban tölthettük meg drágábban a kosarunkat, mint egy éve - az Interspar 0,5, az Auchan pedig 1,6 százalékkal kevesebbért adta most a 30 termékből álló árkosarat.

Az árak változása az előző év azonos időszakához képest, azaz a Privátbankár.hu éves árindexe

Az átlagos éves adatot így az Auchan 4 százalékos emelése lendítette pluszba. A tavalyi folyamatos árcsökkentés után az sem lenne meglepő, ha az alacsony árak jelentette bázishatás tolná a pozitív tartományba az árindexet az elkövetkező hónapokban.

 

 

Az is igaz, hogy ez ugyan összébb rázta a mezőnyt, az élen még sincs változás: továbbra is az Auchan az első, a második-harmadik helyen viszont helyet cserélt az Interspar és a Tesco. A három áruház átlagára 17 657 forintra emelkedett 2015 januárjára: ez 3,7 százalékkal magasabb az egy hónappal ezelőttinél, és 0,6 százalékos emelkedést jelent tavaly januárhoz képest.

A legkevesebbet persze akkor kellene fizetni, ha mindent ott vennénk, ahol az a legolcsóbb: 1 421 forintot spórolhatnánk így az átlagárhoz képest. Ez azonban tripla utazgatással vagy tripla létszámú bevásárlócsapattal járna. Az Auchan ennél 6, a másik két áruház 8,7 illetve 11,5 százalékkal drágább. (Igaz: a tripla utazgatás a folyamatos üzemanyagár-zuhanás mellett már kezd megfontolandó lenni...)

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

A KSH holnap (szerdán) közli az infláció decemberi alakulásáról szóló adatait - megtudjuk, 2014 egészében hogyan alakult az árindex.

A fogyasztói árak színvonala 2014-ben 0,2 százalékkal csökkenhetett, 2015-ben 0,9 százalékkal emelkedhet a jegybank legfrissebb előrejelzése szerint.

Régen láttunk már ekkora havi áremelkedéseket: a banán ötödével drágult, egyes tömény szeszesitalok pedig közel 30 százalékkal kerülnek most többe, mint decemberben. Legalább tizedével drágult a narancslé és a liszt is.

Tavaly januárhoz képest a tejföl drágult a legnagyobb mértékben (közel harmadával). Jelentősebb, 10 százalékot meghaladó éves áremelkedést mértünk a banánnál, a lisztnél, a száraztésztánál, a joghurtnál, egyes szeszesitaloknál és az ásványvíznél is.

Havi legolcsóbbak

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Ezúttal is kiválasztottunk három élelmiszert, hogy megvizsgáljuk, hol lehet a legolcsóbban beszerezni. A narancsból a görög a nyerő, legalábbis ezt árulják mindenhol a legolcsóbban: a Tescóban már 249 forintért megkaphattuk, az Auchanban 269-ért, az Intersparban 279-ért adták ottjártunkkor.

Csirkemellfilét a legolcsóbban az Auchanban találtunk, kilónként 1279-ért; az Interspar 1399-ért adta, a Tescóban most 1629 forintba került.

Aki rajong az ecetes nyers halért, de nem akar sokat költeni, a Tescóba menjen: ruszlit kilónként 1400 forint alatt is találtunk itt. 1471-ért kínálták az Auchanban, míg az Intersparban 2198 forintba került a legolcsóbb ruszli kilója.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Adják is, veszik is a használt mobilokat a Magyar Telekomnál
PR | 2025. december 5. 13:41
2 évvel ezelőtti indulása óta már 30 ezernél is több felújított készüléket vásároltak a Magyar Telekom ügyfelei. A vállalat portfóliójában az összes online értékesített mobil 10 százaléka felújított. A felújított készülékek vásárlása mellett folyamatosan nő a népszerűsége a Telekom és a Recommerce közös online platformjának is, ahol bárki eladhatja használt mobilját, tabletét vagy játékkonzolját. Ezzel a megoldással a januári indulás óta több mint 75 millió forintnyi eszközt adtak el az ügyfelek.
Vásárló Leszámolnak az oroszok az iPhone egyik legkedveltebb funkciójával
Privátbankár.hu | 2025. december 4. 13:51
Korlátozzák a FaceTime működését.
Vásárló Itt vannak az új üzemanyagárak – további jó hírt kaphatnak az autósok
Privátbankár.hu | 2025. december 3. 09:47
Az autósok egyik fele örülhet.
Vásárló Hogyan befolyásolja a jármű története az autó eladási árát?
PR | 2025. december 1. 14:34
A motorháztetőn lévő embléma ma már nem minden. Kiderült, hogy a vásárlók számára nagyobb jelentőséggel bír az autó tényleges műszaki állapota és története, amelyek kulcsfontosságú döntési tényezőkké válnak a vásárlásnál. Nem csoda – a jármű élettörténetének ismerete segít elkerülni jelentős anyagi veszteségeket. Pontosan milyen hatással van az autó története a vétel- és viszonteladási árra?
Vásárló Meglepetésekkel készül idén karácsonyra a Magyar Telekom
Natív tartalom | 2025. november 27. 12:50
Kedvezményözönt zúdít a Telekom karácsonykor jelenlegi és jövőbeli ügyfeleire, ezzel is támogatva a rég halogatott kapcsolatfelvételt családtagok, barátok, ismerősök között.
Vásárló Zuhanó borfogyasztás: minőségi választ ad egy magyar borászat
PR | 2025. november 19. 09:36
A borfogyasztás visszaesése által okozott krízisre a Jammertal a Nagyborral válaszol.
Vásárló Ötször annyi játékot vesznek a családok decemberben, mint máskor
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 12:57
Egy átlagos kisgyerekes családnak 88 ezer forintba kerül a karácsony. 
Vásárló Hogyan érheted el, hogy a webshopod előkelő helyen szerepeljen a keresőkben?
Márkázott tartalom | 2025. november 14. 18:04
Megépítetted a webshopodat, feltöltötted a termékeket, leírásokat is készítettél, mégsem nő a látogatottság? Sok webáruház-tulajdonos tapasztalja ugyanezt, amikor mindent megtesz, mégis alig látszik a Google organikus találatai között. Az alábbiakban a BP Digital szakértői osztanak meg hasznos tippeket, hogyan javíthatod a helyezéseidet!
Vásárló Zagyszivattyú kínálat – Mutatjuk, mire használható az eszköz!
Márkázott tartalom | 2025. november 13. 10:21
A modern építőipar, a mélyépítés, valamint a környezetvédelemhez kapcsolódó víztelenítési és szennyvízkezelési feladatok elképzelhetetlenek a zagyszivattyú kínálat megbízható és nagy teljesítményű tagjai nélkül. A zagyszivattyúk képesek a legnagyobb kihívást jelentő, koptató hatású, szilárd részecskéket és iszapot tartalmazó folyadék, a zagy hatékony kezelésére. A Tsurumi márkanév a megbízhatóság, a tartósság és a technológiai innováció szinonimája a szakmában. Közel egy évszázados tapasztalatával a világ egyik legelismertebb gyártójává vált a merülőszivattyúk szegmensében.
Vásárló Összefüggést találtak a fiatal felnőttek vastagbélrákja és a biológiai életkor között
Natív tartalom | 2025. november 12. 14:05
Az 50 év alatti vastagbélrákok emelkedése új megvilágításba helyezi a megelőzést – a biológiai életkor lehet a korai felismerés kulcsa.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG