3p

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A magyar fogyasztók többsége pozitívan ítéli meg a boltláncok saját márkás élelmiszereit, háztartási vegyi áruit és kozmetikai cikkeit. A termékek minőségének javulását érzékeli tíz magyarból hét.

A magyar fogyasztók háromnegyede szerint a kereskedelmi márkás termékeknél előnyös az ár-érték arány.

A Nielsen által mért kilencven élelmiszer termékcsoport kereskedelmi márkás árucikkeivel a boltok mintegy 196 milliárd forint forgalmat értek el idén az első félévben, míg a hetven különböző háztartási vegyi áruval és kozmetikummal közel 29 milliárd forintot. Ez azt jelenti, hogy a vásárlók pénzük 27,1 százalékát fordították kereskedelmi márkákra, míg a tavalyi hasonló periódusban 26,2 százalékát - mondta Szűcs-Villányi Ágnes, a Nielsen osztályvezetője. A Nielsen által mért hetven különböző háztartási vegyi és kozmetikum kategóriánál pedig a boltok bevételének 18,3 százaléka származott saját márkás termékekből idén január-június során, szemben az egy évvel korábbi 17,7 százalékkal.                               
A diszkontokban keresik

Szűcs-Villányi Ágnes megemlíti a bolttípusok súlyával kapcsolatban, hogy a saját márkás termékek teljes forgalmának legnagyobb része, kétharmad körüli aránya diszkontokra jut nem csak mennyiséget, hanem értéket tekintve is.  

Magyarországon a Nielsen által mért élelmiszerek teljes forgalmából kereskedelmi márkás árucikkek a legnagyobb arányt állateledelnél, mélyhűtött árunál és reggeli gabonapelyheknél érték el az első félév során; 57, 53, illetve 36 százalékkal. Ezek a mutatók 1-3 százalékponttal nagyobbak, mint tavaly január-június között.

Háztartási vegyi áruk és kozmetikumok közül háztartási papírárukra jutott értéket tekintve a legmagasabb arány, 47 százalék, valamint babaápolási cikkekre 35 százalék. Előbbieknél a mutató 4, utóbbiaknál 3 százalékponttal emelkedett a tavalyi első félévhez viszonyítva. Ugyanakkor figyelemre méltó, hogy női higiéniai termékeknél a saját márkák 15 százalékos aránya 1 százalékpontnyi csökkenést jelez, egyik első félévről a másikra. 

A fejlődő országokban kevesebben vásárolják

Bár szerte a világon a fogyasztók pozitívan ítélik meg a kereskedelmi márkákat, változatosan alakul az értékben mért piacai részesedésük: a fejlett régiókban meghaladja a 15 százalékot, a fejlődő régiókban viszont 10 százalék alatt marad, sőt, 5 százalékot sem ér el Kínában, Indiában és Brazíliában.

Nyugat-Európában a legfejlettebb a láncok saját márkáinak piaca, ott a fogyasztók a csomagolt napi fogyasztási cikkek vásárlásánál nagyjából minden harmadik eurót ezekre költik - mondja Jean-Jacques Vandenheede, a Nielsen európai kiskereskedelmi tanácsadási igazgatója. 

Összességében megállapítható, hogy Európában a fogyasztók bevásárló kosarában fontos helyet foglalnak el a láncok saját márkái, amelyeket általában pozitívan ítélnek meg. Európában a fogyasztók 70 százaléka úgy gondolja, hogy a kereskedelmi márkák jó alternatívát jelentenek. Azon kívül pedig 69 százalék szerint előnyös ár-érték arányt képviselnek a láncok saját márkái. Az európai fogyasztók közül csak átlag minden harmadik vélekedik úgy, hogy a kereskedelmi márkák nem felelnek meg az igényeknek, ha számít a minőség.

Címkék: Vásárló

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nem csupán a magyarokat hagyta faképnél a zsugorodó áruházlánc
Privátbankár.hu | 2025. április 15. 10:07
Nemcsak Magyarországnak fordított hátat a Cora áruházlánc, amelynek hipermarketjei itt az Auchan kezébe kerültek. A vállalat tovább zsugorodik, mert már a nyugat-európai piac is kifog rajta.
Vásárló Trump rácsapott a konyhaasztalra is
Buksza blog | 2025. április 15. 07:54
Jó példája a juharszirup annak, milyen mélyen összefonódott az elmúlt évtizedekben az Egyesült Államok és Kanada gazdasága. Hiába termelik amerikaiak a szirupot, ha kanadai eszközöket használnak hozzá.
Vásárló Egyre súlyosabb a helyzet, már keresik az utódot a csokipiacon
Buksza blog | 2025. április 13. 16:59
Egyre valószínűbb, hogy a hagyományos csokoládé luxuscikké válik, miután egyik fő alapanyaga, a kakaó ritkaság lesz. Az élelmiszer-fejlesztők keresik, mivel lehetne pótolni a kakaót.
Vásárló „Egy euróval sem adunk többet a kormánynak” – kellemetlen meglepetés érheti a Szlovákiában vásárló magyarokat
Buksza blog | 2025. április 13. 12:15
Az új tranzakciós adó bevezetése miatt előfordulhat, hogy a Szlovákiába látogató magyaroktól is készpénzt kérnek olyan vásárlásoknál, amelyeket korábban bankkártyával fizettek ki.
Vásárló Az árrésstopról is beszélt a magyar Spar
Privátbankár.hu | 2025. április 10. 14:41
A jelenlegi piaci környezet egy akadálypálya a kiskereskedelmi láncoknak. Ezen próbál lavírozni a Spar. Most kiderült, mennyire sikerült. 
Vásárló Mire számíthatunk 2025-ben a betonozás áraival kapcsolatban?
Márkázott tartalom | 2025. április 10. 09:40
Az építkezéseknél és a lakásfelújítások során sokszor találkozunk azzal a kihívással, hogy pontosan kalkulálni kell a betonozás költségeit. Hiszen ezek az alapmunkálatok nélkülözhetetlenek, gyakran a projektek kiindulópontját jelentik, és minden további munkálatra hatással lehet a minőségük.
Vásárló A jövő autómosása – víz nélkül
Márkázott tartalom | 2025. április 10. 08:53
El tudod képzelni, hogy autód ragyogó tiszta legyen anélkül, hogy közben egy csepp vizet is elhasználnál? Sokak számára ez a gondolat új és talán hihetetlen is, hiszen a hagyományos autómosási szokásokkal nőttünk fel. Az autómosók többnyire bőséges vízfelhasználással dolgoznak, hiszen azt gondoljuk, minél több víz és tisztítószer kerül a kocsira, annál tisztább lesz az. De mi van, ha van erre egy alternatíva?
Vásárló Nagyot csökken az üzemanyagok ára, így időzítse a tankolást!
Privátbankár.hu | 2025. április 9. 10:29
600 forint alá is benézhetnek az árak.
Vásárló Dohányzás: anyuci és apuci idegesítő szerepébe képzeli magát egy áruházlánc
Buksza blog | 2025. április 8. 11:03
Ihletet adott a belga Delhaize áruházlánc marketingeseinek a cigarettásdobozokon megjelentő figyelmeztetés a dohányzás káros hatásairól. Pozitív életvezetési tanácsokat fognak adni a vevőknek.
Vásárló Furcsa sorsa jutott egy csapat Audi – ezt is Trump intézte el
Privátbankár.hu | 2025. április 7. 13:57
Audi-szállítmányok ragadtak bent az amerikai kikötőkben.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG