Értéket tekintve legalább 4 százalékot meghaladó mértékben emelkedett a legnagyobb forgalmú élelmiszerek közül például a margarin, táblás csokoládé (4-4 százalékkal), tea (10), fűszer (8), valamint energia- és sportital (16) bolti eladása. Ha a mennyiséget tekintjük, akkor a bolti eladásnál, 2009. április-2010. márciusban mínusz 3 százalékot regisztrált a Nielsen, az előző hasonló időszakhoz képest. Viszont többet adtak el többek között sajtból (16 százalékkal), ásványvízből (5), tejfölből (4), étolajból és túróból (6-6).
A sajtnál szembetűnik, hogy a vásárlók egy része olcsóbb termékekre váltott. Amíg ugyanis 16 százalékkal több sajtot adtak el a boltokban egyik évről a másikra, addig értékben csak plusz 3 százalékot regisztrált a Nielsen. Figyelemre méltó, hogy erősen koncentrált a sajt forgalma. A hipermarketek piaci részesedése 39 százalék, míg a főleg szupermarketet és diszkontot magában foglaló 401-2500 négyzetméteres csatornáé 38 százalék. Így a 400 négyzetméteres és kisebb üzletekre összesen 23 százalék jut.
Kiemelkedően emelkedett a bolti forgalom energia- és sportitalból, mennyiségben 23, értékben 16 százalékkal. Az energia- és sportital éves piacának mérete meghaladja a 12 milliárd forintot.
Az élelmiszerek beszerzési helyei tovább koncentrálódtak. A főleg szupermarketet és diszkontot magában foglaló 401-2500 négyzetméteres bolttípus piaci részesedése 32-ről 33 százalékra nőtt, értékben. Ezt az 1 százalékpontot a hagyományos, legkisebb, 50 négyzetméteres és kisebb üzletektől vették el. A hipermarket piaci részesedése stabilan 31 százalék.
Változatlan a 201-400, és a hagyományos 51-200 négyzetméteres boltok 9, illetve 18 százalékos mutatója.
Hiába az árverseny? Még olcsóbb termékeket akarunk
Nem tud talpra állni a kiskereskedelem
Európa vasárnapra bezárná a boltot
Vasárnapi zárás: nem örülne az Auchan és a Tesco
Privátbankár - Zsiborás Gergő