1p

Földbe áll a magyar gazdaság? Okozhat földrengést az amerikai elnökválasztás? Mire lesz elég a kormány akcióterve?
Online Klasszis Klub élőben Pogátsa Zoltánnal!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a közgazdász-szociológustól!

2024. október 31. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A válság átalakította a fogyasztási szokásokat, 2012-ben a harmadik ciklusba léptek a magyar fogyasztók.

Nem volt könnyű helyzetben a hazai napi fogyasztási cikk kiskereskedelem 2012-ben. A háztartások kiadásai évek óta változatlanok, a fogyasztókat a gazdasági körülmények egyfajta kényszertudatosságra ösztönözték. A legtöbb kategóriát érinti a kereslet visszaesése és vásárlói körének szűkülése. Az idei évre optimista forgatókönyvek szerint sem várható a forgalom egy százaléknál jelentősebb bővülése.

A háztartások élelmiszerre és háztartási vegyi árura fordított kiadásai évek óta stagnálnak. Nem volt ez alól kivétel a 2012. év sem, hiszen alig 1 százalékkal nőtt a háztartások napi fogyasztási cikkekre fordított kiadásainak értéke az előző évvel összehasonlítva - derül ki a GfK Hungária elemzéséből.

Kényszertudatossá váltak a magyar fogyasztók

A visszaesés szinte minden kategóriát egyformán érintett, alig akadt közöttük olyan, amely az elmúlt néhány évben valódi növekedést tudott produkálni: a legtöbb termékcsoport forgalma csak értékben nőtt valamelyest, mennyiségben csökkent. Igaz ez az alapélelmiszerekre, az italokra, a tejtermékekre, a személyi higiéniára, a háztartási vegyi árura és a kényelmi-kényeztető termékekre egyaránt – magyarázza az adatokat Vella Rita, a GfK Hungária ügyfélkapcsolati igazgatója.

Forrás: Háztartáspanel, GfK Hungária

Az infláció mértéke jelentősen meghaladja a háztartások vásárlásainak értékét, és a drágulás – ezzel párhuzamosan pedig az anyagi helyzet romlása – racionálissá, találékonnyá, bizonyos értelemben tudatossá, talán inkább „kényszertudatossá” tette a magyar vásárlókat – mutat rá a szakember az újonnan megjelenő fogyasztói attitűdre.

A válságban folyamatosan alakultak a fogyasztási szokások

A válságot követő első években a háztartások első reakciójaként még az volt megfigyelhető, hogy inkább kevesebbet vásároltak az egyes termékkategóriákból, de nem szívesen mozdultak el az olcsóbb, adott esetben alacsonyabb minőségű termékek felé. Csökkentették tehát a kosárba kerülő napi fogyasztási cikkek mennyiségét, mérséklődött a korábban oly jellemző „felhalmozás”, az otthoni készletezés. Az ilyen jellegű megtakarítás azonban hosszú távon nem működik, hiszen a családtagok igényeit fedező mennyiséget biztosítani kell, így tehát egy következő szakaszába lépett a fogyasztás.

2009 végén indult el egy jelentősebb eltolódás a megvásárolt termékstruktúrában, az ún. „downtiering”. Ez azt jelenti, hogy mivel a háztartások tovább már nem tudták csökkenteni a mennyiséget, így kénytelenek voltak elmozdulni az olcsóbb termékek felé, ami magával hozta a kereskedelmi márkák súlyának erősödését.

A harmadik korszakba léptünk

2012-ben újabb paradigmaváltásnak lehettünk szemtanúi a fogyasztói és vásárlói szokások átalakulásának folyamatában, melynek legfontosabb jegye a vásárlói bázis szűkülése. Szinte alig akad olyan napi fogyasztási cikk, amelynek ne csökkent volna kisebb-nagyobb mértékben a vásárlói köre az elmúlt évben, csak néhány alapvető élelmiszer (liszt, tejföl, sajt) nem sérült a folyamat során.

Ötből három háztartás csökkentette kisebb-nagyobb mértékben kiadásait 2012-ben: ezen háztartások kiadásainak értéke infláció alatti mértékben változott az előző évvel összehasonlítva és esetükben különösen nagyarányú a kategória elhagyás.

A háztartások közel 40 százaléka tudta növelni napi fogyasztási cikk kiadásait legalább az infláció mértékével vagy azt meghaladó szinten. A magasabb jövedelmű, jobb anyagi körülmények között élő háztartások fogyasztása ugyan nem szűkült, de többletfogyasztást nem generálnak ezek a háztartások.

Kis mértékben nőtt a diszkontok piaci részesedése

A csatornák súlyában számottevő változások nem történtek, kismértékben tudták növelni piacrészüket a diszkontok és a kisbolt láncok. Ugyanakkor szinte valamennyi csatornának szűkült a vásárlói bázisa, a diszkontok kivételével minden más formátumban kevesebben fordultak meg 2012-ben mint az előző évben. A lánc kereszthasználat enyhén csökkent, a fogyasztók a számukra marginális üzleteket elhagyják. Egy átlagos háztartás 2012-ben mintegy 7 kereskedelmi láncban vásárolt, havi rendszerességgel tipikusan 2-3 boltot látogatva.

Forrás: Háztartáspanel, GfK Hungária


Az előrejelzések szerint 2013-ban sem tud növekedni a kereskedelmi fogyasztás, a várhatóan magas (4 százalék feletti) inflációt figyelembe véve a kiskereskedelem értékesítése a realista forgatókönyv szerint reálértékben nem változik, és az optimista forgatókönyv szerint sem várható 1 százalékot meghaladó forgalombővülés.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Szabályosan berúgja az ajtót a legnagyobb boltlánc
Buksza blog | 2024. október 29. 12:41
Az Egyesült Államok legnagyobb áruházlánca előrehozta a Black Friday akciószezon kezdetét, így egyre inkább igaz a kiskereskedőknek az a technikája, hogy a fekete péntek igazából fekete november lett.
Vásárló Csapás a baktériumokra: nagyon agresszív módszer jelenthetne totális győzelmet
Privátbankár.hu | 2024. október 29. 07:44
Korábban a marhahús fertőzöttsége okozott gondokat a gyorsétteremláncoknál, ám a legutóbbi esetben, a McDonald’s amerikai fertőzésében olyan összetevő volt mérgező, amit nem sütnek meg. 
Vásárló Mi vár az autósokra a benzinkutakon? Kiderült
Privátbankár.hu | 2024. október 28. 10:22
Áremelkedés jön.
Vásárló Átléptek egy határt a magyar boltok: rosszul fest a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérés eredménye
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. október 28. 05:46
Idén október végén már 11 ezer forint fölé ugrott a Privátbankár Diszkont Árkosarában szereplő termékek ára. Ez meghaladja a szeptemberi és a tavaly októberi szintet is. Kiderül az is, hogy érdemes-e tartós tejért a diszkontokba menni. 
Vásárló Rákaptak a Lidl újdonságaira, jön az átalakulás a polcokon
Buksza blog | 2024. október 26. 16:21
A Lidl magasabb sebességfokozatra kapcsol a növényi alapú hús- és tejtermékpótló élelmiszerek kínálatában az Egyesült Királyságban, de ami ott divatba jön, az előbb-utóbb Magyarországon is megjelenhet. 
Vásárló Elkeserítő jelentés jött az online boltokban kapható játékokról, fókuszban a Temu és a többiek
Privátbankár.hu | 2024. október 24. 12:17
Egy brit szakmai szervezet megvizsgálta a legnagyobb online piactereken kapható játékokat, aminek alapján riasztóan nagy arányban talált köztük a gyerekekre veszélyes termékeket.
Vásárló Hahó, emberek, itt vagyok én is! Ezt „kiabálja” a Lidl a lemaradás miatt
Buksza blog | 2024. október 24. 10:10
A Lidl és az Aldi versenypályája az egész világ, így nem meglepő, hogy az átlagosan fej fej mellett haladó vállatok felváltva egyik piacon jobban, a másikon gyengébben állnak. Ezt a Lidlnél is látják.
Vásárló Dörömbölnek a villámgyors gyógyszerek
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. október 24. 08:58
Egy ideje már nem igaz az Egyesült Államokban, hogy a receptre felírt gyógyszereket csak a gyógyszertárak fehér köpenyes patikusainál lehet beváltani, ám a rituálé megtörését tovább fokozták.
Vásárló Sokkal több automatával indulhat a palackvisszaváltás a közelben
Privátbankár.hu | 2024. október 24. 08:35
A jövőre induló cseh rendszer szabályai szerint minden 50 négyzetméternél nagyobb egységben kell lennie automatának. 
Vásárló Méretes tockost kaphatnak a vevők a habzsolás miatt
Buksza blog | 2024. október 24. 06:44
Az online kereskedőknél vásárolt árukkal kapcsolatos megszokott lehetőség, hogy a vásárló egy bizonyos ideig ingyen visszaküldhet ezeket. A boltosoknak azonban messze nincs ingyen ez a szolgáltatás.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG