Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában
A válság átalakította a fogyasztási szokásokat, 2012-ben a harmadik ciklusba léptek a magyar fogyasztók.

Nem volt könnyű helyzetben a hazai napi fogyasztási cikk kiskereskedelem 2012-ben. A háztartások kiadásai évek óta változatlanok, a fogyasztókat a gazdasági körülmények egyfajta kényszertudatosságra ösztönözték. A legtöbb kategóriát érinti a kereslet visszaesése és vásárlói körének szűkülése. Az idei évre optimista forgatókönyvek szerint sem várható a forgalom egy százaléknál jelentősebb bővülése.

A háztartások élelmiszerre és háztartási vegyi árura fordított kiadásai évek óta stagnálnak. Nem volt ez alól kivétel a 2012. év sem, hiszen alig 1 százalékkal nőtt a háztartások napi fogyasztási cikkekre fordított kiadásainak értéke az előző évvel összehasonlítva - derül ki a GfK Hungária elemzéséből.

Kényszertudatossá váltak a magyar fogyasztók

A visszaesés szinte minden kategóriát egyformán érintett, alig akadt közöttük olyan, amely az elmúlt néhány évben valódi növekedést tudott produkálni: a legtöbb termékcsoport forgalma csak értékben nőtt valamelyest, mennyiségben csökkent. Igaz ez az alapélelmiszerekre, az italokra, a tejtermékekre, a személyi higiéniára, a háztartási vegyi árura és a kényelmi-kényeztető termékekre egyaránt – magyarázza az adatokat Vella Rita, a GfK Hungária ügyfélkapcsolati igazgatója.

Forrás: Háztartáspanel, GfK Hungária

Az infláció mértéke jelentősen meghaladja a háztartások vásárlásainak értékét, és a drágulás – ezzel párhuzamosan pedig az anyagi helyzet romlása – racionálissá, találékonnyá, bizonyos értelemben tudatossá, talán inkább „kényszertudatossá” tette a magyar vásárlókat – mutat rá a szakember az újonnan megjelenő fogyasztói attitűdre.

A válságban folyamatosan alakultak a fogyasztási szokások

A válságot követő első években a háztartások első reakciójaként még az volt megfigyelhető, hogy inkább kevesebbet vásároltak az egyes termékkategóriákból, de nem szívesen mozdultak el az olcsóbb, adott esetben alacsonyabb minőségű termékek felé. Csökkentették tehát a kosárba kerülő napi fogyasztási cikkek mennyiségét, mérséklődött a korábban oly jellemző „felhalmozás”, az otthoni készletezés. Az ilyen jellegű megtakarítás azonban hosszú távon nem működik, hiszen a családtagok igényeit fedező mennyiséget biztosítani kell, így tehát egy következő szakaszába lépett a fogyasztás.

2009 végén indult el egy jelentősebb eltolódás a megvásárolt termékstruktúrában, az ún. „downtiering”. Ez azt jelenti, hogy mivel a háztartások tovább már nem tudták csökkenteni a mennyiséget, így kénytelenek voltak elmozdulni az olcsóbb termékek felé, ami magával hozta a kereskedelmi márkák súlyának erősödését.

A harmadik korszakba léptünk

2012-ben újabb paradigmaváltásnak lehettünk szemtanúi a fogyasztói és vásárlói szokások átalakulásának folyamatában, melynek legfontosabb jegye a vásárlói bázis szűkülése. Szinte alig akad olyan napi fogyasztási cikk, amelynek ne csökkent volna kisebb-nagyobb mértékben a vásárlói köre az elmúlt évben, csak néhány alapvető élelmiszer (liszt, tejföl, sajt) nem sérült a folyamat során.

Ötből három háztartás csökkentette kisebb-nagyobb mértékben kiadásait 2012-ben: ezen háztartások kiadásainak értéke infláció alatti mértékben változott az előző évvel összehasonlítva és esetükben különösen nagyarányú a kategória elhagyás.

A háztartások közel 40 százaléka tudta növelni napi fogyasztási cikk kiadásait legalább az infláció mértékével vagy azt meghaladó szinten. A magasabb jövedelmű, jobb anyagi körülmények között élő háztartások fogyasztása ugyan nem szűkült, de többletfogyasztást nem generálnak ezek a háztartások.

Kis mértékben nőtt a diszkontok piaci részesedése

A csatornák súlyában számottevő változások nem történtek, kismértékben tudták növelni piacrészüket a diszkontok és a kisbolt láncok. Ugyanakkor szinte valamennyi csatornának szűkült a vásárlói bázisa, a diszkontok kivételével minden más formátumban kevesebben fordultak meg 2012-ben mint az előző évben. A lánc kereszthasználat enyhén csökkent, a fogyasztók a számukra marginális üzleteket elhagyják. Egy átlagos háztartás 2012-ben mintegy 7 kereskedelmi láncban vásárolt, havi rendszerességgel tipikusan 2-3 boltot látogatva.

Forrás: Háztartáspanel, GfK Hungária


Az előrejelzések szerint 2013-ban sem tud növekedni a kereskedelmi fogyasztás, a várhatóan magas (4 százalék feletti) inflációt figyelembe véve a kiskereskedelem értékesítése a realista forgatókönyv szerint reálértékben nem változik, és az optimista forgatókönyv szerint sem várható 1 százalékot meghaladó forgalombővülés.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára. Sok éves tapasztalattal a hátunk mögött elérkezettnek láttuk az időt arra, hogy szintet lépjünk és egy olyan lehetőséget kínáljunk Önöknek, amelynek segítségével egyes témakörök elismert szakértőinek - így többek között Bod Péter Ákos, Pogátsa Zoltán, László Csaba, Prinz Dániel vagy Szakonyi Péter - véleményeihez, mélyelemzéseihez, neves újságírók által készített egyedi tartalmakhoz jutnak hozzá. Ennek formája egy ELŐFIZETÉS, mely egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között klubtagságot, webinárumokon való részvételt, a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.

Előfizetőink naponta 4-6 unikális, máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá az első hónapban 390 forintért.

Cikkeink túlnyomó többsége azonban továbbra is szabadon olvasható marad.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Jól jönne 1,5 millió forint?

A Bank360.hu és a Privátbankár kalkulátora alapján az alábbi induló törlesztőkre számíthatsz januárban, ha 1,5 millió forintra van szükséged 60 hónapra: a Raiffeisen Bank személyi kölcsöne 30 379 forintos törlesztőrészlettel lehet a tiéd. Az Ersténél 32 831 forint, a Cetelemnél pedig 33 102 forint a törlesztőrészlet. Más kölcsönt keresel? Ezzel a kalkulátorral összehasonlíthatod a bankok ajánlatait!

Vásárló Csúcsközelbe drágult a nagybevásárlás - mégis fellélegezhetnek a nyugdíjasok és az alacsony jövedelműek
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2021. május 10. 15:22
Az áprilisban mért hajszálnyi havi árcsökkenés májusra eltűnt: áremelkedést mértünk a hazai hipermarketekben. Nemcsak havi szinten, éves távlatban is feljebb mentek az árak - az áremelkedés üteme azonban beállni látszik a 3 százalék körüli szintre. Már második hónapja mértünk ekkora éves áremelkedést szokásos havi Árkosár-felmérésünk során - a tavalyi évvel ellentétben idén kissé fellélegezhetnek az alacsonyabb jövedelműek és a nyugdíjasok.
Vásárló A leghasznosabb társ az otthonod tisztán tartásában
Márkázott tartalom | 2021. május 7. 14:33
Neked mi segít rendben és tisztán tartani az otthonodat? A jól felosztott otthoni házimunka? Egy takarító vagy takarítónő? Kipróbált és hatékony tisztítószerek? Jól nevelt gyerekek? Ahányan vagyunk, annyiféle választ adhatunk, de abban egyformák vagyunk, hogy mindannyian igyekszünk rendben és tisztán tartani az otthonunkat, na meg abban is, hogy igyekszünk ezt minél hatékonyabban, minél kevesebb energia és idő ráfordításával teljesíteni.
Vásárló Jön a pályázat: elektromos autóra vágyók, figyelem!
Privátbankár.hu / MTI | 2021. május 6. 17:57
Jön az elektromos járműves pályázat.
Vásárló Idén nyáron sem lesz Sziget Fesztivál
Privátbankár.hu / MTI | 2021. május 6. 13:29
A szervezők már 2022-re koncentrálnak. 
Vásárló Jelenlét: a példaértékű program hosszú távra nyújt segítséget
PR | 2021. május 5. 10:07
A Jelenlét Program keretében a Magyar Máltai Szeretetszolgálat fenntartható társadalmi célú vállalkozásokat működtet, melyek legfontosabb célja, hogy a perifériára szorult embereket integrálja az értékteremtő munka világába. A program válságálló, hazai munkahelyeket hoz létre és sikeres termékeket juttat a piacra.
Vásárló Egyre több gyermek látja meg a világot magánklinikákon
PR | 2021. május 3. 18:01
Folyamatosan növekszik a magánszülések száma, olyannyira, hogy a tavalyi év az eddigi legnagyobb elmozdulást mutatta, az évek óta sztenderd, országos 2%-os arány 2020-ban 3%-ra növekedett. Budapesten pedig még ennél is nagyobb arányú volt a növekedés, a három budapesti magánszülészeten több mint kétezer csecsemő jött világra.
Vásárló Mennyi idő alatt szerelhető fel egy napelemes rendszer?
Márkázott tartalom | 2021. május 3. 13:42
Sokszor felmerül a kérdés, hogy mennyi idő alatt szerelhető fel egy napelemes rendszer, talán a türelmetlenség vagy a technológia nem ismerete miatt. Tudnunk kell, hogy a szerelés lényegében egy-két munkanapnál többet nem vesz igénybe. Ha nem kellene az engedélyeztetésre időt szánni, akkor valószínűleg észre sem vennénk, hogy egyik napról a másikra napelemre váltottunk. 
Vásárló Elkezdték oltani a dolgozókat az Audinál is
Privátbankár.hu | 2021. április 28. 14:27
3 ezren vakcinálnak.
Vásárló Budapest kiült a teraszra, és megitta a rá váró sört (galéria)
Izsó Márton | 2021. április 25. 11:51
Szombaton öt hónap kényszerszünet után ismét kinyithattak a vendéglátó egységek teraszai. A fővárosi lakosok, mintha parancsként értékelték volna Orbán Viktor facebookos kurjantását, miszerint "szabad a sör!", tömegekben vonultak ki, hogy a kocsmák, éttermek elé kitelepülve élvezzék a napsütést, egymás társaságát, az alkoholt és azt a csipetnyi szabadságot, ami most a nyakukba szakadt. Kollégánk körbejárta Budapest legkiülősebb részeit, és fotózott.
Vásárló Ma már mindent előre megtervezünk, a mosolyunkat is
PR | 2021. április 22. 14:24
A mosolytervezés egyre népszerűbb azok körében, akiknek munkájuknál fogva fontos a jó megjelenés. Topmenedzserek, középvezetők, területi képviselők, közszereplők, modellek döntenek úgy, hogy igénybe veszik ezt a szolgáltatást. De mit takar pontosan a mosolytervezés?
hírlevél
depositphotos

Legyen Ön is előfizetőnk!

Előfizetőink naponta 4-6 egyedi, máshol nem olvasott,
minőségi tartalomhoz jutnak hozzá, az első hónapban 390 forintért.