Németh Lászlóné fejlesztési miniszter az e-útdíjjal kapcsolatos képviselői kérdésekre adott válaszában kifejtette, hogy az útdíj törvény tervezete elkészült. Ezzel együtt folyamatban van az alacsonyabb rendű jogszabályok előkészítése is. A miniszter tájékoztatása szerint a törvény parlamenti vitája az őszi ülésszakban el is kezdődhet.
A kormány már korábbi határozatában döntött az e-útdíj bevezetéséről, melynek értelmében a 3,5 tonna feletti tehergépjárműveknek a gyorsforgalmi utakon, valamint az országos közúthálózat lakott területen kívüli szakaszain kell a megtett úttal arányosan fizetniük. A 2012. évi hálózaton ez összesen 6 318 km díjköteles úthosszt jelent.
Eredetileg 2011 nyaráig kellett volna kiépíteni
Az e-útdíjjal kapcsolatos elképzelésekről egyelőre az tudható, hogy 2013. július 1-jétől vezetnék be, és évi 150 milliárd forint bevételt várnak tőle. Jelenleg a tehergépjárművek 1700 kilométernyi autópályán és autóúton kötelesek díjat fizetni. A kormány eredeti szándékai szerint már ki kellett volna építeni az e-útdíjrendszer bevezetéséhez szükséges hálózatot, az első Széll-terv legalább is azzal számolt, hogy már 2011 nyarától így fizetnek majd az autósok.
Németh Lászlóné indoklása szerint a kizárólag gyorsforgalmi utakra koncentrált, a megtett úttal arányos
díjszedést felülírta az élet, illetve a szakmapolitika. Gazdasági és szakmapolitikai megfontolások indokolják az EU irányelvekben megfogalmazott számítási módszerek szerint maximált díjszint bevezetését, amelynek mértéke hasonló a környező országok díjszintjéhez. A díjfizetési rendszer kiterjesztése a teljes fő úthálózatra a forgalom alacsonyabb rendű utakra terelődésének veszélyét hivatott kiküszöbölni.
A miniszter kiemelte, hogy nem tervezik a nagyobb teherforgalmú alsóbbrendű utak eseti díjasítását. Hozzátette, hogy ezeken a területeken kijelölt kerülőutakkal, időszakos forgalom- és súlykorlátozással, vagy ahol erre lehetőség van a tömegáruk vasútra terelésével kell a problémát kezelni.
A rendszer akkor lehet hatékony ha a fuvarozók ki tudják gazdálkodni
A Fair Transfer civil szervezet által elkészített tanulmány szerint a tranzitforgalom 70-80 százaléka jelenleg is a fizetős, 1700 kilométeres útszakaszokon generálódik, így a többi útszakaszon csak a bevétel töredéke szedhető be. Modellezés alapján az arányok úgy képzelhetők el, hogy ha 150 milliárdos bevétel-generálás reális, akkor ahhoz 120 milliárdot a gyorsforgalmi úthálózatból kellene beszedni, mert a közúthálózat csak 30 milliárd forintot tudna „kitermelni”.
Az elvárt bevételből visszafelé számolva a modellezések szerint a kilométerenkénti útdíj 50-75 forint között lehet. A fuvarozó szervezetek informálisan azonban már jelezték, 40 forint/km feletti útdíjat nem lehet kigazdálkodni.