5p

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Néhány napig úgy tűnt, elkerüli a kereskedelmi háborút az Egyesült Államok és Kína, de hamar halványulni kezdett a remény: Trump elnök elégedetlen a tárgyalásokkal, és miközben folyik az egyeztetés, újabb intézkedést jelentett be, ami fájdalmat okozna az ázsiai cégeknek. Bár nem nagyon kérte senki, elkezdi megvédeni az autóipart is.

Pár napig úgy tűnt, nem lesz háború

A hétvégén nagy megkönnyebbülést hozott a befektetők számára, hogy az Egyesült Államok és Kína belátta: tényleg mindenki rosszul járna egy kereskedelmi háborúval, így a felek megegyeztek abban, hogy nem is bonyolódnak ilyesmibe. Nem emelnek további kereskedelmi vámokat, inkább közösen dolgoznak ki olyan intézkedéseket, amelyek mérsékelhetik az USA külkereskedelmi mérlegének hiányát Kínával szemben.

Steve Mnuchin amerikai pénzügyminiszter később azt is bejelentette: Washington és Peking szélesebb körű kereskedelmi megállapodáson munkálkodik, és ez alatt felfüggeszti a védővámokat. Ez is remek hír, örültek is neki hétfőn a tőzsdék, de a konkrétumok fájóan hiányoztak a kommunikációból. Az kiderült, hogy az egyenleg javítását úgy képzelik el, hogy Kína több amerikai terméket vásárol majd - amerikai álláspont szerint az energetika, a cseppfolyós gáz, a kisipar és az agrárium lehet az a terület, ahol Kína jelentős mértékben növelheti importját.

Bőven vannak intő jelek

Hogy ezek közül bármi érdekli-e Kínát, az nem derült ki, ahogy az sem, mennyivel kellene mérséklődnie a kereskedelmi deficitnek, hogy az Egyesült Államok elégedett legyen és ne léptessen életbe több korlátozást. Trump elnök korábban 200 milliárd dolláros egyenlegjavítást követelt, szakértők szerint ennek legfeljebb a fele jöhet össze akkor, ha Kína drasztikusan növeli az USA-ból származó importot; amíg azonban a külkermérleg másik serpenyője nem lesz könnyebb, azaz az amerikaiak étvágya nem csökken a Kínából származó termékek iránt, addig biztosan nem jöhet össze ekkora egyenlegváltozás.

A kereskedelmi háború várható elmaradása miatt érzett piaci öröm így hamar el is párolgott: Trump elnök nemrég már arról beszélt, hogy a Kínával folytatott tárgyalások még hosszú időt vesznek igénybe, azt sejtetve, hogy egyáltalán nem mennek könnyen az egyeztetések.

Az autóiparban is robbantanak

Egy friss bejelentés szerint pedig újabb területen kezdi meg az amerikai ipar megvédését a Trump-kormányzat: az elnök szerda este felkérte a kereskedelmi minisztert, hogy vizsgálja meg, nem jelent-e nemzetbiztonsági kockázatot az autó-, teherautó- és járműalkatrész-import; nem fenyegeti-e a behozatal az amerikai autóipar egészséges működését és a kutatásra-fejlesztésre való képességét.

Wilbur Ross kereskedelmi miniszter szerint van bizonyíték arra, hogy az import évtizedeken át nehezítette az amerikai autóipar helyzetét, ezért alapos, fair és átlátható vizsgálatot ígér.

Egy magasabb vámtarifa leginkább az ázsiai autógyártók számára lenne fájdalmas: A Toyota, a Nissan, a Honda és a Hyundai számára a Reuters összeállítása szerint az USA kulcspiac, így nem véletlen, hogy a bejelentés hírére a részvényeik árfolyama meredek csökkenésbe kezdett. Japán, Kína és Dél-Korea is azt közölte, hogy figyelemmel kísérik a fejleményeket, de Peking azt is hozzátette: meg fogja védeni az érdekeit.

Trump - hasonlóan az alumínium és az acél esetében - nemzetbiztonsági érdekekre hivatkozva vetne ki védővámot az autóiparban is; Kína szerint ez súlyos károkat okoz majd a többoldalú kereskedelmi rendszereknek és zavart kelt majd a nemzetközi kereskedelemben.

Senki sem kért védelmet - ez Magyarországnak sem jó hír

A legnagyobb japán, német és más külföldi autógyártókat tömörítő csoport, ami a "Here for America" néven fut, természetesen kritizálta az intézkedést. Nem tudnak arról, hogy bármelyik amerikai autógyártó ilyesfajta védelmet kért volna; úgy vélik, ez az út elkerülhetetlenül alacsonyabb választékhoz és magasabb árakhoz vezet az amerikai autópiacon.

Nem mellesleg nekünk, magyaroknak sem lenne ez jó hír: nem véletlen, hogy Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter nemrég arról beszélt, Magyarország exportjának és GDP-jének aránya a 90 százalékot közelíti, tavaly 100 milliárd euró fölé emelkedett a magyar export, valamint az egy főre jutó külföldi tőke mennyisége meghaladja a 8500 eurót. Ezért Magyarországnak rendkívüli jelentősége van azoknak a kereskedelmi feszültségeknek, amelyek az elmúlt időszakban a világkereskedelem nagy szereplői között kialakultak. Minden olyan intézkedés, amely akadályt jelent a globális szabad kereskedelem útjában, az Magyarországnak előnytelen - mondta Szijjártó.

Hogy lehet Amerika az első, ha kiegyeznek Kínával?

Azt egyébként lehetett sejteni, hogy az elnök valamire készül: előtte a Twitteren arról posztolt, hogy nagy bejelentés érkezik majd a nagyszerű amerikai autóipari dolgozóknak - szerinte már eleget vártak erre döntésre, miután évtizedeken át vesztették el a munkájukat a külföldiek miatt.

There will be big news coming soon for our great American Autoworkers. After many decades of losing your jobs to other countries, you have waited long enough!

— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) May 23, 2018

A szakértők felhívják a figyelmet: novemberben az Egyesült Államokban "félidei választásokat" tartanak - ilyenkor az elnök személyéről nem döntenek a polgárok, de a teljes alsóházat és a felsőházi helyek bő harmadát újraosztják, ahogy több tucat államban választanak új kormányzót is. Ideje hát új frontot nyitni az "America First" témában is: az elnökválasztási kampányban is gyakorlatilag a kereskedelmi háború kirobbantását lengette be Trump, most a közelgő választásnál is ez lehet az egyik fő üzenet, amibe belerondíthatna, ha Kínával hirtelen barátivá válna a viszony és esetleg engedne korábbi harcias követeléseiből az elnök.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Visszaállamosítják a vasutat egy nagy európai országban
Privátbankár.hu | 2025. május 25. 13:16
Megkezdődött a konzervatív párti kormányok által három évtizeddel ezelőtt privatizált brit vasúthálózat újbóli államosítása. A program a tavaly nyári parlamenti választások óta kormányzó Munkáspárt előre meghirdetett gazdaságpolitikai cselekvési terveinek egyik sarkalatos eleme.
Makro / Külgazdaság Véget érni látszik a Dacia szárnyalása?
Privátbankár.hu | 2025. május 24. 15:22
A romániai autóipar erőteljesen beletaposott a fékbe. Mindkét ottani márka termelése csökkent.
Makro / Külgazdaság A béna kacsa esete a mestertervvel: van visszaút Oroszországba?
Privátbankár.hu | 2025. május 24. 13:28
Donald Trump amerikai elnök állítólag azt a „rafinált” tervet eszelte ki, hogy „reciprok Nixonként” lehámozza Oroszországot Kínáról. Ennek az lehet az alapja, hogy fogalma sincs a lehetőségekről.
Makro / Külgazdaság Megjött a reakció Donald Trump újabb Európa-ellenes dührohamára
Privátbankár.hu | 2025. május 24. 12:39
Az EU nem megy bele a sárdobálásba. 
Makro / Külgazdaság Örülhetnek a magyar autósok
Privátbankár.hu | 2025. május 24. 10:55
Mit érdemes tudni az üzemanyagárakról? 
Makro / Külgazdaság Hamarosan karnyújtásnyira kerülhetünk Belgrádtól
Privátbankár.hu | 2025. május 23. 16:16
Az idei év végére elkészül a Budapestet Belgráddal összekötő vasútvonal modernizálása, a két ország fővárosa így gyakorlatilag karnyújtásra kerül egymástól – jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter pénteken Belgrádban.
Makro / Külgazdaság Kiderült, mi a legnagyobb természeti veszély az európai gazdaság számára
Privátbankár.hu | 2025. május 23. 15:46
A felszíni vízhiány jelenti a legjelentősebb természeti kockázatot az európai gazdaság számára – közölte az Európai Központi Bank (EKB) és az Oxfordi Egyetem kutatását ismertetve a Luxembourg Times című, angol nyelvű luxemburgi hírportál pénteken.
Makro / Külgazdaság 2027-re ígéri az új kőolajvezetéket Szijjártó Péter
Privátbankár.hu | 2025. május 23. 15:31
A tárcavezető arról számolt be, hogy Európa rendkívül összetett kihívásokkal néz szembe, és ezek közül az egyik az energiaválság, amely az Oroszországgal szembeni szankciók és Ukrajna számlájára írható.
Makro / Külgazdaság 4iG: Technológiai együttműködés Kazahsztánnal
Privátbankár.hu | 2025. május 23. 11:24
A kazah fél megerősítette elkötelezettségét.
Makro / Külgazdaság Kiderült, hogy mennyibe fog kerülni egy liter dízel
Privátbankár.hu | 2025. május 23. 10:42
Szombaton a benzin nagykereskedelmi ára ezúttal sem változik.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG