4p
Éppen az ügyfelekkel foglalkozó területeken látnak legnagyobb fantáziát a világ legnagyobb bankjai a mesterséges intelligenciában, melynek alkalmazása százmilliárd dolláros nagyságrendű költségmegtakarítást okozhat. Az állások száma azonban csak mérsékelten csökkenne, ráadásul az új technika nemcsak elvesz, hanem teremt is munkahelyeket.
(Fotó: Pixabay)

Aki nem hallott még a mesterséges intelligencia (AI) térhódításáról, az az elmúlt éveket igencsak átaludta. 2020-ra ez a piac 70 milliárd dollár lehet, a fogyasztói tranzakciók és kommunikáció (az “interakciók”) 85 százaléka emberi közreműködés nélkül történhet, jelentette ki Remco Veenenberg, a W.UP értékesítési vezetője a a Privátbankár.hu - Menedzsment Fórum Fintech Innovation 2018 konferencián különböző kutatások eredményei alapján.

Tavaly 2600 cég fejlesztett mesterséges intelligenciával kapcsolatos technológiákat, havonta 1000 új állást hozva létre ezen a területen. Nemsokára 1,2 millió banki alkalmazottnak lesz valamilyen köze a mesterséges intelligenciához. A technológia 22 százalékos költségmegtakarítást jelenthet.

A mesterséges intelligencia a pénzügyi vállalkozások működését alaposan át fogja alakítani, például a chatbotok (chetelő robotok), a hangos asszisztensek, az ügyfélazonosítás, a biometrikus azonosítás, a biztosítások és a befektetések kezelése terén. Szerepet kaphat a visszaélések, bűncselekmények felderítésében is.

A mesterséges intelligencia felhasználási területei (forrás: Remco Veenenberg, W.UP)

Az állások kevesebb mint ötöde van veszélyben

A “front office”, az ügyfélkapcsolatok terén látta a legtöbb bank az első számú alkalmazási lehetőséget, egy felmérés szerint 18-ból 17. Sőt, szintén 17 közülük már most használja ezt a technológiát valamilyen formában. A bankárok 40 százaléka tervez beruházásokat az AI terén, ám csak akkor használják a technikát, ha lényeges költségmegtakarításokat okoz.

A mesterséges intelligenciától azonban csak az állások kevesebb mint 20 százalékának megszűnését várják. (Ezt a felmérést a Financial Times 30 vezető bank körében készítette, amelyek közül 18 adott értékelhető válaszokat.)

A mesterséges intelligencia felhasználásától várható költségmegtakarítások, milliárd dollár
(forrás: Remco Veenenberg, W.UP)

Elől a nagyok

Egy osztályozás szerint virtuális asszisztensek, automatizált folyamatok és a szakértői rendszerek tartoznak az AI gyakorlati alkalmazásának területei közé. Sok esetben itt is, miként a konferencia más előadásain elhangzott, a “big tech” cégek, a nagy technológiai óriások a legjobbak.

Rendszereiket sokszor úgy készítik, hogy több pénzügyi vállalkozás is tudja azokat használni. Nyilván olcsóbb, hatékonyabb, ha nem minden bank fejleszt ki külön-külön ugyanarra a célra egy saját informatikai rendszert.

Az Amazon például saját szolgáltatásokat kínál bankoknak és más pénzügyi vállalkozásoknak. A JPMorgan Chase az Alexa tőkepiaci rendszerét kínálja intézményi ügyfeleinek.

Óriási adattenger

A bankok hatalmas mennyiségű ügyféladaton ülnek, demográfiai, szociális, vásárlási, jövedelmi, megtakarítási szokásokra vonatkozó információkon. Ennek feldolgozásával személyre szabott eladásokra, új marketingstratégiákra nyílik mód, ami új üzleti lehetőségeket teremt. Az adatok algoritmikus feldolgozásával előrejelzéseket, ajánlásokat lehet készíteni.

A mesterséges intelligencia olyan eljárásokat jelent, amelyekhez normál esetben emberi intelligenciára lenne szükség – hangzott el az előadáson. A gépek a korábbi eredményekből folyamatosan tanulnak, és felhasználják a visszajelzéseket, visszacsatolásokat teljesítményük javításához.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Pénzügyi szektor Megszólalt a gigabank is a Kúria devizahiteles döntéséről
Privátbankár.hu | 2025. július 16. 17:15
A MBH Bank elkötelezett a tisztességes és átlátható szerződéskötési gyakorlat, a fogyasztókat védő jogi kötelezettségek betartása mellett, minden esetben tiszteletben tartja a magyar bíróságok jogerős döntését, és a jogelőd bankok szerződéskötési gyakorlatát korábban több bírósági döntés is alátámasztotta – hangsúlyozta a pénzintézet a Kúria jogegységi határozatára reagálva az MTI-hez szerdán eljuttatott közleményében.
Pénzügyi szektor Pluszban indítottak az amerikai tőzsdék
Privátbankár.hu | 2025. július 16. 16:37
Emelkedéssel nyitottak az amerikai értékpapírpiacok szerdán.
Pénzügyi szektor Több, mint két éve nem fordult elő ilyen az ukrán inflációval
Privátbankár.hu | 2025. július 9. 17:14
Ukrajnában az előző havi több mint kétéves csúcsot követően lassult a fogyasztói árak éves szintű emelkedésének üteme júniusban.
Pénzügyi szektor Jókedvűen indult a nap az amerikai tőzsdéken
Privátbankár.hu | 2025. július 9. 16:51
Emelkedéssel nyitottak az amerikai értékpapírpiacok szerdán.
Pénzügyi szektor Vihar: tömegével zúdulnak a kárbejelentések a biztosítókra
Privátbankár.hu | 2025. július 9. 11:25
Az Alfa a tízezret is meghaladó bejelentésre számít.
Pénzügyi szektor Lépett a Revolut, itt van, mire számíthatnak a magyarok
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 14:27
Közleményben reagált a szolgáltató a szabályozásra.
Pénzügyi szektor Úgy veszik fel a hiteleket a magyarok, mintha nem lenne holnap
Privátbankár.hu | 2025. július 6. 12:31
Történelmi csúcsra ugrott a lakossági hitelpiac májusban, rekordszintű lakás- és személyi kölcsönökkel, meglepő jelzálogfelfutással.
Pénzügyi szektor Leolvadtak az amerikai tőzsdék
Privátbankár.hu | 2025. július 2. 16:26
Szerény csökkenéssel nyitottak az amerikai értékpapírpiacok szerdán.
Pénzügyi szektor Fontos változás jön az OTP fintech cégénél
Herman Bernadett | 2025. július 1. 12:50
Július 1-től SimplePay Zrt. néven folytatja a működést a fizetési megoldásokat fejlesztő és üzemeltető OTP Mobil Kft. Mostantól SimplePay márkanév alatt egységesítik a vállalkozásoknak kínált digitális fizetési megoldásokat.
Pénzügyi szektor Új korszak indul a bankolásban, minden bankszámlás érintett
Herman Bernadett | 2025. július 1. 12:41
Elindult a Központi Visszaélésszűrő Rendszer (KVR) működésének első szakasza, amely a legkorszerűbb technológiát felhasználva, a másodperc tört része alatt képes felismerni a banki utalásokat célzó csalásokat. A nemzetközi szinten is egyedülálló rendszer része a jegybank „öt csapás” intézkedéssorozatának, amelyet Varga Mihály jegybankelnök jelentett be június elején.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG