Hirdetés
Hirdetés

Hasít a magyar gyógyszercég: nagyon úgy mennek a dolgok, ahogy akarják

Gáspár András, 2017. november 09., 10:43

A híresen pesszimista – vagy mondjuk inkább úgy, konzervatív - Richtertől már-már elvárás, hogy minden negyedévben meg kell verniük az elemzői várakozásokat, a 2017. harmadik negyedéves jelentés azonban néhány fontos soron még a legoptimistább elemzőket is felülmúlta. A társaság új vezérigazgatójától megtudtuk: igazából nagyon úgy mennek a dolgok, ahogy a Richter szeretné.

Jelentősen nőtt az árbevétel és a profit

Hirdetés

A társaság árbevétele a harmadik negyedévben 11 százalékkal, 107,36 milliárd forintra nőtt, a nettó profit 16,4 milliárd forint lett, ami jelentősen, 14,4 százalékkal meghaladja a múlt év azonos időszakit (euróban 19,1 százalékos a növekedés). A portfolio.hu által készített elemzői konszenzusban átlagosan 108,7 milliárd forint árbevétel és 14,5 milliárd forint nettó eredményvárakozás szerepelt.

Az eredményeket bemutató sajtótájékoztatót hosszú idő után először nem Bogsch Erik tartotta – bő egy hete, november 1-je óta Orbán Gábor a társaság vezérigazgatója, aki 25 év után váltotta Bogsch Eriket ebben a pozícióban.  A Richter és Bogsch neve ezidő alatt gyakorlatilag egybeforrt, nem meglepő, hogy a társaság elnöki pozícióját meg is tartotta a neves szakember.  Orbán Gábor elmondta: folytatni fogja a megkezdett stratégiát, egy olyan Magyarország központú gyógyszeripari vállalatot vezet, amely törekszik arra hogy magas szellemi hozzáadott értéket teremtsen.

Honnan jön a növekedés?

Orbán Gábor elmondta: az első 9 hónapra vonatkozó magas ütemű, euróban kifejezve 19,1 százalékos árbevétel-növekedés elsősorban 4 tényező következménye: az Oroszországi, FÁK piacok eredménye, valamint a nőgyógyászati termékek piaca, a bioszimiláris termékek fejlesztése és  gyártása, valamint az originális kutatás eredménye, elsősorban a központi idegrendszer terápiája terén.

Az árbevétel növekedése földrajzi leosztásban 4 területről jön: Oroszországból, Nyugat-Európából, az USA-ból és a román nagykereskedelmi tevékenységből A 173,6 millió eurós növekményből 149,5 millió eurót ez a négy terület adott össze. A vezérigazgató szerint örvendetes, hogy a növekedés motorjává a zászlóshajó, specialty termékek váltak – ez teljes mértékben megfelel a Richter kitűzött és korábban bejelentett céljainak ahogy az is, hogy az árbevétel egyre nagyobb arányban származik Oroszországból és az Egyesült Államokból, míg Kelet-Európa részesedése csökken.

Oroszországban nem csak a rubel-árfolyamváltozás hatása miatt növekszik a Richter árbevétele: a javuló termékösszetétel, azaz a nőgyógyászati készítmények magasabb aránya is egyre inkább hozzájárul az árbevétel növekedéséhez, márpedig ezen a területen továbbra is van tér a növekedésre. Az orosz nőgyógyászati termékek esetében a Richter piacvezető.

Nyugat-Európában leginkább az Egyesült Királyságban, Spanyolországban, Franciaországban sikerült nagyobb növekedést elérni. Az Egyesült Államokban a  Vraylar royalty-bevétele 35,9 millió euró, ezen felül magasabb sürgősségi fogamzásgátló-eladások segítették az árbevétel bővülését.

Nehézségek és lehetőségek: mire kell figyelni?

A bruttó fedezet nem nőtt olyan mértékben (+16,6% euróban kifejezve), mint az árbevétel (+19,1%), az üzleti eredmény viszont sokkal jobban nőtt (+24,5%).

A bruttó fedezetet továbbra is az mozgatta, mint eddig: csökkenti a teljes piacot jellemző árerózió, a szabályozás változása miatti növekvő költségek (főként a szerializáció). A nagy- és kiskereskedelmi szegmens növekvő arányban szerepel az eredményben (elérte a konszolidált árbevétel 20 százalékát), ezek azonban alacsonyabb profitabilitással működő szegmensek, mint a gyógyszergyártás – ez is a bruttó fedezet csökkenését okozza. Az Esmya és Bemfola amortizációja is minden negyedévben a csökkenésre ható tényezők között fog megjelenni, amíg nem éri el az érték a nullát.

A fedezetet növeli viszont a Vraylarból származó bevétel, a rubel-árfolyam alakulása és a gyakorlatilag minden piacon jellemző növekvő árbevétel.

A gyengébb pénzügyi eredmény a korábban nem realizált árfolyamveszteség realizálásának, a leányvállalatoknak adott (elsősorban CHF-alapú) devizakölcsönök árfolyamváltozásának köszönhető.

Specializált, zászlóshajó-termékek: nagy dolgok mennek a háttérben

Az vezérigazgató felidézte az elmúlt időszakban ezen a téren történeteket:

  • Júliusban a Reagila készítmény forgalombahozatali engedélyt kapott az Európai Bizottságtól (cariprazine)
  • Október 10-én megtörtént a Ulipristal Acetate törzskönyvezési kérelmének befogadása USA-ban (méhmióma kezelése)
  • Október 12-én licenc-megállapodást kötöttek a Pharmanesttel (nőgyógyászati helyi érzéstelenítő)
  • Október 31-én kisebbségi részesedést szereztek az amerikai Prima-Temp vállalatban, ehhez egy licenc-megállapodás is kapcsolódott (egy, az ovuláció pontos meghatározását szolgáló  orvostechnikai eszközre vonatkozik, fertilitást / gyermekvállalást segíti)

A specializált portfólió árbevétele a központi idegrendszer esetében 17 százalékkal nőtt (149,3 millió euróra), a nőgyógyászaté 39 százalékkal. (350,9 millió euróra) – ez egyre jelentősebb arányt jelent.

Egy kicsit javítottak az éves várakozásokon

Nincs olyan piac, ahol most az eddig előrejelzettnél alacsonyabb bevételt várna a társaság, néhány területen és terméknél viszont kicsivel javítottak a várakozásokon:

A Richter menedzsmentjének várakozásai az árbevétel alakulásáról a teljes 2017-es évre (2017. november)
Árbevétel várt változása Megjegyzés
Fontosabb piacok
Magyarország 0% változatlan, kis felfelé mutató kockázat
Lengyelország 0 - 5% változatlan
Románia +5% Javítottak az előrejelzésen (mivel a várt hatósági árcsökkentés még nem történt meg)
Kelet-Európa 0% változatlan
Nyugat-Európa +15% változatlan
Oroszország 20 mrd rubel változatlan
Ukrajna +10% némi javulás
Egyéb FÁK 0% változatlan
USA 0% jogdíjak nélkül, mivel az nem a Richteren múlik
Kína +10% változatlan
Latin-Amerika +5% változatlan
Egyéb országok 0-5% változatlan
Főbb termékek (millió EUR)
Esmya 85 korábban 80, javulás
fogamzásgátlás / Grünenthal-portfólió 40 változatlan
Bemfola 30-35 változatlan
Eredményhányadosok
Bruttó fedezet 57% kis javítás
Értékesítési költségek 27% kis csökkentés, korábban 28-29%
K+F ráfordítások 10% kis csökkentés, nem a K+F kiadások csökkennek, hanem az árbevétel nő
Üzemi eredményhányad 16-17% kis javítás
Mivel a nagykereskedelem szerepe megnőtt a teljes árbevételen belül, ez pedig a stratégiától nagyjából független, jövőre nem a teljes, hanem a gyógyszergyártási árbevétel arányában fogalmazzák meg a mutatókat, közelítve az iparági sztenderdekhez.
Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

Hány évig kell gürizni egy átlagos lakásért?

Hány évig kell gürizni egy átlagos lakásért?

Egy friss elemzés arra kereste a választ, hogy az egyes megyékre jellemző nettó átlagfizetések alapján hány havi keresetre van szükség egy átlagos 100 négyzetméteres családi ház vagy egy 50 négyzetméteres lakás megvásárlásához. Hiába a fővárosban a legmagasabb a nettó fizetés, mégis itt kell a legtöbbet dolgozni egy 50 négyzetméteres lakásért: 113 havi, azaz közel 10 évi fizetés kell hozzá.

Hirdetés
Hirdetés

További cikkek

Hirdetés
Hirdetés

Videók

Powered by Saxo Bank

Utánajártunk

Mi mozgatja a befektetők fantáziáját

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

Szavazás

Ön szeretné, hogy elmélyítsék az Európai Unió integrációját?