Jelentősen nőtt az árbevétel és a profit
A társaság árbevétele a harmadik negyedévben 11 százalékkal, 107,36 milliárd forintra nőtt, a nettó profit 16,4 milliárd forint lett, ami jelentősen, 14,4 százalékkal meghaladja a múlt év azonos időszakit (euróban 19,1 százalékos a növekedés). A portfolio.hu által készített elemzői konszenzusban átlagosan 108,7 milliárd forint árbevétel és 14,5 milliárd forint nettó eredményvárakozás szerepelt.
Az eredményeket bemutató sajtótájékoztatót hosszú idő után először nem Bogsch Erik tartotta – bő egy hete, november 1-je óta Orbán Gábor a társaság vezérigazgatója, aki 25 év után váltotta Bogsch Eriket ebben a pozícióban. A Richter és Bogsch neve ezidő alatt gyakorlatilag egybeforrt, nem meglepő, hogy a társaság elnöki pozícióját meg is tartotta a neves szakember. Orbán Gábor elmondta: folytatni fogja a megkezdett stratégiát, egy olyan Magyarország központú gyógyszeripari vállalatot vezet, amely törekszik arra hogy magas szellemi hozzáadott értéket teremtsen.
Honnan jön a növekedés?
Orbán Gábor elmondta: az első 9 hónapra vonatkozó magas ütemű, euróban kifejezve 19,1 százalékos árbevétel-növekedés elsősorban 4 tényező következménye: az Oroszországi, FÁK piacok eredménye, valamint a nőgyógyászati termékek piaca, a bioszimiláris termékek fejlesztése és gyártása, valamint az originális kutatás eredménye, elsősorban a központi idegrendszer terápiája terén.
Az árbevétel növekedése földrajzi leosztásban 4 területről jön: Oroszországból, Nyugat-Európából, az USA-ból és a román nagykereskedelmi tevékenységből A 173,6 millió eurós növekményből 149,5 millió eurót ez a négy terület adott össze. A vezérigazgató szerint örvendetes, hogy a növekedés motorjává a zászlóshajó, specialty termékek váltak – ez teljes mértékben megfelel a Richter kitűzött és korábban bejelentett céljainak ahogy az is, hogy az árbevétel egyre nagyobb arányban származik Oroszországból és az Egyesült Államokból, míg Kelet-Európa részesedése csökken.
Oroszországban nem csak a rubel-árfolyamváltozás hatása miatt növekszik a Richter árbevétele: a javuló termékösszetétel, azaz a nőgyógyászati készítmények magasabb aránya is egyre inkább hozzájárul az árbevétel növekedéséhez, márpedig ezen a területen továbbra is van tér a növekedésre. Az orosz nőgyógyászati termékek esetében a Richter piacvezető.
Nyugat-Európában leginkább az Egyesült Királyságban, Spanyolországban, Franciaországban sikerült nagyobb növekedést elérni. Az Egyesült Államokban a Vraylar royalty-bevétele 35,9 millió euró, ezen felül magasabb sürgősségi fogamzásgátló-eladások segítették az árbevétel bővülését.
Nehézségek és lehetőségek: mire kell figyelni?
A bruttó fedezet nem nőtt olyan mértékben (+16,6% euróban kifejezve), mint az árbevétel (+19,1%), az üzleti eredmény viszont sokkal jobban nőtt (+24,5%).
A bruttó fedezetet továbbra is az mozgatta, mint eddig: csökkenti a teljes piacot jellemző árerózió, a szabályozás változása miatti növekvő költségek (főként a szerializáció). A nagy- és kiskereskedelmi szegmens növekvő arányban szerepel az eredményben (elérte a konszolidált árbevétel 20 százalékát), ezek azonban alacsonyabb profitabilitással működő szegmensek, mint a gyógyszergyártás – ez is a bruttó fedezet csökkenését okozza. Az Esmya és Bemfola amortizációja is minden negyedévben a csökkenésre ható tényezők között fog megjelenni, amíg nem éri el az érték a nullát.
A fedezetet növeli viszont a Vraylarból származó bevétel, a rubel-árfolyam alakulása és a gyakorlatilag minden piacon jellemző növekvő árbevétel.
A gyengébb pénzügyi eredmény a korábban nem realizált árfolyamveszteség realizálásának, a leányvállalatoknak adott (elsősorban CHF-alapú) devizakölcsönök árfolyamváltozásának köszönhető.
Specializált, zászlóshajó-termékek: nagy dolgok mennek a háttérben
Az vezérigazgató felidézte az elmúlt időszakban ezen a téren történeteket:
- Júliusban a Reagila készítmény forgalombahozatali engedélyt kapott az Európai Bizottságtól (cariprazine)
- Október 10-én megtörtént a Ulipristal Acetate törzskönyvezési kérelmének befogadása USA-ban (méhmióma kezelése)
- Október 12-én licenc-megállapodást kötöttek a Pharmanesttel (nőgyógyászati helyi érzéstelenítő)
- Október 31-én kisebbségi részesedést szereztek az amerikai Prima-Temp vállalatban, ehhez egy licenc-megállapodás is kapcsolódott (egy, az ovuláció pontos meghatározását szolgáló orvostechnikai eszközre vonatkozik, fertilitást / gyermekvállalást segíti)
A specializált portfólió árbevétele a központi idegrendszer esetében 17 százalékkal nőtt (149,3 millió euróra), a nőgyógyászaté 39 százalékkal. (350,9 millió euróra) – ez egyre jelentősebb arányt jelent.
Egy kicsit javítottak az éves várakozásokon
Nincs olyan piac, ahol most az eddig előrejelzettnél alacsonyabb bevételt várna a társaság, néhány területen és terméknél viszont kicsivel javítottak a várakozásokon:
A Richter menedzsmentjének várakozásai az árbevétel alakulásáról a teljes 2017-es évre (2017. november) | ||
Árbevétel várt változása | Megjegyzés | |
Fontosabb piacok | ||
Magyarország | 0% | változatlan, kis felfelé mutató kockázat |
Lengyelország | 0 - 5% | változatlan |
Románia | +5% | Javítottak az előrejelzésen (mivel a várt hatósági árcsökkentés még nem történt meg) |
Kelet-Európa | 0% | változatlan |
Nyugat-Európa | +15% | változatlan |
Oroszország | 20 mrd rubel | változatlan |
Ukrajna | +10% | némi javulás |
Egyéb FÁK | 0% | változatlan |
USA | 0% | jogdíjak nélkül, mivel az nem a Richteren múlik |
Kína | +10% | változatlan |
Latin-Amerika | +5% | változatlan |
Egyéb országok | 0-5% | változatlan |
Főbb termékek (millió EUR) | ||
Esmya | 85 | korábban 80, javulás |
fogamzásgátlás / Grünenthal-portfólió | 40 | változatlan |
Bemfola | 30-35 | változatlan |
Eredményhányadosok | ||
Bruttó fedezet | 57% | kis javítás |
Értékesítési költségek | 27% | kis csökkentés, korábban 28-29% |
K+F ráfordítások | 10% | kis csökkentés, nem a K+F kiadások csökkennek, hanem az árbevétel nő |
Üzemi eredményhányad | 16-17% | kis javítás |
Mivel a nagykereskedelem szerepe megnőtt a teljes árbevételen belül, ez pedig a stratégiától nagyjából független, jövőre nem a teljes, hanem a gyógyszergyártási árbevétel arányában fogalmazzák meg a mutatókat, közelítve az iparági sztenderdekhez. |