A Tesla azért izgalmasabb sok más cégnél, mert fő profilja, az elektromos autók és a hatékonyabb akkumulátorok valóban a jövő fő termékei között lesznek. A helyzet mostani állása szerint feltételezhető, hogy a belső égésű motort az autózásban kiszorítja az elektromos meghajtás, a kérdés csak az, hogy mikorra jutunk odáig, és főleg, hogy ki fogja learatni a babért.
A Teslától vártuk a csodát
A piac úgy gondolta, hogy nyilván a Tesla, hisz ők kezdtek bele a legnagyobb lendülettel, ők építik a töltőállomásokat, sőt nyílik az új gigantikus akkumulátor gyár is. Az árfolyam az elmúlt években fel is ment az égbe, a piac előre iszik a medve bőrére. Csak hogy van egy-két probléma. Először is, a most gyártott elektromos autók vezetői szerint ugyan nagyon kényelmesek, egyszerű vezetni őket, de még mindig túl kicsi a megtehető táv és túl nagy macera a töltés. Az autós nem akar 200 kilométerenként töltéssel bíbelődni, ha azt megteheti 500-anként is, pláne ha az minimum 20 percig, de inkább tovább tart, míg a benzin vételezés elenyésző időt vesz igénybe. Ez visszafejlődésnek tűnik felhasználói szempontból. Ja és még drága is, csak pár kaliforniai és kínai milliomos hóbortja.
Így aztán amíg ezen nem sikerül túllendülni, nem lesz lecserélve a világ milliárdos nagyságrendű autóparkja. Addig kell fejleszteni azt az akkumulátort, amíg lehet vele gond nélkül 500 kilométert menni, és vagy pár perc alatt tölthető lesz, vagy cserélhető lesz a töltőállomásokon. Hogy ez mikor lesz meg, nehéz becsülni. A Tesla sikereinek kezdetén azt hittük, mostanra már meg is lesz, de ennél azért nehezebb a helyzet.
Nem olcsó a részvény
A másik nagy kérdés, hogy ki fogja ezt megoldani, és ki lesz az végül, aki eladja a több százmillió autót? Logikus lenne, hogy a Tesla, hisz nagyon fejleszt, de hát sokszor láttuk már, hogy egy versenytárs időközben megtalálja a jobb megoldást, és letarolja a piacot. Ez bármikor bekövetkezhet, és akkor a Tesla gondban lenne. A részvény árazása viszont egyáltalán nem számol ilyen forgatókönyvvel, abba a garantált siker van beárazva. Konkrétan az, hogy 2020-ra 500 ezer autót fognak eladni, és 2018-ra már méretes profit lesz.
De ezzel a becsült profittal is igen magas a részvény árazása, így még annak is meg kellene többszöröződnie, hogy a mai ár vissza legyen igazolva, vagyis tényleg évi sokmilliós eladásig kéne felfutni a cégnek. Mindenesetre a részvényesek most nem voltak elégedettek, a tegnapi kereskedésben 24 dollárral, azaz 9 százalékkal öntötték meg a papírt.
Hol a profit?
Nézzük most a konkrét adatokat. A társaság a negyedévben 184 millió dolláros nettó veszteséget szenvedett el, szemben a 62 millió dolláros egy évvel korábbival. Kétségtelen, hogy a beruházások jelentős összegeket visznek el, különösen az új akkumulátorgyár megépítése és üzembe állítása. Az ezek nélküli, sima üzemi veszteség 61 millió dollár volt, ami 48 cent részvényenként. A cég készpénzállománya 560 millió dollárral 1,15 milliárdra csökkent. Musk elmondta, úgy látja, hogy elég lesz a készpénz, és nem kell újabb értékpapírt kibocsátani, bár nem zárta ki teljesen a lehetőséget.
Kétségkívül a cégnek most már véges időn belül nyereségesre kéne fordulnia, ahogy szokták mondani: abból hosszabb távon nem lehet megélni, hogy valaki szombaton zárva tart. A cég mindenesetre gyorsan felfutó autóeladásokra számít (jövőre 83-93 ezer közt, 2020-ban már félmillió), emellett a gigantikus gyárból idén 40, jövőre már 4-500 millió akkumulátor eladásra, miközben elmondásuk szerint már most 1 milliárd darabos megrendelésük van. Ez a felfutás Musk szerint mindenképpen meghozza a várva várt profitot.