4p

Mik a legfontosabb aktualitások az ESG és a fenntarthatóság terén?
Mit hoz az EU Omnibus csomagja?
Merre tart a szabályozás? Mik az MNB ajánlásai, elvárásai?
Hogyan birkóznak meg az ESG jelentette kihívásokkal a vállalatok a gyakorlatban?

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A negyedéves jelentések közt most sor került a nagy kedvencre, az elektromos autót elterjeszteni szándékozó Teslára. Évek óta azt hisszük itt a következő Apple, ehhez képest a cég még mindig nem tud profitot termelni, és még mindig csak 50 ezer autót tud eladni idén. Elon Musk viszont töretlenül optimista.

A Tesla azért izgalmasabb sok más cégnél, mert fő profilja, az elektromos autók és a hatékonyabb akkumulátorok valóban a jövő fő termékei között lesznek. A helyzet mostani állása szerint feltételezhető, hogy a belső égésű motort az autózásban kiszorítja az elektromos meghajtás, a kérdés csak az, hogy mikorra jutunk odáig, és főleg, hogy ki fogja learatni a babért.

A Teslától vártuk a csodát

A piac úgy gondolta, hogy nyilván a Tesla, hisz ők kezdtek bele a legnagyobb lendülettel, ők építik a töltőállomásokat, sőt nyílik az új gigantikus akkumulátor gyár is. Az árfolyam az elmúlt években fel is ment az égbe, a piac előre iszik a medve bőrére. Csak hogy van egy-két probléma. Először is, a most gyártott elektromos autók vezetői szerint ugyan nagyon kényelmesek, egyszerű vezetni őket, de még mindig túl kicsi a megtehető táv és túl nagy macera a töltés. Az autós nem akar 200 kilométerenként töltéssel bíbelődni, ha azt megteheti 500-anként is, pláne ha az minimum 20 percig, de inkább tovább tart, míg a benzin vételezés elenyésző időt vesz igénybe. Ez visszafejlődésnek tűnik felhasználói szempontból. Ja és még drága is, csak pár kaliforniai és kínai milliomos hóbortja.

Így aztán amíg ezen nem sikerül túllendülni, nem lesz lecserélve a világ milliárdos nagyságrendű autóparkja. Addig kell fejleszteni azt az akkumulátort, amíg lehet vele gond nélkül 500 kilométert menni, és vagy pár perc alatt tölthető lesz, vagy cserélhető lesz a töltőállomásokon. Hogy ez mikor lesz meg, nehéz becsülni. A Tesla sikereinek kezdetén azt hittük, mostanra már meg is lesz, de ennél azért nehezebb a helyzet.

Nem olcsó a részvény

A másik nagy kérdés, hogy ki fogja ezt megoldani, és ki lesz az végül, aki eladja a több százmillió autót? Logikus lenne, hogy a Tesla, hisz nagyon fejleszt, de hát sokszor láttuk már, hogy egy versenytárs időközben megtalálja a jobb megoldást, és letarolja a piacot. Ez bármikor bekövetkezhet, és akkor a Tesla gondban lenne. A részvény árazása viszont egyáltalán nem számol ilyen forgatókönyvvel, abba a garantált siker van beárazva. Konkrétan az, hogy 2020-ra 500 ezer autót fognak eladni, és 2018-ra már méretes profit lesz.

De ezzel a becsült profittal is igen magas a részvény árazása, így még annak is meg kellene többszöröződnie, hogy a mai ár vissza legyen igazolva, vagyis tényleg évi sokmilliós eladásig kéne felfutni a cégnek. Mindenesetre a részvényesek most nem voltak elégedettek, a tegnapi kereskedésben 24 dollárral, azaz 9 százalékkal öntötték meg a papírt.

Hol a profit?

Nézzük most a konkrét adatokat. A társaság a negyedévben 184 millió dolláros nettó veszteséget szenvedett el, szemben a 62 millió dolláros egy évvel korábbival. Kétségtelen, hogy a beruházások jelentős összegeket visznek el, különösen az új akkumulátorgyár megépítése és üzembe állítása. Az ezek nélküli, sima üzemi veszteség 61 millió dollár volt, ami 48 cent részvényenként. A cég készpénzállománya 560 millió dollárral 1,15 milliárdra csökkent. Musk elmondta, úgy látja, hogy elég lesz a készpénz, és nem kell újabb értékpapírt kibocsátani, bár nem zárta ki teljesen a lehetőséget.

Kétségkívül a cégnek most már véges időn belül nyereségesre kéne fordulnia, ahogy szokták mondani: abból hosszabb távon nem lehet megélni, hogy valaki szombaton zárva tart. A cég mindenesetre gyorsan felfutó autóeladásokra számít (jövőre 83-93 ezer közt, 2020-ban már félmillió), emellett a gigantikus gyárból idén 40, jövőre már 4-500 millió akkumulátor eladásra, miközben elmondásuk szerint már most 1 milliárd darabos megrendelésük van. Ez a felfutás Musk szerint mindenképpen meghozza a várva várt profitot.

A rovat támogatója a 4iG

Részvényárfolyamok

részvény ár min max változás vétel eladás forgalom deviza dátum idő
OTP 23800 23650 23830 +0,13% 23770 23810 2 731 110 550 HUF 2025-02-05 13:43:08
MOL 2862 2852 2880 -0,62% 2860 2862 336 087 350 HUF 2025-02-05 13:44:12
MTELEKOM 1402 1398 1414 -0,71% 1402 1404 138 077 676 HUF 2025-02-05 13:43:12
RICHTER 10220 10200 10400 -1,16% 10220 10230 1 852 618 930 HUF 2025-02-05 13:41:19
OPUS 534 533 538 0,00% 533 534 22 902 400 HUF 2025-02-05 13:37:00
A fentiek 15 perccel késleltetett adatok, melyeket a Portfolio TeleTrader Kft., a Budapesti Értéktőzsde hivatalos adatszolgáltatója biztosít számunkra.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Részvény / Deviza / Áru Ennek is örül Orbán Viktor? Szemet gyönyörkedtető, mit csinált Trump a forinttal
Csabai Károly | 2025. február 5. 12:28
Arra, hogy az amerikai elnök egyelőre csak a kínai importra vetett ki vámokat (amire nem is késett az ázsiaiak válasza), a mexikói és kanadai javakra nem, a hazai fizetőeszköz tovább erősödött. A tőzsdék viszont lefelé tartanak, Budapesten például valamennyi blue chip mínuszban várta a déli harangszót. Nem úgy a nemesfémek, amelyek kilőttek, az arany új rekordszintre szökkent. Az olaj esik, ellenben a gázárak emelkednek és a kriptoeszközök iránya sem egységes.
Részvény / Deviza / Áru Megmarkolja a szék karfáját, ha meglátja, mit csinál a forint
Privátbankár.hu | 2025. február 5. 08:03
Folytatódott a keddi erősödés szerdán is?
Részvény / Deviza / Áru Megmutatta izmait a forint, nézze csak, mennyibe kerül most az euró!
Privátbankár.hu | 2025. február 4. 19:18
Erősödött a forint a főbb devizákkal szemben kedden kora estére a bankközi devizapiacon reggelhez képest.
Részvény / Deviza / Áru Önnek is van OTP-részvénye? Akkor most nem lesz boldog
Privátbankár.hu | 2025. február 4. 18:25
A blue chipek közül kedden csak a bank papírjai zártak mínuszban.
Részvény / Deviza / Áru Többet lehet fogyni az új súlycsökkentő gyógyszerrel, de ennek nagy ára van
Privátbankár.hu | 2025. február 4. 12:51
A befektetők nagyjából egy hónapja kérik a dán Novo Nordisk gyógyszergyártót, hogy áruljon el többet új súlycsökkentő készítményéről, ami nem úgy muzsikál a teszteken, ahogy remélték.
Részvény / Deviza / Áru Megrekedt a forint, Trump körül forog a világ
Eidenpenz József | 2025. február 4. 12:30
A részvénypiacok óvatosak és inkább az eladók dominálnak, a kriptovaluta-piacokon is kiújult a lecsorgás. A befektetőket a vámháború réme kísérti, ami magasabb inflációt és alacsonyabb növekedést okozhat. A forint meglepően stabil, ismét 408 alatt áll az euró. Fontos gyorsjelentés érkezik.
Részvény / Deviza / Áru Mi várható a kutakon? Az OMV elárulta, mire számít
Privátbankár.hu | 2025. február 4. 10:40
Felemás beszámolóval rukkolt elő az osztrák olajcég. 
Részvény / Deviza / Áru Mennyibe kerül a forint?
Privátbankár.hu | 2025. február 4. 06:31
Lustálkodásba váltott a magyar deviza. 
Részvény / Deviza / Áru Össze-visszacikázott a forint, mire estére megnyugodott
Privátbankár.hu | 2025. február 3. 18:45
Erősödött a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben hétfő estére a reggeli szintekhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
Részvény / Deviza / Áru Kirobbant a pusztító vámvilágháború, hamarosan Európát is elérheti az amerikai agresszió
Csernátony Csaba | 2025. február 3. 11:24
Donald Trump, az Egyesült Államok elnöke ahelyett, hogy ígéretéhez híven egy nap alatt véget vetett volna az Ukrajnában dúló háborúnak, egy nap alatt kirobbantott egy kereskedelmi világháborút. Ez meglátszik az árfolyamokon is. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG