4p

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A negyedéves jelentések közt most sor került a nagy kedvencre, az elektromos autót elterjeszteni szándékozó Teslára. Évek óta azt hisszük itt a következő Apple, ehhez képest a cég még mindig nem tud profitot termelni, és még mindig csak 50 ezer autót tud eladni idén. Elon Musk viszont töretlenül optimista.

A Tesla azért izgalmasabb sok más cégnél, mert fő profilja, az elektromos autók és a hatékonyabb akkumulátorok valóban a jövő fő termékei között lesznek. A helyzet mostani állása szerint feltételezhető, hogy a belső égésű motort az autózásban kiszorítja az elektromos meghajtás, a kérdés csak az, hogy mikorra jutunk odáig, és főleg, hogy ki fogja learatni a babért.

A Teslától vártuk a csodát

A piac úgy gondolta, hogy nyilván a Tesla, hisz ők kezdtek bele a legnagyobb lendülettel, ők építik a töltőállomásokat, sőt nyílik az új gigantikus akkumulátor gyár is. Az árfolyam az elmúlt években fel is ment az égbe, a piac előre iszik a medve bőrére. Csak hogy van egy-két probléma. Először is, a most gyártott elektromos autók vezetői szerint ugyan nagyon kényelmesek, egyszerű vezetni őket, de még mindig túl kicsi a megtehető táv és túl nagy macera a töltés. Az autós nem akar 200 kilométerenként töltéssel bíbelődni, ha azt megteheti 500-anként is, pláne ha az minimum 20 percig, de inkább tovább tart, míg a benzin vételezés elenyésző időt vesz igénybe. Ez visszafejlődésnek tűnik felhasználói szempontból. Ja és még drága is, csak pár kaliforniai és kínai milliomos hóbortja.

Így aztán amíg ezen nem sikerül túllendülni, nem lesz lecserélve a világ milliárdos nagyságrendű autóparkja. Addig kell fejleszteni azt az akkumulátort, amíg lehet vele gond nélkül 500 kilométert menni, és vagy pár perc alatt tölthető lesz, vagy cserélhető lesz a töltőállomásokon. Hogy ez mikor lesz meg, nehéz becsülni. A Tesla sikereinek kezdetén azt hittük, mostanra már meg is lesz, de ennél azért nehezebb a helyzet.

Nem olcsó a részvény

A másik nagy kérdés, hogy ki fogja ezt megoldani, és ki lesz az végül, aki eladja a több százmillió autót? Logikus lenne, hogy a Tesla, hisz nagyon fejleszt, de hát sokszor láttuk már, hogy egy versenytárs időközben megtalálja a jobb megoldást, és letarolja a piacot. Ez bármikor bekövetkezhet, és akkor a Tesla gondban lenne. A részvény árazása viszont egyáltalán nem számol ilyen forgatókönyvvel, abba a garantált siker van beárazva. Konkrétan az, hogy 2020-ra 500 ezer autót fognak eladni, és 2018-ra már méretes profit lesz.

De ezzel a becsült profittal is igen magas a részvény árazása, így még annak is meg kellene többszöröződnie, hogy a mai ár vissza legyen igazolva, vagyis tényleg évi sokmilliós eladásig kéne felfutni a cégnek. Mindenesetre a részvényesek most nem voltak elégedettek, a tegnapi kereskedésben 24 dollárral, azaz 9 százalékkal öntötték meg a papírt.

Hol a profit?

Nézzük most a konkrét adatokat. A társaság a negyedévben 184 millió dolláros nettó veszteséget szenvedett el, szemben a 62 millió dolláros egy évvel korábbival. Kétségtelen, hogy a beruházások jelentős összegeket visznek el, különösen az új akkumulátorgyár megépítése és üzembe állítása. Az ezek nélküli, sima üzemi veszteség 61 millió dollár volt, ami 48 cent részvényenként. A cég készpénzállománya 560 millió dollárral 1,15 milliárdra csökkent. Musk elmondta, úgy látja, hogy elég lesz a készpénz, és nem kell újabb értékpapírt kibocsátani, bár nem zárta ki teljesen a lehetőséget.

Kétségkívül a cégnek most már véges időn belül nyereségesre kéne fordulnia, ahogy szokták mondani: abból hosszabb távon nem lehet megélni, hogy valaki szombaton zárva tart. A cég mindenesetre gyorsan felfutó autóeladásokra számít (jövőre 83-93 ezer közt, 2020-ban már félmillió), emellett a gigantikus gyárból idén 40, jövőre már 4-500 millió akkumulátor eladásra, miközben elmondásuk szerint már most 1 milliárd darabos megrendelésük van. Ez a felfutás Musk szerint mindenképpen meghozza a várva várt profitot.

A rovat támogatója a 4iG

Részvényárfolyamok

részvény ár min max változás vétel eladás forgalom deviza dátum idő
OTP 24400 24100 24490 +0,54% 0 0 5 627 968 010 HUF 2025-04-17 17:09:59
MOL 2856 2854 2894 -0,49% 0 0 725 555 982 HUF 2025-04-17 17:05:09
MTELEKOM 1620 1606 1628 +0,87% 0 0 382 092 388 HUF 2025-04-17 17:06:13
RICHTER 10280 10280 10480 -0,96% 0 0 720 296 160 HUF 2025-04-17 17:11:53
OPUS 530 527 540 +0,38% 0 0 89 390 360 HUF 2025-04-17 17:08:09
A fentiek 15 perccel késleltetett adatok, melyeket a Portfolio TeleTrader Kft., a Budapesti Értéktőzsde hivatalos adatszolgáltatója biztosít számunkra.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Részvény / Deviza / Áru Meglódult a forint, érdemes lesz szombaton euróból vagy dollárból is bevásárolni
Privátbankár.hu | 2025. április 18. 17:32
Mivel az ünnepnapnak számító nagypéntek miatt idehaza zárva tartott a bankközi devizapiac, alacsonyabb forgalomban ugyan, de a forint külföldön hasított.
Részvény / Deviza / Áru Tovább rontották az egyik lakossági állampapír feltételeit
Eidenpenz József | 2025. április 18. 11:19
Több új lakossági állampapírt kínálnak április 23-tól, egy részük kamatozása változatlan, csak a futamidőket hosszabbítják. A magyarok egyik kedvenc állampapírjánál azonban ismét kurtítottak a kamatprémiumon, ami mostanában nem ritkaság. Így is megveszik?
Részvény / Deviza / Áru Nagyobb kedve lesz húsvétolni, ha meglátja, mennyibe kerül egy euró
Privátbankár.hu | 2025. április 18. 09:37
A forint erősebben áll, mint ahogyan a hetet kezdte.
Részvény / Deviza / Áru Az OTP és a Telekom pezsgőzhetett a pesti tőzsdén
Privátbankár.hu | 2025. április 17. 19:46
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX minimális, 44,94 pontos, 0,05 százalékos csökkenéssel 87 062,04 ponton zárta a csütörtököt. A vezető részvények közül csak az OTP és a Telekom erősödött az előző napi záráshoz képest.
Részvény / Deviza / Áru Gyengülő forintot hozott a nyuszi
Privátbankár.hu | 2025. április 17. 19:16
Gyengült a magyar fizetőeszköz árfolyama az euróval szemben csütörtök estére a reggeli szinthez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.  
Részvény / Deviza / Áru Bejelentést tett a BÉT egy magyar gyógyszeripari cégről
Privátbankár.hu | 2025. április 17. 17:31
A Budapesti Értéktőzsde (BÉT) fölveszi a terméklistájára a Goodwill Pharma Orvos- és Gyógyszertudományi Nyrt. törzsrészvényeit jövő pénteken.
Részvény / Deviza / Áru Fontos figyelmeztetés jött, egekben az arany ára
Eidenpenz József | 2025. április 17. 12:40
A részvénypiacok vegyesen teljesítettek ma, a rövid hét utolsó napján, a BUX pluszban áll, a forint kissé gyengül. Az arany viszont újabb rekordot döntött, és szépen tartja magát a bitcoin is. Nyugalomra vágynak a befektetők, jól fogynak a mikrochipek.
Részvény / Deviza / Áru Szemtelenül sokat kell fizetni egy euróért
Privátbankár.hu | 2025. április 17. 08:46
Nem túl acélos a magyar fizetőeszköz.
Részvény / Deviza / Áru Itt a rekord, ide menekülnek a befektetők
Privátbankár.hu | 2025. április 17. 06:36
Nagy a bizonytalanság.
Részvény / Deviza / Áru Boldogan tér nyugovóra, ha meglátja, mennyibe kerül egy euró
Privátbankár.hu | 2025. április 16. 19:12
A hazai fizetőeszköz nemcsak az uniós pénzzel, hanem a többi devizával szemben is erősödött szerda estére a reggeli jegyzéséhez képest.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG