4p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

A negyedéves jelentések közt most sor került a nagy kedvencre, az elektromos autót elterjeszteni szándékozó Teslára. Évek óta azt hisszük itt a következő Apple, ehhez képest a cég még mindig nem tud profitot termelni, és még mindig csak 50 ezer autót tud eladni idén. Elon Musk viszont töretlenül optimista.

A Tesla azért izgalmasabb sok más cégnél, mert fő profilja, az elektromos autók és a hatékonyabb akkumulátorok valóban a jövő fő termékei között lesznek. A helyzet mostani állása szerint feltételezhető, hogy a belső égésű motort az autózásban kiszorítja az elektromos meghajtás, a kérdés csak az, hogy mikorra jutunk odáig, és főleg, hogy ki fogja learatni a babért.

A Teslától vártuk a csodát

A piac úgy gondolta, hogy nyilván a Tesla, hisz ők kezdtek bele a legnagyobb lendülettel, ők építik a töltőállomásokat, sőt nyílik az új gigantikus akkumulátor gyár is. Az árfolyam az elmúlt években fel is ment az égbe, a piac előre iszik a medve bőrére. Csak hogy van egy-két probléma. Először is, a most gyártott elektromos autók vezetői szerint ugyan nagyon kényelmesek, egyszerű vezetni őket, de még mindig túl kicsi a megtehető táv és túl nagy macera a töltés. Az autós nem akar 200 kilométerenként töltéssel bíbelődni, ha azt megteheti 500-anként is, pláne ha az minimum 20 percig, de inkább tovább tart, míg a benzin vételezés elenyésző időt vesz igénybe. Ez visszafejlődésnek tűnik felhasználói szempontból. Ja és még drága is, csak pár kaliforniai és kínai milliomos hóbortja.

Így aztán amíg ezen nem sikerül túllendülni, nem lesz lecserélve a világ milliárdos nagyságrendű autóparkja. Addig kell fejleszteni azt az akkumulátort, amíg lehet vele gond nélkül 500 kilométert menni, és vagy pár perc alatt tölthető lesz, vagy cserélhető lesz a töltőállomásokon. Hogy ez mikor lesz meg, nehéz becsülni. A Tesla sikereinek kezdetén azt hittük, mostanra már meg is lesz, de ennél azért nehezebb a helyzet.

Nem olcsó a részvény

A másik nagy kérdés, hogy ki fogja ezt megoldani, és ki lesz az végül, aki eladja a több százmillió autót? Logikus lenne, hogy a Tesla, hisz nagyon fejleszt, de hát sokszor láttuk már, hogy egy versenytárs időközben megtalálja a jobb megoldást, és letarolja a piacot. Ez bármikor bekövetkezhet, és akkor a Tesla gondban lenne. A részvény árazása viszont egyáltalán nem számol ilyen forgatókönyvvel, abba a garantált siker van beárazva. Konkrétan az, hogy 2020-ra 500 ezer autót fognak eladni, és 2018-ra már méretes profit lesz.

De ezzel a becsült profittal is igen magas a részvény árazása, így még annak is meg kellene többszöröződnie, hogy a mai ár vissza legyen igazolva, vagyis tényleg évi sokmilliós eladásig kéne felfutni a cégnek. Mindenesetre a részvényesek most nem voltak elégedettek, a tegnapi kereskedésben 24 dollárral, azaz 9 százalékkal öntötték meg a papírt.

Hol a profit?

Nézzük most a konkrét adatokat. A társaság a negyedévben 184 millió dolláros nettó veszteséget szenvedett el, szemben a 62 millió dolláros egy évvel korábbival. Kétségtelen, hogy a beruházások jelentős összegeket visznek el, különösen az új akkumulátorgyár megépítése és üzembe állítása. Az ezek nélküli, sima üzemi veszteség 61 millió dollár volt, ami 48 cent részvényenként. A cég készpénzállománya 560 millió dollárral 1,15 milliárdra csökkent. Musk elmondta, úgy látja, hogy elég lesz a készpénz, és nem kell újabb értékpapírt kibocsátani, bár nem zárta ki teljesen a lehetőséget.

Kétségkívül a cégnek most már véges időn belül nyereségesre kéne fordulnia, ahogy szokták mondani: abból hosszabb távon nem lehet megélni, hogy valaki szombaton zárva tart. A cég mindenesetre gyorsan felfutó autóeladásokra számít (jövőre 83-93 ezer közt, 2020-ban már félmillió), emellett a gigantikus gyárból idén 40, jövőre már 4-500 millió akkumulátor eladásra, miközben elmondásuk szerint már most 1 milliárd darabos megrendelésük van. Ez a felfutás Musk szerint mindenképpen meghozza a várva várt profitot.

Részvényárfolyamok

részvény ár min max változás vétel eladás forgalom deviza dátum idő
OTP 32490 31910 32490 +1,25% 0 0 14 035 357 480 HUF 2025-11-03 17:13:56
MOL 2914 2894 2940 -1,55% 0 0 1 259 695 748 HUF 2025-11-03 17:05:25
MTELEKOM 1760 1760 1780 -0,23% 0 0 509 779 094 HUF 2025-11-03 17:05:24
RICHTER 10350 10320 10450 -0,19% 0 0 1 170 010 450 HUF 2025-11-03 17:05:03
OPUS 539 537 555 -1,46% 0 0 91 479 572 HUF 2025-11-03 17:05:22
A fentiek 15 perccel késleltetett adatok, melyeket a Portfolio TeleTrader Kft., a Budapesti Értéktőzsde hivatalos adatszolgáltatója biztosít számunkra.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Részvény / Deviza / Áru Az Amazon és az Open AI együttműködése csúcsközelbe repítette a Nasdaqot
Privátbankár.hu | 2025. november 4. 06:10
Vegyesen zártak a New York-i tőzsde főbb mutatói, a Nasdaq emelkedett.
Részvény / Deviza / Áru Kőkeményen tartja magát a forint az euróval szemben
Privátbankár.hu | 2025. november 3. 18:45
Erősödött a forint a főbb devizákkal szemben hétfőn kora estére a bankközi devizapiacon reggelhez képest.
Részvény / Deviza / Áru Az OTP soha nem látott csúcsot villantott a parketten
Privátbankár.hu | 2025. november 3. 17:46
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 443,99 pontos, 0,41 százalékos emelkedéssel, 107 763,90 ponton, új történelmi csúcson zárt hétfőn.
Részvény / Deviza / Áru Szépen kezdték a napot az amerikai tőzsdék
Privátbankár.hu | 2025. november 3. 16:15
Emelkedéssel nyitottak az amerikai értékpapírpiacok hétfőn.
Részvény / Deviza / Áru A döcögős reggel után magához tért a tőzsde
Privátbankár.hu | 2025. november 3. 15:03
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe a mínusz 0,39 pontos nyitás után emelkedett hétfőn kora délutánig.
Részvény / Deviza / Áru A BÉT október-díjasa az OTP lett
Privátbankár.hu | 2025. november 3. 13:07
A Budapesti Értéktőzsdén (BÉT) az előző havi megtorpanást követően ismét élénk aktivitást tapasztaltak: a BÉT vezető indexe, a BUX október utolsó napján 107 319,9 ponton zárt, ezzel újabb történelmi csúcsot állított be; az azonnali részvénypiaci forgalom pedig 333 milliárd forintot tett ki, ami napi átlagban 15,9 milliárd forint – közölte a BÉT hétfőn az MTI-vel.
Részvény / Deviza / Áru S&P 500, Nasdaq 100 – drága, de nem buborék
Gajdics Attila | 2025. november 3. 10:11
A meghatározó – részben amerikai — technológiai óriásvállalatok, valamint az azok innovációira erőteljesen építkező amerikai nagyvállalati szektor továbbra is az üzleti élet nyertesei lesznek. A cikk a Concorde Értékpapír Zrt. blogján jelent meg.
Részvény / Deviza / Áru Alig változott a BUX, vegyesen kezdett Európa – erre figyelnek a héten a befektetők
Privátbankár.hu | 2025. november 3. 09:48
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 0,39 pontos csökkenéssel, 107 319,52 ponton nyitott hétfőn.
Részvény / Deviza / Áru Erősödtek az ázsiai tőzsdék, megint nő az arany ára
Privátbankár.hu | 2025. november 3. 08:23
Erősödtek a vezető ázsiai tőzsdék hétfőn, amikor nemzeti ünnep miatt a tokiói börzén nem volt kereskedés.
Részvény / Deviza / Áru Kiugrik az ágyból, ha meglátja ezt a forintárfolyamot
Privátbankár.hu | 2025. november 3. 07:16
Erősödött kissé a forint a főbb devizákkal szemben hétfő reggelre a péntek esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG