4p

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A negyedéves jelentések közt most sor került a nagy kedvencre, az elektromos autót elterjeszteni szándékozó Teslára. Évek óta azt hisszük itt a következő Apple, ehhez képest a cég még mindig nem tud profitot termelni, és még mindig csak 50 ezer autót tud eladni idén. Elon Musk viszont töretlenül optimista.

A Tesla azért izgalmasabb sok más cégnél, mert fő profilja, az elektromos autók és a hatékonyabb akkumulátorok valóban a jövő fő termékei között lesznek. A helyzet mostani állása szerint feltételezhető, hogy a belső égésű motort az autózásban kiszorítja az elektromos meghajtás, a kérdés csak az, hogy mikorra jutunk odáig, és főleg, hogy ki fogja learatni a babért.

A Teslától vártuk a csodát

A piac úgy gondolta, hogy nyilván a Tesla, hisz ők kezdtek bele a legnagyobb lendülettel, ők építik a töltőállomásokat, sőt nyílik az új gigantikus akkumulátor gyár is. Az árfolyam az elmúlt években fel is ment az égbe, a piac előre iszik a medve bőrére. Csak hogy van egy-két probléma. Először is, a most gyártott elektromos autók vezetői szerint ugyan nagyon kényelmesek, egyszerű vezetni őket, de még mindig túl kicsi a megtehető táv és túl nagy macera a töltés. Az autós nem akar 200 kilométerenként töltéssel bíbelődni, ha azt megteheti 500-anként is, pláne ha az minimum 20 percig, de inkább tovább tart, míg a benzin vételezés elenyésző időt vesz igénybe. Ez visszafejlődésnek tűnik felhasználói szempontból. Ja és még drága is, csak pár kaliforniai és kínai milliomos hóbortja.

Így aztán amíg ezen nem sikerül túllendülni, nem lesz lecserélve a világ milliárdos nagyságrendű autóparkja. Addig kell fejleszteni azt az akkumulátort, amíg lehet vele gond nélkül 500 kilométert menni, és vagy pár perc alatt tölthető lesz, vagy cserélhető lesz a töltőállomásokon. Hogy ez mikor lesz meg, nehéz becsülni. A Tesla sikereinek kezdetén azt hittük, mostanra már meg is lesz, de ennél azért nehezebb a helyzet.

Nem olcsó a részvény

A másik nagy kérdés, hogy ki fogja ezt megoldani, és ki lesz az végül, aki eladja a több százmillió autót? Logikus lenne, hogy a Tesla, hisz nagyon fejleszt, de hát sokszor láttuk már, hogy egy versenytárs időközben megtalálja a jobb megoldást, és letarolja a piacot. Ez bármikor bekövetkezhet, és akkor a Tesla gondban lenne. A részvény árazása viszont egyáltalán nem számol ilyen forgatókönyvvel, abba a garantált siker van beárazva. Konkrétan az, hogy 2020-ra 500 ezer autót fognak eladni, és 2018-ra már méretes profit lesz.

De ezzel a becsült profittal is igen magas a részvény árazása, így még annak is meg kellene többszöröződnie, hogy a mai ár vissza legyen igazolva, vagyis tényleg évi sokmilliós eladásig kéne felfutni a cégnek. Mindenesetre a részvényesek most nem voltak elégedettek, a tegnapi kereskedésben 24 dollárral, azaz 9 százalékkal öntötték meg a papírt.

Hol a profit?

Nézzük most a konkrét adatokat. A társaság a negyedévben 184 millió dolláros nettó veszteséget szenvedett el, szemben a 62 millió dolláros egy évvel korábbival. Kétségtelen, hogy a beruházások jelentős összegeket visznek el, különösen az új akkumulátorgyár megépítése és üzembe állítása. Az ezek nélküli, sima üzemi veszteség 61 millió dollár volt, ami 48 cent részvényenként. A cég készpénzállománya 560 millió dollárral 1,15 milliárdra csökkent. Musk elmondta, úgy látja, hogy elég lesz a készpénz, és nem kell újabb értékpapírt kibocsátani, bár nem zárta ki teljesen a lehetőséget.

Kétségkívül a cégnek most már véges időn belül nyereségesre kéne fordulnia, ahogy szokták mondani: abból hosszabb távon nem lehet megélni, hogy valaki szombaton zárva tart. A cég mindenesetre gyorsan felfutó autóeladásokra számít (jövőre 83-93 ezer közt, 2020-ban már félmillió), emellett a gigantikus gyárból idén 40, jövőre már 4-500 millió akkumulátor eladásra, miközben elmondásuk szerint már most 1 milliárd darabos megrendelésük van. Ez a felfutás Musk szerint mindenképpen meghozza a várva várt profitot.

Részvényárfolyamok

részvény ár min max változás vétel eladás forgalom deviza dátum idő
OTP 26890 26730 27200 -0,74% 26860 26890 2 049 731 060 HUF 2025-06-03 11:40:45
MOL 3100 3090 3126 0,00% 3098 3100 1 399 021 898 HUF 2025-06-03 11:40:07
MTELEKOM 1744 1732 1760 -0,68% 1742 1744 316 588 038 HUF 2025-06-03 11:38:06
RICHTER 10100 10060 10240 -3,81% 10100 10120 1 809 848 420 HUF 2025-06-03 11:40:17
OPUS 559 555 569 -0,89% 558 559 46 416 350 HUF 2025-06-03 11:35:38
A fentiek 15 perccel késleltetett adatok, melyeket a Portfolio TeleTrader Kft., a Budapesti Értéktőzsde hivatalos adatszolgáltatója biztosít számunkra.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Részvény / Deviza / Áru Ha rossz a kedve, nézzen rá a forint árfolyamára
Privátbankár.hu | 2025. június 2. 18:43
Erősödött a forint a főbb devizákkal szemben hétfőn kora estére a bankközi devizapiacon reggelhez képest.
Részvény / Deviza / Áru Nagyot mentek ma a Richter-részvények
Privátbankár.hu | 2025. június 2. 18:07
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 483,88 pontos, 0,51 százalékos emelkedéssel, 96 182,18 ponton zárt hétfőn.
Részvény / Deviza / Áru A BUX ismét megérdemli a vállveregetést
Privátbankár.hu | 2025. június 2. 13:25
A nemzetközi – különösen az európai – piacokon érzékelhető bizonytalanságok a Budapesti Értéktőzsdét (BÉT) is befolyásolták, ennek ellenére a BUX index áprilishoz képest több mint 3,8 százalékos erősödéssel 95 698,3 ponton fejezte be a májust, folytatva ezzel az év eleje óta tartó felülteljesítő szériát. Az index a múlt hónapban a legmagasabb értéket május 16-án érte el, amikor a mutató 97 065,8 pontig emelkedett – közölte a BÉT hétfőn az MTI-vel.
Részvény / Deviza / Áru Teljesülhet Trump egyik leghőbb vágya
Eidenpenz József | 2025. június 2. 12:01
A részvénypiacok inkább rosszkedvűek a vámháborús szólamok durvulása miatt, és esnek az indexek, drágul az arany. Az olajpiac viszont megnyugodott és felfelé indult az árfolyam. A forint stabil, de pénteken újabb próbatétel előtt áll. Trump megijesztette a kriptósokat is, de még sokan vásárolnának bitcoint.
Részvény / Deviza / Áru Donald Trump megszólalt és nem remegtek meg a térdek
Privátbankár.hu | 2025. június 2. 08:32
Már nem a régi a hatás?
Részvény / Deviza / Áru Alig hihető, hogy ennyibe kerül egy euró
Privátbankár.hu | 2025. június 2. 07:45
Mi történt az éjszaka?
Részvény / Deviza / Áru A forint pénteki hangulatba került – nézze meg, mit művelt!
Privátbankár.hu | 2025. május 30. 18:59
Pénteken alig változott a forint árfolyama a bankközi piacon a főbb devizákkal szemben a kora reggeli jegyzéséhez és a heti kezdéshez képest.
Részvény / Deviza / Áru Nem sikerült jól zárni a hetet Budapesten
Privátbankár.hu | 2025. május 30. 18:03
A Budapesti Értéktőzsde (BÉT) részvényindexe, a BUX 473,63 pontos, 0,49 százalékos csökkenéssel 95 698,30 ponton zárt pénteken.
Részvény / Deviza / Áru Terítéken Magyarország, este jön a válasz – közben csak az instabilitás látszik stabilnak
Csernátony Csaba | 2025. május 30. 12:23
Az amerikai tőzsdék kissé erősödtek, ázsiai társaik azonban már gyengültek a Donald Trump vámjai körüli jogi tiki-taki miatt, miközben Kínában rontott a helyzeten a vámtárgyalások elakadása.
Részvény / Deviza / Áru Tágra zárt szemekkel figyelhetjük, mennyit ér egy forint
Privátbankár.hu | 2025. május 30. 07:44
Péntek reggeli árfolyamok.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG