Horváth Norbert, a Telenor üzletfejlesztési igazgatója kifizet egy kávét a mobiljával. |
Közös pénzügyi szolgáltatást indít a Telenor és a Budapest Bank – jelentették be a társaságok szerdán.
Banovic Aleksandra, a Telenor lakossági szolgáltatásokért felelős vezérigazgató-helyettese elmondta: két éve jelent meg a Telenor wallet-szolgáltatása – ezt egyfajta digitális pénztárcának szánták, de inkább csak az alapok voltak meg ehhez (szerencsejáték, autópálya-matrica stb.). A MasterPass szolgáltatást a Telenor Magyarország az elsőként vezette be a világban (a mobiltárca alkalmazásban rögzített bankkártyákról egyes webáruházakban lehet fizetni). Mostanra több százezren használják az appot, de sokan jelezték, hogy hiányzik belőle az NFC-s fizetés – ezt integrálták most az alkalmazásba.
Ennek kifejlesztéséhez a Budapest Bankkal fogtak össze, így már offline és online környezetben is pénztárcaként használható a Telenor Wallet-applikációja.
Mi kell ahhoz, hogy a mobilommal fizethessek?
Horváth Norbert, a Telenor üzletfejlesztési igazgatója elmondta: a Telenor MobilPass használatához NFC-képes, androidos mobiltelefonra és NFC-képes SIM-kártyára van szükség. (Hogy a telefonunk alkalmas-e a szolgáltatás használatára, azt az alkalmazás maga is megmondja.) Egy Telenor-üzletben lehet megrendelni a szolgáltatást (egyelőre csak 3 budapesti egységben), ahol kapunk egy NFC-s SIM-kártyát, a nevünkre nyitnak egy Telenor MobilPass fizetési számlát. Az ehhez kapcsolódó virtuális bankkártyát „töltik rá” az NFC-s SIM kártyára, így érintéskor tulajdonképpen a virtuális bankkártyával fizetünk. A gyakorlatban ez pont úgy néz ki, mint egy sima érintőkártyás fizetés, csak nem a bankkártyánkat érintjük a POS-terminálhoz, hanem a telefonunkat.
Kapunk egyébként egy ingyenes „hagyományos” plasztik bankkártyát is arra az esetre, ha valahol nem lehetséges az NFC-s fizetés vagy épp lemerült a mobilunk, esetleg egy olyan bankautomatából vennénk fel készpénzt, ami nem képes az érintéses kommunikációra.
Hogyan tegyünk pénzt a virtuális pénztárcánkba?
A telenoros fizetési számlánkra utalhatunk pénzt a bárhol meglévő bankszámlánkról, tulajdonképpen így tölthetjük a pénztárcánkat – a szolgáltatás hátterét a Budapest Bank adja, de bármelyik bank ügyfeleként használhatjuk az appot, külön banki ügyintézésre nincs is szükség, minden elintézhető a Telenornál is. Ezzel együtt a BB is „felvértez” hamarosan öt bankfiókot a szükséges tudással és eszközzel, így hamarosan náluk is megrendelhető lesz a szolgáltatás és az NFC-s SIM-kártya.
Mennyibe kerül?
A szolgáltatás havidíja (tulajdonképpen a Telenor MobilPass fizetési számla számlavezetési díja) 490 forint, amit egy akció keretében most elengednek 3 hónapig. Számlanyitási díj nincs, a tranzakciókról küldött SMS-ért sem számítanak fel külön díjat. A Budapest Bank emellett a nyitás utáni munkanapon egyszeri 1000 forintot ír jóvá a számlán.
Mennyire biztonságos?
Épp annyira, mint egy „hagyományos” érintőkártya – vagy egy kicsit még annál is biztonságosabb. Ahogy a fizetés módja, úgy a biztonsági tulajdonságok is nagyon hasonlóak az érintőkártya és az NFC-s fizetés között: beállítható, hogy mekkora összeg fölött kelljen megadni a PIN-kódot, ha viszont valaki aggódik amiatt, hogy olyankor is fizet a kártyájával, amikor nem is akar, akkor beállíthatja, hogy csak 15 másodperces időre aktiválódjon az NFC, ezen az intervallumon kívül pedig ne legyen elérhető az érintéses fizetés. (Az érintőkártyák esetében ezt legfeljebb egy speciális bankkártyatartóval tudjuk megoldani.)
Az iPhone-osok kimaradnak
Az Apple iOS-rendszerére egyelőre nem érhető el az applikáció; volt már olyan telenoros alkalmazás, amit szintén csak androidra készítettek el, de az Apple jelentkezett a mobilcégnél, hogy fejlesszék le az apple-ös változatot is, várják most is a megkeresést.
A fintech-cégekkel veszik fel a harcot a bankok
Nem várható olyan leépítés a Budapest Banknál, mint amit az Erste jelentett be a napokban – mondta egy kérdésre válaszolva Fatér Gyula. |
Fatér Gyula, a Budapest Bank lakossági üzletágvezetője elmondta: az ügyfelekért vívott verseny ma már nem csak bankok, hanem külső szereplők között is zajlik a van pénzügyi szolgáltatások terén. Nem elég, hogy a szabályozói környezet szigorodása faragja az eredmény, megjelentek a fintech cégek is a piacon, erre pedig választ kell adni. A banki szolgáltatásokat különböző arányban próbálják elhalászni a fintechek, gyakorlatilag mazsolázgatnak közöttük: Fatér Gyula szerint épp a lakossági fizetések, utalások területén a legaktívabbak a fintechek. A bank a digitalizáció terén is szeretne a nagybanki élvonalba kerülni néhány éven belül, ennek egyik lépése a Telenorral kötött megállapodás.
Előbb-utóbb minden szolgáltatónál és banknál (újra) lesz mobiltárca
A Magyar Telekom februárban szüntette meg a MobilTárca applikációt, miután az OTP megszüntette a virtuális bankkártyaigénylés és -használat lehetőségét, ugyanígy a Vodafone MyWallet szolgáltatása sem kínálja az NFC-s fizetés ezen módját áprilistól. A Telekom már akkor jelezte: 2017 során új mobil fizetési applikációval jelentkezik.
A telekom-szolgáltatókon kívüli világ azért eddig is használta az NFC-t: a Gránit Bank nemrég indított szolgáltatása, a Gránit Pay lehetővé teszi, hogy mobilunk segítségével, NFC-s technológiával fizessenek az android-használók - ehhez viszont a Gánit Banknál vezetett bankszámla és bankkártya szükséges, valamint a Gráit eBank alkalmazása, amit itt mutattunk be >>
Másodikként az MKB mutatta be érintés nélküli mobilfizetési szolgáltatását - a napokban jelent meg az MKB Pay >