Alig egy hónap elég volt Wáberer Györgynek, hogy elfogadtassa a hazai fuvarozók érdekében szükségesnek tartott intézkedéseket. Azt eddig is lehetett tudni, hogy Wáberer György - aki a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének elnöke, valamint saját cége, a Waberer"s International Zrt. elnök-vezérigazgatója - ötmilliárdos támogatást ért el a hivatásos jogosítványok megszerzéséhez, de a kabinet mostani döntéséből az is látszik, hogy elképzelései úgy mentek át, mint kés a vajon, a szektor kívánságlistája mostantól végrehajtandó kormányhatározat – írja a Világgazdaság.
Wáberer György |
Féljen a külföldi fuvaros - itt nem lehet sumákolni
A most megjelent határozat szerint az érintett miniszterek a miniszterelnöki megbízottal együttműködve október 15-ig kaptak határidőt, hogy a hazai fuvarozási piac és a magyar fuvarozási vállalkozások védelme érdekében fokozzák a külföldi fuvarozók tevékenységi jogosultságának ellenőrzését, és megteremtsék a hatékonyabb ellenőrzés személyi szervezeti, technikai és pénzügyi feltételeit.
Ezenfelül növelni kell a bírságtételeket és tervet kell készíteni a jogosulatlan tevékenység visszaszorítására. Azt is feladatul kapták a tárcák vezetői, hogy a közigazgatási eljárás szabályainak módosításával tegyék lehetővé a helyszíni bírságolást, a külföldiekkel szembeni eljárás idejének lerövidítését, valamint a bírságok behajthatóságát.
A sofőrhiány megszüntetése érdekében Varga Mihálynak szeptember 30-ig ki kell alakítania a hivatásos gépjárművezetők "C", "D", "C+E", "D+E" és "GKI" alapkategóriájú állami finanszírozású képzését. A lap emlékeztet, ez elvileg több, mint amit nemrégiben bejelentettek, hiszen akkor 6000 hivatásos jogosítvány megszerzéséhez adtak ötmilliárdot, a határozat viszont már általában állami finanszírozásról ír. Emellett felülvizsgálják a képzési rendszer szabályait, a feleslegesnek ítélt vizsgaelemeket megszüntetik.
Kedvező adózás, csökkenő életkor
A sofőrhiányt másként is orvosolnák: szeptember végi határidővel megvizsgálják a 18 éves korhatár visszaállításának lehetőségét a belföldi árufuvarozásban. A kabinet azonban a konkurenciának is szabadabb utat engedne: a fuvarozási területen egyszerűsítik az uniós országokból érkezők foglalkoztatásának feltételeit.
A kormány felülvizsgálja azokat a rendelkezéseket is, amelyek "az árufuvarozást végző gépjárművezetők munkája jellegéből adódóan nem tarthatók be". Ennek nyomán az adózásuk jobb lesz: a belföldi kiküldetési költségtérítési átalányt valószínűleg megemelik, s csökkentenék a tehergépjárművekhez kapcsolódó adminisztrációs terheket. Várhatóan az új haszonjárműveket műszaki vizsga nélkül lehet majd forgalomba helyezni, a más EU-államból beszerzett haszonjármű érvényes vizsgáját pedig el fogják ismerni, s nem kell majd visszterhes vagyonátruházási illetéket fizetni. A gépjárműadót pedig "közelítik az európai uniós irányelvben kötelezően meghatározott legalacsonyabb mértékhez".