6p

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Havi szinten drágult, éves szinten viszont olcsóbb lett a nagybevásárlás a hipermarketekben - leginkább ez olvasható ki a Privátbankár.hu friss Árkosár-felméréséből. Az áfacsökkentés már nem olyan egyértelműen van jelen az áruházakban, mint januárban, a madárinfluezna miatt pedig kisebb áruhiánnyal találtuk szembe magunkat.

Szeretnénk egy jó hírrel kezdeni ehavi cikkünket: 10 éves lett a Privátbankár.hu Árkosár-felmérése. Mint az elmúlt 10 év minden hónapjában, februárban is (egészen pontosan február 10-én) nyakunkba vettük három hipermarketlánc egy-egy egységét, hogy megnézzük, hogyan alakult 30 termékből álló mintakosarunk ára az előző hónaphoz és tavaly februárhoz képest.

Mostani felmérésünk vegyes képet mutat. Előző hónaphoz képest magasabb lett a számla végösszege, ugyanakkor éves távlatban kevesebb pénzt hagytunk a boltokban. Előző bevásárlásunkhoz képest 3 százalékkal fizettünk többet, míg tavaly januárhoz képest 1,1 százalékkal csökkentek az árak.

Az elmúlt 10 év nagybevásárlásai így néznek ki egyetlen ábrán:

A három hipermarket közül kettőben mértünk drágulást, egyben viszont lejjebb mentek az árak mind az előző hónaphoz, mint előző évhez viszonyítva. Az Auchanban 4,9, az Intersparban pedig 5,1 százalékkal volt magasabb számla vége, mint egy hónappal korábban. A tavalyi árszínvonalhoz képest viszont csökkentette az árait az Interspar.

Egyedül a Tescóban lett alacsonyabb a végösszeg mindkét időtávra vizsgálva, az áruháznál 1 százalékkal kellett kevesebbet fizetnünk, mint egy hónappal ezelőtt. Ezzel a Tesco most elvette a januári elsőséget az Auchantól.  Ugyanakkor azt is megjegyezzük, összezárt a mezőny, hiszen a vizsgált három áruháznál a legolcsóbb és a legdrágább között most mindössze 200 forint volt a különbség a nagybevásárlás végeztével.

Ha éves távlatban is megnézzük az árakat, komolyabb áremelkedést egyik láncnál sem tapasztaltunk. Drágulás egyedül az Auchannál volt, 0,9 százalék került többe a nagybevásárlás, mint tavaly év elején. Az Interspar és a Tesco vágott az árain: előbbinél 1,6, utóbbinál 2,4 százalékkal vásárolhattunk be olcsóbban, mint egy évvel ezelőtt a mintakosarunk alapján számolva. Így jött ki az élelmiszerkosarunk átlagára 18 396 forintra februárban.

Ahogy mindig, most is elmondjuk: akkor járnánk a legjobban, ha mindent ott szereznénk be, ahol a legolcsóbb. Ez lényegében kivitelezhetetlen, de ha nem sajnálnánk rá az időt, akkor 16 802 forintba kerülne a nagybevásárlás, ez 1594 forint spórolást jelentene az átlagárhoz képest.

Az árváltozás százalékos mértéke az előző év azonos időszakához képest - azaz a Privátbankár.hu Árkosár-felmérésének éves árindexe

Mi drágult és mi lett olcsóbb?

Havi átlagban a legkomolyabb áremelkedést (17,1 százalék) az üdítőnél mértük, de 10 százalék feletti áremelkedés történt a kávé, a tea, a szeszes italok és az ásványvíz esetében is januárhoz képest.

Ismét külön megnéztük, mihez kezdtek a kereskedők a januári áfacsökkentés után, amikor is a friss tej, a tojás és a baromfihús áfáját is 5 százalékra vágta a kormány. Januári árkosár felmérésünk előtt még attól tartottunk, hogy az üzletek lenyelik a különbözetet, de akkor az áfacsökkentés azonnali hatása jól kivehető volt az árakban, a kereskedők a baromfi-termékeknél a várt 17 százaléknál is nagyobbat csökkentettek az áraikon.

A KSH kedden közli az infláció januári alakulásáról szóló adatait.

Februárban mintha halványult volna az áfacsökkentés hatása: felmérésünk azt mutatja, hogy átlagosan 13 százalékkal drágult a baromfihús januárhoz képest. Míg az Intersparban 999 forintért kínálták az év elején a csirkemellet, most 1299 forintért adták kilóját. A Tescóban 1149 forint volt a mellfilé kilója egy hónappal ezelőtt, most 1314 forint. Egyedül az Auchanban mérséklődött valamennyit az ár: 1313 forintról 1299 forintra csökkent a hús ára. Némi vigasz, hogyha éves távlatot nézünk, még így is 6,6 százalékkal kerül kevesebbe a baromfihús, mint tavaly februárban.

Más rossz hírünk is van. Egy év alatt rengeteget (40 százalék) drágult a tea, de 10 százalék felett nőtt a margarin, a sajt és a joghurt ára is. Kevesebbet kellett adnunk viszont a tejfölért (12 százalék), mint egy hónappal ezelőtt. Ha tavaly februárt nézzük, olcsóbb lett a már előbb említett csirkemell (6,6 százalék), 10 százalékkal nagyobb árcsökkenést mértünk a banán, az alma a tojás, a csokoládé, a sertésmájas és a margarin esetében is.

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Havi legolcsóbbak

Ebben a hónapban ismét az áfacsökkentés miatt érintett terméket vettünk górcső alá. Ennek az az oka, hogy Fazekas Sándor földművelésügyi miniszter a múlt héten jelentette be, a tárca kezdeményezi a hal- és vadhús áfájának is 5 százalékra történő csökkentését.

Tájékoztató az Auchanban.
Nagyobb méretű kép >>>
(Forrása: Privátbankár)

A vadhúsok közül mi a szarvast választottuk a felmérésünkhöz. Az Auchanban előre csomagolt, csont nélküli szarvasgerincet 4942 forintos kilónkénti áron kínálták, az Intersparban az ugyancsak csont nélküli szarvascomb 4299 forintba került. A Tescóban fagyasztott szarvas gulyáshúst találtunk, kilóját 2665 forintért.

Második vizsgált termékünk a kacsamell volt. Ennek apropóját a madárinfluenza adta - megnéztük, ebből mit éreznek a vásárlók a boltban.

A járvány kezdete óta mintegy 3 millió madarat kellett leölni, a vágás és a takarmány megsemmisítése 3,5 milliárd forintos kárt okozott a gazdáknak. A hiperek pedig már hetekkel előre figyelmeztettek: hiány lehet kacsa- és libatermékekből az üzletekben. Az áruhiányt felmérésünknél is tapasztaltuk. Kacsahúst próbáltunk venni, de egyik helyen sem jártunk sikerrel.

Az Auchanban egy tájékoztató táblát tettek ki (lásd a képet), felhívva a figyelmet az áruhiányra és az üzletben kapható termékek biztonságosságára. Kacsamellet nem kaptunk, de hűtőn lévő címke szerint 3299 forintért adják az előre csomagolt kacsamellet, ha van. Kacsahúst a Tescóban sem lehetett most venni, volt viszont bőven libamell kilónként 3726 forintért.

Harmadik vizsgált termékünk a mirelit krumpli lett. Ennek apropóját a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal mostani tesztjei adták, amikor is a gyorséttermek hasábburgonyái mellett 16 gyorsfagyasztott sültkrumplit is átfogó vizsgálatnak vetett alá.

A legolcsóbb mirelit krumplit az Auchanban 267 forintos kilónkénti áron találtunk, a 2,5 kilós belga, Eco márkájú terméket 669 forintért adták. A Tescóban 339 forintra jött ki az áruházlánc saját márkás krumplijának kilója. Az Intersparban pedig a szintén a saját márkás, 2,5 kiló kiszerelésű burgonyát 999 forintért kínálták.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Összezavarta a lengyeleket a kenyércsoda
Privátbankár.hu | 2025. január 20. 08:33
Gratuláltak a lengyelek annak a péknek, aki azt az interneten megjelent fotó tanúsága szerint hatalmas lovat készített kenyérből. Később kiderült, hogy lóvá tették a jó kenyér szerelmeseit.
Vásárló A Lidl megfejeli az óránként 5100 forintos minimálbért a hazai pályán
Privátbankár.hu | 2025. január 18. 10:01
A Lidl és a Kaufland tulajdonosa, a Schwarz Group úgy kalkulál, hogy hosszabb távon akkor van esélye a piaci sikerre, ha megtartja a legjobb szakembereket. Ennek szellemében emelik a béreket.
Vásárló Fájdalmas pillanatok várnak a magyar autósokra
Privátbankár.hu | 2025. január 15. 14:41
Jön a drágulás a benzinkutakon. 
Vásárló Kiváló Minőségű Élelmiszerek az ALDI polcain
PR | 2025. január 15. 11:52
Az ALDI egyre több, olyan magas minőségű termékkel várja a vásárlókat, amely elnyerte a Kiváló Minőségű Élelmiszer védjegyet!
Vásárló Magyarországon bevált recepttel hódít külföldön a Lidl
Privátbankár.hu | 2025. január 13. 12:58
A Lidl Parkside névre keresztelt magyarországi outlet áruháza, amely Biatorbágyon található. Most a prágaiak is kaptak egyet. 
Vásárló PMS kezelése: a viszcerális terápia alkalmazása a menstruációs görcsök enyhítésére
Márkázott tartalom | 2025. január 13. 10:43
A premenstruációs szindróma sok nő életét megnehezíti, melynek tünetei rendkívül változatosak, mind fizikai, mind érzelmi szinten jelentkezhetnek. Az érintettek tapasztalhatnak ingerlékenységet, hangulatingadozást, feszültséget vagy akár depresszióra emlékeztető tüneteket. 
Vásárló Nagyon rosszul indul az év: olyasmi közeleg a magyar boltokban, amit soha nem akartunk látni
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. január 13. 05:47
Ismét hajszálra van a két számjegyűtől az élelmiszerárak emelkedése a legfrissebb Privátbankár Árkosár-felmérés szerint. Januárban újabb történelmi csúcs született. Ha ebben a tempóban folytatódna a drágulás, akár már 2 hónapon belül is elérheti a 40 ezer forintot a családi élelmiszer-nagybevásárlás ára. 
Vásárló Ezekbe fektess, ha az online jelenléted szeretnéd erősíteni!
Márkázott tartalom | 2025. január 12. 10:11
  Az online jelenlét egyre fontosabb szerepet játszik a vállalkozások sikerében, legyen szó egyéni vállalkozásról vagy multinacionális cégről. A digitalizáció térnyerésével már nem elég egy egyszerű weboldal vagy közösségi média profil. Ahhoz, hogy kitűnj a tömegből, és valódi eredményeket érj el, célzott stratégiára és befektetésekre van szükség. De melyek azok a területek, amelyekre mindenképp érdemes koncentrálni?
Vásárló Hitelprogramok, amelyek komoly segítséget jelenthetnek a cégek számára
Márkázott tartalom | 2025. január 11. 12:07
Modern világunkban különféle megoldások támogatják a cégek működését. Ilyen az az integrált szoftverrendszer is, az úgynevezett ERP, amely segítségével a vezetőség azonnal lehívhat fontos információkat.
Vásárló Hogyan rendezzünk be egy élelmiszerboltot?
Márkázott tartalom | 2025. január 8. 11:04
Természetesen egy új vállalkozás indítása tele van izgalmakkal és kihívásokkal. Ahhoz, hogy minél nagyobb hatékonysággal induljon már az első időszak, alapos tervezésre van szükség. Az élelmiszeripari boltok berendezése nagymértékben hozzájárul az üzlet sikeréhez. Ebben pedig a polcok jelentik a legnagyobb segítséget.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG