Hirdetés
Hirdetés

Black Friday: lehetne még ügyesebben csinálni

Valkai Nikoletta, 2018. november 22., 06:02

Az elmúlt években Magyarországra is begyűrűzött az Amerikában évtizedes hagyománynak számító Black Friday, azaz a fekete péntek. Az akciók nagy ünnepén az üzletek, webáruházak komoly árengedményekkel próbálják vásárlásra ösztönözni az embereket, bár meglehet, nem a legjobb eszközökkel csinálják az online és a hagyományos kereskedelem szereplői. Papp-Váry Árpádot, a Budapesti Metropolitan Egyetem marketing mesterszakának vezetőjét, a Magyar Marketing Szövetség alelnökét kérdeztük. Interjú.

Papp-Váry Árpád
Papp-Váry Árpád

Privátbankár.hu (Pb.): Mennyire kezdik felismerni a hazai kereskedelemben ennek a napnak a fontosságát?

Papp-Váry Árpád (P-V. Á.): Nagyon terjed Magyarországon is. Minden tekintetben egyre jobban látszik, hogy erre a napra akciókat hirdetnek a cégek, évről-évre növekszik ezeknek a száma. A kérdés inkább az, hogy jól csinálják-e, az üzletnek jót tesz-e? A márkaépítéssel ugyanis ellentétes az akció. Ettől függetlenül nagy szükség van a marketingben akcióra, csak azt ügyesen kell csinálni.

Hirdetés

Pb: Hol hibáznak a kereskedők?

P-V. Á.: Olyat nem nagyon szabad csinálni, hogyha van egy termékújdonságunk, azzal a Black Friday-en jövünk ki. Ha van egy vadonatúj termékünk, azt ne rögtön akciósan vezessük be, hanem próbáljuk normál áron adni. Netán még magasabb áron is lehet, hiszen mindig vannak innovátorok, akik így is megveszik. Később aztán lehet akciózni a terméket.

Pb: Milyen árukat ajánlott ilyenkor akciózni?

P-V. Á.: Készlet- és raktárkisöprésre kifejezetten jó a Black Friday. Olyan terméket adni kedvezményes áron, amely nagyon nagy mennyiségben áll rendelkezésre, amikből hónapok óta beragadt, eladhatatlan készletekeink vannak. Ha ezekre adunk egy komolyabb árkedvezményt, teljesen működő út a Black Friday.

Pb: Van különbség a magyar és amerikai fekete péntek között?

P-V. Á.: Az amerikairól lehet látni olyan videókat, ahol a vásárlók a boltokban tolonganak, lökik, tapossák, egymást. Magyarországon nem mondom, hogy ne lettek volna ilyen kampányok, ha nem is ehhez a naphoz kötődően. Gondoljunk csak az Electro World áruházának megnyitójára 2002-ben. Egy jó ajánlattal, nagyon nagy árkedvezménnyel mindig lehet vevőket bevonzani. Látni kell, hogy most már a Black Friday nem csak a boltokban jelent kedvezményeket, hanem online is, ahol szintén beindul az őrület és a tolongás. Megnyílik az akció éjfélkor vagy kicsit később, reggel 6, 8 órakor, az emberek a számítógép előtt ülnek és kattintanak, amilyen gyorsan csak tudnak. Gyakran előfordul, hogy a legkedvezőbb ár-érték arányú termékből viszonylag kevés van, és nagyon hamar elfogy.

Pb: Az utóbbi időben nem is egy napra korlátozódik, az akcióhullám akár 1-2 hétig is tart.

P-V. Á.: Klasszikusan egy nap. Furcsán is néz ki, hogy valaminek az a neve, hogy Black Friday, mégis van már belőle Black Saturday, Black Sunday. Bár például a kedvezményes utazási csomagoknál előfordulhat, hogy nem csak pénteken lehet foglalni, hanem még a hétvégén is, hogy együtt tudja meghozni a döntést a család. Fontos alapszabály minden akciónál: nem szabad határidőt meghosszabbítani! Annál rosszabb nincs, minthogy az mondani "A nagy sikerre való tekintettel meghosszabbítjuk az akciónkat". Ilyen esetben mindenki tudja, hogy az nem volt sikeres. Ezt semmiképpen sem javasolnám. Mint ahogy azt sem, hogy az akciókat elhúzzák több napra, több hétre. Ez sem egy jó eszköz. Talán fel lehet csigázni a vásárlókat egy elő Black Friday-jel, de ezt is röviden használjuk, amivel inkább ráterelhetjük az embereket az igazi Black Friday-re.

Pb: Mik azok a jó marketing eszközök, amelyeket érdemes bevetnie az üzleteknek, webáruházaknak?

P-V. Á.: Lehet külön termékkategóriákban és idősávokban akciókat hirdetni. Sokszor előfordul, hogy a napnak már a legelején elviszik a legjobb, legizgalmasabb termékeket és aztán nincs már igazán forgalom. Ez ellensúlyozható főleg online, de akár a hagyományos üzletek esetében is, ha óránként más-más akciók vannak. Akár előre is meg mondhatjuk, mi lesz, akár nem áruljuk el, a vevők várni fogják. De ilyenkor tényleg olyan kedvezménnyel kell előállni, ami új, ami más, és semmiképp sem rosszabb annál, mint ami volt már a nap során.

Itt ki lehet még emelni az árukapcsolást. Alapszabály, hogy a legkönnyebb annak eladni, aki éppen vásárol. Ekkor a vásárló benne van egyfajta fizikai, érzelmi állapotban. Betett valamit a webáruházban a kosarába, legyen az például egy laptop. Ezután megjelennek a vásárolni kívánt áruhoz kapcsolódva újabb termékek, az egértől kezdve a hangfalig. Ez a marketing eszköz normál esetben is fontos, hogy működjön, de egy Black Friday-nél még inkább az lehet.

Vásárlók a fekete péntek napján az egyik elektronikai áruházban (Forrás: MTI Fotó, Balázs Attila)
Vásárlók a fekete péntek napján az egyik elektronikai áruházban (Forrás: MTI Fotó, Balázs Attila)

Hogy még egy példát hozzak, ha a vásárlás meghalad egy összeget, különböző ajándékokat lehet adni a kedvezményes termék mellé. Minél magasabb a vásárolt összeg, lehet nagyobb az ajándék értéke is. Ezeket a meglepetéseket szintén szeretni szokták. 

Pb: Mi az emberek fő motivációja fekete pénteken? Mi hajtja a vásárlókat a számítógép előtt ülve vagy a boltokat járva?

P-V. Á.: Többféle szegmenst különböztetünk meg. Vannak a tudatos vásárlók. Vannak, akik csak azt mondják, körülnéznek a webáruházban. Ne csak abban gondolkodjuk, hogy kizárólag a fogyasztói piac létezik. Vannak olyan fogyasztók, akik már a karácsonyi bevásárlásra készülnek, és van egy olyan csoport is, akik azt mondják, a Black Friday a legjobb árakció, ahol jó ár-érték arányban tudnak vásárolni. Megjelennek a céges vásárlók is, akik ilyenkor szerzik be például az informatikai eszközeiket. Ezek a cégek nagyobb mennyiségben vásárolnak, ugyanakkor nekik is fontos, hogy jó áron szerezzék be a termékeket.

Pb: Mennyire márkahűek a vásárlók? Vagy egyetlen cél létezik, a vásárlás, legyen az bármelyik akciós márka?

P-V. Á.: Van egy márkatudatosság, de van márkaváltási szándék, hajlandóság is a vásárlókban. Van, aki direkt egy adott márkát keres, és csak azt nézi, hogy annál a márkánál milyen akciók vannak. Van ez a fajta tudatosság. Van olyan is, aki például egy mobiltelefon vásárlásnál meghúzza azt az összeget, amit a telefonra hajlandó áldozni, és akkor azt mondja, az a kategóriájú telefon mondjuk 20 ezer forinttal olcsóbb fog lenni az akcióban, és ahhoz képest nézi az árakat, márkákat.

Pb: Mire figyeljenek a vásárlók a Black Friday alatt?

P-V. Á.: Megbízhatatlan forrásból normál esetben sem érdemes vásárolni, ez igaz a Black Friday idején is. Ha egyébként is problémásnak érezzük a céget, korábban rossz tapasztalatunk volt, valószínűleg most sem lesz másként. Esetleg kisebb áruházaknál előfordulhat, hogy míg máskor adtak ingyenes házhozszállítást, most nem adnak. Azok a cégek, akik egyébként is megbízhatóak, azok ilyenkor is tisztességesen csinálják az akciókat.

Pénteken tényleg itt van a Black Friday – eddig megjelent cikkeink a témában:

- A fekete péntek története: Jön a pénzszórás nagy ünnepe - nem akármilyen történet rejtőzik mögötte>>>

- A webáruházak forgalmáról: Gyújtják az akcióbombákat – négy nap múlva jön az igazi robbanás>>>

- Mire figyeljenek a vásárlók és a kereskedők? A Gazdasági Versenyhivatal eljárásai és tanácsai: Nyakunkon a Black Friday: nem árt résen lennie mindenkinek!>>>

500 000 forint, ha átmeneti segítségre van szükség

Ne csússz el a pénzügyeiddel! Ha hirtelen kiadások merültek fel és nem tudsz hova fordulni, megoldást jelenthet egy villámgyorsan felvehető kölcsön. A legjobbat gyorskölcsön kalkulátorunk segítségével találhatod meg! Ezek a legkedvezőbb ajánlatok a törlesztőrészlet nagysága alapján, ha 500 000 forintra van szükséged 36 hónapos futamidővel: a Raiffeisen Bank személyi kölcsönének 16 595 Ft a törlesztőrészlete, a THM 13,90 százalék. A Cetelem Saját Ritmus személyi kölcsönénél 16 763 forint a havi törlesztőrészlet, a THM pedig 14,20 százalék. Pár forinttal tér el a K&H Bank személyi kölcsöne: 16 845 forintos törlesztőrészlettel és 13,79 százalékos THM-mel igényelhetjük, de kedvező ajánlat még az Erste Bank Most személyi kölcsöne is, a törlesztőrészlet 17 330 forint, a THM pedig 16,88 százalék.További ajánlatok érdekelnek, esetleg nagyobb hitelösszeg? Használd ezt a hitelkalkulátort!

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

Miért nem gyengül az a fránya forint, ha mindenki azt várja?

Miért nem gyengül az a fránya forint, ha mindenki azt várja?

Miközben az MNB-nek hivatalosan nincs árfolyamcélja, a külföldiek már rég berendezkedtek arra, hogy a magyar jegybank folyamatosan a gyengébb szintek felé terelgeti a forintot. Mostanra úgy tűnik, belföldön is elfogadták az intézmények a folyamatot - ha azonban a grafikonok mögé tekintünk, azt látjuk, új szelek támadhatnak a devizapiacon. Külső szakértőnk jegyzete.

Hirdetés
Hirdetés

További cikkek

  • Karácsonyi nagybevásárlás: utolérte a magyar vevőket a sertéspestis

    Az év utolsó Privátbankár Árkosár-felméréséből kiderült, mennyivel drágábban tudhatjuk le idén a karácsonyi nagybevásárlást. Tovább

    Karácsonyi nagybevásárlás: utolérte a magyar vevőket a sertéspestis
  • Itt az 5G: nem a jövő technológiai csodája, hanem a hétköznapjaink része lesz

    Az 5G nem csak valami megfoghatatlan jövőbeli technológiai csoda: egy szimpla telefonálásban vagy élő közvetítésben is olyat tud már ma is, ami korábban elképzelhetetlen volt. Tovább

    Itt az 5G: nem a jövő technológiai csodája, hanem a hétköznapjaink része lesz
  • Mitől lett hirtelen méregdrága a téliszalámi?

    Bekövetkezett az, amitől eddig is tartottak: a sertéspestis miatt elszálltak az alapanyagárak. Tovább

    Mitől lett hirtelen méregdrága a téliszalámi?
  • Minden infó a vászonképekről

    A vászonfotó egy vászonnyomat, amely nincs kifeszítve. Alapvetően a vászonkép már a vakrámára feszített kész alkotást takarja. A köznyelvben ez a két kifejezés szinte teljesen egybeolvadt. Sokfajta vászon létezik, legjobb ezekből is a prémium minőséget választani, ahogy a nyomtatáshoz használt nyomtatók és festékek tekintetében sincs ez másképp. Tovább

  • A legfontosabb transzfer az életben

    Életünk során sok logisztikai helyzetben kell helyt állnunk. Az esetek mindegyikében a legfontosabb meghatározó az idő. Legyen szó akár a rendszeres napi munkába járásról, vagy más időponthoz kötött programokról. Legtöbben egy költöztetés procedúráját is nagyon rosszul viselik. Viszont a szállítások közül mégsem ez az az eset, amely a legfontosabb és a legkiemeltebb figyelmet érdemli. Az embriószállítás és annak kiemelt fontossága miatt nem mindegy, hogy azt mikor, kivel és milyen minőségben végeztetjük el. Ez az a transzfer, amelyen jövőbeli életek és jelenkori lelkek sorsa nagyban függ. Tovább

  • Pótolható-e a mobiltelefon akkumulátor?

    Napjainkban a telefon nem csak kommunikációs eszköz, de divatcikk is. A legtöbben évente, kétévente cserélnek készüléket. Pedig ez sem a környezetnek, sem a pénztárcánknak nem tesz jót. De mit lehet tenni, ha a mobil már hibás? Korlátozottan, de még a modern készülékek is javíthatók. Telefon akkumulátorért például nem is kell messzire menni, akár online is megrendelhetjük a cserét. Tovább

    Pótolható-e a mobiltelefon akkumulátor?
  • Jó világ vár a városi autósokra: közlekedni és parkolni is sokkal könnyebb lesz

    Ami máshol még sci-finek tűnik, nálunk már működő szolgáltatás Tovább

    Jó világ vár a városi autósokra: közlekedni és parkolni is sokkal könnyebb lesz
  • Benzinkútból közért és kávézó: forradalmi dolgok zajlanak a hazai töltőállomásokon

    Beugrani egy benzinkútra ma már sok esetben nem csak tankolást jelent. Tovább

    Benzinkútból közért és kávézó: forradalmi dolgok zajlanak a hazai töltőállomásokon
  • Milyen gyakran érdemes új mobiltelefont venni?

    Számos olyan szempontot találhatunk, ami inkább a telefonvásárlás elhalasztását indokolja. Tovább

    Milyen gyakran érdemes új mobiltelefont venni?
  • Érvek a műfenyő mellett

    Karácsonyhoz közeledve, az adventi időszakban ismét előkerül az ajándékok, az ünnepi dekor és menü kérdése, valamint felmerül az is, hogy milyen legyen a karácsonyfa. És nem csak olyan szempontból, hogy idén milyen színekben pompázzon. Ilyenkor bizony el kell dönteni azt is, hogy igazi vagy műfenyő alá kerüljenek az ajándékok szenteste. Tovább

  • A Tesco is száműzi a műanyag szatyrokat

    Az online bevásárláshoz kínálnak újrahasznosított papírtáskákat. A lépéssel közel 60 százalékkal tudják csökkenteni a műanyagszatyrok évi mintegy 1 millió darabos mennyiségét. Tovább

    A Tesco is száműzi a műanyag szatyrokat
  • Megnevezték, mi okozhatta a sorozatos e-cigaretta halált

    Az e-cigaretta használata nyomán 39 ember halt meg az USA-ban és kétezer megbetegedett. A hatóság most megnevezte a lehetséges okot. De más is lehet még a háttérben. Tovább

    Megnevezték, mi okozhatta a sorozatos e-cigaretta halált
  • Megint téma lesz a vasárnapi nyitvatartás?

    Azt a politikai hibát, amit 2015-ben elkövetett a kormány nem kívánják megismételni, és az üzletekre nem akarják a törvény erejével rákényszeríteni a vasárnapi zárva tartást, de úgy tűnik mégis bosszantja őket. Tovább

    Megint téma lesz a vasárnapi nyitvatartás?
  • Tényleg kiszállhat a lapterjesztésből a Posta?

    A Magyar Posta megvizsgálja, mely szolgáltatásokat és miként érdemes megtartania - mondta a vezérigazgató. Tovább

    Tényleg kiszállhat a lapterjesztésből a Posta?
  • Megegyeznek? Még akadhatnak fennakadások a Lufthansánál

    Bár péntek éjfélkor véget ért a Lufthansa légiutas-kísérőinek 48 órás sztrájkja, szombaton is több járattörlésre és késésre kell számítani. A légitársaság és az utaskísérők holnap ülnek le tárgyalni. A jogi problémák miatt nem borítékolható a megegyezés. Tovább

    Megegyeznek? Még akadhatnak fennakadások a Lufthansánál
  • Átalakítják a Westendet

    Jelentősen megújul a budapesti Westend bevásárlóközpont, az átalakulásra több millió eurót fordítanak. Tovább

    Átalakítják a Westendet
  • Nem néz ki rosszul a havi nagybevásárlás, de az alapélelmiszerek ára tényleg elszáll

    Első ránézésre nem is jártunk rosszul az élelmiszerárak változásával, viszont csak az alapélelmiszereket nézzük, akkor már csak úgy repkednek a kétszámjegyű emelkedések. Tovább

    Nem néz ki rosszul a havi nagybevásárlás, de az alapélelmiszerek ára tényleg elszáll
  • Szívet melengető ajándékok karácsonyra

    Szinte fénysebességgel közelednek az év végi ünnepek, ami azt is jelenti, hogy ideje megtalálni a legjobb ajándékokat karácsonyra. A The Body Shop igyekszik megkönnyíteni a vásárlóinak dolgát, és egészen különleges csomagokat állított össze a tökéletes meglepetésekhez. Tovább

  • Így csomagolj a szülőszobára!

    A legtöbb kismama lelkesen vásárol születendő kisbabája számára a várandósság időszaka alatt, hajlamosak azonban a kórházi csomag összeállítását húzni-halasztani. Apránként haladva érdemes elkezdeni már a 30. terhességi hetet követően a szükséges holmik beszerzését, hogy mire eljön a várva-várt pillanat, a pakkunkra már ne legyen semmi gondunk. Tovább

  • A dugulás elleni szerek palettája

    Igen bosszantó tény, ha lefolyónk nem működik tökéletesen, ha a víz csak akadozva távozik a mosdókagylóból vagy a kádból. Fürdőszobánkban és konyhánkban is egyaránt adódhatnak gondok a lefolyóval, ha nem vagyunk kellően körültekintőek. Tovább

Hirdetés
Hirdetés

Videók

Utánajártunk

Privátbankár Árkosár

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

Powered by Saxo Bank

Szavazás

Vettél már a szuper-államkötvényből (MÁP Plusz)?