5p
Áremeléssel indították a tavaszt a hazai hipermarketek: az éledező infláció már tetten érhető az áruházláncok áraiban is, amit az is mutat, hogy mind éves szinten, mind előző hónaphoz képes is drágulást tapasztaltunk havi Privátbankár-Árkosár felmérésünkben. De annak is utánajártunk, mi a helyzet mogyorókrém-fronton.

Hajszállal olcsóbb az Auchan

Március 6-án újra meglátogattuk három hazai üzletlánc egy-egy hipermarketjét, hogy megnézzük, hogyan alakultak az árak. Ehhez most is ugyanazt a 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarat használtuk, amit már 10 éve, 2007 februárja óta minden egyes hónapban.

Februári felmérésünkben 3 százalékkal fizettünk többet a boltokban, mint egy hónappal korábban. Úgy látszik, az akkor jelentkező áremelkedés ezúttal is folytatódott. Sajnos most nem csak az előző évhez, de még februárhoz viszonyítva is egy magasabb lett a számla végösszege: előző bevásárlásunkhoz képest 3,1 százalékkal fizettünk többet. Éves távlatban is hasonló drágulást mértünk: 3,2 százalékkal emelkedtek az árak tavaly márciushoz képest.

Az árváltozás százalékos mértéke az előző év azonos időszakához képest - azaz a Privátbankár.hu Árkosár-felmérésének éves árindexe

A három hipermarket közül kettőben mértünk drágulást, egyben viszont lejjebb mentek az árak az előző hónaphoz viszonyítva. Bár nem sokkal, de az Auchanban 0,7 százalékkal kevesebbe került a bevásárlás, mint egy hónappal ezelőtt. Ezt leszámítva komolyabb drágulás történt a Tesco és az Interspar esetében. Előbbinél 5,6 százalékkal, utóbbinál 4,3 százalékkal nőttek az árak egy hónap alatt.

Éves távlatban már mindhárom láncnál drágulást mértünk. Az Auchanban 2,4, az Intersparban 3,5 százalékkal, a Tescóban pedig 3,7 százalékkal volt magasabb számla vége, mint tavaly ilyenkor. Így jött ki élelmiszerkosarunk valaha mért legmagasabb átlagára márciusban: 18 963 forint.

Ezzel együtt az Auchan most is megőrizte az első helyét, itt fizettünk a legkevesebbet, 18 261 forintot a nagybevásárlásért.

De mint ahogy mindig, most is elmondjuk: akkor járnánk a legjobban, ha mindent ott szereznénk be, ahol a legolcsóbb. Ez lényegében kivitelezhetetlen, de ha nem sajnálnánk rá az időt és az energiát, akkor 17 267 forintba kerülne a nagybevásárlás és 1700 forintot spórolhatnánk az átlagárhoz képest.

Mi drágult és mi lett olcsóbb?

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Havi átlagban a legnagyobb áremelkedést (29 százalék) az almánál találtuk. De sokat drágult az UHT tej (21 százalék) és a liszt (19 százalék), a krumpli (16 százalék) is februárhoz képest. Éves távlatban még ennél is több élelmiszerért kellett 10 százaléknál többet adnunk. A legnagyobb drágulást a sajtnál mértük (34 százalék), de sokat drágult a tej (23 százalék) és a kóla (18 százalék) is. 10 százaléknál is többet kell adnunk még a pezsgőért, a tésztáért és a cukorért is.

Kevesebbet kellett adnunk viszont a chipsért (-14 százalék), a banánért (-13 százalék), a kávéért és a teáért (-11 százalék) mint előző hónapban. Ha a tavaly márciusi árakat nézzük, olcsóbb lett a csirkemell (-11 százalék), a banán, a chips és a narancslé.

Havi legolcsóbbak

Szokás szerint most is kiválasztottunk három terméket, amelyeknek külön megnéztük az árát. Ezúttal a választásunk:

  • a mogyorókrémre,
  • a tengeri sóra,
  • és a paradicsomra esett.

Óriási botrányt kavart nemrég a Nébih ellenőrzésének eredménye, amelyből kiderült, a magyarok gyakran rosszabb minőségű termékeket kapnak a nagy, multinacionális élelmiszergyártóktól, mint a nyugati országok. Ennek kapcsán Lázár János is szót emelt, a Földművelésügyi Minisztérium vizsgálatot rendelt el, de az ügyben csúcstalálkozót is összehívtak a visegrádi országok.

A Nébih vizsgálatból kiderült például, hogy a magyarországi Nutella is egészen másmilyen, mint Ausztriában. Felmérésünkben mi nem a Nutella minőségére voltunk kíváncsiak, hanem megnéztük, melyik a legolcsóbb „mogyorókrém”, amit a hazai hiperek polcain találni.

Az Auchan saját márkás Tuti Tipp, 400 grammos mogyorókrémje 465 forintba került, a címke szerint 2 százalék mogyoró- és 5 százalék kakaótartalommal.

A KSH szerdán közli az infláció februári alakulásáról szóló adatait.

Az Intersparban és a Tescóban is a Miss Nuss mogyorókrémet találtuk a legolcsóbbnak. Előbbiben 949, utóbbiban 1025 forintot kóstált a kilós kiszerelés. Egyébként ennél a terméknél is 2 százalék a mogyoró- , 5 százalék a kakaótartalom. (Összehasonlításképpen a Nutella kilónkénti ára 3 ezer forint körül van és 13 százalék benne a mogyoró.)

Második termékünk ezúttal a tengeri só lett. Ennek apropóját az adta, hogy nemrég gabonamagvakkal szennyezett olasz tengeri sót hívtak vissza, a kifogásolt termékből pedig Magyarországra is jutott néhány kiló. Tengeri sót legolcsóbban a Tescóban találtunk, 139 forint kilós áron kínálták a származási országa szerint az EU-ból jövő, Compex márkájú sót. Az Auchanban 199 forintért adták a Földközi-tengerből származó, jódozott, durva szemű sót. Az Intersparban szintén ennyiért vehetünk tengeri sót. Itt két terméket is találtunk, a Nike görög, illetve a Margherita, durva szemű, ugyancsak a Földközi-tengerből származó sót.

Harmadik vizsgált termékünk a paradicsomra esett. Hazait még nem kapni a boltokban, ezért megnéztük, mennyiért és milyen import paradicsomot árulnak most az üzeltekben. Az Auchan 589 forint kilós áron adta az I. osztályú, spanyol fürtös paradicsomot, és szintén a Spanyolországból származó, de már II. osztályú, hagyományos paradicsomot is. Az Intersparban a fürtös, Törökországból jövő paradicsom kilója 649 forint volt, a Tescóban 698 forintért találtunk legolcsóbban szilvaparadicsomot.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Veszélyes kínai csomagok szivárognak Magyarországra is? Megkongatták a vészharangot
Privátbankár.hu | 2025. július 20. 10:21
Aggasztó híreket hozott az uniós biztos.
Vásárló Többet nem nyúl bele a kormány az üzemanyagok árába Magyarország szomszédjában
Privátbankár.hu | 2025. július 14. 17:36
Elengedik a horvát intézkedést.
Vásárló Summer Colors 2025 – a paletta, ami uralni fogja a gardróbunkat
PR | 2025. július 14. 11:54
Már javában tombol a nyár, a napfény szinte minden reggel biztos pontként köszönt minket, és a hosszú, meleg esték magukkal hozzák a szabadság, a könnyedség és az önkifejezés vágyát. A ruhatárunk ilyenkor természetesen átalakul – ahogyan mi is. Nem véletlen, hogy minden nyárnak megvannak a maga színei, amelyek nemcsak a kifutókon, hanem a mindennapjainkban is határozott jelenlétet követelnek. A 2025-ös szezon palettája egyszerre vibráló, friss és mégis klasszikusan kifinomult. Mi pedig boldogan öltöztetjük fel a stílusunkat ezekbe az árnyalatokba – mert ez a nyár rólunk szól.
Vásárló Modern iroda, régi szokások: miért nyomtatunk még mindig?
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 10:33
A legtöbb munkahely ma már digitális, vagy legalábbis annak tűnik. Felhőalapú dokumentumok, online megbeszélések, digitális aláírás. Azt gondolnánk, a nyomtatók ideje lejárt. Ennek ellenére még mindig ott búgnak a sarkokban, és napi szinten használatban vannak. De miért nyomtatunk a modern irodában, amikor papír nélkül is hatékonyak lehetnénk? És vajon mit árul el ez a szokás a vállalati működésről?
Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
Vásárló Ettől féltünk: visszatért a két számjegyű áremelkedés a boltokba
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. július 7. 05:42
Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.
Vásárló Építsünk brandet a csomagolással!
Márkázott tartalom | 2025. július 6. 10:42
Ahhoz, hogy hosszú távú sikereket érjen el a vállalkozásunk, elengedhetetlen a tudatos márkaépítés. Azon túl, hogy kell egy jó logó és egy találó szlogen, stratégiára is szükség van hozzá. Ennek pedig jó esetben része a termékek külső megjelenése, csomagolása is.
Vásárló Kiderült, melyik márka tarol a hazai újautó-piacon
Privátbankár.hu | 2025. július 5. 11:10
Megőrizte első helyét a BMW a prémium márkák mezőnyében az első fél évben.
Vásárló A tökéletes téglavágás titkai
Márkázott tartalom | 2025. július 5. 09:11
Sokan azt hiszik, hogy a téglavágás egyszerű feladat, de aki már próbálta, tudja, hogy közel sem az. Egy pontosan vágott tégla nemcsak az esztétikai megjelenést javítja, hanem a falazat stabilitását is nagymértékben befolyásolja. Legyen szó kisebb házi projektről vagy nagyobb építkezésről, a precíz vágások elengedhetetlenek. Kézi módszerrel gyakran több időt veszíthetünk a hibás darabok javításával vagy cseréjével.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG