3p
A világban egyre több a gépjármű, és bár az elektromos autók részesedése növekszik az új eladásokban, a nagy részük még belsőégésű. Ugyanakkor két olyan nagy piacon, mint Anglia és Amerika, csökken a benzinkutak száma, pedig a fogyasztás még növekszik. Miből adódik ez az ellentmondás?

Sok szó esett már arról, hogy az elektromos autók átveszik majd az uralmat, de ez a folyamat még csak a kezdeteknél tart a legtöbb országban. Amerikában 275 millió gépjármű égeti az üzemanyagot, Nagy-Britanniában 26 millió. Ugyanakkor a benzinkutak száma 2002 és 2012 között Amerikában 170-ről 156 ezerre csökkent. Közben pedig sem az autók fogyasztása nem csökkent lényegesen, sem a tankjuk nem növekedett, de még csak arról sincs szó, hogy sokkal kevesebbet használnák őket - vagyis ugyanannyi időnként, ugyanakkora megtett táv után tankolnak az autósok, mint korábban.

Telekár

A nagyvárosokban, különösen azok belvárosi részein viszonylag egyszerű a magyarázat. New York belvárosában, Manhattanben 30 kút szűnt meg 8 év alatt, és összesen 50 maradt. A 23. utcától délre már egyetlen egy sincs. San Franciscoban a benzinkutak 40 százaléka tűnt el, és épültek helyettük lakó-, és irodaházak. Londonban összesen 4 kút maradt a dugódíjas zónában. Kereslet ugyan volna ezeken a helyeken, de a telekárak annyira magasak, hogy lehetetlen, illetve értelmetlen ott benzinkutakat üzemeltetni.

Kicsi az árrés

Igen ám, de a vidéki területeken is hasonló folyamat figyelhető meg, még ha nem is ilyen mértékben. Amerikában a benzin ára az elenyésző adótartalom miatt igen alacsony a világ más részeihez képest, így a kiskereskedelmi árrés is viszonylag kis összeg. A profit nagyjából 5 cent, és mivel egy átlagos kút napi 4 ezer gallont ad el, ezen összesen 200 dollár nyeresége keletkezik. Ezzel önmagában nem lehetne működtetni a kutat, így akkor éri meg az üzemeltetés, ha más is el tudnak adni, vagy más szolgáltatást nyújtani. Egy átlagos jól működő kútnál az üzemanyag a nyereség 30 százalékát adja.

Régebben sok benzinkúthoz tartozott autószerelő műhely, de akkor még pár szerelő néhány géppel és szerszámmal mindent elvégzett, míg ma már drága diagnosztikai műszerekre van szükség, amik csak a szakszervizekben állnak rendelkezésre, a kis műhelyeknek nem éri meg. Így ezeket be kell zárni, és ha nincs olyan üzlet vagy büfé a kútnál, ahol a tankolás mellett elég sokat költenek a vevők, akkor nem éri meg fenntartani a kutat.

Máson keresnek

Ez az, amire a nagy áruházláncok rájöttek: miután ők eleve ebből élnek, megéri nekik benzinkutat üzemeltetni úgy is, hogy semmit nem keresnek az üzemanyagon, sőt, esetenként még egy kicsit veszíthetnek is rajta, csak odavonzzák vele a vásárlókat. Így olyan árat kínálnak, amire a legtöbb autós már felfigyel, és inkább odamegy, még akkor is, ha nagyobb távot tesz meg, és eléget annyi üzemanyagot, amennyit az olcsóbb árral spórol. A lélektan azonban erős tényező, és az olcsóbb árért sokan szeretnek távolabbra menni, további számítgatások nélkül.

Ugyancsak az emberi természetből adódik, hogy ha már ott vannak, könnyen elcsábulnak, és bemennek az áruházba. Nem csak az üzemanyagtartály telik meg, hanem a bevásárlókocsi is.  A nagy áruházak megtehetik, hogy nagy kutakat üzemeltetnek, ahol egyszerre sokan tankolhatnak, így az egy kútra jutó nagyobb forgalom sem okoz gondot. A helyzet valószínűleg hasonló lesz majd az elektromos autók töltésénél is: ráadásul ott a leggyorsabb töltés is jóval hosszabb idő, mint a hagyományos üzemanyagtöltés, így az autósoknak több időt kell majd elütni evéssel, ivással, vásárlással.

Címkék: Vásárló

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Többet nem nyúl bele a kormány az üzemanyagok árába Magyarország szomszédjában
Privátbankár.hu | 2025. július 14. 17:36
Elengedik a horvát intézkedést.
Vásárló Summer Colors 2025 – a paletta, ami uralni fogja a gardróbunkat
PR | 2025. július 14. 11:54
Már javában tombol a nyár, a napfény szinte minden reggel biztos pontként köszönt minket, és a hosszú, meleg esték magukkal hozzák a szabadság, a könnyedség és az önkifejezés vágyát. A ruhatárunk ilyenkor természetesen átalakul – ahogyan mi is. Nem véletlen, hogy minden nyárnak megvannak a maga színei, amelyek nemcsak a kifutókon, hanem a mindennapjainkban is határozott jelenlétet követelnek. A 2025-ös szezon palettája egyszerre vibráló, friss és mégis klasszikusan kifinomult. Mi pedig boldogan öltöztetjük fel a stílusunkat ezekbe az árnyalatokba – mert ez a nyár rólunk szól.
Vásárló Modern iroda, régi szokások: miért nyomtatunk még mindig?
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 10:33
A legtöbb munkahely ma már digitális, vagy legalábbis annak tűnik. Felhőalapú dokumentumok, online megbeszélések, digitális aláírás. Azt gondolnánk, a nyomtatók ideje lejárt. Ennek ellenére még mindig ott búgnak a sarkokban, és napi szinten használatban vannak. De miért nyomtatunk a modern irodában, amikor papír nélkül is hatékonyak lehetnénk? És vajon mit árul el ez a szokás a vállalati működésről?
Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
Vásárló Ettől féltünk: visszatért a két számjegyű áremelkedés a boltokba
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. július 7. 05:42
Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.
Vásárló Építsünk brandet a csomagolással!
Márkázott tartalom | 2025. július 6. 10:42
Ahhoz, hogy hosszú távú sikereket érjen el a vállalkozásunk, elengedhetetlen a tudatos márkaépítés. Azon túl, hogy kell egy jó logó és egy találó szlogen, stratégiára is szükség van hozzá. Ennek pedig jó esetben része a termékek külső megjelenése, csomagolása is.
Vásárló Kiderült, melyik márka tarol a hazai újautó-piacon
Privátbankár.hu | 2025. július 5. 11:10
Megőrizte első helyét a BMW a prémium márkák mezőnyében az első fél évben.
Vásárló A tökéletes téglavágás titkai
Márkázott tartalom | 2025. július 5. 09:11
Sokan azt hiszik, hogy a téglavágás egyszerű feladat, de aki már próbálta, tudja, hogy közel sem az. Egy pontosan vágott tégla nemcsak az esztétikai megjelenést javítja, hanem a falazat stabilitását is nagymértékben befolyásolja. Legyen szó kisebb házi projektről vagy nagyobb építkezésről, a precíz vágások elengedhetetlenek. Kézi módszerrel gyakran több időt veszíthetünk a hibás darabok javításával vagy cseréjével.
Vásárló Egészséges hajkorona: hogyan nyerjük vissza a ragyogást?
Márkázott tartalom | 2025. július 4. 12:20
Bármilyen divatos is a hajszín vagy a frizura, ha maga a haj nem egészséges, a megjelenésünk sem lesz teljes. Egy fényes, dús hajkorona nemcsak az önbizalmunkat növeli, hanem az egészségi állapotunk tükre is. Az idő múlásával és a stresszes hétköznapok hatására egyre nehezebb lehet megőrizni a haj életerejét.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG